Fitness Seller

Spiergeheugen, hoe werkt dat nou?

Marky

Monstrous Giant
Waardering
333
We weten allemaal wat het is, als je als ex-atleet de gewichten oppakt en gauw de pomp terugvind en in relatief kort tijdsbestek schiet de massa uit de grond.

'Success, spiergeheugen is je vriend' zeggen we bij menige wederopstanding.

Maar ik wil weleens weten hoe dat wetenschappelijk in elkaar zit? Dat het bestaat, staat als een paal boven water, dus een ja of nee hoeft wetenschappelijk niet bewezen te worden. Maar hoe zit dat dan? Iemand onderzoek, over weefsel cellen ofzo.

Volgens een artikel van Bryan Haycock zou de oorzaak liggen bij een permanente verandering van de spiervezels in type of zelfs aantal. Maar er is buiten één studie weinig duidelijkheid over het hoe en waarom van spiermassa geheugen ('spiergeheugen' is weer wat anders).

From ABCBodybuilding, here is a good description of what is going on:

"In order to further explain muscle memory it would behoove us to briefly review what exactly this connective tissue is( for a greater explanation read my article, the anatomy of a muscle fiber. It goes in great depth in what I am about to cover. So if it seems a bit confusing, you definitely need to consult this article. ). Simply put every muscle is made up of 1, 000s of muscle fibers. These muscle fibers are all individually wrapped with a connective tissue wrapping, or a sheath. This is called the endomysium. These individual muscle fibers are then organized in bundles( called fascicles ) which are covered by another connective tissue sheathe called the perimysium. These bundles or fascicles are then placed together in an orderly arrangement( which determines the shape and functionality of the muscle ) and held in place by a layer of connective tissue known as the epimysium. Finally each of these layers is held together by the deep fascia( a courser material ). The connective tissue of every muscle fiber acts like a girdle of sorts. Which means that it binds a muscle group together, and to its neighboring muscle in many cases. It also protects, organizes and allows the force of contraction generated by the thousands of muscle fibers in a particular group, to be harnessed with great efficiency!"

"The important thing to understand is this: Connective tissue is not only a tuff material but also hugs tight to its surrounding area, almost constricting it! What does this have to do with muscle growth you say? Ahh, that my friend, is where muscle memory comes in! Think about it for a moment. In order for a muscle to hypertrophy, what needs to take place if it is restricted by this tight binding girdle? The tissue must stretch and become more pliable right?! If this did not occur, then muscle growth would be hindered( you cannot grow unless there is enough room to do so)!"

"When you increased your muscle mass by building 30 inch wheels, you also ended out stretching and expanding the muscles encasing tissue. Therefore the manipulation of these protective sheathes was a major factor in your ability to stimulate hypertrophy! In the scenario painted, we also discussed you taking time off from training. So much so, that your lower body atrophied to a point in which 6 inches were lost off of your legs. However, even with this tremendous setback, you still had stretched the connective tissue to a great extent. When you came back to the gym and trained, you were no longer fighting the restrictions of tight, unpliable fascia, but rather a more elastic and pre-expanded connective tissue! Essentially all bets were off, due to the amount of room you had to grow! More room to grow enables more mass to be accumulated! This is one of the top theories held today for what we coin ? muscle memory. "

Basically, your muscles are like rubber bands or balloons. Once they have been stretched, it is easier to stretch them the second time around.

Effe kijken voor het completer artikel op ABCbodybuilding.

Deze stelling ben ik ook eens tegen gekomen
'' Extra vitamine B12 kan het (spier) geheugen verbeteren!!!! ''

Heb ook eens proberen te achterhalen hoe spiergeheugen nou in elkaar zat, maar ben er niet echt veel wijzer op geworden. Ben wel blij dat het er is ;)

Volgens een artikel van Bryan Haycock zou de oorzaak liggen bij een permanente verandering van de spiervezels in type of zelfs aantal. Maar er is buiten één studie weinig duidelijkheid over het hoe en waarom van spiermassa geheugen ('spiergeheugen' is weer wat anders).

Je kunt iig niet meer spiervezels krijgen door training, en verandering van vezeltype lijkt me ook erg sterk.

Je kunt iig niet meer spiervezels krijgen door training, en verandering van vezeltype lijkt me ook erg sterk.

Type I, IIA en IIX spiervezels

Kort samengevat heb je 3 type spiervezels

- Type I of Slow twitch, die traag samentrekken en eerst gerecruteerd worden.
Eigenschappen : hoge weerstand tegen vermoeidheid; lage force production

- Type IIA of Fast Twitch A, die sneller samentrekken en ook pas bij een hogere intensiteit gerecruteerd worden.
Eigenschappen : matige weerstand tegen vermoeidheid; hoge force production

- Type IIX of Fast Twitch X, die zeer snel samentrekken en enkel als laatste gerecruteerd worden.
Eigenschappen : weinig weerstand tegen vermoeidheid; zeer hoge force production

Hoe zit het nu met die spiervezels en training?

Wel, gezien het feit dat type IIX het meeste groeipotentieel hebben, lijkt het me ergens wel normaal om in die richting te gaan trainen om meer van die vezels te ontwikkelen, om zodoende overtijd meer en betere gains te hebben.

