XXL Nutrition

Serratus, Obliques & Abdominus

MagereMelk

Cool Novice
Waardering
19
Lengte
1m76
Massa
80kg
Vetpercentage
13%
Hai,

Is het verstandig om deze spieren op afzonderlijke dagen van elkaar te trainen of pakken jullie deze allemaal mee op een buik dag? Voor ieder van deze spieren heb ik +-3 oefeningen die ik wel wil uitvoeren, maar +-10 oefeningen voor buik lijkt me niet goed, hoe pakken jullie dit aan?

Obliques:
Cable Woodchop
Plate twist
Dumbell side bends

Serratus:
dip shrug
scap pushup
rotated punch (cable)

Abs:
knee raise
reverse crunch
cable crunch

je kan ook 1 oefening per spier doen ipv 3

• Topic Starter Topic Starter
Maar met normale setjes/reps heb ik dan echt niet het gevoel dat ik ze goed prikkel... Ik vraag me gewoon af of jullie inderdaad maar 3 oefeningen voor de gehele buik doen, dit splitsen over meerdere dagen, of inderdaad gewoon een flinke buikworkout doen met meerdere oefeningen per spier.

Ik doe 0 oefeningen voor buik, serratus vind ik al helemaal onnodig en obliques verpesten de V-taper. Wil m'n middel zo smal mogelijk houden, hierdoor zal de rest breder ogen. Buik pak ik wel genoeg met zware deadlifts & squats. Maar hier zijn de meningen over verdeeld.

train zelf niet vaak mijn buik, maar leg raises en ab wheel zijn wel goeie oefeningen

Ik doe 0 oefeningen voor buik, serratus vind ik al helemaal onnodig en obliques verpesten de V-taper. Wil m'n middel zo smal mogelijk houden, hierdoor zal de rest breder ogen. Buik pak ik wel genoeg met zware deadlifts & squats. Maar hier zijn de meningen over verdeeld.
Eens dat de V-taper achteruit gaat, maar voor de definitie vind ik het erg mooi. Hoor van mensen in de sportschool ook vaak dat ze hun abs wel meepakken met alles en nog wat, maar bij mij zijn dat altijd de mannetjes waar dat wel aan te zien is. Vind t sowieso voor andere oefeningen wel lekker om een sterke core te hebben.

Eens dat de V-taper achteruit gaat, maar voor de definitie vind ik het erg mooi. Hoor van mensen in de sportschool ook vaak dat ze hun abs wel meepakken met alles en nog wat, maar bij mij zijn dat altijd de mannetjes waar dat wel aan te zien is. Vind t sowieso voor andere oefeningen wel lekker om een sterke core te hebben.
Zelf heb ik nog nergens last van een achterlopende core of iets dergelijks. Abs worden vooral in de keuken gemaakt. Oefeningen met weerstand kunnen ze wat dikker maken en meer definitie geven op low BF, maar zelf oog ik liever breder met een zo smal mogelijke core.

Als dat allemaal isolatieoefeningen zijn, dan is 10 oef vr "buik" prima.

Als ze geen isolatieoefeningen zijn, zou je ze beter reduceren naar....kies zelf maar.

als ik iets doe voor buik dan is het cable crunches, voor de rest niks. Dumbell side bend ook wel al eens gedaan maar vind het niet echt meerwaarde bieden

er is nog wel een verschil tussen brede overhangende obliques en een smalle waist met van die mooie strepen aan de zijkant

Hai,

Is het verstandig om deze spieren op afzonderlijke dagen van elkaar te trainen of pakken jullie deze allemaal mee op een buik dag? Voor ieder van deze spieren heb ik +-3 oefeningen die ik wel wil uitvoeren, maar +-10 oefeningen voor buik lijkt me niet goed, hoe pakken jullie dit aan?

Obliques:
Cable Woodchop
Plate twist
Dumbell side bends

Serratus:
dip shrug
scap pushup
rotated punch (cable)

Abs:
knee raise
reverse crunch
cable crunch

Ik vind een opzet zoals deze normaal gesproken volkomen zinloos.
Slechts een goed voorbeeld van 'majoring in minors', veel te veel aandacht aan onnodige detailzaken.

