XXL Nutrition

Schooladvies allochtonen te laag

Aantal bijdragen verwijderd, deze sectie graag serieus houden. Persoonlijke aanvallen zijn helemaal niet gewenst.

Lekker boeiend wat die lui voor advies krijgen, de meesten eindigen toch allemaal als crimineel....

Ok zo dan
Waar baseer jij je uitspraak op? vooroordelen? slechte ervaringen?
Kan jij je uitspraak uberhaupt wel staven door middel van degelijk onderzoek?
Of m.a.w roep je gewoon als een achterlijke in het rondte?

Cito zegt trouwens ook niet zo veel in mijn ogen
Er zit een gozer in een andere klas, die is ook op mbo begonnen en doet nu atheneum- profiel Gezondheid en techniek
Maar dat is wel weer een uitzondering denk, als je er echt weggelegd voor bent kom je er uiteindelijk wel

Cito toets zegt imo veel over je IQ, ik haalde altijd slechte cijfers op de basisschool.Maar toch had ik 545 punten.

Tegenwoordig is het niveau van onderwijs in Nederland heel laag en meeste mensen willen veel bereiken en zonder ervoor te werken.Dus je als je echt de wil hebt, kun je idd zoals je in voorbeeld al aangaf ver komen.

Wat versta je daaronder?
Je kan een iq test namelijk beter maken door oefeningetjes te maken gericht op het trainen van iq

schooladviezen zijn door de band nogal aan de lage kant. Mij hebben ze ooit aangeraden om BSO te doen terwijl ik nu in m'n laatste masterjaar zit... :rolleyes:

Vergeet niet dat leraren een kind meerdere jaren op school volgt. Wat het leergedrag, sociaal gedrag is, enz. Men weet dus eigenlijk precies wat zo'n kind wel of niet kan.

En een momentopname als zo'n cito-toets is eigenlijk nietszeggend. Behalve dat het kind een bepaald inzicht heeft of een bepaald iq.

Het is weer een typisch knuffelallochtoon bericht, waar eigenlijk niemand iets mee kan. Leraren worden in een kwaad daglicht gesteld en een heleboel heissa gemaakt om niets.

Als een kind meer kan dan als advies gegeven wordt, dan ziet het middelbaar onderwijs dit aan de cijfers en kan zo'n kind doorstromen naar havo/vwo. Waar maakt men zich nu toch druk om?

Ooooooh ja, een centrum-links kabinet... Inclusief P v.d. A(llochtonen)....

dat verklaart een hoop.......

schooladviezen zijn door de band nogal aan de lage kant. Mij hebben ze ooit aangeraden om BSO te doen terwijl ik nu in m'n laatste masterjaar zit... :rolleyes:

Oftewel, het maakt niet uit welk advies je krijgt. Tijdens je opleiding ziet men of jij in dat je meer kan en wil.

Jammer dat het weer eens als knuffel allochtoononderzoek wordt afgedaan terwijl de feiten voor zich spreken. Adviezen horen gewoon over de linie gelijk te zijn bij bepaalde scores, niet sterk afwijkend naar afkomst.

Jammer dat het weer eens als knuffel allochtoononderzoek wordt afgedaan terwijl de feiten voor zich spreken. Adviezen horen gewoon over de linie gelijk te zijn bij bepaalde scores, niet sterk afwijkend naar afkomst.

Eens, al ben ik dus wel benieuwd naar de redenen. Ik neem toch niet aan dat een groot deel van alle basisschoolleraren racist is.

Heeft niet veel met racisme te maken lijkt me, meer met een bepaalde soort van voorzichtigheid. Is dan wel gebaseerd op vooroordelen, maar dat hoeft niet direct racistisch van aard te zijn.

Thuis situatie zal meespelen, ouders van kinderen van allochtoonse afkomst spreken zelf vaak gebrekkig Nederlands. Waarschijnlijk gaan degenen die het advies geven er van uit dat zoiets een situatie is waarin een leerling niet zijn maximale potentieel kan bereiken. Komt nog bij dat die ouders toch niet snel gaan klagen over het advies, daar waar Nederlanders bij het minste of geringste vaak aan de bel trekken.

Druk van autochtone ouders zal inderdaad ook wel meespelen, maar voor de rest zijn het dan overwegend geen onredelijke motivaties lijkt me.

