AndroidHealthClinic

Squaten bijna onmogelijk

Jimba

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
25
Lengte
1m74
Massa
105kg
Vetpercentage
12%
Ik heb een probleem squaten in perfecte vorm lukt me niet.

Ik leun te veel naar voren, anders val ik letterlijk om.
Ben zelf 1.74 vrij klein dus en vaak hoor ik dat dit een
voordeel moet zijn bij het squaten.

Het frustreer me enorm er komt te veel spanning te staan op me onderrug.

Iemand hetzelfde probleem of tips? Karma uiteraard!

probeer op de smit een tijdje
altijd naar boven kijken

Edit/ ik spreek uit ervaring zo heb ik het gedaan ....

Laatst bewerkt:
Heeeeeeeel veel squatten en probeer elke herhaling beter dan perfect te doen en altijd blijven verbeteren.

Film ook jezelf en ga niet zwaar totdat het technisch degelijk is.

Ik heb hetzelfde probleem. Vanwege te korte achillespezen kan ik absoluut niet tot parallel zakken zonder achterover te vallen. Dit heb ik al van jongs af aan terwijl ik voor de rest behoorlijk lenig ben. Bij mij is dit een aangeboren probleem wat niet op te lossen is met veel rekken en allerlei specifieke oefeningen. Ik heb er overigens nooit last van of blessures opgelopen.

Wanneer ik mijn benen wat verder spreid en m'n tenen naar buiten laat wijzen kan ik wat verder doorzakken maar nog steeds niet genoeg voor een full squat. Er komt dan nog steeds teveel stress op m'n onderrug te staan.
De oplossing voor mij is squatten met een verhoging onder m'n hakken. Op die manier heb ik meer bewegingsruimte en kan ik m'n squats perfect uitvoeren.

Elke dag oefenen met een bezemsteel in je nek, zo heb ik het geleerd :D

begin met box squats, verlaag de box naarmate de form beter wordt, tot je uiteindelijk zonder box kan squatten. Ik was 2j geleden ook niet lenig genoeg, heb het ook zo geleerd met 40-50kg.

Ik zou zeker niet in de smith gaan squatten als je los kan squatten.

Leg 2 schijfjes van 1kg onder je hielen (1 onder elk hiel).

Gewichthefschoenen kunnen helpen, maar als je niet diep genoeg kan zakken ben je ook gewoon te stijf.

Veel squatten met bezemsteel en dat filmpje zijn goeie tips.

Wat ik mijn atleten adviseer is veel te hurken, dus ga maar in een diepe squat zitten terwijl je je ergens aan vasthoud en vanuit daar proberen steeds minder vast te houden en zelfstandig te staan. Aziaten zitten de hele dag zo.

AsianSquat.jpg

^ +1

ik heb dit probleem ook door een ongeluk met men achillespees. je moet gewoon is proberen je voeten wat meer uit elkaar te zetten. dat is wat ik doe

Kon in het begin ook absoluut niet hurken zonder meteen om te donderen. Ben nog niet helemaal 100% maar het is al een heel stuk beter gegaan door idd veel te hurken en met een laag gewicht squatten met schijfjes onder de enkels. Je spieren moeten gewoon wat rekken en dat kost een paar weken/maanden.

Volhouden is de sleutel.

Is goede uitleg voor highbar squats.

Ik vind de juiste uitleg niet en weet hem niet vanbuiten maar mischien dat iemand je meer uitleg kan geven na mijn opmerking want het staat in de vernieuwde versie van:
[Link niet meer beschikbaar]

Maar hoe ver je naar voren buigt bij je squat hangt af met van je lichaamsbouw. Als ik me niet vergis hangt het af van de lengte van je bovenbeen(tussen je knieën en heup), afhankenlijk hoe groot die is in vergelijking met de rest van je lichaam ga je meer of minder naar voren moeten leunen om het zwaartepunt in je steunvlak te laten vallen. Want wanneer je zwaartepunt niet in je steunvlak ligt val je;)

Dus het is logisch dat de 1 meer naar voor buigt dan een ander;) Maar vergis je niet iedereen kan wel even diep gaan alleen moet de 1 er meer met zijn rug naar voren voor leunen dan de ander en je moet natuurlijk wel zien dat je rug recht/hol blijft!

Terug
Naar boven