Het doen van compounds zoals squats, deadlifts, dips, standing OH press in combinatie met hanging leg raises en ab wheel rollots doen al meer dan genoeg voor genoemde spiergroepen.

obliques verpesten de V-taper.

Heb jij ook écht deze ervaring, of is het iets wat je gelooft omdat het al zo vaak is gezegd?

Ik hoor dit namelijk nog steeds met regelmaat, maar ik heb werkelijk nog nooit iemand gezien die z'n obliquus zodanig hard had getraind dat er daadwerkelijk een significante verdikking was waardoor het V-aanzicht verpest. (wel als gevolg van overdadige chemische ondersteuning, maar da's een ander verhaal)

Bij mijn weten is de obliquus sowieso niet zo hypertrofie gevoelig en bovendien zal eventuele hypertrofie radiaal zijn.

D.w.z. als de obliquus 'rondom' bijvoorbeeld 4 cm dikker zou zijn geworden (wat op zich veel is voor dit type spier) dan zie je daar maar een fractie van lateraal gezien, hooguit 1 cm.
De rest valt dan namelijk visueel gezien weg. (dorsaal, ventraal en mediaal)

Aan beide zijden een 1cm breder, resulteert in middel dat 2 cm breder oogt.
Ik denk niet dat dit ook maar iemand zal opvallen, ook aangenomen dat in de tijd die hiervoor nodig was je de schouders, borst en rug al dusdanig hebt kunnen verbeteren dat die 2 cm in het niet valt......

Heb jij ook écht deze ervaring, of is het iets wat je gelooft omdat het al zo vaak is gezegd?

Ik hoor dit namelijk nog steeds met regelmaat, maar ik heb werkelijk nog nooit iemand gezien die z'n obliquus zodanig hard had getraind dat er daadwerkelijk een significante verdikking was waardoor het V-aanzicht verpest. (wel als gevolg van overdadige chemische ondersteuning, maar da's een ander verhaal)

Bij mijn weten is de obliquus sowieso niet zo hypertrofie gevoelig en bovendien zal eventuele hypertrofie radiaal zijn.

D.w.z. als de obliquus 'rondom' bijvoorbeeld 4 cm dikker zou zijn geworden (wat op zich veel is voor dit type spier) dan zie je daar maar een fractie van lateraal gezien, hooguit 1 cm.

Ik denk niet dat dit ook maar iemand zal opvallen, ook aangenomen dat in de tijd die hiervoor nodig was je de schouders, borst en rug al dusdanig hebt kunnen verbeteren dat die 2 cm in het niet valt......

Hier heb je gelijk in, maar dan toch verschilt dat per persoon. Core spieren groeien idd in beperkte maten maar dat is afhankelijk van je genen. Als je genetisch een beetje pech hebt kunnen je obliques toch wel flink groeien.

Hier neem ik geen risico mee om daar achter te komen, en elke cm telt:D. Zie er ook een paar in de sportschool met toch wel flinke obliques die de rest een beetje verpesten.

Ik vind een opzet zoals deze normaal gesproken volkomen zinloos.
Slechts een goed voorbeeld van 'majoring in minors', veel te veel aandacht aan onnodige detailzaken.

Het doen van compounds zoals squats, deadlifts, dips, standing OH press in combinatie met hanging leg raises en ab wheel rollots doen al meer dan genoeg voor genoemde spiergroepen.
Bedankt voor je mening. :)
Wellicht heb je gelijk!

:clap::bow::clap::bow:

'sterke core' = staande ohp, farmer walks, squats, deadlifts. toegevoegd met ab wheel (tot je hem staand op reps kan) en leg/knee raises oid.

betreft het toenemende volume van je oblique's, de meeste mensen trainen abs en obliques in een rep range waar sowieso niet zoveel hypertrofie zal plaatsvinden. ik skip ze echter ook. doe liever een paar extra setjes ohp of side raises :)

Terug
Naar boven