XXL Nutrition

Speaker-kenners van JBL

Mighty

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
8
Lengte
1m95
Massa
99kg
Vetpercentage
10%
Ik ben me tevens aan het oriënteren op een paar goede zuilluidsprekers en kwam bij speakers van JBL terecht. Nu twijfel ik tussen de E100 van de Northridge-series en de L890 van de L-series. De L890 is een stukkie duurder en ik vraag me dus af of deze veel beter is dan de E100, want dan zal ik dus ff door moeten sparen.
Wie kan me helpen?

• Topic Starter Topic Starter
Hey EricR; hoe kun jij al meelezen als ik nog aan het typen ben???:D

de l series van jbl zijn stukken beter dan de northridge. De l serie zijn gebaseerd op de techniek die jbl gebruikte (john b lansing) voordat Harman kardon eraan kwam en het zooitje opkocht. Vanaf dat moment onderscheiden jbl speakers zich niet meer van de rest van de markt. De l series van jbl staan garant voor mooie afwerking en de units die gebruikt worden gaan langer mee. Tegen woordig word jbl bekabeld met gewoon draad (duurdere types uitgezonderd) in de L serie zit nog netjes monstercable. Al met al heb je meer en langer plezier met een L.
Als je beschrijft wat voor geluid je zoekt kan ik je nog wel meer tips geven.
Wat voor muziek luister je bijv.

Neem gewoon Cerwin-Vega!

Heb ik ook gehad en ge-tweaked. Zijn leuke speakers als je een feestje geeft maar hebben geen audiofiel geluid.
Cerwin vega en jbl vergelijken is als opel vergelijken met volkswagen.
maar goed als je gaat voor hard , laag en een beetje "marshall"geluid prima

Hey EricR; hoe kun jij al meelezen als ik nog aan het typen ben???:D

De wondere wereld van een mod. :D Maar stuur anders Jinsu eens een PM, die is redelijk thuis in HIFI-apparatuur. Ook al zal zijn advies waarschijnlijk gelijk voor een leegloop van je rekening zorgen.

de l series van jbl zijn stukken beter dan de northridge. De l serie zijn gebaseerd op de techniek die jbl gebruikte (john b lansing) voordat Harman kardon eraan kwam en het zooitje opkocht. Vanaf dat moment onderscheiden jbl speakers zich niet meer van de rest van de markt. De l series van jbl staan garant voor mooie afwerking en de units die gebruikt worden gaan langer mee. Tegen woordig word jbl bekabeld met gewoon draad (duurdere types uitgezonderd) in de L serie zit nog netjes monstercable. Al met al heb je meer en langer plezier met een L.
Als je beschrijft wat voor geluid je zoekt kan ik je nog wel meer tips geven.
Wat voor muziek luister je bijv.

Ik luister alle soorten muziek. Ik heb nu een 5.1 setjes, met allemaal kleine speakers van magnat. Klinkt op zich goed, maar zit redelijk aan de hoge kant. Ik wil graag voller geluid en denk, dat dat met zuilen lukt. De L890 had ik gevonden na de E100 en toevallig heeft een collega van me ze. Die is er enorm over te spreken.

Een vol geluid krijg je ook met goede kleine speakers. maar dan ga je geld uitgeven. Vol geluid is wat ingewikkeld. Bedoel je dan groot met veel laag of een warm geluid dat rustig en beheerst klinkt. Jbl is wel een alles eter qua muziek. Dynaudio bijv klinkt ook erg vol en warm maar met rock worden ze te braaf. Als ik je een advies mag geven zou ik eens op marktplaats kijken voor speakers. Er zijn vaak heel goede en betaalbare speakers te koop. Je mag me altijd een bericht sturen voor advies. Ik bouw zelf al jaren luidsprekers en weet er dus wel wat vanaf.

Ik heb zelf ook Cerwin-Vega achter in de auto liggen de 124D Sub. Ik moet zeggen dat ie echt super hard en zwaar gaat en zuiver :D .
Weet niet hoe het zit met gewone huiskamer speakers zit.

Ik heb zelf ook Cerwin-Vega achter in de auto liggen de 124D Sub. Ik moet zeggen dat ie echt super hard en zwaar gaat en zuiver :D .
Weet niet hoe het zit met gewone huiskamer speakers zit.

Denk dat er voor de auto niet veel beters is. voor de huiskamer komt smaak echt om de hoek kijken.
Ik heb weleens een cd van "strapping young lad " (mijn favo) op een cerwin speaker gedraaid (een model groter dan op de foto dubbele woofer)en dat klonk fantastisch. Echter bij een stuk kamermuziek van schubert vielen ze door de mand. Dus goede speakers en zeker waar voor je geld maar niet geschikt voor het subtiele werk.

