XXL Nutrition

Richtlijn van 1,5 a 2 gram per kg lichaamsgewicht.

Wie meer eiwitten inneemt dan het lichaam nodig heeft, zet het teveel aan eiwitten om in energie. Overtollige energie wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Wie meer eiwitten binnen krijgt, vormt ook meer afvalstoffen. Dat kan de nieren meer belasten en uiteindelijk nierproblemen veroorzaken

wie meer van ALLES inneemt dan nodig is krijgt een energy overschot en zal, in bepaalde mate vetvorming krijgen. Dus dat hele teveel eiwit verhaal is wel zo een onzinnig iets, liever teveel eiwitten dan teveel frituurvet he slimpiedimpie

het is natuurlijk per kg vvm, vet verbruikt immers geen energie.

vet verbruikt wel energy, alleen minder, zo een 6kcal per kg per dag dacht ik .

dus het is nadelig voor je als je te veel eiwitten in je cut neemt? Mijn vvm is 73 kg x 3 = 219 gr eiwitten. Ik neem er dik 280 ofzo.

in de cut kan je beter JUIST een overschot aan eiwitten hebben, minder spierverlies, hogere thermische waarde etc. die maaltijden krijg je toch binnen, dus waarom dan niet zoveel mogelijk eiwitten ?

Je moet toch aan je kcals geraken....dan vul ik ze liever aan met eiwitten als je carbs en vet al hoog genoeg zitten ipv die NOG te verhogen.
Sommige mensen hebbe nu eenmaal meer kcals nodig dan andere.

Altijd dat gedoe van 'teveel' eiwit .. :rolleyes: Kijk gewoon wat voor u werkt.

ik ben het 100% met jou eens, altijd van die onzin verhalen van teveel eiwit heeft geen nut, teveel vet wel dan??? als je nog 400kcal over hebt in je dagschema, en je hebt al je benodigde eiwitten al binnen voor die dag, dan zou ik alsnog een high protein meal pakken ipv te denken dat ik toch al genoeg protein heb, en net zo goed iets kan eten wat alleen uit carbs of vet bestaat.

ps, 1-1.5 gram per POND is eigenlijk noodzakelijk voor de "gewone" mens, die verhaaltjes waarin wordt gezegd dat je aan 60gram per dag genoeg hebt als non-bb'er gaan echt over het extreme minimum.

en de regel normaal gesproken is trouwens 1.5-2gram per POND bw wat imo te weinig is....VOORAL als je dat gaat berekenen met je VVM

• Topic Starter Topic Starter
wie meer van ALLES inneemt dan nodig is krijgt een energy overschot en zal, in bepaalde mate vetvorming krijgen. Dus dat hele teveel eiwit verhaal is wel zo een onzinnig iets, liever teveel eiwitten dan teveel frituurvet he slimpiedimpie
Tuurlijk, maar ik heb het nu alleen over eiwit.

Het belangrijkste is wel van dit topic dat het mij ging om het VVM en niet het totale gewicht van iemand + een vet%.

Je moet toch aan je kcals geraken....dan vul ik ze liever aan met eiwitten als je carbs en vet al hoog genoeg zitten ipv die NOG te verhogen.

Edit: om het nog te verduidelijken, als jij 2 gram per kg lichaamsgewicht eet...
Stel je weegt 100 kg -> 200 gram eiwit = 800 kcals

als je dan aan een kcal of 4-5000 moet geraken eet je in mijn ogen gewoon te weinig eiwit. Ik zou er allesinds niet op groeien.

als ik dit dan lees dan mag je niet alleen naar je gewicht kijken, maar (ook)naar je verbruik van kcal op een dag...

want als je alle eiwitten optelt... kom ik rond de 700 gram per dag. en dan heb ik mijn middag en avondmaal er nog niet bijgerekend...

Laatst bewerkt:
Wisselt een van jullie ook de percentages macronutriënten als hij van bulk naar cut gaat? En in welke verhoudingen dan? Want stel je hebt het volgende voorbeeld:

Iemand van 100 kg en 15% vet (dus 85 vvm) die werkt volgens een 50%kh 30%e en
20%v verhouding. Uitgaande van Katch mcardle formule en normale activiteit zou diegene tijdens een bulk ongeveer 3761 kcal nodig hebben waarvan in dit geval 282 gram eiwit dus 3,3 gram per kg. vvm

Maar stel hij gebruikt een verhouding van 40%kh 40%e en 20%v. Dit is dan 376 gram eiwit en 4,4 gram per kg. vvm

In beide gevallen zit je toch best ver boven de "minimale" 2,5 gram per kg. vvm alleen bij het ene voorbeeld net iets meer dan bij het andere. Maar waar zal jullie voorkeur naar uitgaan en waarom?

Laatst bewerkt:
ps, 1-1.5 gram per POND is eigenlijk noodzakelijk voor de "gewone" mens, die verhaaltjes waarin wordt gezegd dat je aan 60gram per dag genoeg hebt als non-bb'er gaan echt over het extreme minimum.

Dus een gewoon mens (niet trainend) van 75 kg (=165 pond) moet volgens jou 165 tot 248 gram eiwitten per dag eten?
Dat is het equivalent van ongeveer 0.65 tot 1 kg biefstuk per dag?
:eek:

Dus een gewoon mens (niet trainend) van 75 kg (=165 pond) moet volgens jou 165 tot 248 gram eiwitten per dag eten?
Dat is het equivalent van ongeveer 0.65 tot 1 kg biefstuk per dag?
:eek:

is dit dan zo bizar? het oorspronkelijke dieet van de jagende mens bestond zelf voornamelijk uit vlees met daarnaast wat zaden en wat fruit en gewassen.

is dit dan zo bizar? het oorspronkelijke dieet van de jagende mens bestond zelf voornamelijk uit vlees met daarnaast wat zaden en wat fruit en gewassen.

Bij mijn weten stamt de mens nog altijd af van de aap, en niet van de leeuw. Dus zeggen dat het oorspronkelijk dieet van de homo sapiens VOORNAMELIJK uit vlees bestond lijkt me toch wel wat overdreven.

De H.S. is een omnivoor, die alles at wat hij kon vinden en eetbaar was. Ik betwijfel het ten zeerste of elke holbewoner elke dag een heerlijke vet-vrije steak van 1 kg op zijn bord kreeg.

wat praat je nou poep met je 1kg biefstuk, de meeste mensen halen hun grammen eiwit gewoon uit andere bronnen, weet je zelf ook wel....maarja..ik ben dan ook geen trotste 100% beef natural

Veel proteïne nemen is een hype, dat waait wel weer over.

Edit: om het nog te verduidelijken, als jij 2 gram per kg lichaamsgewicht eet...
Stel je weegt 100 kg -> 200 gram eiwit = 800 kcals

als je dan aan een kcal of 4-5000 moet geraken eet je in mijn ogen gewoon te weinig eiwit. Ik zou er allesinds niet op groeien.

Sluit ik mij volledig bij aan!

Terug
Naar boven