XXL Nutrition

Review / discussie Inception

Ik zal herhalen wat ik al gezegd heb: niemand hoeft in de kudde te lopen en niemand hoeft in principe rekening te houden met critici of gemiddelden. Maar je kan je altijd verwachten aan kritiek als je heel sterk afwijkt, en dat moet je dus ook niet vreemd vinden.

Je post hier je recensie om anderen te helpen neem ik aan, dus is het ergens logisch dat anderen er op reageren of dat nu eens of oneens is.

Wat betreft kareltje heb ik nu bijv geleerd dat het genre hem sowieso al weinig aanspreekt (blockbuster). Dat helpt ook om te begrijpen waar zijn lage score vandaan komt.

ik sta open voor tegenkritiek, maar dan niet onder de vorm van "anderen hebben gezegd dat de film goed is", dan wil ik concrete redenen horen, vb waarom jij, de gemiddelde mens of een bepaald criticus het een goeie film vindt. En dat zag ik niet echt in je opmerking naar karel.

Ja goed, maar je moet natuurlijk ook wel realistisch blijven. Als een film in de top 10 van één van de meest bekende rankings in de wereld staat kan je dat niet zomaar naast je neerleggen.

Je kan dan wel zeggen overgewaardeerd maar om het een matig filmpje te noemen is wel heel vreemd dan.

Ja goed, maar je moet natuurlijk ook wel realistisch blijven. Als een film in de top 10 van één van de meest bekende rankings in de wereld staat kan je dat niet zomaar naast je neerleggen.

Je kan dan wel zeggen overgewaardeerd maar om het een matig filmpje te noemen is wel heel vreemd dan.

Ok hij is beter dan de gemiddelde bagger, jij noemt die bagger matig, ik noem het gewoon bagger :D.

:roflol: Ben het met Big-T eens. Inception was de beste film die ik gezien heb van de afgelopen jaren. Je kan deze film geen 6,5 raten imo (volgens imdb normen), of het nu je genre is of niet.

• Topic Starter Topic Starter
:roflol: Ben het met Big-T eens. Inception was de beste film die ik gezien heb van de afgelopen jaren. Je kan deze film geen 6,5 raten imo (volgens imdb normen), of het nu je genre is of niet.

Toch ben ik het hier nog steeds niet mee eens.

Big T en Corleone, vinden jullie dan alle films in de top 25 van de IMDB geweldig? Ik kan me bijv voorstellen dat Corleone 7 samurai maar saai en langdradig vindt, of dat Big T Casablanca maar romantische zooi zou noemen. Toy Story 3 staat er ook tussen! Dan kun je zeggen dat het heel moooi gemaakt is en dat het in 3d is en geweldig enzo, maar komop...

En dan heb je nog films als Star Wars. Ik heb die niet eens gekeken, omdat ik weet dat ik daar niet blij van wordt. Kan toch gewoon? Is helemaal niet zo raar imo.

Laatst bewerkt:

Big T en Corleone, vinden jullie dan alle films in de top 25 van de IMDB geweldig? Ik kan me bijv voorstellen dat Corleone 7 samurai maar saai en langdradig vindt, of dat Big T Casablanca maar romantische zooi zou noemen. Toy Story 3 staat er ook tussen! Dan kun je zeggen dat het heel moooi gemaakt is en dat het in 3d is en geweldig enzo, maar komop...

En dan heb je nog films als Star Wars. Ik heb die niet eens gekeken, omdat ik weet dat ik daar niet blij van wordt. Kan toch gewoon? Is helemaal niet zo raar imo.

Tja, of je daar blij van wordt of niet behoort de Star Wars trilogie tot het neusje van de zalm wat sci-fi betreft. Films zijn voor vermaak en niet voor wetenschappelijk onderzoek, dan moet je maar reportages gaan kijken...

Tja, of je daar blij van wordt of niet behoort de Star Wars trilogie tot het neusje van de zalm wat sci-fi betreft. Films zijn voor vermaak en niet voor wetenschappelijk onderzoek, dan moet je maar reportages gaan kijken...

En ik vermaak me niet bij een film als Star Wars. Wat is je punt?

Niet allemaal, maar zou zeker geen enkele film in die top 25 onder de 7.5 raten, of het nu mijn smaak is of niet. Als het niet jouw ding is geef je die films uit respect voor de kwaliteit nog steeds een redelijk hoge score. 6.5 is volgens imdb normen ondermaats zoals Big-T zegt en zie niet in hoe een film als Inception dat zou kunnen zijn..
Lord Of The Rings is ook totaal mijn ding niet maar is gewoon zo goed verfilmd, artistiek, dat ik alsnog een hoge score zal geven. Je kan op 2 manieren een film beoordelen, puur volgens je smaak of smaak + filmkwaliteit.

