Dat langer straffen niet effectief is bij het "omvormen" van de crimineel moge allang duidelijk zijn !!
Dat het daarentegen wel effectief kan zijn voor de maatschappij doordat de crimineel langer uit het openbare leven is, is voor vele blijkbaar nog abra-cadabra helaas ,....
Zoals eerder door iemand met ervaring in opvangcaentra e.d. werd gepost is het "omvormen" van het overgrote deel vd criminelen jammer genoeg onmogelijk ,..... aart vh beestje zeg maar
Ikzelf kom in eerste instantie door mijn werk vaak in aanraking met deze mensen en in tweede instantie doordat het overgrote deel bij ons op de sportschool meerdere malen heeft vast gezeten,..... Deze mannen hebben het enkel en alleen over hoe stoer ze wel niet zijn omdat ze vast hebben gezeten en de één verteld nog sterker dan de ander ,.... maar allemaal om na vrijlating gewoon verder te gaan waar ze waren gebleven.
En rara wat er als reden gegeven wordt om continu door te gaan ? ? ?
Ik citeer een drugsrunner ( Laatst gepakte run = 98kg bruin ) die meer malen vast heeft gezeten dan dat ik vingers aan mn handen heb : "Die strafjes hier wegen niet op tegen mijn easy monney"

En met hem zijn er imo nog vele anderen die ook zo denken.
Links en rechts zitten wat dit betreft ook op compleet andere lijnen ,.... Links wil erg graag mensen "omvormen" tot rollmodel burger ,... Terwijl rechts niet erg geloof in het veranderen van mensen en aangeeft dat langer weg , langer geen last is.
Maar wat zijn nu kleine en wat zijn grote criminelen

iemand die een autoinbraak doet zal wss onder kleine deliquenten vallen ,... maar wat als deze man de mogelijkheid had om 100kg coke goedkoop in te kopen en goed te verkopen ,....? dan was ie groot ,....
Als je het mij vraagt is het ook niet zo zeer de gedachte gang van een crimineel die ze van elkaar doet verschillen , maar eerder de mogelijkheden die ze hebben en de mate van IQ natuurlijk om deze mogelijkheden evt te creëren. ( niet zeggen dat de kleine daarom dom zijn,.... domme criminelen zullen al helemaal niet om te vormen zijn

)
Mijn menig :
Om beginnende crimineeltjes ( vandalisme e.d. ) op het goede pad te krijgen is lang straffen idd zeker niet de oplossing,... maar zou een juiste behandeling effectiever kunnen zijn ( mits die er zou zijn )
Voor de grote ( draaideur ) criminelen is het volgens mij wel een goede oplossing , omdat het dan imo niet mogelijk meer is deze crimineel om te vormen en zo nog maar één ding rest in belang vd samenleving ,... en dat is deze man/vrouw daar zo lang mogelijk uit weg houden !
Uiteindelijk gaat het erom hoeveel vertrouwen er is in het veranderen van mensen ,... ikzelf heb daar door ervaringen bijna geen vertrouwen in ( uitzonderingen nagelaten ) En ben daarom blij als de "grote" langer verdwijnen zodat ze langer niets kunnen uitvreten.
Heb je daar wel veel vertrouwen in dan zul je eerder zeggen dat lang straffen nutteloos is in alle groepen,.. Omdat idd de gevangenis vaak ook nog een soort van koffiehuis is waar contacten op kunnen worden gedaan etc etc