MuscleMeat

sojaproducten ipv zuivel??

Ik ga het ook proberen, karma voor de info, of het klopt merk ik hopelijk vanzelf

• Topic Starter Topic Starter
hey bedankt voor de info
vindt jij ook dat het beter is als melk yoghurt enz want van zuivel houdt ik vocht vast en lijkt mijn huid dikker te worden is dit dan niet het geval met sojamelk /yoghurt?
xxx

En andersom is er een even grote industrie die soja wil pushen.

Oestrogenen zijn helemaal niet zo nuttig voor de gezondheid van de vrouw. Laat ik het daarop houden.. en verder: soja is geen eiwit dat ik graag dagelijks (in grote hoeveelheden zou willen nuttigen).

Lees dit maar eens:
http://www.westonaprice.org/myths_truths/myths_truths_soy.html

Een paar belangrijke paragrafen

Myth: Soy estrogens (isoflavones) are good for you.

Truth: Soy isoflavones are phyto-endocrine disrupters. At dietary levels, they can prevent ovulation and stimulate the growth of cancer cells. Eating as little as 30 grams (about 4 tablespoons) of soy per day can result in hypothyroidism with symptoms of lethargy, constipation, weight gain and fatigue.

Myth: Soy foods are safe and beneficial for women to use in their postmenopausal years.

Truth: Soy foods can stimulate the growth of estrogen-dependent tumors and cause thyroid problems. Low thyroid function is associated with difficulties in menopause.

@Esperantisto

Oke, hardstikke leuk, maar kun je me ook de referenties geven van de wetenschappelijke publicaties waarin die conclusies worden getrokken???
Want ik kan ook wel leuk iets op schrijven, maar zonder wetenschappelijke onderbouwing is dat natuurlijk geen knip voor de neus waard. DE NAAM VAN DE AUTEUR STAAT ER GEENEENS BIJ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verder zijn er wat betreft het kankergedeelte inderdaad bronnen die elkaar tegen spreken. Mijn pa stuurde me wat bronnen op, maar die zijn helaas gescand, ik heb even gezocht naar het artikel, maar ik kan hem niet in zijn geheel vinden, hier staat in ieder geval een deel als je geintereseerd bent in soja en kanker, dit is een overzicht van heel veel wetenschappelijke bevindingen, dus voors en tegens (mischien kun je zelf kijken of je het hele artikel ergens kan vinden)
[Link niet meer beschikbaar]

Het punt dat ik alleen probeer te maken is dat er geen enkel bewijs is van negatieve effecten van soja consumtie binnen een normaal dieet. Er zijn inderdaad bij bepaalde dieren wel negatieve effecten geconstateerd wat betreft vruchtbaarheid, maar het ging hier om dieren (stieren in australie als ik het goed heb) die alleen maar planten aten waar hoge concentraties van deze stoffen in voorkomen. Neem aziaten die eten al eeuwen lang soja en die hebben nergens last van (overigens zijn er statistisch gezien in azie ook veel minder vrouwen met borstkanker, maar dat hoeft natuurlijk geen directe relatie te zijn). Dus inderdaad als je elke dag een heel kilo soja poeder wil gaan verorberen, dan zou ik dat niet doen, maar als je een gevarieerd dieet hebt en met soja supplementeerd, tofu eet als vleesvervanger of soja melk drinkt in plaats van normale melk dan zitten daar geen negatieve consequenties aan !!! Mischien is een goede regel overdaad schaad hehehe, ik wil ook wel eens iemand zien die elke dag een liter lijnzaadolie drinkt :D

@naomi, ik weet niet of je vochtretentie krijgt van soja, ik meen zelfs gelezen te hebben dat dat juist niet zo was, maar das al een poosje geleden dus pin me daar niet op vast.

Esperantisto zei:
En andersom is er een even grote industrie die soja wil pushen.

Maar niet voor menselijke consumptie, er gaat theorethisch gezien altijd nog meer soya in een hamburger dan in een tofuburger. (3:1)

De vleesindustrie is de grootste afnemer van soja. Hele stukken regenwoud worden gekapt om de vleesindustrie te voorzien van soja. Daarvan is nauwelijks iets bestemd voor menselijke consumptie, in iedergeval niet voor de lokale bevolking.

Terug
Naar boven