Fitness Seller

Spiergeheugen, echt?

Maxwell

Advanced Bodybuilder
Waardering
0
Zoals de titel al zegt, spiergeheugen, is het echt of zit het tussen de oren??

Ik doe een sportopleiding, en heb fitness als keuze vak.. mede door het forum heb ik een ruime voorsprong op mijn mede studenten.
Maar nu liet mijn leraar iets ontglippen over spiergeheugen.
Hij is er niet verder op ingegaan aangezien we met andere stof bezig waren, maar het kwam er op neer dat er een nieuw onderzoek uitwees, dat het spiergeheugen meer geestelijk was...
het zou erop neerkomen dat je gewoon gewent was met een bepaalde intensiteit te trainen, en daardoor snellere gains maakt, omdat je dit al eerder had gedaan..

zelf zet ik hier grote vraagtekens bij aan de hand van wat ik hier lees/leer.
Wat is jullie gedachte hierover? iemand hier toevallig eenzelfde soort onderzoek gelezen?
Ik zou kunnen wachten tot volgende week om om dat onderzoek te vragen, maar ben nou eenmaal erg nieuwsgierig en vroeg me af wat jullie hier van afweten.

ik heb hem ondertussen gemailt of hij daar toevallig een link oid van heeft, ik post het zodra ik meer weet.

alvast bedankt voor de reacties!

Spiergeheugen bestaat. Ik ben ooit anderhalf jaar uit de roulatie geweest en toen ik weer begon ben ik echt niet meteen zo intensief gaan trainen als toen ik stopte. Maar mooi wel dat ik vrij snel op mijn oude niveau zat qua massa.

Ik heb het zelf meegemaakt. Een tijd geleden heb ik een half jaar niet kunnen trainen ivm een blessure en prive-omstandigheden. Toen ik eenmaal weer kon trainen was ik binnen 2 maanden weer redelijk op m'n oude niveau.

Maar als jouw leraar zegt dat het er op neerkomt dat je gewend bent om met een bepaalde intensiteit te trainen, en daardoor snellere gains maakt omdat je het al eerder hebt gedaan, dan bestaat spiergeheugen toch juist wel en is het dus juist niet geestelijk?

ik zie het bij mn broer, die lul heeft me in 1 maand weer ingehaald kwa massa...

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb zelf ook ervaren dat ik inderdaad sneller terugkom... maar waar ligt dat dan aan, echt een de spier, of meer aan je eigen instelling mbt training? het zet me in ieder geval aan het denken... iemand onderzoeken oid? ervaringen zijn leuk maar zegt nog steeds niet waardoor we sneller terugkomen, dat we sneller terugkomen is zeker dat hoeven we niet meer bewijzen.

• Topic Starter Topic Starter
Maar als jouw leraar zegt dat het er op neerkomt dat je gewend bent om met een bepaalde intensiteit te trainen, en daardoor snellere gains maakt omdat je het al eerder hebt gedaan, dan bestaat spiergeheugen toch juist wel en is het dus juist niet geestelijk?

als die gewenning geestelijk is zoals zij beweren, is het toch wel geestelijk??

*wacht ongeduldig op een reply op zijn mail*

Zoals de titel al zegt, spiergeheugen, is het echt of zit het tussen de oren??

Ik doe een sportopleiding, en heb fitness als keuze vak.. mede door het forum heb ik een ruime voorsprong op mijn mede studenten.

waar studeer je ergens..?

Maxwell zei:
Maar nu liet mijn leraar iets ontglippen over spiergeheugen.
Hij is er niet verder op ingegaan aangezien we met andere stof bezig waren, maar het kwam er op neer dat er een nieuw onderzoek uitwees, dat het spiergeheugen meer geestelijk was...
het zou erop neerkomen dat je gewoon gewent was met een bepaalde intensiteit te trainen, en daardoor snellere gains maakt, omdat je dit al eerder had gedaan..

zelf zet ik hier grote vraagtekens bij aan de hand van wat ik hier lees/leer.
Wat is jullie gedachte hierover? iemand hier toevallig eenzelfde soort onderzoek gelezen?
Ik zou kunnen wachten tot volgende week om om dat onderzoek te vragen, maar ben nou eenmaal erg nieuwsgierig en vroeg me af wat jullie hier van afweten.

ik heb hem ondertussen gemailt of hij daar toevallig een link oid van heeft, ik post het zodra ik meer weet.

alvast bedankt voor de reacties!

Spiergeheugen is inderdaad een beetje een discutabel onderwerp. De hoe en waarom ben ik zelf ook wel benieuwd naar.

Dit vraag ik me ook af :)

Volgens mij is het zo dat je spieren al cellen hebben aangemaakt en deze daarna alleen maar gevuld hoeven worden. Hoe dit precies zit weet ik echter niet. Maar het zit niet tussen de oren.

Bemerk nu ook iets van mijn 'spiergeheugen'!

Ben pas terug weer begonnen met deadliften, hier was ik mee gestopt ivm blessure's.
Zit nu na een paar keer liften op 130KG @ 10 herhalingen, 2 setjes en dit zonder riem... Toen ik begon, ging het echt niet zo hard, en helemaal niet zo correct (langzaam)!

