XXL Nutrition

Sommige tabs en injects even schadelijk ?

Bezoekers in dit topic

Little Me

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 jun 2005
Berichten
2.664
Waardering
1
Ik was na het lezen van enkele topics eens gaan nalezen/nadenken over het hoe en waarom bepaalde tabs slecht zijn .

Zoals velen wel weten zijn die tabs slecht voor de lever omdat ze bepaalde stoffen bevatten die ze moeten beschermen tegen ons verteringssysteem zodat er meer actieve stof overblijft .

Nu die injects bevatten die stoffen ook , ze zijn van identiek dezelfde samenstelling als de tabs .

Als je tabs neemt zal er altijd wel een deel verloren gaan in de maag/darmen en zal er naar mijn idee minder stof de lever passeren . Het komt via de maag/darmen in je bloed en passeert dan de lever . waarschijnlijk verschillende keren aangezien een lever ongeveer 1,3 liter bloed per minuut ziet passeren .

Als je injecteerd word eigenlijk al de stof in het bloed opgenomen aangezien er geen verteringsstoffen mee gemoeid zijn . Het gaat van de spier in de bloedbaan en weer zoals alles naar de lever .

Dus kan men toch stellen dat of je het nu injecteerd of oraal neemt en dan spreek ik wel over dezelfde dosis het eigenlijk even al dan niet inject meer schadelijk is voor de lever ?

Lijkt me wel een leuke discussie dit ...
 
zo moet je het ongeveer zien:

tab -> maag -> dunne darm -> poortader -> lever -> hart -> spier -> lever
inject -> spier -> lever
 
nope,
hoe je het ook wendt of keert, als je injecteert in een spier dan komt de shizzle eerst in een ader terecht (=dus geen slagader, dus kan niet tijdens eerste omloop langs lever). Oftewel inject: spier->ader->rechterboezem->rechterkamer->longen->linkerboezem->linkerkamer->aorta->dan eventueel lever..

Dit is de rede waarom orals over algemeen zo slecht zijn..deze komen na de spijsvertering zeker langs de lever via de poortader...injects is de kans dat ze, nadat ze uit de aorta wordt gepompt, nog steeds neit vrij groot om langs de lever te komen. Geloof dat iets van 20% langs lever komt. Dus de injects wordt ook al gedeeltelijk schadevrij gemaakt door nieren/longen/etc. , voodat het naar de lever gaat...
 
Glenn GX zei:
zo moet je het ongeveer zien:

tab -> maag -> dunne darm -> poortader -> lever -> hart -> spier -> lever
inject -> spier -> lever

inject --> spier --> lever --> lever --> ...

de stof blijft toch zolang de lever ze niet onschadelijk maakt circuleren .
 
klaas zei:
nope,
hoe je het ook wendt of keert, als je injecteert in een spier dan komt de shizzle eerst in een ader terecht (=dus geen slagader, dus kan niet tijdens eerste omloop langs lever). Oftewel inject: spier->ader->rechterboezem->rechterkamer->longen->linkerboezem->linkerkamer->aorta->dan eventueel lever..

Dit is de rede waarom orals over algemeen zo slecht zijn..deze komen na de spijsvertering zeker langs de lever via de poortader...injects is de kans dat ze, nadat ze uit de aorta wordt gepompt, nog steeds neit vrij groot om langs de lever te komen. Geloof dat iets van 20% langs lever komt. Dus de injects wordt ook al gedeeltelijk schadevrij gemaakt door nieren/longen/etc. , voodat het naar de lever gaat...

Dat van die nieren ok , maar dat je longen stoffen gaan elimineren lijkt me heel sterk . Wat ik wel wil geloven is dat als je injecteerd dat er al eerder een deel van de stof zich gaat vastzetten op een receptor . Maar het blijft de lever die als chemische filter dient voor al hetgene dat nog circuleerd .

