MuscleMeat

Riem om tijdens squatten?

Drag

Advanced Bodybuilder
Waardering
21
Lengte
1m87
Massa
85kg
Vetpercentage
17%
Hoi ik heb vandaag voor het eerst 5x 110kg gesquat. Alleen zij de instructeur tegen mij dat ik mijn knieën een beetje naar voren had, en dat een riem misschien handig is? Kan dit kloppen? Ik weet nou niet zo goed of ik een riem wil gebruiken.

Een riem zorgt voor stevigheid in je onderrug.
Bij gebruik ervan neem ik aan dat je squat minder invloed heeft op je core ontwikkeling.

Ik kan me niet voorstellen dat de riem zorgt voor een andere knie houding? Maar misschien is je onderrug dermate zwak dat je je heupen weerhoudt de goede beweging te maken?

Ik zou zonder blijven trainen en eventueel wat lichter gaan in gewicht.
Overigens is dat ook een hele discussie of je knieen niet wat meer naar voren mogen.
Persoonlijk vind ik dat daar teveel nadruk op gelegd wordt. Niet iedereen heeft naar verhouding even lange benen.
En als jij het natuurlijker vind dat je knieen iets verder vooruit komen terwijl je instructeur vind dat het niet goed is hoeft dat niet meteen te betekenen dat je de oefening verkeerd ten uitvoer brengt.

Persoonlijk zou ik voor een riem kiezen. Dat je Core zwakker zou worden valt allemaal wel mee. ( zonder te kijken naar je houding)
Je traint toch je buikspieren,BOR,deadlift enz.
Allemaal oefeningen die je core loeisterk maken, die ene oefening met de riem zal je niet verzwakken. Eerder versterken

''alleen zij de instructeur tegen mij dat ik mijn knieën een beetje naar voren had, en dat een riem misschien handig is? Kan dit kloppen? ''

Nee, riem heeft niets met je knie'en te maken. Ligt aan je techniek.

knieën "een beetje" naar voren is nog niet meteen een probleem. Maar desalniettemin moet je de beweging starten vanuit je heupen en niet vanuit je knieën.. Ga eens box squats doen om jezelf goed te leren achteruit te gaan zitten en probeer je knieën daarbij eens totaal NIET naar voren te laten gaan.

Een riem geeft naast stevigheid ook nog eens tactiele feedback, ofwel je voelt beter wanneer je je onderrug niet meer recht hebt. Daarnaast helpt het mij om beter druk met mijn buik te zetten waardoor mijn core veel steviger blijft. Probeer het gewoon eens. Kwaad zal het niet doen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik wil niet lichter in gewicht gaan en ik wil geen riem gebruiken. Dit heb ik nooit gedaan en ik vindt het zo goed gaan. Dus zo ga ik dan ook door? Hoezo lager gewicht gebruiken? Dit is toch niet zo heel zwaar?

Ik wil niet lichter in gewicht gaan en ik wil geen riem gebruiken. Dit heb ik nooit gedaan en ik vindt het zo goed gaan. Dus zo ga ik dan ook door? Hoezo lager gewicht gebruiken? Dit is toch niet zo heel zwaar?

Als je geen last heb in de rug dan kan je er zeker voor kiezen om geen riem te gebruiken, zowel het gebruik als het niet gebruik hebben beiden hun voordelen. En niet zo zwaar? Ik persoonlijk vind het een prachtig gewicht, ik heb dat zelf in tijden niet meer gehaald om maar eens een dwarsstraat te noemen :D

Grtz,

Aad ~ Doix

We kunnen natuurlijk niet weten of jou instructeur er iets van kent. --> techniekfilmpje kan nooit kwaad
Ik denk dat al dan niet een riem gebruiken een persoonlijke keuze is, en dat zoals al gezegd, beide hun voordelen hebben.

Laat is een filmpje zien ?

Hoi ik heb vandaag voor het eerst 5x 110kg gesquat. Alleen zij de instructeur tegen mij dat ik mijn knieën een beetje naar voren had, en dat een riem misschien handig is? Kan dit kloppen? Ik weet nou niet zo goed of ik een riem wil gebruiken.
Knieen maakt niet uit, riem is okee.. Maar hoeft niet perse.

volgens mij wil hij je gewoon een riem verkopen ???
Zolang je geen powerlifter bent en geen steroiden gebruikt hoef je geen riem te gebruiken, tenzij je het fancy vind.