Dus als het geen spiergeheugen is, weet ik het niet, gaat te hard vooruit voor geestelijke aspecten, anders was mn bench nu mega, dit is echter niet het geval..

Ik denk: Spiergeheugen bestaat!

Omdat de spier ooit zo groot is geweest en bepaalde cellen zijn uitgezet zal het lichaam dit onthouden. Alles krimpt wel maar je bent direct terug op het oude niveau. Ik weet de juiste benamingen en werking niet meer correct maar spiergeheugen bestaat zeker!!

ik ben in een maand weer op mijn ouwe niveau gekomen.
had afgelopen 3 jaar cardio/duursport gedaan .
in sept begonnen voor kracht/massa en na 4 weken op niveau van 1996/1997.
toen had ik voor het laatst kracht/massa getraint.
geheugen of niet , de 1e weken gaat het wel erg hard.

Reversibiliteit
Wat je niet onderhoud gaat achteruit. 'Use it or lose it'. Als je onvoldoende trainingsprikkels geeft dan zullen de trainingseffecten achteruit gaan. Dit is goed te merken na een blessure of een luie vakantie. Bij krachttraining begint het trainingseffect na een paar dagen te verdwijnen. Gedurende die periode herstelt het lichaam zich en bouwt het een extra hoeveelheid spierweefsel op om zich voor te bereiden op de volgende trainingsaanslag (zie supercompensatie). Als er geen training volgt, dan wordt die extra hoeveelheid weer even vrolijk afgebroken. Wel lijkt er een zeker 'spiergeheugen' te bestaan, die maakt dat we na een ‘time off‘ van bijvoorbeeld een paar maanden bij hervatting van de training betrekkelijk snel de verloren massa weer aanzetten; uiteraard mits training, voeding, herstel en motivatie in evenwicht zijn.

Ik geloof er ook in

Ik ben van 74kg@9% naar 84kg@10% gegaan in 1 maand, nadat ik ongeveer 8 maanden niet had getrained.

Ik denk (hoop) nog 1 maand nodig te hebben om weer op mijn oude niveau 90kg te zitten, vetpercentage maakt me daarbij nog niet zoveel uit want die komt bij mij toch nooit hoger dan 11/12%.

Relaxed toch, als je een tijdje moet stoppen, kun je het jaren later weer oppakken en iedereen voorbij groeien :D

Zkr weten. Ben een jaar gestopt met trainen ivm een blessure ben nu weer 6 maanden bezig , merk het direct massa en kracht gaat veel sneller omhoog dan normaals :D

Zeker wel dat het iets fysieks is, al zal het ook best een psychische uitwerking hebben, maar stel dat het alleen psychisch zou zijn:
1. ik ga trainen, bulken, kuren en weeg 140kg en doe voor de grote 3 B,S,D: 275,350,370
2. nu ga ik stoppen met trainen en kuren en heel fanatiek hardlopen.
mijn nieuwe lichaamsgewicht is nu 70kg.
3. Nu begin ik weer, en puur en alleen op kracht trainen. In theorie zou het dus mogelijk zijn om met 72kg BW 275kg te kunnen benchen, 350 te squatten en 370 te deadliften aangezien ik dat ooit eerder al gedaan heb....

Dan behoor ik dus gelijk tot de wereldtop, en aangezien het al een hele tijd terug is geweest dat ik gekuurt had, sla ik ook niet positief uit bij een dopingscontrole.
Kortom, als het puur psychisch is dan zou bovenstaand verhaal goed mogelijk zijn.... Geloof er toch niet echt veel van :D

Maar het bestaat wel, ik ben nu vanaf 13/12/06 weer begonnen en stats gaan al weer aardig richting mijn oude stats ;)

Zeker wel dat het iets fysieks is, al zal het ook best een psychische uitwerking hebben, maar stel dat het alleen psychisch zou zijn:

Kortom, als het puur psychisch is dan zou bovenstaand verhaal goed mogelijk zijn.... Geloof er toch niet echt veel van :D

Maar het bestaat wel, ik ben nu vanaf 13/12/06 weer begonnen en stats gaan al weer aardig richting mijn oude stats ;)
Spiergeheugen is rieel.
Want na twee jaar er tussenuit te zijn geweest.
Ben ik weer rustig aan het opstarten.
De vooruitgang was al na twee trainingen merkbaar.
Je pikt je niveau snel weer op.
Daarvoor was ik wel al meer als vijftien jaar bezig.

Groeten Jurgen

Dit vraag ik me ook af :)

Volgens mij is het zo dat je spieren al cellen hebben aangemaakt en deze daarna alleen maar gevuld hoeven worden. Hoe dit precies zit weet ik echter niet. Maar het zit niet tussen de oren.

Spiercellen worden niet aangemaakt bij volwassenen...

schijnt oa te maken hebben met dat de fascia van de spieren niet echt krimpt, de spieren hebben als het ware meer ruimte om te groeien.

Terug
Naar boven