Fitness Seller

Split schema: 4 daags, zo goed?

ThomasS

Dutch Bodybuilder
Waardering
34
Lengte
1m73
Massa
81kg
Vetpercentage
13%
Na 2 maanden met dit schema te hebben getraind, leek het me wel tijd om die hier te laten controleren.

Ik heb 4 jaar judo, en 4 jaar jiu-jitsu gedaan tot mijn 16e. Daarna een jaar 1x per week full body fitnessen met cardio erbij. Toen een half jaar niks gedaan behalve mountainbiken, iedere zondag.
In maart (dit jaar) hebben we een trainruimte gemaakt met daarin:
2 halterrekken (1 dient als squatrek), 2 bankjes (1 sit-up bankje), 2 rechte barbells, 1 curl barbell en voor voorlopig voldoende gewichten (2x15kg, 6x10kg, 6x5kg etc.).
De eerste 6 maanden heb ik 1x per week fullbody getraind, daarna wilde ik wat serieuzer gaan trainen.

Het schema is gebaseerd op topics van dit forum en het boek Bodybuilding van de Arnold (daar staat ook een 4daags split schema in).

Zo ziet het schema eruit:

Dinsdag: benen / borst:

Squats (10-8-8)
Calf Raise (10-8-8)
Bench Press (10-8-8-5-5)
Incline Bench Press (8-8-8)
Dumbbell Fly (8-8-8)
Pull Over (10-8-8)

Woensdag: rug / biceps:

Bent-over Rowing (8-8-8)
Deadlift (8-8-8-8)
Barbell Curlen (8-8-8)
Dumbbell Concentration Curl (8-8-8)
Dumbbell Curlen (10-8-8)
Wide grip chin up

Vrijdag: schouders / triceps:
Barbell Shoulder Press (8-8-8)
Barbell Rear Delt Row (8-8-8)
Dumbbell Lateral Raise (10-10-8)
Dumbbell Shrug (8-8-8)
Barbell Upright Row (8-8-8)
Barbell Tricep Extension (8-8-8)
Wide grip chin up

Zondag: benen / borst:
*zie dinsdag*

Na deze oefeningen, doe ik de volgende nog:
Barbell Push Crunch (8-8-10)
Wrist Curlen (8-8-12)

Ik heb geen voedingsschema, ik drink alleen na iedere training een whey. Ben al wel aan het kijken voor een voedingsschema, hier op het forum.
Na 2 maanden met dit schema te hebben getraind, begin ik toch twijfels te krijgen.
Bijv: ik zie hier overal dat de borst en triceps op 1 dag worden gedaan, terwijl ik nu benen en borst doe (zoals het ook in het boek van Arnold staat ???).

Ik weet ondertussen ook wat mijn zwakke punten zijn: borst en benen.
Benen kan ik helaas nog niet zwaar trainen vanwege een scheurtje in de meniscus.
Ik ben wel vooruitgegaan, opmerkelijk veel bij de schouders en biceps. Bij de borst ook, alleen die loopt wel achter tov de schouders, buikspieren en biceps.

Ik zou graag 5 of 6 dagen per week gaan trainen, is dit aan te raden? Of heb ik dan te weinig rust?

Wat zouden jullie veranderen aan dit schema? En waarom?

Laatst bewerkt:
Laat even weten hoeveel sets/reps.
Misschien beginnen met compound oefeningen?

Dinsdag: benen / borst:
Squats
Calf Raise
Bench Press
Incline Bench Press
Dumbbell Fly
Pull Over

Woensdag: rug / biceps:
Bent-over Rowing
Deadlift
Barbell Curlen
Dumbbell Concentration Curl
Dumbbell Curlen
Wide grip chin up

Dinsdag: 1 been oefening en 4 borst oefeningen, beetje rare verhouding aangezien je benen een grote spiergroep zijn vind je niet? Je traint nu alleen je quads, niet je hamgstrings. Neem voor je benen 4 oefeningen en borst 3 á 4.

Woensdag: zelfde verhaal, 2 rug oefeningen tegenover 4 biceps. 4 rug oefeningen 2 á 3 voor biceps.

Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Laat even weten hoeveel sets/reps.
Misschien beginnen met compound oefeningen?

Ik heb het aantal reps dat ik per set doe achter de oefeningen gezet.

Dinsdag: 1 been oefening en 4 borst oefeningen, beetje rare verhouding aangezien je benen een grote spiergroep zijn vind je niet? Je traint nu alleen je quads, niet je hamgstrings. Neem voor je benen 4 oefeningen en borst 3 á 4.

Woensdag: zelfde verhaal, 2 rug oefeningen tegenover 4 biceps. 4 rug oefeningen 2 á 3 voor biceps.

Succes!

Ik ga er Leg Extension en Leg Curl bij doen, die kan ik nu ook doen met het nieuwe bankje. Dus dat zit wel goed.

Welke oefeningen kan ik er dan voor de rug erbij doen?
Nu doe ik dus: Deadlift en Barbell Bent-over rowing.
Zal ik er dan ook een Dumbbell Bent-over rowing bij doen?

Bedankt voor de hulp

Chin up - pull up zijn king excercises voor je rug ander T-bar row etc ;)

Chin up's deed ik er al bij.
En ik heb geen T-bar hier, maar daar zijn we wel voor aan het kijken.

Maar ik zit nog met een 2e vraag.
Wat zou ik er als 5e dag bij kunnen doen? 6 dagen per week zal niet goed zijn voor de rust neem ik aan?

Chin up's deed ik er al bij.
En ik heb geen T-bar hier, maar daar zijn we wel voor aan het kijken.

Maar ik zit nog met een 2e vraag.
Wat zou ik er als 5e dag bij kunnen doen? 6 dagen per week zal niet goed zijn voor de rust neem ik aan?

Herstel je goed?

Hoe bedoel je dat precies? Als ik spierpijn heb (wat ik nu in de borst heb), is dat altijd maximaal voor 1 dag, meestal gewoon een halve dag voordat het weg is.

Vorige week heb ik het geprobeerd, in de vakantie, 6 dagen getraind. Ik vond het zelf wel goed gaan, had nergens last van.
Maar dit lijkt me toch geen probleem, zolang een bepaalde spiergroep 2 dagen rust krijgt?

Ok ja dan weet je hoe het is. Vind persoonlijk 6 dagen erg veel maar dat is persoonlijk.

Ja 6 dagen was om een keer te proberen, ik hou het op 5 dagen per week.
Bedankt ;)

Terug
Naar boven