MuscleMeat

schoenen voor DL en squat

Toen ik bij een filmpje van onze 'vriend' Scott Herman een comment over schoenen las heb ik me wat ingelezen en veel nieuws geleerd.
Ik train al mijn hele carrière op sportschoenen. 1½ jaar geleden heb ik schoenen met antipronatie aangeschaft omdat ik last van mijn enkels kreeg met hardlopen en toen bleek dat ik behoorlijke platvoeten heb.
Squatten deed ik daarvoor op gewone sportschoenen (meestal Nike, geen air o.i.d.) maar mijn stabiliteit en comfort is verhoogd door de antipronatieschoenen.

Nu lees ik echter dat schoenen met een harde zool veel geschikter zijn om gewicht te heffen en ga ik vanavond squats proberen met mijn buitenschoenen (Ecco's met harde platte zool).
Ik vraag me echter af wat er te doen is met overpronatie. Heel veel mensen schijnen (in meer of mindere vorm) last te hebben van overpronatie dus er zijn vast oplossingen voor gewichtheffers. Maar ik heb het idee dat een antipronatiezool ook demping en hoogte toevoegt en naar wat ik heb gelezen wil je dat juist niet.
Wie kan hier meer over vertellen?

De reden waarom loop/sportschoenen worden afgeraden om te squatten, is omdat ze gemaakt zijn om af te rollen (van hiel over voetbrug, afstoten bij de tenen) tijdens het lopen. Dit zorgt voor minder stabiliteit bij squatten. Antipronatiezolen beïnvloeden deze rolbeweging van de voeten, zodat de druk beter verdeeld wordt. (Dit werd mij gezegd door een orthopedist, moest het onjuist zijn mag het altijd verbeterd worden).

De reden waarom Chuck Taylors en anderen door vele powerlifters gebruikt worden is omdat ze, zoals BossRoss al zei, een stevige en stabiele ondergrond geven. Loopschoenen geven deze stabiele ondergrond niet.

Edit: Ooit een filmpje gezien op youtube hierover, je kan de link hieronder terugvinden.

http://youtu.be/TrJfOi5rnlU

Laatst bewerkt:
zaalvoetbalschoenen werken ook zoals Leeman al zei. dit zijn vlakke zolen.

Laatst bewerkt:
sta ik alles te doen op mn nike shox :D

Squat en D/L doe je gewoon op de schoenen die er speciaal voor gemaakt zijn en dat zijn natuurlijk OTOMIX weightlifting shoes , dat bedrijf maakt al decennia's schoen speciaal voor jongens als jij en ik .
Ze zijn niet super goedkoop ( rond de 100 euro ) maar je doet er enorm lang mee.
Ik heb de mijne al 15 jaar en heb alleen nog maar de veters moeten vervangen.

Ik gebruik nu gewoon nikes.
Wat is het grote voordeel dan van speciale of geen schoenen hiervoor?
Steviger op de grond ? evenwicht?

[Link niet meer beschikbaar]

Maar mensen met overpronatie staan niet lekker omdat hun onderbeen geen juiste hoek maakt met de voet. Mijn argument is dat je daardoor met gewichtheffen, omdat er enorm veel massa op drukt, last krijgt van je voeten/enkels.
Zou je dan geen platte, harde schoenen met corrigerende zool moeten gebruiken? Dus een keiharde zool die je voet in de juiste (pronerende) positie duwt.

Maar mensen met overpronatie staan niet lekker omdat hun onderbeen geen juiste hoek maakt met de voet. Mijn argument is dat je daardoor met gewichtheffen, omdat er enorm veel massa op drukt, last krijgt van je voeten/enkels.
Zou je dan geen platte, harde schoenen met corrigerende zool moeten gebruiken? Dus een keiharde zool die je voet in de juiste (pronerende) positie duwt.

Hoi, ik heb net op jouw andere topic gereageerd, ik ben zelf wel benieuwd naar de antwoorden op deze vragen: ik heb aan de linkerkant een doorgezakte platvoet en langs de rechterkant een gewone platvoet.

Ik gebruik nu als schoenen chuck taylors met een hoge schacht, en daarin leg ik dus mijn corrigerende zolen, CT zijn wel handig hiervoor want ik heb veel schoenen die voor mij niet werken omdat de zool ervoor zorgt dat mijn hiel te hoog uitkomt en de schoen maw niet helemaal aan zit. Bij CT heb je dat probleem dus al niet.

Ik zou graag eens gewichthefschoenen proberen, maar ik durf er geen online kopen omdat ik niet zeker ben of mijn inlegzolen wel zouden passen.

ik squat op mijn kousen

Terug
Naar boven