Fitness Seller

Studie: 'roodvlees veroorzaakt geen kanker'

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Training 10.000 berichten
Waardering
3.702
Eating Red Meat Will Not Increase Colorectal Cancer Risk, Study Suggests
ScienceDaily (June 13, 2007) — Recent studies published in the journal Cancer Science have disproved the common myth that consumption of red meat increases colorectal cancer risk.

Published by the world’s largest society publisher Wiley-Blackwell, the study also found that consumption of fish and fish products was similarly inversely related to the risk.

High intake of red meat has traditionally always been associated with increased risk of colorectal cancer, especially in Western countries. There has recently been heightened interest in examining the role n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) plays in enabling colorectal cancer prevention further, as existing epidemiological findings are limited and inconsistent.

Researchers have run a large case-control study in Japan, examining associations of meat, fish and fat intake with risk of colorectal cancer, paying particular attention to the subsite within the colorectum. The Fukuoka Colorectal Cancer Study – using a newly developed personal-computer software for registering semi quantitative food frequencies – found that intake of beef/pork, processed meat, total fat, saturated fat or n-6 PUFA showed no clear association with the overall or subsite-specific risk of colorectal cancer.

Lead author, Dr. Yasumi Kimura from the Graduate School of Medical Sciences at Kyushu University said, “There was an almost significant inverse association between n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) intake and incidences of colorectal cancer, particularly in the distal colon.”

“This study provides further evidence that a diet with a high intake of fish and n-3 PUFA can help reduce the risk of colorectal cancer.”

The published findings not only disproves the common hypothesis that consumption of red meat increases colorectal cancer risk, the results also suggest that a high intake of fish may in fact decrease the risk- particularly in the case of distal colon cancer.

Studie: 'roodvlees veroorzaakt geen kanker'

FUKUOKA - Het eten van roodvlees vergroot níet de kans op endeldarmkanker. Dat blijkt uit een recente studie die gepubliceerd is in het Japanse Cancer Science.

De consumptie van roodvlees wordt al jaren geassocieerd met een verhoogd risico op het krijgen van endeldarmkanker, vooral in de Westerse landen.

Recentelijk is er veel interesse in de rol die n-3 meervoudig onverzadigde vetzuren (omega-3 vetzuren) spelen bij het voorkomen van kanker, maar bestaande epdemiologische resultaten zijn beperkt en niet eenduidig, meldt Medical News Today.

De studie van Dr Yasumi Kimura, van de Graduate School of Medical Science van de Kyushu Universiteit, vond plaats in Fukuoka in Japan. Resultaat was dat inname van rund- of varkensvlees, verwerkt vlees, vet, verzadigd vet of n-6 meervoudig onverzadigde vetzuren geen duidelijke invloed had op het risico tot het krijgen van endeldarmkanker.

Daarmee zou de mythe dat roodvlees kanker zou veroorzaken worden ontkracht. Wel kwam bewijs naar voren dat een dieet met een hoge inname van vis en omega-3 vetzuren kan helpen om het risico op het krijgen van kanker aan de endeldarm te verminderen.

Tja en volgende week is er weer een onderzoek, dat aantoont dat het eten van rood vlees wel het risico vergroot.

Als al die energie en tijd nou eens in een oplossing wordt gestoken in plaats van onderzoeken naar, dan hoeven we ons er ook minder druk over te maken.

Edit: hoewel ik weet dat; voorkomen beter dan genezen is. Wordt ik soms een beetje moe van al die wetenschappelijke onderzoeken. We weten op een geven moment ook niet wie nou 100% goed zit met zijn onderzoek.

