Harpep, 1 van de weinige hier met uitgebreide en diepgaande kennis. Kan jouw posts altijd zeer waarderen!
Dankjewel, opa doet z'n best om te blijven meedenken!
Wat de opener misschien ook bedoeld is dat je met zware compounds (squat bijvoorbeeld) een meer gunstige hormonale stimulans opbouwt ten opzicht van andere oefeningen zoals (ik zeg maar wat) de leg press.
ALLE oefeningen die in grote -en intensieve- mate het lichaam als geheel inschakelen, kunnen dit effect hebben. Synergisme, stabilisatoren, hoeveelheden gelijktijdig geactiveerde motor units zijn hierbij essentiele factoren.
De squat is waarschijnlijk wel de meest heftige, maar deadlifts, pullups/chins, rows, staande press, dips e.d. zijn hier ook goede voorbeelden van.
Met als gedachte dus de zwaardere belasting op het lichaam bij het uitvoeren van squats die zorgen voor een gunstigere hormoonhuishouding met het oog op eiwit-synthese. Ik had begrepen dat het effect van deze theorie niet zo bijster groot was (aanmaak van groeihormonen op de squat is niet/nauwelijks meer dan bij bijvoorbeeld de leg press).
Terukomend op punt 2, vermoed ik daarom dus, dat als dat effect er is, het vooral een cumulatief effect is...
Mocht dit effect echter wel overduidelijk aanwezig zijn en voordelen hebben, kunnen we ook gaan nadenken over bijvoorbeeld supersets op grotere spiergroepen. Je creeert daarmee een omgeving waarin je de illusie wekt voor het lichaam de verschillende spieren praktisch tegelijk een opdonder te geven om op die manier een grotere groei-impuls te ontwikkelen.
Naast Intensiteit en Volume, is inderdaad ook de "densiteit" een factor welke een rol speelt bij de endocrinologische response.
Het wordt nu wat speculatief, maar het is wel interessant. Als het effect echt een meerwaarde heeft, kunnen we veel trainingen anders plannen voor (nog) optimalere resultaten...
Ook de trainingsfrequentie kan een bepalende factor zijn, vermoedelijk ook bij de wat oudere 'mensch'.
Waar ik vroeger uitstekend ging op relatief weinig trainingen per week (3), maar dan wel met hoge Intensiteit en veel Volume, draai ik nu (als veertiger) beter op kortere, frequentere trainingsessies. (5-6 trainingen per week.
Ik vermoed dat dit o.a. komt doordat de hormonale response, de mate van adaptie door een training en het recuperatieve vermogen minder wordt bij het ouder worden, maar wellicht gecompenseerd kan worden door juist vaker te trainen.
Het idee van 'vaak een klein beetje, maakt toch nog flink wat'.