Zolang je geen powerlifter bent en geen steroiden gebruikt hoef je geen riem te gebruiken, tenzij je het fancy vind.

idd en als je dan toch zwaar gaat en erna last krijgt van spit ben je verder van huis.:o

Haha, zo een figuur hebben wij in de sportschool.
Zit merendeel van de tijd op apparaten en pulley's, maar draagt toch een riem:rolleyes:

off topic, hij draagt ook van die rare touwtjes onder zn knieen. Iemand een idee wat dat is?

idd en als je dan toch zwaar gaat en erna last krijgt van spit ben je verder van huis.:o

als je veel maxed dan train je niet meer specifiek bodybuildgericht dus zit je in het genre powerlifting en dan kan het idd wel verstandig zijn een riem te gebruiken maar als je niet veel voor nieuwe pr's gaat dan zie ik niet in waarom je een riem zou gebruiken.
Je kan zowel je rug vernken door maar met 30 kg te squatten als door 150 kg te squatten. Voor een beginner voelt die 30 kg namelijk even zwaar. Wil je dan zeggen dat iedereen een squatriem moet dragen?

als je veel maxed dan train je niet meer specifiek bodybuildgericht dus zit je in het genre powerlifting en dan kan het idd wel verstandig zijn een riem te gebruiken maar als je niet veel voor nieuwe pr's gaat dan zie ik niet in waarom je een riem zou gebruiken.
Je kan zowel je rug vernken door maar met 30 kg te squatten als door 150 kg te squatten. Voor een beginner voelt die 30 kg namelijk even zwaar. Wil je dan zeggen dat iedereen een squatriem moet dragen?

Nee dat zeg ik niet, maar als je toch wat zwaarder wilt gaan (het proberen...) dan vind ik het zelf wel verstandig om riempje om te doen, heb nu ook 1 maand niks kunnen doen omdat k heel erg last van spit had/heb. Kon niet eens me eigen sokken aantrekken :p

Alleen bij DL gebruik ik een riem, bij squat gebruik ik kniebanden.
Net wat SM zegt, riem zit gewoon niet comfortabel.

Nee dat zeg ik niet, maar als je toch wat zwaarder wilt gaan (het proberen...) dan vind ik het zelf wel verstandig om riempje om te doen, heb nu ook 1 maand niks kunnen doen omdat k heel erg last van spit had/heb. Kon niet eens me eigen sokken aantrekken :p

ja, als je zwaar wil gaan en je wil wat safer spelen kan zo een riempje wel eens handig zijn, en het begint bij 1 keer gebruiken, gewoon voor dat extraatje. En voor ze het weten hebben ze hem alle trainingen aan, zelfs de hele training :')
Meestal voel je het wel als je energie genoeg hebt om die dag eens zwaar te gaan. Ik heb ook al eens een weekje last gehad van mijn onderrug door te deadliften. Ik deed het nogthans met een juiste uitvoering en minder gewicht dan normaal. Ik moet even een minieme verkeerde beweging gemaakt hebben of 1 inwendig spiertje niet opgespannen hebben want plots voelde ik een soort van steek ik mijn onderrug en mocht ik mijn rugtraining staken.
Heeft gelukkig maar een weekje geduurt eer het volledig op en top herstelt was, maar wat ik wil zeggen is dat je rug vernken in een klein hoekje ligt.
Ik ga tegenwoordig vaker af op mijn gevoel. Vroeger had ik een strict schema en MOEST en ZOU ik dat gewicht de volgende training pakken. Ervaring heeft me geleerd dat je moet luisteren naar je lichaam en dat er nog genoeg kansen komen om eens zwaarder te gaan als het er die ene training niet in zit.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelden onder de 4 herhalingen dus vandaar dat voor mij de aankoop van zo een riem het zelfs gewoon niet waard is.

Waarom train je dan in godsnaam, je wil toch vooruitgang boeken?

Terug
Naar boven