Dit is het abstract van de originele studie:

Meat, fish and fat intake in relation to subsite-specific risk of colorectal cancer: The Fukuoka Colorectal Cancer Study.
High intake of red meat has been associated with increased risk of colorectal cancer in Western countries. There has been much interest in the role of n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) in colorectal cancer prevention, but epidemiological findings are limited and inconsistent. The objective of our study was to examine associations of meat, fish and fat intake with risk of colorectal cancer, paying particular attention to the subsite within the colorectum. Data were from the Fukuoka Colorectal Cancer Study, a population-based case-control study, covering 782 cases and 793 controls. Diet was assessed by interview, using newly developed personal-computer software for registering semiquantitative food frequencies. The intake of beef/pork, processed meat, total fat, saturated fat or n-6 PUFA showed no clear association with the overall or subsite-specific risk of colorectal cancer. There was an almost significant inverse association between n-3 PUFA and the risk of colorectal cancer; the covariate-adjusted odds ratio for the highest (median 3.94 g/day) versus lowest (median 1.99 g/day) quintile of energy-adjusted intake was 0.74 (95% confidence interval 0.52-1.06, trend P=0.050). The consumption of fish and fish products was similarly inversely related to the risk although the association was not statistically significant. These associations were more evident for distal colon cancer; adjusted odds ratio for the highest versus lowest quintile of n-3 PUFA intake was 0.56 (95% confidence interval 0.34-0.92, trend P=0.02). Our findings do not support the hypothesis that consumption of red meat increases colorectal cancer risk but do suggest that high intake of fish may decrease the risk, particularly of distal colon cancer.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17425596

Dit is een zgn. "case-control" studie. De betrouwbaarheid (door de zwakke opzet van de studie) van zo'n studie is matig. De opzet van zgn. "prospective studies" wordt algemeen gezien als een stuk betrouwbaarder.

In het geval van rood vlees (over het algemeen gedefinieerd als een combinatie van alle producten van lams-, rund-, en varkensvlees) zijn inmiddels gegevens van aardig wat prospective studies gepubliceerd.
Indien de resultaten van prospective studies een bepaalde richting opwijzen zonder significante verschillen in de effecten tussen studies onderling, worden de resultaten van - de minder betrouwbare - case-control studies niet meer meegenomen in het geven van advies op basis van wetenschappelijke studies.

Eind 2007 heeft het WCRF een overzicht gemaakt van de literatuur tot op dat moment betreffende de relatie tussen kanker en voeding (1).
De conclusie van het WCRF op basis van 16 prospective studies is dat "rood vlees" een overtuigende risicofactor is voor colorectale kanker (hoofdstuk 4. pagina 120-121 van het rapport).

Na uitkomst van dit rapport is er nog een bijzonder grote prospective studie geweest die het effect van rood vlees op verschillende vormen van kanker onderzocht.
Ook deze studie vond een verhoogde kans op colorectale kanker:

A prospective study of red and processed meat intake in relation to cancer risk.
BACKGROUND: Red meat and processed meat have been associated with carcinogenesis at several anatomic sites, but no prospective study has examined meat intake in relation to a range of malignancies. We investigated whether red or processed meat intake increases cancer risk at a variety of sites. METHODS AND FINDINGS: The National Institutes of Health (NIH)-AARP (formerly the American Association for Retired Persons) Diet and Health Study is a cohort of approximately 500,000 people aged 50-71 y at baseline (1995-1996). Meat intake was estimated from a food frequency questionnaire administered at baseline. Cox proportional hazards regression was used to estimate hazard ratios and 95% confidence intervals within quintiles of red and processed meat intake. During up to 8.2 y of follow-up, 53,396 incident cancers were ascertained. Statistically significant elevated risks (ranging from 20% to 60%) were evident for esophageal, colorectal, liver, and lung cancer, comparing individuals in the highest with those in the lowest quintile of red meat intake. Furthermore, individuals in the highest quintile of processed meat intake had a 20% elevated risk for colorectal and a 16% elevated risk for lung cancer. CONCLUSIONS: Both red and processed meat intakes were positively associated with cancers of the colorectum and lung; furthermore, red meat intake was associated with an elevated risk for cancers of the esophagus and liver.
Link: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18076279

1) World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research
Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: a Global Perspective.
Washington DC: AICR, 2007.
Link: http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER

Tja en volgende week is er weer een onderzoek, dat aantoont dat het eten van rood vlees wel het risico vergroot.

Edit: hoewel ik weet dat; voorkomen beter dan genezen is. Wordt ik soms een beetje moe van al die wetenschappelijke onderzoeken. We weten op een geven moment ook niet wie nou 100% goed zit met zijn onderzoek.

