XXL Nutrition

Stronglift 5x5

tim1992

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
78kg
Beste mensen,
ik ben weer van plan om te beginnen met trainen en dacht dat het strongliftschema wel een goede stap was om mee te beginnen

hebben mensen ervaring met dit schema en raden jullie het aan?
Is de progressie die je boekt groot of gaat het maar beetje bij beetje vooruit?

mijn schema ziet er als volgt uit:

Workout A
squat 5x5
bench press 5x5
barbell row 5x5
sit-ups 3x25

workout B
squat 5x5
mil press 5x5
deadlift 1x5
leg raise 3x25

hebben jullie nog dingen aan te merken op mijn schema?

groet.

Ziet er goed uit, je kan het wellicht nog uitbreiden met één of twee assistance oefeningen. Zelf ben ik erg fan van dippen en pull-ups.
De progressie die je boekt is te danken aan het feit dat je licht begint (veel lichter dan je 5*5 zou kunnen) en dan elke training het gewicht met 2.5 of 5kg verhoogt. Wanneer je je reps niet meer kan maken per oefening (Military Press zal je eerder op je max zitten dan bij Squats) dan kan je een deload doen. Omdat je dus licht begint zal je minder snel op een plateau komen.

Waarom 3x25?

De buikspieren zijn hetzelfde als elke andere spier in het lichaam, alleen zitten ze nu bij je buik. Gewoon met gewicht trainen 3x8 4x8 noem maar op....

Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande post, buikspieren zijn niet exact hetzelfde. Hoe zou je dan verklaren dat ze veel minder in massa toenemen dan de andere spieren?
Maar over zijn advies m.b.t. de reprange ben ik het wel mee eens. 25 reps is te veel

Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande post, buikspieren zijn niet exact hetzelfde. Hoe zou je dan verklaren dat ze veel minder in massa toenemen dan de andere spieren?
Maar over zijn advies m.b.t. de reprange ben ik het wel mee eens. 25 reps is te veel

Je onderarmen komt toch ook minder massa op dan je bovenbenen ;)

• Topic Starter Topic Starter

Hoeveel reps zouden dan goed zijn?

Wanneer je de squat, deadlift, MP en BOR pak je ook al je buikspieren. Als je nog per sé wilt isoleren dan zou ik niet verder gaan dan 15reps.

Wanneer je de squat, deadlift, MP en BOR pak je ook al je buikspieren. Als je nog per sé wilt isoleren dan zou ik niet verder gaan dan 15reps.

Er is een verschil tussen statisch belasten en isoleren he ;)

Buik gewoon 12-15 reps pakken, doet ie het goed op.

Er is een verschil tussen statisch belasten en isoleren he ;)

Buik gewoon 12-15 reps pakken, doet ie het goed op.

Tuurlijk, maar iemand die zwaar squat of DL zal nooit zwakke buikspieren hebben. Vind het persoonlijk dan ook betere oefeningen voor de buikspieren/core dan crunches oid.

crunches opzich zijn ook nutteloos, net als een ecto van 50kg die 50 pullups doet, ook geen toegevoegde waarde, maar hang dr maar eens 25kg aan oid...

• Topic Starter Topic Starter
Beste mensen,
ik ben weer van plan om te beginnen met trainen en dacht dat het strongliftschema wel een goede stap was om mee te beginnen

hebben mensen ervaring met dit schema en raden jullie het aan?
Is de progressie die je boekt groot of gaat het maar beetje bij beetje vooruit?

mijn schema ziet er als volgt uit:

Workout A
squat 5x5
bench press 5x5
barbell row 5x5
sit-ups 3x25

workout B
squat 5x5
mil press 5x5
deadlift 1x5
leg raise 3x25

hebben jullie nog dingen aan te merken op mijn schema?

groet.

Ik neem trouwens ook whey shakes. Elke ochtend 1 (zondag niet) en na de training ook 1

Oppassen met whey shakies, kweek je te snel massa mee.

3x15 op buik dus :)

Stronglifts is een goed schema om mee te beginnen! Ik ben er zelf ook mee bezig. Die buikoefeningen kun je er makkelijk bij doen, alleen heb ik daar geen zin in. Ik zou ze idd ook lekker op het laatst houden.

Ik zou buikspieren gewoon 3x tot fail doen. 5x5 buikspier oefeningen trainen heeft niet echt nut volgens mij (tenzij je met meer gewicht gaat werken natuurlijk). Maar wat mij altijd uitgelegd is over reps en buikspier oefeningen is dat bij weinig herhalingen met veel gewicht krijg je grote, opgeblazen buikspieren, wat bij de meeste spiergroepen gewenst is, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat daar bij buikspieren niet naar uit. En bij veel herhalingen met bijvoorbeeld crunches of hanging leg raises creëer je meer defenitie, ipv een opgeblazen spier. En bij alle andere oefeningen (behalve misschien BP) train je ook al je abs, dus kun je hier gerust was meer herhalingen pakken lijkt me. Correct me if i'm wrong plz.

En over die whey shakes en te snel massa: dat is onzin, Tuplad ligt gewoon te klooien. :P Gewoon nemen die handel. Te snel massa kweken is nog nooit gebeurt volgens mij. :P

Terug
Naar boven