Het lijkt me gewoon totaal zinloos. Je moet iemand niet beoordelen op papier maar via zijn of haar motivatie naar een bepaald beroep toe. Meestal zal die wel realistisch zijn, aangezien de ambities van iemand sterk samenhangen met het zelfbeeld en het inzicht in eigen kunnen en vermogen. Er zijn mensen die op lagere school echt waardeloos presteren, dat blijken dan soms toch mensen te zijn met een sterke wil om iets te behalen en zich daarvoor dan zo inzetten dat ze meer vermogen in zich hebben dan zo'n toets kan aantonen.

Dus: vraag wat iemand wilt worden, daarna nagaan welke studiemogelijkheden er zijn dan pas een IQ test oid.

Tuurlijk, vraag jij een 10-jarige maar wat hij wil worden. Lijkt me inderdaad een stuk slimmer dan de huidige methode.
Zwaar intelligent persoon mag VMBO gaan doen om politie agent te worden en de meest simpele debiel mag gymnasium gaan doen om straaljagerpiloot te worden.

Vergeet niet dat leraren een kind meerdere jaren op school volgt. Wat het leergedrag, sociaal gedrag is, enz. Men weet dus eigenlijk precies wat zo'n kind wel of niet kan.

En een momentopname als zo'n cito-toets is eigenlijk nietszeggend. Behalve dat het kind een bepaald inzicht heeft of een bepaald iq.

-knip-

Als een kind meer kan dan als advies gegeven wordt, dan ziet het middelbaar onderwijs dit aan de cijfers en kan zo'n kind doorstromen naar havo/vwo. Waar maakt men zich nu toch druk om?

-knip-.......

Eens na wat knippen.
Cito score zegt wat, maar in het uiteindelijke advies worden meerdere factoren meegerekend. In de brugklas kan er altijd nog gesleuteld worden aan de uiteindelijke richting.

Druk van autochtone ouders zal inderdaad ook wel meespelen, maar voor de rest zijn het dan overwegend geen onredelijke motivaties lijkt me.

Ik vind van wel, een advies moet gewoon gebaseerd zijn op het potentieel. Anders heeft die CITO-toets ook weinig waarde. Als kinderen een advies dienen te krijgen voor HAVO/VWO dan moet niet alleen HAVO als advies worden gegeven. Dat belet gewoon de mogelijkheid in veel gevallen om toch voor het VWO te gaan. Het blijft dan misschien een advies, maar de CITO-uitslag wordt al vele jaren gebruikt als leidraad welke richting leerlingen op gaan. Een advies dat aansluit motiveert meer dan een advies dat lager is dan het potentieel.

Dat leerlingen het daarna zelf in de hand hebben klopt wel, maar iemand die op het VMBO terecht komt terwijl die het VWO aan kan zal zeer waarschijnlijk lui worden i.p.v. gemotiveerd om toch door te groeien naar het VWO.

Het is misschien beter om goede voorlichting te geven over de mogelijkheden qua scholing a.d.h.v. zo'n CITO-toets dan dat er een daadwerkelijk advies wordt gegeven.

Als je er vanuit gaat dat de motieven van de leraren zuiver zijn, moeten er toch goede redenen zijn waarom het er zo aan toe gaat. Maar goed, op zich ben ik het met je eens dat deze situatie niet wenselijk is, al was het maar om later geen verwijten te krijgen dat het weer een ander zijn schuld is dat het misliep...

Als 10% wel de opleiding volgt die in potentie wel mogelijk is dan is een redelijk gedeelte van de achterstand t.o.v. autochtone leerlingen al ingehaald. Blijft overigens staan dat allochtone leerlingen gemiddeld een stuk lager scoren dan autochtone leerlingen. Maar juist de groep aan allochtone leerlingen die wel hoog scoort zou niet terecht moeten komen op een VMBO-school. Gemiddeld genomen zijn VMBO-scholen ook de scholen waar meer problemen voorkomen, zou zonde zijn om daar leerlingen naar toe te sturen terwijl ze in potentie meer aan kunnen. Invloed van een VMBO op zulke leerlingen zal niet positief zijn.

Inderdaad, mee eens. :) Het zal trouwens meestal gaan om één niveau onder je kunnen en niet twee, en dan is het niet zo'n probleem om later een stapje hoger te gaan.

10% van de Marokkaanse groep die HAVO/VWO niveau aan kan krijgt een advies dat zeker 2 stappen onder het potentieel ligt, nog wat meer als je VWO-niveau er bij optelt en degenen met alleen HAVO-niveau.

Jammer dat HTML is uitgeschakelt, of niet Sibertshit.:rolleyes:

minder racistische opmerkingen ofdat je zou verwachten in deze thread...

Terug
Naar boven