Heb je dat onderzoek van mijn eerdere post gelezen? Daaruit blijkt toch dat 20mg voor 6 maanden voldoende moet zijn..
Jep. Ik zou niet voldoen aan hun criteria in ieder geval;
Our study only included patients with moderate acne (graded 5 to 8) who presented with papular and pustular lesions surrounded by slight erythema without nodules, cysts, or deep scars.
Ze gebruiken het Revised Leeds Grading System. Wat dat betreft zou ik buiten de boot vallen, ik zou mezelf namelijk destijds als 'n 3 a 4 schatten als ik het zo bekijk (momenteel als 'n 0

). Te laag dus, maar waar het me meer om gaat is het stukje 'without nodules'. Dit zijn de wat grotere, pijnlijke puisten, die wat langer blijven zitten. Daar had ik er altijd wel tenminste 1 van, was de ene weg, kwam de ander alweer. Wellicht dat dat dus direct 'n rol speelt met hoe je reageert op de behandeling. 20 mg per dag zou zeer zeker niet voldoende zijn voor mij, in maand 5, toen ik al circa 10.000 mg cumulatief op had, had ik nog steeds af en toe zo'n 'nodule', vandaar dat ik toen ook verhoogde naar 100 mg, ik moest en zou er vanaf.
Wat het onderzoek wel weergeeft, is dat een lage dosis voor 'n half jaartje zeer goede resultaten kan leveren.

In ieder geval bij de moderate cases zonder nodules.
Echter zullen de meeste mensen die bij een dermatoloog terecht komen vaak al niet onder die groep vallen, daarbij komt dat, alvorens je een doorverwijzing (meestal pas) krijgt voor een derma, je al meerdere behandelingen hebt ondergaan van o.a. tretinoine en anti biotica. Als het daar niet minder is mee geworden geeft dit al aan dat je acne 'moeilijker' behandelbaar is. Deze studie vermeldt niet wat de patienten aan voorgaande behandelingen hebben ondergaan, als deze waren geselecteerd op falen bij anti biotica (zowel oraal al dermaal) ben ik er vrij zeker van dat het percentage lager zou liggen.
Lichte cases heb ik meermaals roa zien werken op lage dosissen (bedankt voor de studie ter bevestiging, de resultaten zijn zelfs wat beter dan ik in gedachten had), alleen mocht je geen lichte case zijn, bereid je dan toch voor op een wat hogere dosis.
het keldert je zelfvertrouwen, je voelt heel erg k*t. Vermoeid, slap, lusteloos. Liefst wou ik ganse dagen in bed blijven liggen. Lichte haaruitval had ik ook last van. Heel droge lippen (als in ieder uur met een lippenbalsem je lippen inwrijven), heel droge huid (iedere dag meerdere malen smeren). Spierpijnen, gewrichtspijnen, depressieve gevoelens, ...
Woog 80kg bij aanvang, woog 88kg 5 maand later.. geen spiermassa wel te verstaan.
Gelukkig zijn de psychische bijwerkingen mij volledig ontgaan (sterker nog, voelde me alleen maar beter toen het eenmaal begon weg te trekken). Jammer dat dit niet bij jou het geval is geweest, in ieder geval gefeliciteerd met 'clean' zijn, feels good niet waar

?