MuscleMeat

Squat tijdens elke training

Brambam

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
69kg
Vetpercentage
6%
Beste leden,

Ik volg een 3 daags splitschema, borst/triceps, rug/biceps en benen schouders.

Heeft het een positieve invloed op het sneller krijgen van spiermassa in mijn hele lichaam als ik op borst/triceps dag en rug/biceps dag een paar setjes LICHT ga squatten? Waar is dit eventueel wel of niet goed voor?

Graag jullie reacties en alvast bedankt!

of het je voordeel gaat opleveren weer ik niet.
Zover ik weet: Het trainen van je grote spiergroep (benen) heeft een positive invloed op je groeihormoon of test (ik weet niet meer welke).
Maar of dit ook zo is als je alleen maar licht traint. Geen idee

• Topic Starter Topic Starter
Precies daar was ik ook van op de hoogte, maar als ik om op te warmen een paar setjes licht squat maak ik dan veel testosteron aan waardoor ik meer massa creër met de oefeningen die ik daarna uitvoer, of zou dit geen enkele zin hebben

Die voordelen die je opnoemt krijg je natuurlijk niet met lichte lazy ass squatsetjes op je gemak. Het gaat om de aanslag die een zware squatsessie is op je lichaam wat de algehele voordelen geeft.

Precies daar was ik ook van op de hoogte, maar als ik om op te warmen een paar setjes licht squat maak ik dan veel testosteron aan waardoor ik meer massa creër met de oefeningen die ik daarna uitvoer, of zou dit geen enkele zin hebben

Nee en nee, zinloos dus om dit op deze gronden te doen...

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt allemaal, dan hou ik het gewoon lekker bij 1 keer per week zwaar benen trainen!

Op deze site staat een aflevering over hormonen en trainen hierin hebben ze het over squatten en die positieve effecten op het gebied van je hormonen.
http://www.rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college.html

Het is niet deze aflevering maar ze zijn trouwens alle wel interessant om te beluisteren veel nuttige informatie.

In zoals eerder al gezegd lichte setjes doen niet veel.

Ik had vernomen dat dit effect (groeihormonen, etc.) erg minimaal was.

De discussie en onderzoek is nog steeds gaande.

De hamvraag is feitelijk wat nou de meest optimale stimulans is voor de mate en duur van verhoogde eiwitsynthese na een training:

1. Kortdurende hormoonpieken als gevolg van directe zware 'systemische' belasting cq. jezelf een 'endocrinologische opdonder' verkopen dmv. zware compounds zoals squats, deadlift etc.

2. Een gunstige, permanente, verhoging van je hormonale axis-baseline d.m.v. het zeer frequent doen van deze compounds.
M.a.w. het positief cumulatieve effect op je hormoonhuishouding door bijvoorbeeld 2x per week te squatten, deadliften en de rest van de compounds uitvoeren.

Zelf vermoed ik, afgaande op ervaring, dat met name punt 2 doorslaggevend is, alhoewel ik me kan voorstellen dat punt 1. zeker ook een gunstige invloed heeft op het in gang brengen van de biochemische cascade (mTORC e.d.) die verantwoordelijk is voor hypertrofie.....

Laatst bewerkt:
De discussie en onderzoek is nog steeds gaande.

De hamvraag is feitelijk wat nou de meest optimale stimulans is voor de mate en duur van verhoogde eiwitsynthese na een training:

1. Kortdurende hormoonpieken als gevolg van directe zware 'systemische' belasting cq. jezelf een 'endocrinologische opdonder' verkopen dmv. zware compounds zoals squats, deadlift etc.

2. Een gunstige, permanente, verhoging van je hormonale axis-baseline d.m.v. het zeer frequent doen van deze compounds.
M.a.w. het positief cumulatieve effect op je hormoonhuishouding door bijvoorbeeld 2x per week te squatten, deadliften en de rest van de compounds uitvoeren.

Zelf vermoed ik, afgaande op ervaring, dat met name punt 2 doorslaggevend is, alhoewel ik me kan voorstellen dat punt 1. zeker ook een gunstige invloed heeft op het in gang brengen van de biochemische cascade (mTORC e.d.) die verantwoordelijk is voor hypertrofie.....

Ik had op bodybuilding.com gelezen dat punt 2 voral goed werkt op beginers omdat bij hun meer training frequentie meer effect zou hebben,hun werden bijvoorbeeld aangeraden om 3 keer per week te squatten,deadliften en benchen.

Harpep, 1 van de weinige hier met uitgebreide en diepgaande kennis. Kan jouw posts altijd zeer waarderen!

