AndroidHealthClinic

Review / discussie Inception

• Topic Starter Topic Starter
Kritiekpunt die ik constant terug lees is dat de film te veel de best doet om heel diepzinnig te zijn maar omdat dit niet helemaal lukt zelf de kijker constant er op moet wijzen dat dit echt hele diepe shit is. Voor een beetje geoefende filmkijker is dat vaak storend.

Moet 'm nog kijken zelf.

Dat is vervelend ja, en hierdoor is er geen plek voor ontwikkeling van personages. Het wordt een film over een gegeven (dromen met verschillende lagen en mensen die zich in de dromen van anderen bewegen). Dat gegeven vind ik op zich niet echt boeiend. De personages zijn dat ook niet. Van de actie heb ik al aangegeven dat die mij niet kan boeien.
Daarnaast zijn de droomwerelden op zich wel mooi, maar ik vond dat die in The Cell met Jennifer Lopez wat verbeeldingsrijker weergegeven werden. Deze dromen zijn eigenlijk gewoon herinneringen, zelfs het onderbewuste is niet meer dan een herinnering.

Maar goed, ik zal erover ophouden.

Dat is vervelend ja, en hierdoor is er geen plek voor ontwikkeling van personages. Het wordt een film over een gegeven (dromen met verschillende lagen en mensen die zich in de dromen van anderen bewegen). Dat gegeven vind ik op zich niet echt boeiend. De personages zijn dat ook niet. Van de actie heb ik al aangegeven dat die mij niet kan boeien.
Daarnaast zijn de droomwerelden op zich wel mooi, maar ik vond dat die in The Cell met Jennifer Lopez wat verbeeldingsrijker weergegeven werden. Deze dromen zijn eigenlijk gewoon herinneringen, zelfs het onderbewuste is niet meer dan een herinnering.

Vind dat er toch echt wel genoeg verhaal is rond de personages hoor...

Vind dat er toch echt wel genoeg verhaal is rond de personages hoor...

Volgens mij valt dat juist erg tegen. Op zich verklap ik weinig hieronder, maar voor de zekerheid toch maar even een spoiler.

Het hoofdpersonage heeft een probleem met zijn vrouw, wat aan het begin van de film duidelijk is, uiteindelijk weten we wat het probleem was, verder geen ontwikkeling.

Dat geldt voor alle personages. Ze zijn karakters, er is geen sprake van persoonlijke ontwikkeling. Ze staan in dienst van het verhaal. Vergelijk het met de karakters in Friends. Die zijn in de laatste aflevering eigenlijk nog precies hetzelfde als in de eerste, enkele kleine veranderingen daargelaten.

Zoals Ross de knullige professor is, is er in Inception een regelaar die zorgt dat de kicks gesynchroniseerd zijn. Waar Phoebe de vreemde eens in de bijt is hebben we hier een impersonator, wienst motieven niet aan de orde komen. Joey is de grappige van het stel en hier hebben we een meisje dat architect is en tevens gevoelig genoeg om als enige te zien dat de hoofdpersoon met een probleem worstelt. Verder weet ik eingelijk weinig van de personages in Inception. Wat komt er naar voren wat betreft motieven, of verandering/ontwikkeling? Dat gebeurt niet.

Op zich hoeft dat natuurlijk niet erg te zijn, er zijn ook films waarin dat prima werkt. Maar dan moet het verhaal wel boeiend genoeg zijn. Dat is hier niet het geval. En persoonlijk heb ik het liefst dat een film me stof tot nadenken geeft. Dat is hier niet het geval.

Laatst bewerkt:

+1, een lekker uitgemolken gegeven ook.

Lol, een apart topic. :D

Mijn mening is toch onderbouwd of niet dan? op een schaal van 1-10 is een 5 gemiddeld, daar zit ie ruim boven met 1,5 punt.
Als je met een 6,5 komt bij een film waarbij de meeste critici en sites boven de 8 zitten, dan heb je imo een hoop uit te leggen. Jouw eerste post was dan simpelweg niet voldoende IMO. Ik reageerde daarop, en daarna kan jij daar weer op reageren = discussie.

