AndroidHealthClinic

schouder probleem!

batjoens

Novice
Waardering
0
hallo, ik heb al een kleine 2 maand pijn in mijn schouders,
die pijn is vooral als wakker word van het slapen (ik slaap op mijn zij)
of als ik mijn schouders train of een korte tijd in de zetel zit... ik heb al
ongeveer zo'n 4 a 5 weken mijn schouders niet meer getraind en voltaren spray gebruikt. maar het helpt niet...
iemand soms enig idee wat ik zou kunnen doen?

Waar zit de pijn precies en hoe ziet je trainingsschema eruit ?

hallo, ik heb al een kleine 2 maand pijn in mijn schouders,
die pijn is vooral als wakker word van het slapen (ik slaap op mijn zij)
of als ik mijn schouders train of een korte tijd in de zetel zit... ik heb al
ongeveer zo'n 4 a 5 weken mijn schouders niet meer getraind en voltaren spray gebruikt. maar het helpt niet...
iemand soms enig idee wat ik zou kunnen doen?

Heb je het al eens een xtje goed laten masseren? Dit kan ook helpen voor de bloeddoorstroming.

• Topic Starter Topic Starter
kevinve, ik ben al eens bij de ostheopaat langs geweest maar het had geen effect...

wazzup, het is een diepe pijn. ik kan niet precies zeggen waar het zit...
mijn trainingsschema is een piramideschema ( 10,8,6,4 )

Raadpleeg een sportarts of fysio.

Huisarts zal rust aanraden, maar dat is vaak niet goed.

Toch een paar woorden advies aangezien ik vaak dezelfde klacht tegenkom in de sportschool.

Doorbloeding is bij alle problemen belangrijk. Slaap je op de schouder dan knelt dat en stopt de doorbloeding. Neem een extra hoofdkussen om de druk op de schouder te verlichten of slaap op de andere zij. Zorg dat de schouder goed doorbloed blijft, stop dus niet met bewegen, maar doe zonder of met heel weinig gewicht lange setjes (20 reps) en zorg dat bij beweging de schouder netjes op de plaats blijft, dus focus heel goed op de stabilisatie. Spieren doorbloeden gemakkelijk, maar pezen en gewrichten zijn nu eenmaal niet doorlopen van aders.

De schouder is een gewricht dat alle kanten op kan bewegen en de omliggende spieren zijn relatief klein. Pas op voor overbelasting met mogelijk een vervelende slijmbeurs ontsteking als gevolg. Zelfs als de pijn minder is voorzichtig blijven. Geen last van klikjes of kraakjes gehad?

• Topic Starter Topic Starter
Raadpleeg een sportarts of fysio.

Huisarts zal rust aanraden, maar dat is vaak niet goed.

Toch een paar woorden advies aangezien ik vaak dezelfde klacht tegenkom in de sportschool.

Doorbloeding is bij alle problemen belangrijk. Slaap je op de schouder dan knelt dat en stopt de doorbloeding. Neem een extra hoofdkussen om de druk op de schouder te verlichten of slaap op de andere zij. Zorg dat de schouder goed doorbloed blijft, stop dus niet met bewegen, maar doe zonder of met heel weinig gewicht lange setjes (20 reps) en zorg dat bij beweging de schouder netjes op de plaats blijft, dus focus heel goed op de stabilisatie. Spieren doorbloeden gemakkelijk, maar pezen en gewrichten zijn nu eenmaal niet doorlopen van aders.

De schouder is een gewricht dat alle kanten op kan bewegen en de omliggende spieren zijn relatief klein. Pas op voor overbelasting met mogelijk een vervelende slijmbeurs ontsteking als gevolg. Zelfs als de pijn minder is voorzichtig blijven. Geen last van klikjes of kraakjes gehad?

kobowski bedankt voor de tips!
ja ik heb last van klikjes en kraakjes.. het is wel al verminderd nu omdat ik mijn schouders al een hele tijd niet meer heb getraind...

Een klikje of kraakje kan gebeuren, maar zodra er pijn komt zullen de klikjes vermeden moeten worden. Probeer de bewegingen rustig en geconcentreerd uit te voeren en leer wanneer en waar de klikjes optreden. Zorg er dus gewoon voor dat je uitvoering goed is en er geen kraakjes zijn. Blijf met een laag gewicht trainen en ooit komt het weer goed :)

Zijn paar dingen belangrijk om te weten waar de pijn vandaan komt. Hoe is de klacht ontstaan en hoe is het beloop ervan geweest? Ontstaat de pijn in een bepaald traject (bijvoorbeeld bij 90gr abductie). Hoe is het met de stabilisatie van je schouderkop en schouderblad... en ga zo maar verder. Als de klachten niet weg gaan, zo ik naar een fysiotherapeut gaan ;)

Wat mogelijk de pijn kan veroorzaken (bekende pathologieën): Overbelasting, impingement (inklemming) van structuren rondom de schouderkop (pijn bij 70-120gr abductie), rotator cuff blessure (exo- endorotatie pijnlijk), schouder instabiliteit, labrum laesie (meestal na een val op de schouder)

Succes!

Terug
Naar boven