Is gewoon een goeie film , veel mensen zijn dan weer anti inception gewoon omdat veel mensen zeggen dat hij goed is. Zo voelen ze zich speciaal en 'above the average joe's'.

Misschien hebben die average Joe's niet door dat deze film heel slim probeert te zijn en daarin grandioos faalt.

Zeker waar. Dat had ik ook bij Avatar, dus als Inception een beetje hetzelfde probleem heeft dan ga ik die waarschijnlijk ook lager waarderen dan het gemiddelde. Maar zelfs Avatar heb ik nog een 7,5 gegeven voor de mooie beelden, lijkt me sterk dat Inception zowel qua verhaal als grafisch nog slechter zal doen en dus minder dan een 7 waard zou zijn. Maar goed review volgt nog...

Avatar 3D is geweldig. Dat is adembenemend mooi, ongevenaard door welke andere film dan ook. Niets komt zelfs maar een beetje in de buurt. Bovendien probeert Avatar (3D natuurlijk) niet slim te zijn. So what dat acteerniveau niet bijzonder hoog is en het verhaal aan elkaar hangt van clichés. Het slaagt met vlag en wimpel in wat het wil bereiken. Een pocahontas verhaal met mooiere plaatjes dan je je voor kan stellen. Met de kanttekening natuurlijk dat wanneer je het niet in IMAX 3D kijkt dat je het beter niet kan kijken.

Inception, Mr Nobody en The Fountain slagen niet in hetgeen ze willen bereiken. Ze pretenderen intelligent, complex en diepzinnig te zijn terwijl ze dat gewoon niet zijn. Interessant concept, slechte uitwerking.

Laatst bewerkt:

Ik begrijp je punt, maar geen enkele van die films zou ik een 6,5 geven. Sterker nog, geen enkele van de top 250 zou ik een 6,5 kunnen geven. Met de beste wil van de wereld niet, zelfs niet de romantische films wat een genre is dat me minder kan boeien, of een film als Mulholland Dr., waarvan ik vind dat ie pretentieus en rommelig is.

Ik denk dat het er op aankomt om iets naar waarde te kunnen inschatten, zonder je teveel te laten beïnvloeden door je eigen smaak.

De is er natuurlijk een logische vervolgvraag. Zou je na het zien van een film, waarvan je van tevoren niet weet of hij wel of niet in de IMDB top 250 voorkomt, een film ook beoordelen met een 6,5 (of lager) als achteraf blijkt dat hij er wel in voorkomt?

De is er natuurlijk een logische vervolgvraag. Zou je na het zien van een film, waarvan je van tevoren niet weet of hij wel of niet in de IMDB top 250 voorkomt, een film ook beoordelen met een 6,5 (of lager) als achteraf blijkt dat hij er wel in voorkomt?

Goed punt :)

Eigenlijk is het de vraag of je een film objectief kunt beoordelen. Ik denk dat dat deels kan. Nooit helemaal. Geen enkel punt is geheel objectief te bepalen. Is de cameravoering goed, acteren de acteurs bovengemiddeld, zijn de decors verbeeldingsvol? Dat zijn vragen die beargumenteerd kunnen worden, maar altijd een subjectieve inslag zullen hebben.

En dan kunnen scores nogal afwijken. Ik vraag me inderdaad af of je elke film in de top 250 hoger dan een 6,5 zou geven als je niet weet of ie in de top 250 staat. Ik denk het niet.

Laatst bewerkt:
Niet allemaal, maar zou zeker geen enkele film in die top 25 onder de 7.5 raten, of het nu mijn smaak is of niet. Als het niet jouw ding is geef je die films uit respect voor de kwaliteit nog steeds een redelijk hoge score. 6.5 is volgens imdb normen ondermaats zoals Big-T zegt en zie niet in hoe een film als Inception dat zou kunnen zijn..
Lord Of The Rings is ook totaal mijn ding niet maar is gewoon zo goed verfilmd, artistiek, dat ik alsnog een hoge score zal geven. Je kan op 2 manieren een film beoordelen, puur volgens je smaak of smaak + filmkwaliteit.

wtf is kwaliteit dan.

Terug
Naar boven