En 10 beste films ooit? Laat me niet lachen. Neem jij de IMDB scores maar aan voor waarheid, ik doe dat niet. Bovendien zullen we over een jaar of 2 nog wel eens kijken of ie dan nog steeds zo hoog genoteerd staat.
Er valt weinig aan te lachen, het is de realiteit. Je kan nu wel denigrerend spreken over één van de meest bekende rankings op het web, maar dan heb ik nog wel andere voorbeelden hoor, heb er enkele opgezocht:

- IMDb: 8,9/10 (#6 in top 250)
- Rotten Tomatoes: 8/10
- metacritic.com: critics: 74/100 en gebruikers: 8,4/10
- collider.com: Rating: A
- filmshaft.com: 4,5/5
- screenrant.com: 5/5
- nydailynews.com: 5/5
- empireonline.com: 5/5
- pastemagazine.com: 8,3/10
- denofgeek.com: 4/5
- movies.tvguide.com: 3,5/4
- 3news.co.nz: 5/5
- rogerebert.suntimes.com: 4/5
- metro.co.uk: 5/5

etc...

En natuurlijk mag je afwijken van de norm (of van om het even welk cijfer), sterk afwijkende cijfers kunnen echter kritiek verwachten. En dan moet je niet als in het nauw gedreven wild gaan reageren maar gewoon op een volwassen manier je recensie verdedigen.

Gast, wat maak je van mijn woorden? Haat voor dicaprio? Jezus, dat is wel een sterk woord, vind je niet? Ik vind hem als acteur niet zo geslaagd, in geen enkele rol tot nu toe, en nee, het is niet dicaprio die de film voor mij verziekt, ik heb dat in mijn post ook uitgelegd. Lees nog maar eens...
Dat is de indruk die je naliet, was gewoon een reactie daarop. Als dat niet zo is dan is dat bij deze duidelijk gemaakt.

Ik vind het verbazingwekkend als Big-T het hier niet mee eens is eerlijk gezegd.
Ik vind het verbazingwekkend dat jij tot die conclusie komt. Ik reageerde op jouw post omdat jouw argumentatie voor dat IMO lage cijfer voor mij ontoereikend was.

+1, een lekker uitgemolken gegeven ook.

Het script werd door de meeste critici als 'origineel' beschreven. Dit blijkt dus juist één van de sterke punten te zijn.

Het is niet omdat er een onderwerp in voorkomt dat in andere films ook werd gebruikt, dat het verhaal uitgemolken is. Dan kan je dus geen enkele film meer goed vinden want elk onderwerp is zo ongeveer wel al gebruikt.

Ach ja, misschien ga ik mee in het hele internet/messageboard-gebeuren. Als je niet schreeuwt of een extreme mening hebt, dan word je niet gehoord.

Al blijf ik wel bij mijn beoordeling hoor.

Verder zie ik in het filmtopic tientallen punten voorbijkomen zonder enige onderbouwing. Beetje vreemd dat ik dan juist kritiek krijg voor te weinig onderbouwing terwijl ik als een van de weinigen überhaupt iets onderbouw.

Los van dit alles vind ik het nog steeds vreemd dat je zoveel waarde hecht aan de IMDB score. Heb je de film zelf al gezien?

Ik denk niet dat er echt enorm grote verschillen zijn tussen de algemene trends online of daarbuiten, uitzonderingen daargelaten. Ik volg trouwens ook recensies via andere kanalen waar toch ook weinig negatieve of gematigde reacties kwamen op de film.

Ik denk dat je vooral een reactie kreeg omdat je net serieus overkwam over je mening. Dit nodigt een beetje uit voor kritiek omdat mensen ook wel benieuwd zijn hoe je bij een sterk afwijkende score komt. Meestal reageer ik niet als iemand rommel een hoge score heeft, maar films die over het algemeen hoog scoren en dan plots een lage score krijgen, dat wekt gewoon scepticisme, nieuwsgierigheid en interesse. Men wil graag weten hoe je bij je score komt, wat je criteria waren, etc.

IMDb wordt toch wel een beetje gezien als de autoriteit op filmgebied hoor, als een film in zo'n breed publiek en met duizenden scores en reviews nog steeds hoog in de ranking staat dan heeft die film toch wel iets goed gedaan. Al ben ik de eerste om toe te geven dat er in de rankings ook films staan die wellicht wat overgewaardeerd worden vanwege de vele fanboys van de acteurs of regisseurs. Je blijft nu wel verwijzen naar één site, maar ik heb je een hele lijst gegeven waar de trend ongeveer gelijk is, en die trend zie ik buiten het web ook. Dus één bron onbetrouwbaar noemen wordt dan wel erg moeilijk.

Het probleem dat ik vooral heb met die 6,5 is dat ik zat films ken die binnen dat segment vallen, en waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze de populariteit en waardering zouden krijgen van een Inception. Ofwel klopt er dan iets niet aan jouw waarderingsschaal, ofwel geef jij diezelfde films waaraan ik denk dan nog veel slechtere scores en geef je over het algemeen gewoon veel lagere scores.

