XXL Nutrition

Rippetoe indeling

Sender

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
65kg
Beste mensen, ik train al een tijdje (ca een jaar echt seriues) met een split schema waar een hoop kritiek op was en ook weinig progressie mee geboekt was.

Nu wil ik graag de rippetoe methode toepassen, en zag daarvoor dit schema;

Dag 1
Squat (back, front)
Stiff Legged Deadlift
front of Zercher squats/lunges/leg press/leg extention
Pendlay Row
DB Row
Plank Holds

Dag 2
Bench Press 5x5
Push Press
Close Grip Bench Press
Incline Bench Press
Low Incline Flyes
Crucifix Flyes

Dag 3
Deadlift
Stiff Legged Deadlift
Chins of Pendlay Row
DB Row
Back Extention of Rope Pull Through
Face Pulls of DB Rear Delt Raise

Dag 4
Bench Press 5x5
Push Press
Close Grip Bench Press
Incline Bench Press
Low Incline Flyes
Crucifix Flyes
DB Hammer Curls

De indeling zou dan als volgt zijn;
Voorbeeld week indeling:
Maandag - dag 1
Dinsdag - dag 2
woensdag - rust
donderdag - dag 3
vrijdag - dag 4

Het is belangrijk om minimaal 2 dagen rust te houden tussen dag 1 en 3. En zo ook tussen dag 2 en 4. Dit in verband met herstel.

Het probleem is dat ik meestal alleen op Maandag,Dinsdag,Woensdag,Donderdag en Zaterdag kan.
Vrijdag kan ik vaak niet ivm school en werk, en zondag is de sportschool maar tot 13:00 open en heb ik vaak schooldingen en werk te doen.

Heeft iemand misschien een idee om dit schema in die 5 dagen te plannen? En ik ben bang dat ik mijn rug een beetje ga verpesten met deathlifts, is daar een alternatief voor? misschien met dit apparaat ? Is het verder een goed schema?
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Tevens wat info;
Leeftijd 19, doel massa (inspiratie; Rob Riches/Sagi Kalev), 5x per week beschikbaar. Kan evt meer maar schijnt niet goed te zijn.

Wat heeft dit met rippetoe te maken?

Rippetoe is heel basis: alleen squat, DL, bench, powerclean en wat chinups

Zoek maar is naar rippetoe boek, ik zie niet echt wat dit temaken heeft met rippetoe(ik doe zelf nu ook rippetoe)

• Topic Starter Topic Starter
Sorry, ik haalde het rippetoe schema en een andere door elkaar.
Dit is niet het rippetoe-schema, maar volgens mij is het er wel enigzins van afgeleid.

Kan iemand mij vertellen of dit een goed schema is en of het in de dagen dat ik kan trainen (5x, ma,di,wo,do,zat) in te delen is?

Oke, nog één schema, is geen rippetoe, maar is dit wat?

Maandag
armen

Dinsdag
benen-buik

Woensdag
Borst

Donderdag
Rug-buik

Vrijdag rust

Zaterdag
Schouders-Buik

Zondag rust

Maandag: Rug
Dinsdag: Benen
Woensdag: Schouders
Donderdag: Armen
Zaterdag: Borst

Maar ik zou persoonlijk woensdag rust houden en dan schouders op donderdag trainen. Biceps op donderdag en triceps op maandag.

doe gewoon het originele rippetoe schema.

bedankt voor de reacties.

Ik heb toch maar besloten om naar 4 dagen per week te gaan, met het volgende schema;

Dag 1

Borst, Triceps

Incline Barbell Bench Press 15 / 12 / 6 / 6 / /
Barbell Bench press 10 / 6 / 6 / 8
Dumbbell Bench Press 8 / 8 / 8
Incline Flyes 10 / 10 / 10
Small Bench Press 10 / 6 / 6
Seated Overhead Barbell Triceps Extension 8 / 8
Triceps Dumbbell Kickback 8 / 8
Dag 2

Benen

Barbell Squat To Bench 15 / 12 / 6 / 6 / 8
Calf Press On The Leg Press 10 / 6 / 6 / 8
Dumbbell Rear Lunge 8 / 8
Lying Leg Curl 8 / 8 / 10
Superset
Leg Extension 8 / 8 / 10
Cross Body Crunch 15 / 15 / 15
Reverse Crunch 15 / 15 / 15
Dag 3

Rust
Dag 4

Rug, Biceps

T-Bar Row 15 / 12 / 6 / 6 / 8
Front Pulldown 6 / 6 / 8
Seated Cable Rows 8 / 8
Chin Ups 10 / 8 / 6
Wide Grip Standing Barbell Curl 10 / 6 / 6
Dumbbell Prone Incline Curl 8 / 8
One Arm Dumbbell Preacher Curl 8 / 8
Dag 5

