MuscleMeat

Squat beginnersvraag

jantjezonder

Novice
Waardering
0
Hallo, als eerste wil ik zeggen dat ik een beginner ben, mijn vraag is denk ik dan ook typisch een beginners vraag.

Ik heb pas de oefening squat toegevoegd aan mijn schema en ben dus een total beginner hierin. Ik heb vaak filmpjes bekeken over hoe te squatten en hoe niet, maar ik heb nergens een antwoord kunnen vinden op de vraag of je de barbell op je onderkant nek/bovenkant rug moet laten rusten of hem echt zelf een cm daarvan af moet dragen, of een combinatie van die 2. (dus niet volledig erop laten rusten)

Groetjes, jantje

Hallo, als eerste wil ik zeggen dat ik een beginner ben, mijn vraag is denk ik dan ook typisch een beginners vraag.

Ik heb pas de oefening squat toegevoegd aan mijn schema en ben dus een total beginner hierin. Ik heb vaak filmpjes bekeken over hoe te squatten en hoe niet, maar ik heb nergens een antwoord kunnen vinden op de vraag of je de barbell op je onderkant nek/bovenkant rug moet laten rusten of hem echt zelf een cm daarvan af moet dragen, of een combinatie van die 2. (dus niet volledig erop laten rusten)

Groetjes, jantje

Er zijn verschillende soorten back squats; High bar en low bar. Ik, als beginner, slaag er niet in high bar echt correct uit te voeren en na veel oefenen en veel tips van zeer ervaren mensen is de low bar squat gelukt/
Ga op youtube naar de 4 opeenvolgende filmpjes kijken; "so you think you can squat". Dat zal je al een heel eind op weg helpen.

Lees het hoofdstuk in starting strenght Rippetoe. In dat hoofdstuk staat ook heel duidelijk dat de lage positie van de bar een korter momentum oplevert tussen de bar en de middenvoet gezien uit de draaiende beweging van het heupgewricht. Een lage positie is altijd fijner en meer efficiënt. High bar is als ik het goed begrepen heb de verplichte vorm bij powerliften maar daar heb ik geen ervaring mee. Probeer vooral het begrip hipdrive te onthouden tijdens de uitvoering ipv borst naar voren. Ik heb eerst geleerd om schuin omhoog te kijken, doe dit niet maar kijk iets naar beneden. zoek ook op youtube io rippetoe.

Ik ga er van uit dat je een backsquat bedoelt en niet bijvoorbeeld een frontsquat of een andere variant.

Laatst bewerkt:
Trek je schouderbladen samen, je voelt dan een plankje (de trapezius) ontstaan waarop de stang gelegd kan worden. Dit is dan een high-bar squat. Doe je de stang een 'trapje' lager, dan krijg je een low-bar squat. Leg de stang nooit OP je nek

Terug
Naar boven