Dat ik Inception zelf nog moest zien was in deze niet relevant, omdat de discussie ging over de algemene trend vs jouw recensie.

Verder is dit gewoon kritiek/discussie zoals een ander en hoef je je niet aangevallen te voelen oid. Als iedereen het altijd eens was dan hadden we geen forum nodig.

Films met mooie cinematografie en een zogenaamd (niet echt) diepzinnig verhaal worden gewoon vaak gigantisch overgewaardeerd. Style over substance enzo. Kijk naar films als Mr Nobody en The Fountain. Pretentieus prut scoort. Niet dat Inception zo slecht is als die twee films, maar ik zou hem zelf ook niet meer dan een 7+ geven.

Als je trouwens zoekt op mijn eerste recensie van deze film zal je zien dat ik hem in eerste instantie een 8 gaf met de kanttekening dat ik me afvroeg of ik hem bij een tweede kijkbeurt nog steeds goed vond. Not so much dus.

Laatst bewerkt:
Geknipte discussie uit de film-sticky om topic niet te doen ontsporen:

Ik heb zojuist Inception gekeken, met Leo di Caprio, die ik meestal vrij slecht trek. In deze film ook maar matig.
Maar goed, een film met een matrix-achtig gegeven, omgeven door een Existenz-randje (droom vs werkelijkheid). Op zich vrij vermakelijk, maar wel wat veel A-team achtige actie met veel schieten zonder dat iemand geraakt wordt. Kan ik niet zo goed tegen.
Verder is het einde ook voorspelbaar.

Nolan speelt net als in Memento weer met tijd en weet enkele verhaallijnen naast elkaar te plaatsen. Al heb ik de vallende bus op een gegeven moment wel gezien. Dat is dan wel duidelijk.

Maar ach, het is op zich prima vermaak en de droomwerelden leveren hier en daar mooie beelden op.

6,5/10

Ik deel je mening op sommige punten. Maar vond het zelf op een schaal van 1 tot 10 een 8/10

Heb deze film toevallig afgelopen zondag gekeken. Originele film, zeker één van de betere van dit jaar.

Zag dat er vele discussies op internet gaande zijn (of waren..) over het einde van de film. Is de gehele film nu een droom geweest?! Dan heb je ook nog de zgn. 'trouwenring-theorie'. In de dromen heeft hij dus een trouwring om, terwijl dit aan het begin en einde niet het geval was. Dit zou dan weer verklaren dat hij aan het einde niet zou dromen. (behalve als je er dan weer vanuit gaat dat alles een droom was).

Ga vanavond maar even Prince of Persia kijken, misschien leg ik daar minder lang van wakker! ;)

Prince of persia vind ik echt heel flauw en zeer voorspelbaar.

Wbt inception, was ook niet echt onder de indruk tbh. Wel leuke effecten maar het verhaal was niet echt indrukwekkend imo.

Laatst bewerkt:
Films met mooie cinematografie en een zogenaamd (niet echt) diepzinnig verhaal worden gewoon vaak gigantisch overgewaardeerd. Style over substance enzo. Kijk naar films als Mr Nobody en The Fountain. Pretentieus prut scoort. Niet dat Inception zo slecht is als die twee films, maar ik zou hem zelf ook niet meer dan een 7+ geven.

Als je trouwens zoekt op mijn eerste recensie van deze film zal je zien dat ik hem in eerste instantie een 8 gaf met de kanttekening dat ik me afvroeg of ik hem bij een tweede kijkbeurt nog steeds goed vond. Not so much dus.

Ik vond Mr Nobody juist wel goed:o

Ik vond inception een geweldige film , staat niks voor niks 6de op IMDB, maar ik ben dan ook een fan van het werk van Christian Nolan. Memento is dan ook echt een aanrader

Zeker waar. Dat had ik ook bij Avatar, dus als Inception een beetje hetzelfde probleem heeft dan ga ik die waarschijnlijk ook lager waarderen dan het gemiddelde. Maar zelfs Avatar heb ik nog een 7,5 gegeven voor de mooie beelden, lijkt me sterk dat Inception zowel qua verhaal als grafisch nog slechter zal doen en dus minder dan een 7 waard zou zijn. Maar goed review volgt nog...