Wat de opener misschien ook bedoeld is dat je met zware compounds (squat bijvoorbeeld) een meer gunstige hormonale stimulans opbouwt ten opzicht van andere oefeningen zoals (ik zeg maar wat) de leg press. Met als gedachte dus de zwaardere belasting op het lichaam bij het uitvoeren van squats die zorgen voor een gunstigere hormoonhuishouding met het oog op eiwit-synthese. Ik had begrepen dat het effect van deze theorie niet zo bijster groot was (aanmaak van groeihormonen op de squat is niet/nauwelijks meer dan bij bijvoorbeeld de leg press).

Mocht dit effect echter wel overduidelijk aanwezig zijn en voordelen hebben, kunnen we ook gaan nadenken over bijvoorbeeld supersets op grotere spiergroepen. Je creeert daarmee een omgeving waarin je de illusie wekt voor het lichaam de verschillende spieren praktisch tegelijk een opdonder te geven om op die manier een grotere groei-impuls te ontwikkelen.

Het wordt nu wat speculatief, maar het is wel interessant. Als het effect echt een meerwaarde heeft, kunnen we veel trainingen anders plannen voor (nog) optimalere resultaten...

---------- Post toegevoegd 11 June 2013 om 13:08 ----------

Ik had op bodybuilding.com gelezen dat punt 2 voral goed werkt op beginers omdat bij hun meer training frequentie meer effect zou hebben,hun werden bijvoorbeeld aangeraden om 3 keer per week te squatten,deadliften en benchen.
Dat heeft ook te maken met de volume dat nodig is om te groeien. Als beginner heb je minder volume nodig om een prikkel tot groei te genereren. Met fullbody zou je dus 3 keer per week een prikkel tot groei kunnen geven. Dit is optimaler. Tevens moet je lichaam wennen aan de bewegingen, dit leer je sneller door het vaak (frequent) toe te passen. Daarnaast zul je je CNS (central nervous system) moeten trainen voor zwaardere loads. Voor beginners valt alles dus mooi samen in een fullbody schema.

Laatst bewerkt:
Harpep, 1 van de weinige hier met uitgebreide en diepgaande kennis. Kan jouw posts altijd zeer waarderen!

Dankjewel, opa doet z'n best om te blijven meedenken! :)

Wat de opener misschien ook bedoeld is dat je met zware compounds (squat bijvoorbeeld) een meer gunstige hormonale stimulans opbouwt ten opzicht van andere oefeningen zoals (ik zeg maar wat) de leg press.

ALLE oefeningen die in grote -en intensieve- mate het lichaam als geheel inschakelen, kunnen dit effect hebben. Synergisme, stabilisatoren, hoeveelheden gelijktijdig geactiveerde motor units zijn hierbij essentiele factoren.
De squat is waarschijnlijk wel de meest heftige, maar deadlifts, pullups/chins, rows, staande press, dips e.d. zijn hier ook goede voorbeelden van.

Met als gedachte dus de zwaardere belasting op het lichaam bij het uitvoeren van squats die zorgen voor een gunstigere hormoonhuishouding met het oog op eiwit-synthese. Ik had begrepen dat het effect van deze theorie niet zo bijster groot was (aanmaak van groeihormonen op de squat is niet/nauwelijks meer dan bij bijvoorbeeld de leg press).

Terukomend op punt 2, vermoed ik daarom dus, dat als dat effect er is, het vooral een cumulatief effect is...

Mocht dit effect echter wel overduidelijk aanwezig zijn en voordelen hebben, kunnen we ook gaan nadenken over bijvoorbeeld supersets op grotere spiergroepen. Je creeert daarmee een omgeving waarin je de illusie wekt voor het lichaam de verschillende spieren praktisch tegelijk een opdonder te geven om op die manier een grotere groei-impuls te ontwikkelen.

Naast Intensiteit en Volume, is inderdaad ook de "densiteit" een factor welke een rol speelt bij de endocrinologische response.

Het wordt nu wat speculatief, maar het is wel interessant. Als het effect echt een meerwaarde heeft, kunnen we veel trainingen anders plannen voor (nog) optimalere resultaten...

Ook de trainingsfrequentie kan een bepalende factor zijn, vermoedelijk ook bij de wat oudere 'mensch'.
Waar ik vroeger uitstekend ging op relatief weinig trainingen per week (3), maar dan wel met hoge Intensiteit en veel Volume, draai ik nu (als veertiger) beter op kortere, frequentere trainingsessies. (5-6 trainingen per week.
Ik vermoed dat dit o.a. komt doordat de hormonale response, de mate van adaptie door een training en het recuperatieve vermogen minder wordt bij het ouder worden, maar wellicht gecompenseerd kan worden door juist vaker te trainen.
Het idee van 'vaak een klein beetje, maakt toch nog flink wat'.

Terug
Naar boven