Bijvoorbeeld, vastus medialis biopsies hebben aangetoond dat gewichtheffers tot 3 keer meer FT vezels kunnen hebben dan marathon lopers (ongeveer 17% tegenover meer dan 60%) en 50% meer dan bodybuilders en wielrenners (allen tegen de 40%). Een ander interessant feit is dat type IIX vezels 10 keer sneller samentrekken dan de ST vezels. Verschillende onderzoeken hebben doorheen de jaren ook bewezen dat de verhoudingen van je spiervezels kunnen veranderen. Dit suggereert dat spiervezels die gedurende een zekere tijd niet of niet genoeg gesolliciteerd worden, gewoon vervangen worden door het type dat door de training net wél wordt aangesproken door je training. Zoiets kan al in een tiental weken plaatsvinden!

Training anders bekeken

Hyperplasia door training is iig niet uitgesloten: Skeletal Muscle Fiber Type

Het is ook al aangetoond dat uithoudingsatleten een grotere massa type I vezels hebben en krachtatleten een grotere massa type II, veranderingen in aantal vezels zijn al vastgesteld in verscheidene studies.

Nature vs. nurture: can exercise really alter fiber type composition in human
skeletal muscle?

Effects of endurance training on muscle fibre ATP-ase activity, capillary supply and mitochondrial content in man.
SpringerLink - Journal Article

Om de individuele spiervezels, bundels spiercellen en de gehele spier liggen "bindweefselvliezen", die gezien kunnen worden als een serie "zakken" die de samentrekkende krachten van het actine en myosine (contractiële eiwitten van het spierweefsel) geleiden. Onderzoekers hebben gesteld dat het vullen en vergroten van deze zakken spierontwikkeling tot gevolg heeft.
Deze zakken hebben namelijk een minimale elasticiteit, in ieder geval in vergelijking met de celmembramen die ze omsluiten, waardoor ze zich verzetten tegen groei. Je kan ze zien als dwangbuizen die de spieren binnen de perken houden.

Vandaar b.v de pomp en ook het bulken, alles om de bindweefselvliezen te dwingen om op te rekken. Tevens is dit de theorie achter het spierherinneringsvermogen. De bindweefselvliezen zijn immers al opgerekt waardoor ze snel weer opgevuld kunnen worden.

Fascie of fascia (bindweefsel) werkt ondersteunend maar past zich voor zover ik weet vrij goed aan bij hypertrofie. Ik denk niet dat het hypertrofie bemoeilijkt eerlijkgezegd. Als de spier krimpt, dan krimpt de fascie mee, anders zou het niet meer ondersteunend werken. Beetje vreemde theorie dus, vraag me af welke studies gebruikt zijn om dat te onderbouwen, denk eerder dat het uit de lucht gegrepen is.

Als je nu terug op uithouding zou beginnen trainen gecombineerd met het onderhouden van je krachttraining, zou je dan je zichtbare massa behouden? Mits je natuurlijk goed blijft eten en rusten.

Als de spier krimpt, dan krimpt de fascie mee, anders zou het niet meer ondersteunend werken.
Je zou best gelijk kunnen hebben hoor, maar ik trek de vergelijking met een nieuwe ballon.
De eerste keer moet die met veel kracht opgeblazen worden. Daarna is het eenvoudig om hem weer op te blazen.
De rek gaat er wel een beetje uit, maar dat is met BB's ook, zeker wanneer ze op leeftijd zijn..............;)

Spiergeheugen bestaat niet. Hetgeen dat er gebeurt in je lichaam is dat het lichaam zich op het moment van stoppen met training zich gaat aanpassen. Oftewel het lichaam gaat terug naar een niveau waarop het op dat moment goed gaat functioneren. Bijvoorbeeld gaat de kracht van 100 kg max bankdrukken, naar 80 kg. Duur van dit aanpassen is bijvoorbeeld 12 weken.

Zodra een persoon dan weer begint met trainen, begint hij dus op een beginnersniveau en iedereen weet hoe hun in hun eerste jaar training vooruit gingen. Je gaat dan vooruit tot het punt dat je bovengrens ligt welke vaak ligt op het punt dat je geeindigt bent. Dit verschilt bij iedereen, maar bij de meesten zal dit ongeveer haalbaar zijn binnen 5 weken. Is natuurlijk afhankelijk van de terugslag die je lichaam heeft gehad.

Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie (gebruikt voor opleiding ALO en Fysiotherapie)

groet,
Arjan

Fascie of fascia (bindweefsel) werkt ondersteunend maar past zich voor zover ik weet vrij goed aan bij hypertrofie. Ik denk niet dat het hypertrofie bemoeilijkt eerlijkgezegd. Als de spier krimpt, dan krimpt de fascie mee, anders zou het niet meer ondersteunend werken. Beetje vreemde theorie dus, vraag me af welke studies gebruikt zijn om dat te onderbouwen, denk eerder dat het uit de lucht gegrepen is.