IMDb wordt toch wel een beetje gezien als de autoriteit op filmgebied hoor, als een film in zo'n breed publiek en met duizenden scores en reviews nog steeds hoog in de ranking staat dan heeft die film toch wel iets goed gedaan. Al ben ik de eerste om toe te geven dat er in de rankings ook films staan die wellicht wat overgewaardeerd worden vanwege de vele fanboys van de acteurs of regisseurs. Je blijft nu wel verwijzen naar één site, maar ik heb je een hele lijst gegeven waar de trend ongeveer gelijk is, en die trend zie ik buiten het web ook. Dus één bron onbetrouwbaar noemen wordt dan wel erg moeilijk.

imdb geeft gewoon de gemiddelde opinie van de kijker weer, niet meer, niet minder. Vreemde vorm van autoriteit dus om smaak op te funderen, want ik lees ook geen dan brown en luister niet naar Beyonce.

dan heeft die film toch wel iets goed gedaan
ja een hele hoop mensen overtuigd dat het een goeie film is, maar ik zie nog altijd de leap niet, waarom dat een criterium zou zijn om zelf die mening te moeten delen. Meer nog, ik snap waarom anderen hem goed kunnen vinden, maar daar blijft het ook bij.

Laatst bewerkt:

Ghe, net mr nobody gezien en die is inderdaad zeeeer matig zeg.

imdb geeft gewoon de gemiddelde opinie van de kijker weer, niet meer, niet minder. Vreemde vorm van autoriteit dus om smaak op te funderen, want ik lees ook geen dan brown en luister niet naar Beyonce.
Waarom blijf jij net als kareltje de rest van de lijst van bronnen negeren? Het gaat hier al lang niet meer over IMDb alleen.

Gemiddelden zijn op vlak van kwaliteit trouwens helemaal geen 'vreemde autoriteit'. Kwaliteit is door de massa vrij goed te beoordelen.

De vergelijking met muziek gaat niet op, want muziek is veel afhankelijker van smaak (hou je niet van R&B dan ga je zelfs de beste R&B zangeressen niks vinden).

Juist, dit.

Daarnaast ben ik de eerste om toe te geven dat ik een kritische filmkijker ben. Er zijn maar weinig films waar ik echt van onder de indruk ben.

---------- Toegevoegd om 02:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:11 ----------

Waarom blijf jij net als kareltje de rest van de lijst van bronnen negeren? Het gaat hier al lang niet meer over IMDb alleen.

Gemiddelden zijn op vlak van kwaliteit trouwens helemaal geen 'vreemde autoriteit'. Kwaliteit is door de massa vrij goed te beoordelen.

De vergelijking met muziek gaat niet op, want muziek is veel afhankelijker van smaak (hou je niet van R&B dan ga je zelfs de beste R&B zangeressen niks vinden).

Klopt, naast de IMDB zijn er vrij veel critici die de film goed vinden. Dat vind ik vreemd, maar ik snap wel dat je daarom deze discussie voert. Ik ben in ieder geval benieuwd wat je er zelf van vindt nadat je dit alles gelezen en geschreven hebt.

Film is trouwens ook afhankelijk van smaak. Ik houd niet van horror, zelden van comedy, maar kan een gangsterfilm op zijn tijd goed waarderen (al denk ik dat dat genre zijn beste tijd wel heeft gehad, boardwalk empire kon mij namelijk niet bekoren).

Binnen film zijn er net als binnen muziek genres. Blockbusters zijn, net als muziek uit de hitlijsten, niet mijn smaak. Al zijn er altijd uitzonderingen. Ik hoopte dat Inception er een zou zijn, maar dat is niet het geval gebleken.

Tja en daar verschillen we nu eenmaal van mening, ik vindt dat de massa (en bepaalde filmcritici) een belabberde smaak heeft en heb zelf andere verwachtingen wanneer ik een film bekijk. Daarom dat ik ook zeg dat ik begrijp dat anderen hem goed vinden, maar dat zelf niet vindt.

Dus laat iedereen er maar een 8 aan geven, maar dwing mij niet hetzelfde te doen.
Klinkt dat elitair? so be it.

Ik zal herhalen wat ik al gezegd heb: niemand hoeft in de kudde te lopen en niemand hoeft in principe rekening te houden met critici of gemiddelden. Maar je kan je altijd verwachten aan kritiek als je heel sterk afwijkt, en dat moet je dus ook niet vreemd vinden.

Je post hier je recensie o.a. om anderen te helpen neem ik aan, dus is het ergens logisch dat anderen er op reageren of dat nu eens of oneens is.

Wat betreft kareltje heb ik nu bijv. geleerd dat het type film hem sowieso al weinig aanspreekt (blockbuster). Dat helpt ook om te begrijpen waar zijn lage score vandaan komt. Ben nu iig zeer benieuwd door deze controverse.

Terug
Naar boven