Dan kunnen we wel veronderstellen dat afhankelijk van waar je de inject zet je meer of minder schade kan oplopen ?
 
Little Me zei:
Dat van die nieren ok , maar dat je longen stoffen gaan elimineren lijkt me heel sterk . Wat ik wel wil geloven is dat als je injecteerd dat er al eerder een deel van de stof zich gaat vastzetten op een receptor . Maar het blijft de lever die als chemische filter dient voor al hetgene dat nog circuleerd .

Dan kunnen we wel veronderstellen dat afhankelijk van waar je de inject zet je meer of minder schade kan oplopen ?
jaa dat was eigenlijk meer gericht op schadelijke stoffen in algemeen...het kan via nieren/longen/huid ook verlaten (bv alcohol)..
Voor roids lijkt me idaad nieren en lever die dit grotendeels doen...vooral lever..

maar hoeze afhankelijk van inject plek? van de spier gaat het zowiezo in een ader die naar hart gaat, van daaruit gaat het met bepaalde kans naar lever...kan dus zijn dat een bepaald molekuul 10x door hart gaat voordat het door lever wordt afgebroken (vanuitgaand dat het nergens anders wordt opgenomen)...
 
Little Me zei:
inject --> spier --> lever --> lever --> ...

de stof blijft toch zolang de lever ze niet onschadelijk maakt circuleren .
EDIT2: volgens mij lees ik heel je post verkeerd..je bedoelt zeker dat het door lichaam blijft ciculeren...ja had net nog geen koffie op:)

oww ..ok dan klopt mijn post hierboven niet..
Nu ik er even aan denk, is idaad zo dat bloed "door" de lever heen gaat...
dus niet bv bij de spier waar bloed in haarvaten blijft en mbv osmose voedingstoffen/etc uitwisseld

edit: misschien toch niet anders komt oraal ook niet langs lever..fase1 en fase2 van ontgiftiging haalt heel het molekuul weg..niet alleen 17aa gedeelte...dus dan zou er ook niks overblijven..toch?
 
Laatst bewerkt:
klaas zei:
EDIT2: volgens mij lees ik heel je post verkeerd..je bedoelt zeker dat het door lichaam blijft ciculeren...ja had net nog geen koffie op:)

oww ..ok dan klopt mijn post hierboven niet..
Nu ik er even aan denk, is idaad zo dat bloed "door" de lever heen gaat...
dus niet bv bij de spier waar bloed in haarvaten blijft en mbv osmose voedingstoffen/etc uitwisseld

edit: misschien toch niet anders komt oraal ook niet langs lever..fase1 en fase2 van ontgiftiging haalt heel het molekuul weg..niet alleen 17aa gedeelte...dus dan zou er ook niks overblijven..toch?

Ja dat is dus hetgene ik me ook afvraag , of de lever inderdaad het molecuul gaat splitsen en dus giftige en werkzame stof splitsen of dat de lever gewoon het molecuul in zen geheel gaat verwijderen .

Zowizo gaat je bloed per pompbeurt ook door de lever , dus als je 6 liter bloed een volledige route door je lichaam maakt was de lever erbij . Inderdaad zit er een deeltje bloed altijd wel ergens in een spier ofzo .

De spot van inject bedoel ik mee waar ergens in je systeem het in je bloed komt dus bv voor het de lever zal passeren of na de lever .

Mocht de theorie die je eerst aangaf opgaan zou een injectie in een spier enkel van invloed zijn op die spier . Het komt wel degelijk in je bloedcirculatie terecht en zo dan in al je spieren .
 
Little Me zei:
Zowizo gaat je bloed per pompbeurt ook door de lever , dus als je 6 liter bloed een volledige route door je lichaam maakt was de lever erbij . Inderdaad zit er een deeltje bloed altijd wel ergens in een spier ofzo .

De spot van inject bedoel ik mee waar ergens in je systeem het in je bloed komt dus bv voor het de lever zal passeren of na de lever .