Er is maar één eerlijke (= objective) manier om mensen voor te lichten: aan de hand van een literatuuroverzicht van relevante mensstudies.

Ik voel m'n lichaam minder sensitief als ik vlees eet. Daarom geschrapt.

Maar als je wedstrijden wilt doen, is veel rood vlees onmisbaar.

• Topic Starter Topic Starter
Ik voel m'n lichaam minder sensitief als ik vlees eet. Daarom geschrapt.

Maar als je wedstrijden wilt doen, is veel rood vlees onmisbaar.

Ik ben zelf een roodvlees fan, maar ik denk niet dat het echt een must is om wedstrijden te winnen.

Ik denk wel dat bv vegetariers meer na moeten denken over hun voeding dan vleeseters, maar dat geld niet alleen voor een wedstrijd.

ok....en waarom zeiden ze dan eerst van wel? waarom wordt er gesproken over een "mythe", die oude conclusie zal toch ook wel onderzoek achter zich hebben staan.
Echt het zal mij niet verbazen als er over 2 jaar weer het tegenovergestelde wordt beweert

Ik blijf het gewoon lekker eten en merk over een jaar of uhhh weet niet wanneer hopelijk nooit of het onderzoek klopte of niet, al valt dat niet aan 1 mensenleven af te lezen... Thx 3XL though voor de post

voor mij geen rood vlees, niet echt lekker al dat bloed :)

Kanker krijg je zowiezo wel als ik zie waarvan je het allemaal krijgt. Enjoy life.

Ik denk dat de bewijslast nog steeds zwaarder is voor wél risico op kanker bij veel rood vlees in het dieet. Maar volgens mij moet er een verband gezocht worden met o.a. frituren en barbeque. Waarom je rood vlees zou moéten eten om wedstrijden te winnen is me niet helemaal duidelijk. Het maakt werkelijk totaal niets uit waar je je eiwit uit haalt, zolang er een compleet aminozuurprofiel bekomen wordt. Een aminozuur ziet er steeds hetzelfde uit hoor, het is niet zo dat de leucine uit kip er anders uit ziet dan de leucine uit koe.

Ik denk dat de bewijslast nog steeds zwaarder is voor wél risico op kanker bij veel rood vlees in het dieet. Maar volgens mij moet er een verband gezocht worden met o.a. frituren en barbeque. Waarom je rood vlees zou moéten eten om wedstrijden te winnen is me niet helemaal duidelijk. Het maakt werkelijk totaal niets uit waar je je eiwit uit haalt, zolang er een compleet aminozuurprofiel bekomen wordt. Een aminozuur ziet er steeds hetzelfde uit hoor, het is niet zo dat de leucine uit kip er anders uit ziet dan de leucine uit koe.

hier sluit ik me bij aan

er staat alleen dat het risico op endeldarm! kanker wordt verkleind,
maar ze hebben bijvoorbeeld niet onderzocht of je er slokdarm of maag of weet ik veel waar kanker zou kunnen krijgen,

ik denk gewoon
lekker doen waar je zin in hebt en misschien krijg je kanker, misschien wordt je morgen overreden door een bus

ik denk dat kanker gewoon iets is om de mensenpopulatie niet te groot te laten worden...
als kanker wordt opgelost krijg je weer een andere ziekte

In rood vlees zit creatine in,is wel voordeel

Ik weet niet hoeveel aandacht er wordt besteeds aan de manier van bereiden in dergelijke onderzoeken. Ik denk dat dit toch wel een erg belangrijke factor is bij het achterhalen van of een product al dan niet kankerverwekend is.
Er spelen altijd meerdere factoren mee,
Misschien zijn b.v. de vetzuren rauw prima, maar na heftige verhitting wel kankerverwekkend. Ook de gebruikte olieen en vetten bij de bereiding spelen hierbij een belangrijke rol. Aangezien door verhitting chemische reacties kunnen plaatsvinden waardoor een stof een hele andere functie krijgt.

Terug
Naar boven