XXL Nutrition

split of fullbody

impreza 96

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
73kg
Vetpercentage
8%
Hallo allemaal,

Ik kan niet zo goed kiezen tussen een split schema of een fullbody schema.
ik zou liever voor een split gaan omdat ik het idee heb dat je dan meer rust geeft voor de spieren.

Hoeveel trainingservaring heb je?
niet erg veel.

• Wat is je doel? spieruithouding? massa? recreatief fitness? powerliften?
massa.

• Waar liggen je prioriteiten? Welk gedeelte vraagt de meeste aandacht?
borst, rug, schouder, benen.

• Welke apparatuur heb je tot je beschikking?
weet zo even niet alle aparatuur maar er zijn zeker genoeg.

• Wat is je beschikbare tijd? Niet iedereen kan / wil 7 dagen per week trainen.
Ik kan elke dag trainen.

ik weeg 70kg en ik ben 190cm.

welk schema zou nu het best voor mij zijn?

graag hoor ik tips van jullie.

mvg.

Fullbody ;)

Mee twees

Mee dries

Als beginner is een fullbody sowieso wel handig, je pakt alle grote oefeningen regelmatig waardoor je techniek er beter mee wordt, bouwt wat basis kracht op en pakt lekker wat massa mee.

mee viers

zowieso fullbody, na 2 a 3 maanden eventueel switchen.

• Topic Starter Topic Starter
oke bedankt, dan is de keuze dus snel gemaakt.

Qua indeling weet ik niet hoe ik een fullbody schema moet indelen. Ik heb alwel veel bij anderen gekeken op het forum maar ik weet zo niet waar ik rekening mee moet houden.
Weet iemand zo een goede link of een topic waar ik kan vinden waar ik rekening mee kan houden en of welke basis oefeningen er in moeten?

Mvg.

starting strenght

stronglifts

Als basisoefeningen: squat, deadlift, bp, bor, ohp/mp en evt power clean. Sommige doen er nog dips en chin/pull ups bij.

Thx

Heeft je sportschool een squatrek?

En ik zou dus fb doen om aan de basisoefeningen te werken, en aangezien je als beginner het snelst groeit (als je het goed doet ;)) heb je aan zon schema dus het meest op dit moment. Uiteindelijk kun je dan een split ofzo doen als je wilt.

ja die hebben ze.

Ja ik wil het gelijk goed doen dus vandaar dit topic;)
Ik ga het gelijk even door lezen.

bedankt

probeer bij full body wel elke keer de volgorde van de spieren anders te pakken want als je aan het begin je borst traint en heb al je spiergroepen gepakt ben je bijvoorbeeld als je aan het einde je benen pakt al verzuurd en vermoeit waardoor de techniek vaak iets minder is.;) Mis is het handig om de dag 1 met boven lichaam te beginnen en daarna onderlichaam dag 2 rust dag 3 beginnen met onder lichaam en daarna bovenlichaam en zo door gaande.

probeer bij full body wel elke keer de volgorde van de spieren anders te pakken want als je aan het begin je borst traint en heb al je spiergroepen gepakt ben je bijvoorbeeld als je aan het einde je benen pakt al verzuurd en vermoeit waardoor de techniek vaak iets minder is.;) Mis is het handig om de dag 1 met boven lichaam te beginnen en daarna onderlichaam dag 2 rust dag 3 beginnen met onder lichaam en daarna bovenlichaam en zo door gaande.
Onzin,
Als je eerst je grotere spieren traint zijn de kleinere spieren niet moe.
Altijd beginnen met squats.

True that!

Ik pak momenteel 2 FB workouts per week(normaal 3) waarin ik inderdaad begin met mijn squats.

Gewoon lekker compounds rammen, mooiste wat er in ;)

Onzin,
Als je eerst je grotere spieren traint zijn de kleinere spieren niet moe.
Altijd beginnen met squats.

De spieren kunnen wel degelijk vermoeid zijn, denk maar aan presses bijvoorbeeld dan heb je toch niet de volledige kracht in je triceps over als je die aan het einde nog traint. Zelfde geldt voor oefeningen als bor en pull ups, dan kunnen je onderarmen best wel verzuurd raken.

Bovendien kun je zelf ook vermoeid zijn door eventuele compounds die je ervoor getraind hebt. Heb zelf ook dat probleem met bijv kuiten, na sq en dl bijv ben ik toch al redelijk op.

Hangt ook heel erg van het schema af dat je volgt.

Bij een goed opgestelde FB staat de lastigste oefening (die het meeste spieren gebruikt) het eerst. Dit is doorgaans de squat. Daarna volgen de andere oefeningen.

Een FB stel je meestal op met meerdere trainingen die je dan afwisselt. Zo heb je nooit dat je een oefening minder kunt uitvoeren door de vorige oefeningen.
Ik zou het persoonlijk niet verstandig vinden om alle spieren in 1 FB te trainen. Zeker niet als beginner, dat is simpelweg niet nodig.

Het enigste wat mogelijk is, is dat als je 3x per week squat, je misschien wat moe zal zijn voor de deadlift. Maar een squat is een goede opwarming voor de deadlift en op PL wedstrijden doen ze ook eerst zware squats en dan nog zware deadlifts als laatst, dus het is mogelijk.

ahhaa oke dus als ik een goed schema wil zet je oefeningen die het meeste spieren gebruikt als eerste. en dan verder met de hoofdgroepen en dan met de kleine spiergroepen?

maar dan moet je er toch voor zorgen dat je de spieren die je nog moet trainen niet verzuren? want die moet je daarna toch ook nog trainen?

Volg starting strength van Mark Rippetoe.

Dit is een goede basis.

Als je wil kan je hier nog dips of chins aan toevoegen. Meer is er niet nodig als beginner!

oke, heb al een begin ik post het wel als ik al iets heb.

Terug
Naar boven