Mocht de theorie die je eerst aangaf opgaan zou een injectie in een spier enkel van invloed zijn op die spier . Het komt wel degelijk in je bloedcirculatie terecht en zo dan in al je spieren .

Bloed hoeft niet door lever te gaan als het uit aorta wordt gepompt..Had tijdje geleden plaatje waar bij stond hoeveel percentage naar hersenen/lever/neiren/etc gaat..kan niet zo snel vinden:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

je inject komt vanuit een spier in een ader(zuurstofarm)..niet slagader, dus komt niet meer in lever..pas nadat het door hart is gegaan kan het door de lever gaan..dus niet afhankelijk plaats
 
klaas zei:
Bloed hoeft niet door lever te gaan als het uit aorta wordt gepompt..Had tijdje geleden plaatje waar bij stond hoeveel percentage naar hersenen/lever/neiren/etc gaat..kan niet zo snel vinden:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

je inject komt vanuit een spier in een ader(zuurstofarm)..niet slagader, dus komt niet meer in lever..pas nadat het door hart is gegaan kan het door de lever gaan..dus niet afhankelijk plaats

Ok dat is al duidelijker . Nu dan ff iets anders ophelderen .

Wat gebeurt er met de schadelijke stoffen van het molecuul eens het zich aan de receptor koppelt ?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is : je injecteerd of slikt 50 mg . Laat ons gewoon hypothetis zeggen dat je dan 100 moleculen hebt .

Dus 1OO eenheden levertoxische stof . Dat hetgeen oraal via de poortader direct de lever bereikt daar ben ik nu wel uit met dat schema . Doch weet ik nu nog niet of de lever gaat splitsen of dat de lever het volledige molecuul gaat afbreken .

Eigenlijk alles wat in je lichaam komt gaat er uiteindelijk weer uit , mijn vraag is ook hoe .
 
ok, als een bepaalde toxische stof door het lichaam stroomt veranderd deze van structuur, het wordt geheel afgebroken of via biotransformatie van structuur veranderd. Deze veranderingen vind grotendeels in de lever plaats maar kan ook in andere organen plaatsvinden. Bepaalde enzymen werken op die drug in (voegen O2 eraantoe, halen O2 ervanaf of voegen H2O eraantoe), door die veranderingen kunnen nieuwe toxische stoffen (evenals niet toxische) ontstaan.

Die stoffen kunnen via de nieren het lichaam verwijderd worden, als deze geheel zijn afgebroken of als deze wateroplosbaar of vetoplosbaar zijn geworden door deze veranderingen. Is dit niet het geval dan wordt via biotransformatie geprobeert deze shizzle oplosbaar te maken(fase2 van ontgiftiging). Kan me trouwens herinneren dat bio-leraar destijds zei dat als dit ook niet lukt de toxische shit in lever wordt opgeslagen..wel grappig opzich..
 
klaas zei:
ok, als een bepaalde toxische stof door het lichaam stroomt veranderd deze van structuur, het wordt geheel afgebroken of via biotransformatie van structuur veranderd. Deze veranderingen vind grotendeels in de lever plaats maar kan ook in andere organen plaatsvinden. Bepaalde enzymen werken op die drug in (voegen O2 eraantoe, halen O2 ervanaf of voegen H2O eraantoe), door die veranderingen kunnen nieuwe toxische stoffen (evenals niet toxische) ontstaan.

Die stoffen kunnen via de nieren het lichaam verwijderd worden, als deze geheel zijn afgebroken of als deze wateroplosbaar of vetoplosbaar zijn geworden door deze veranderingen. Is dit niet het geval dan wordt via biotransformatie geprobeert deze shizzle oplosbaar te maken(fase2 van ontgiftiging). Kan me trouwens herinneren dat bio-leraar destijds zei dat als dit ook niet lukt de toxische shit in lever wordt opgeslagen..wel grappig opzich..

