AndroidHealthClinic

Squat stronglifts

Nudie

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
82kg
Vetpercentage
17%
Hallo allemaal

Ik ben bezig met de stronglifts 5x5 schema van mehdi
Ik moet zeggen het bevalt me wel en ik merk echt dat ik sterker aan het worden ben.
Zelf squat ik 3x per week. Volgens het shema is het de bedoeling dat je elke training verzwaart met 2.5 kilo als je de 5 setjes van 5 haalt. Nou was ik begonnen met 50 kilo squat wat heel laag is. Ik zit nu op 80 kilo.
Ik heb hier overigens minder moeite mee dan toen ik op 70 kilo zat.

MIJN VRAAG:
Volgens dit schema hoor ik na 8 weken op 140 kilo squatten te zitten. Ik vind 140 best veel en vroeg me af of dit wel haalbaar is omdat je gains steeds in een afnemend lijn groeien.
Ik begrijp dat je bijvoorbeeld met de overhead press waarschijnlijk moeilijk bij de 50 kilo komt. Kan je 50 kilo overhead press vergelijken met 140 kilo squat.

Voor de rest is mijn techniek goed en ik squat heel laag.

Alvast bedankt

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 20:06 ----------

Sorry voor de spel en zinopbouw fouten. Had het snel getypt

Aangezien krachtwinst niet lineair is ga je op een gegeven moment op een plateau stoten. En wat je vraag betreft, dat ligt bij iedereen anders. De ene heeft betere genetische aanleg om een bepaalde oefening te doen dan de andere dus moeilijk te zeggen.

• Topic Starter Topic Starter
Aangezien krachtwinst niet lineair is ga je op een gegeven moment op een plateau stoten. En wat je vraag betreft, dat ligt bij iedereen anders. De ene heeft betere genetische aanleg om een bepaalde oefening te doen dan de andere dus moeilijk te zeggen.

Ik kan 80 kilo bankdrukken. En ik squat ook 80 kilo dat is geen goede verhouding lijkt mij?
Wat denk jij

Je squat 3x per week. Is je spierpijn dan iedere keer wel weg?

Lijkt me nogal kort op elkaar.

Ben benieuwd hoe jouw progressie wordt de komende tijd. Of je inderdaad 140 gaat halen.

Nee, ga je waarschijnlijk niet halen. Wanneer je 5x5 niet haalt probeer je het de volgende keer weer. Lukt het drie keer niet, dan deload je met 10% en ga je weer elke training omhoog. Na drie keer deloaden stap je over op 3x5 of 3x3.

• Topic Starter Topic Starter
Je squat 3x per week. Is je spierpijn dan iedere keer wel weg?

Lijkt me nogal kort op elkaar.

Ben benieuwd hoe jouw progressie wordt de komende tijd. Of je inderdaad 140 gaat halen.

Mijn spierpijn is na 2 dagen bijna helemaal weg. De dag dat ik 3 dagen rust heb is me spierpijn wel helemaal weg.
Ik merk wel dat ik na langer rust sterker ben

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 22:16 ----------

Nee, ga je waarschijnlijk niet halen. Wanneer je 5x5 niet haalt probeer je het de volgende keer weer. Lukt het drie keer niet, dan deload je met 10% en ga je weer elke training omhoog. Na drie keer deloaden stap je over op 3x5 of 3x3.

Ik denk dat ik bij overhead press eerder bij de deload kom.
Moet ik dan alleen de overheadpress 3x5 doen?

Ik kan 80 kilo bankdrukken. En ik squat ook 80 kilo dat is geen goede verhouding lijkt mij?
Wat denk jij

Dan is of je squat techniek niet goed, of je cheat bij het bankdrukken. Een van de twee..

Maar om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden. Lineaire progressie stopt op een gegeven moment.

Echter zit er wel veel verschil in per persoon. Mijn deadlift bijvoorbeeld zit momenteel op 150 en ik voeg nog steeds 1-2x per week gewicht toe. Ik doe geen stronglifts maar wel een soortgelijk full body schema.

Ik neem dat er ook mensen zijn die idd in 8 weken naar die 140 kilo zouden kunnen gaan. Of jij dat bent is een tweede.

Mijn spierpijn is na 2 dagen bijna helemaal weg. De dag dat ik 3 dagen rust heb is me spierpijn wel helemaal weg.
Ik merk wel dat ik na langer rust sterker ben

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 22:16 ----------

Ik denk dat ik bij overhead press eerder bij de deload kom.
Moet ik dan alleen de overheadpress 3x5 doen?

Normalerwijze is het inderdaad de overheadpress waar je als eerste op zult falen. Dan moet je dus bij die oefening (en enkel bij die oefening) een deload doen. Na enkele deloads overschakelen op 3x5.

Terug
Naar boven