Een bevruchting is imo niet zo gigantisch speciaal als altijd wordt gedacht. Natuurlijk, de psychologische waarde is enorm, gezien de verdragende gevolgen van bijv het ouderschap of de toekomst van het kind en natuurlijk de liefde voor het kind, maar biologisch gezien stelt het niet zo gek veel voor. Er is enkel een hoopje cellen dat zich ontwikkelt. Geen neurale buis, geen navelstreng, geen ogen, niets wat ook maar enigszins het idee van 'de mens' weergeeft, alleen maar cellen die alle cellen kunnen worden. (verassend genoeg lijken we verdacht veel op dieren in het begin van de ontwikkeling, maar laten we een afdwaling naar vegetarisme voorkomen

)
Het is een natuurlijke eigenschap dat de eicel en spermacel doen wat ze doen, net zoals het helen van een wond of de spijsvertering, al is het uiteindelijke resultaat heel anders. 'leven' is niet iets magisch, maar een bijzondere samengang van natuurlijke processen. Je zou dus kunnen zeggen dat een leven niets 'waard' is (voor de natuur is het dat ook), maar dat is natuurlijk absurd. Ons hedendaagse bewustzijn verwerpt dit idee. Het is onethisch om een mens te doden!
Ergens is dus een snijvlak tussen dat biologische klompje cellen dat zich deelt en de mens die wij niet willen doden.
Ik raad iedereen die voor abortus is eens naar het anatomisch museum in Nijmegen te gaan (bij UMC) en iedereen die tegen is wat biologieboeken door te neuzen.
Hoe je het imo ook bekijkt, het
weggooien van stamcellen is altijd het minst ethische, ofwel omdat het moord is (je zou dan ook tegen IVF moeten zijn overigens), ofwel omdat het systematische vernietiging is van een mogelijkheid om verwoestende ziektes te genezen (of iig de ziektes beter te beheersen)
Ik werk bijna dagelijks met mensen met dergelijke aandoeningen, al zijn ze wel een stuk ouder dan Michael J. Fox. Niettemin zie ik maar al te vaak hoe dergelijke ziektes je leven stukje bij beetje afbreken, totdat je schoenveters voor je gestrikt moeten worden en je zelfs dan weet dat het einde niet in zicht is. Parkinson ligt ook aan de basis van behoorlijk wat gevallen van dementie. (en sommige parkinson achtige verschijnselen komen voor in bepaalde dementiele syndromen). Die mensen een meer leefbare situatie bieden is niet alleen voor hen een zo nodige vooruitgang, maar we moeten imo ook niet het effect op de lange baan uitvlakken. Een patient die meer kan, is een patient die minder zorg nodig heeft. Tekorten in de zorg zijn nu al debet aan gigantische problemen (I shit you not), de prognoses beloven mijn en jullie oude dag weinig goeds...
We moeten ons echter wel beseffen waar we mee aan de haal gaan! Het ethische debat moet zich harder ontwikkelen dan de technische vooruitgang! Geen inmenging van commercie, geen superkinderen, vechtmachines etc, puur pathologisch onderzoek op cellen zonder vertoon van menselijke kenmerken.