Wateroplosbaar via de nieren dan en vetoplosbaar via de lever . Dus kan je ervanuitgaan dat de lever ook nog wel een deel zal opslagen omdat hij er geen kant mee opkan , dit dan wel bij zeer hoge dossisen waarschijnlijk ?
 
Little Me zei:
Wateroplosbaar via de nieren dan en vetoplosbaar via de lever .
vetoplosbaar via de gal naar darmen, zodat je die kan uitshitte
 
Little Me zei:
Dus kan je ervanuitgaan dat de lever ook nog wel een deel zal opslagen omdat hij er geen kant mee opkan , dit dan wel bij zeer hoge dossisen waarschijnlijk ?
bij hoge dossis heb je veel tussenresultaat door biotransformatie (tussenresultaat vaak schadelijker dan de drug zelf)...fase 2, de conjugatie, kan het dan niet bijhouden tov fase 1..zodat overschot tussenresultaat ontstaat...
 
Eigenlijk bizar hoe weinig inbreng vraagstelling een topic als dit geniet . Blijkbaar weer een ver van mijn bedshow voor velen . Wat ik eigenlijk jammer vind want ik denk dat velen hier weinig over weten terwijl het toch wel boeiende en belangrijke info is ...
 
Ok weer even over nagedacht , dus bloed passeert niet elke ronde de lever . Nu als er een bepaalde stof de lever passeert zal deze daarop reageren met een enzym lijkt me . Dit komt dan in de bloedbaan terecht en maakt die stof onschadelijk als ze elkaar treffen .

Dus de lever zal bij een kuur dan regelmatig stoffen aantreffen en daarop reageren waardoor hij dus onder druk staat . Bij orale inname zal hij zelfs via de poortader ineens veel stof aantreffen en dus ff freake :D .

Ik ben maar gewoon vergaarde info aan het uiteenzetten om tot een logisch en duidelijk beeld te komen aangaande de werking enzo , ik hoop ook dat andere mensen hier iets aan hebben .

Nu lijkt het mij dat het lichaam met al zijn mechanismen toch ook ergens een sturing zal hebben om bloed richting lever te zenden indien dit " vervuild " is ? Anders als dat lukraak is zoals op dat schema zou je bloed af en toe de lever passeren en vele keren ook niet . Wat dan maakt dat je in je lichaam vele verschillende soorten bloed hebt zijnde van rein tot flink vervuild .
 
Laatst bewerkt:
Little Me zei:
Ja zeker , bezint eer je begint lijkt me hier wel aangewezen .
Net zoals jij van oordeel was door bepaalde posts dat anavar mild is voor de lever terwijl het net zo goed gealkyliseerd is .

Ik denk dat mensen dan bedoelen dat de onderdrukking erg meevalt.
 
Little Me zei:
Nu lijkt het mij dat het lichaam met al zijn mechanismen toch ook ergens een sturing zal hebben om bloed richting lever te zenden indien dit " vervuild " is ? Anders als dat lukraak is zoals op dat schema zou je bloed af en toe de lever passeren en vele keren ook niet . Wat dan maakt dat je in je lichaam vele verschillende soorten bloed hebt zijnde van rein tot flink vervuild .
zal vanavond echt ff dat plaatje opzoeke..vond zelf ook wel interssant...

maar iedergeval was geloof ik rond de 20% dat naar lever gaat...na de lever komt bloed weer bij elkaar samen..
Stel voor de gein dat lever 100% van alle giftige stof verwijderd en de andere organen niks en laat in totale bloedsomloop 100molekulen hiervan aanwezig zijn...dan:
aantal x door lever | totale hoeveelheid toxi
0 100
1 80
2 54
3 43
4 36
etc..

natuurlijk lang niet realistisch ..maar omdat bloed weer met elkaar mengt zal totale hoeveelheid giftige stof in iedergeval bij zuurstofrijk gedeelte homogeen verdeeld zijn...
 
Back
Naar boven