Schouders

Seated Barbell Military Press 15 / 12 / 6 / 6 / 8
Front Dumbbell Raise 6 / 6 / 8
Bent Over Reverse Flyes 8 / 8 / 8
One Arm Side Lateral Raises 6 / 8
Superset
Front Plate Raise 6 / 8
Donkey Calf Raises 15 / 10 / 8 / 8
Seated Calf Raises 12 / 8 / 8
Dag 6
Rust
Dag 7
Rust

Is dit een goed schema?
Zal ik hiermee even veel groeien als het originele rippetoe schema? (Het rippetoe schema spreekt mij wel aan alleen ik ben zo bang dat ik mn rug verkloot)

Dit heeft niets met rippetoe of een variate daarvan te maken.
Ga gewoon het rippetoe schema doen, hoe bedoel je bang dat je je rug verkloot? Je wil sterker worden zonder te gaan squatten e.d.? Denk je dat iedereen die rippetoe doet vrijwillig zijn rug verkloot...

Dit heeft niets met rippetoe of een variate daarvan te maken.
Ga gewoon het rippetoe schema doen, hoe bedoel je bang dat je je rug verkloot? Je wil sterker worden zonder te gaan squatten e.d.? Denk je dat iedereen die rippetoe doet vrijwillig zijn rug verkloot...

Dat bedoelde ik ook niet.
Vroeg alleen of dit schema goed is, en ik beweer nergens dat dit een rippetoe schema is.

En ik wil loever niet deadliften omdat ik daarna 3 dagen last heb, voelt niet goed.

Dat bedoelde ik ook niet.
Vroeg alleen of dit schema goed is, en ik beweer nergens dat dit een rippetoe schema is.

En ik wil loever niet deadliften omdat ik daarna 3 dagen last heb, voelt niet goed.

Dan heb je geen goede techniek. Zoek is op youtube voor een goede deadlift tutorial, er staan instructies van Mark Rippetoe zelf per oefening in de vorm van een video online.

Investeer wat tijd in het bestuderen en leren van een goede squat, deadlift én bench techniek. Hier zul je heel je trainingcarriere profijt van hebben. Kijk instructiefilmpjes, lees veel, en bestudeer mensen die weten wat ze doen. Daarna kun je gewoon een klassiek rippetoe schema doen. Hier ben ik ook mee begonnen, en ik heb er veel progressie mee geboekt. Het is belangrijk dat je niet te zwaar begint. Je doel is om elke training gewicht toe te voegen, dus begin gewoon lekker licht. Het wordt vanzelf wel zwaarder.

thanx voor de tips!

Ben nu met dit schema begonnen en ga dit denk een tijdje volgen;
http://www.nutriplanet.be/trainingsschema2.asp?id=26

Verder zal ik de technieken achter de squat,lift en bench bestuderen en oefenen.
Als ik er klaar voor ben stap ik dan wellicht over aar het rippetoe schema

rippetoe is een beginnersschema, dit gebruik je in het begin. M.a.w. je bent er al klaar voor

rippetoe is een beginnersschema, dit gebruik je in het begin. M.a.w. je bent er al klaar voor

ik ben geen echte beginner meer , heb een jaar split schema gedaan ben gegroeid maar wil meer massa pakken. welk schema raad je mij aan? een rippetoe ? of is dit juist voor beginners?

rippetoe is niet enkel voor beginners. Maar afhankelijk van je stats op de lifts in het schema zal je al te ver gevorderd zijn met rippetoe en ben je beter met madcow/bill star.
misschien eens vermelden wat je stats zijn op de squat, bench press en deadlift.

ik ben geen echte beginner meer , heb een jaar split schema gedaan ben gegroeid maar wil meer massa pakken. welk schema raad je mij aan? een rippetoe ? of is dit juist voor beginners?
Met jouw stats ben je een beginner.

Ga aan de slag met Rippetoe om een basis op te bouwen.

thanx voor de tips!

Ben nu met dit schema begonnen en ga dit denk een tijdje volgen;
http://www.nutriplanet.be/trainingsschema2.asp?id=26

Verder zal ik de technieken achter de squat,lift en bench bestuderen en oefenen.
Als ik er klaar voor ben stap ik dan wellicht over aar het rippetoe schema
Dat is een slecht schema. Overkill aan schouder oefeningen, 11!!!! sets aan presses voor de borst in 1 training, geen deadlift, net zoveel borst oefeningen als been oefeningen, geen bent-over row, nutteloze verschillen in aantallen sets en reprange? Bullshit.

Laatst bewerkt:
Met jouw stats ben je een beginner.

Ga aan de slag met Rippetoe om een basis op te bouwen.

Dat is een slecht schema. Overkill aan schouder oefeningen, 11!!!! sets aan presses voor de borst in 1 training, geen deadlift, net zoveel borst oefeningen als been oefeningen, geen bent-over row, nutteloze verschillen in aantallen sets en reprange? Bullshit.

ben nu pas weer begonne met squate en deadlift , bench press doe ik 8x 75kg , maar split schema prikkel je de spieren toch meer door meer oefeningen te doen?

Terug
Naar boven