Ik luister alle soorten muziek. Ik heb nu een 5.1 setjes, met allemaal kleine speakers van magnat. Klinkt op zich goed, maar zit redelijk aan de hoge kant. Ik wil graag voller geluid en denk, dat dat met zuilen lukt. De L890 had ik gevonden na de E100 en toevallig heeft een collega van me ze. Die is er enorm over te spreken.

Je kunt ook een betere sub woofer kopen mischien. Rel of JBL

Op zich is de center speaker, die ik heb voldoende. Surround-speakers zijn ook goed, maar die hoor je in principe (bij films) alleen voor de surround-geluiden, dus is het al gauw goed, vind ik.
Dus met die 2 zuilen en idd een goede sub, zou ik idd klaar moeten zijn.
Thanx bro!

Wil je zeggen dat je de 1515 had?

Ik heb weleens een cd van "strapping young lad " (mijn favo) op een cerwin speaker gedraaid (een model groter dan op de foto dubbele woofer)en dat klonk fantastisch. Echter bij een stuk kamermuziek van schubert vielen ze door de mand. Dus goede speakers en zeker waar voor je geld maar niet geschikt voor het subtiele werk.

weet je zeker dat je jbl wil?

het klinkt meestal zo scherp (lees fel/hard), of je komt al heel snel in de heel dure setjes terecht.

De wondere wereld van een mod. :D Maar stuur anders Jinsu eens een PM, die is redelijk thuis in HIFI-apparatuur. Ook al zal zijn advies waarschijnlijk gelijk voor een leegloop van je rekening zorgen.

:D

Je kunt ook een betere sub woofer kopen mischien. Rel of JBL

Een goede subwoofer voor muziek kost heel wat meer dan de JBL's bijelkaar ;) .

Een vol geluid krijg je ook met goede kleine speakers. maar dan ga je geld uitgeven. Vol geluid is wat ingewikkeld. Bedoel je dan groot met veel laag of een warm geluid dat rustig en beheerst klinkt. Jbl is wel een alles eter qua muziek. Dynaudio bijv klinkt ook erg vol en warm maar met rock worden ze te braaf. Als ik je een advies mag geven zou ik eens op marktplaats kijken voor speakers. Er zijn vaak heel goede en betaalbare speakers te koop. Je mag me altijd een bericht sturen voor advies. Ik bouw zelf al jaren luidsprekers en weet er dus wel wat vanaf.

Ik vind Dynaudio juist verre van warm, voor rock zijn ze juist ongeschikt, ze worden te onrustig in het mid/hoog.

weet je zeker dat je jbl wil?

het klinkt meestal zo scherp (lees fel/hard), of je komt al heel snel in de heel dure setjes terecht.

Dat klopt, maar het hangt er ook vanaf welke bron je eraan hangt, kabels etc...

Ik heb zelf de JBL E100 ooit gehad, hieraan heeft JBL het cliche boombox te danken ;) . Daarna heb ik de Visaton Vox 251 gehad, hiervoor was mijn kamer echter te klein, toen ben ik overgestapt naar de JBL Ti-2K, maar het hoog irriteerde mij op een gegeven moment zo zeer dat ook deze weer de deur uit zijn gegaan. Op het moment doe ik het met een paar monitors van Revel.

Met deze monitors krijg ik meer punch van onderen dan een vriend die de JBL Ti3000 in gebruik heeft. Bovendien spelen de Revels de JBL's in het midhoog tegen de muur, veel rustiger en meer open "details".

Ik denk dat audiofiele termen zoals mid hoog niet echt van belang zijn hier. dynaudio is geen rock speaker en dat zei ik al, ik schaar ze echter wel onder de warme speakers. (wellicht hebben we een andere mening over warm). Revel vind ik saai en alleen leuk op de meetbank.
Is naar mijn mening ook niet geschikt voor rock. Ik heb zelf een paar stage accompany monitoren gebouwd met hoog rendements ribbon tweeter. Als praat over een rock speaker dan heb ik die.

een subwoofer hoeft niet zo ongelooflijk duur te zijn , Het is gemakkelijk om iemand heel dure dingen te adviseren zoals revel of jbl ti 2k (heb ik ook gehad trouwens en was ik erg over te spreken) terwijl hij zijn ogen richt op speakers die uit mijn hoofd zo'n 500 euro kosten. De kunst van de audio hobby zit hem voor mij in het voor zo weinig mogelijk geld een leuke set kopen en dan verder gaan naarmate je financien dat toelaten. daarom bouw ik zelf.

Ik heb de L890's nu besteld, dus er is geen terugweg meer.:D Kon ze voor een hele goede prijs krijgen, dus ben al in mijn nopjes.:D Overigens ben ik geen audiofiel, maar hou wel van goed geluid.
Mochten de speakers me niet bevallen, kunnen ze altijd weer weg, maar daar ga ik niet van uit.
Iig bedankt voor jullie input bro's!

Terug
Naar boven