Toch zijn er lieden die zo erg geloven in het fascia verhaal dat ze dus fascia stretching doen: de "spierzakken" van te voren oprekken zodat ze gemakkelijker meerekken naarmate er meer spierweefsel ontstaat.

Waar rook is, is vuur; zit er toch een kern van waarheid in?

Spiergeheugen bestaat niet. Hetgeen dat er gebeurt in je lichaam is dat het lichaam zich op het moment van stoppen met training zich gaat aanpassen. Oftewel het lichaam gaat terug naar een niveau waarop het op dat moment goed gaat functioneren. Bijvoorbeeld gaat de kracht van 100 kg max bankdrukken, naar 80 kg. Duur van dit aanpassen is bijvoorbeeld 12 weken.

Zodra een persoon dan weer begint met trainen, begint hij dus op een beginnersniveau en iedereen weet hoe hun in hun eerste jaar training vooruit gingen. Je gaat dan vooruit tot het punt dat je bovengrens ligt welke vaak ligt op het punt dat je geeindigt bent. Dit verschilt bij iedereen, maar bij de meesten zal dit ongeveer haalbaar zijn binnen 5 weken. Is natuurlijk afhankelijk van de terugslag die je lichaam heeft gehad.

Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie (gebruikt voor opleiding ALO en Fysiotherapie)

groet,
Arjan

Hmm, soms hoor ik verhalen dat iemand bv door een auto-ongeluk een jaar lang niet kan trainen en dus terugvalt naar zijn niveau van bv 7 jaar geleden. Kwa kracht, maar ook kwa spieromvang.

Echter: zodra hij weer kan trainen zit hij binnen een jaar weer op nivo.
Ik hoor dit te vaak om het compleet naar het land der fabelen te verwijzen.

Ook bij topatleten die totaal uit de running zijn: ze komen veel sneller terug dan dat ze eerst op dat niveau kwamen.

Het lijkt mij dat een combinatie van uitgerekte fascia, meer spiercellen, maar ook een verbeterd vasculair stelsel in de spier toch allemaal een bijdrage levert.

Maar ik zou wel graag harde bewijzen pro of contra willen zien...

Hmm, soms hoor ik verhalen dat iemand bv door een auto-ongeluk een jaar lang niet kan trainen en dus terugvalt naar zijn niveau van bv 7 jaar geleden. Kwa kracht, maar ook kwa spieromvang.

Echter: zodra hij weer kan trainen zit hij binnen een jaar weer op nivo.
Ik hoor dit te vaak om het compleet naar het land der fabelen te verwijzen.

Ook bij topatleten die totaal uit de running zijn: ze komen veel sneller terug dan dat ze eerst op dat niveau kwamen.

Het lijkt mij dat een combinatie van uitgerekte fascia, meer spiercellen, maar ook een verbeterd vasculair stelsel in de spier toch allemaal een bijdrage levert.

Maar ik zou wel graag harde bewijzen pro of contra willen zien...

Klopt inderdaad wat je aangeeft dat mensen veel sneller terugkomen, dit is waarschijnlijk voor het grootste gedeelte toe te schrijven aan betere begeleiding (lees: fysiotherapeutisch, artsen en doktoren), maar natuurlijk ook eigen kennis. Bijvoorbeeld weet je van jezelf op welke trainingsschema's je het best reageert, voeding, leeftijd, herstel, dit zijn allemaal factoren die meespelen.

Wat ik bedoel is dat iemand die terugvalt naar het niveau van 7 jaar geleden, binnen 1 jaar onder goede begeleiding of goede kennis zichzelf sneller zal ontwikkelen en mogelijk alweer volledig terug is.

ps: Topsport geldt hetzelfde voor. Topsporters moeten ook snel weer terug.. Enkelbandletsel staat bijvoorbeeld 6-8 weken herstel voor. In de topsport is dit 4 weken (voetbal).

groet,
Arjan

Wat ik bedoel is dat iemand die terugvalt naar het niveau van 7 jaar geleden, binnen 1 jaar onder goede begeleiding of goede kennis zichzelf sneller zal ontwikkelen en mogelijk alweer volledig terug is.

Dat zal een van de redenen zijn, maar je kunt nooit zoveel gains maken alleen omdat je meer kennis hebt. Dat is gewoon een feit.

Toch zijn er lieden die zo erg geloven in het fascia verhaal dat ze dus fascia stretching doen: de "spierzakken" van te voren oprekken zodat ze gemakkelijker meerekken naarmate er meer spierweefsel ontstaat.

Waar rook is, is vuur; zit er toch een kern van waarheid in?
Tja, waar vragen zijn komen er altijd mensen met zogenaamde oplossingen. Ik vraag me alleen af wie dit heeft bedacht en vooral op welke basis. Om dit hard te maken heb je studies nodig en ik heb ze nog niet gevonden.

Tja, waar vragen zijn komen er altijd mensen met zogenaamde oplossingen. Ik vraag me alleen af wie dit heeft bedacht en vooral op welke basis. Om dit hard te maken heb je studies nodig en ik heb ze nog niet gevonden.

De "bag theory" van D.J. Millward

Ik ben er trouwens wel een "gelover"van :)

Terug
Naar boven