XXL Nutrition

Studiefinanciering..

je hebt drie soorten studiefinanciering:

1. basis beurs (thuis of uitwonend)

2. OV jaarkaart

3. aanvullende beurs (een lening als je basis beurs niet voldoende is)

Na het behalen van je diploma hoef je de basis beurs en OV schuld (van je OV jaarkaart) niet terug te betalen. De aanvullende beurs is echter een lening (tegen o% rente). Dit moet je na je studie wel terug betalen en zul je in termijnen af moeten lossen

En de aanvullende beurs, waar wordt die op gebasseerd? Hoeveel geld kun je lenen? En is dat echt tegen 0 procent rente??

Maar dat is geloof ik toch echt voor 2 tot 3 procent hoor. Ze hebben het een tijdje geleden omhoog gegooid geloof ik.

klopt. Heb het ff nagezocht. De rente bij de ib is altijd iets lager dan de markt. nu zo'n 3,7 procent. Jammer is alleen dat je na je studie niet alleen de rente af kunt lossen als je krap bij kas zit.

Wat veel mensen vergeten als ze nu veel lenen (en de schuld oploopt tot 25.000 Euro) is dat het verrekte lang duurt om alles terug te betalen. Veel jongelui denken van 'ach dat zie ik dan wel weer''. Maar het probleem is dat je na je studie ineens iedere maand 200 Euro af moet lossen.Als je dan je eerste baan hebt en op jezelf woont dan komen 200 euro per maand hard aan. Als je alle rekeningen etc betaald hebt (en misschien wat kleding, geld voor uitgaan etc) mag je blij zijn als je iedere maand 250-300 Euro over houdt. Met die lening is dat precies het geld wat je dan ook nog eens af moet lossen waardoor er van sparen al helemaal niks komt. Sommige mensen moeten zelf korten op eten, kleding en uitgaan om de studieschuld maandelijks af te lossen. 200 Euro per maand is dan ineens heel veel geld...

klopt. Heb het ff nagezocht. De rente bij de ib is altijd iets lager dan de markt. nu zo'n 3,7 procent. Jammer is alleen dat je na je studie niet alleen de rente af kunt lossen als je krap bij kas zit.

Wat veel mensen vergeten als ze nu veel lenen (en de schuld oploopt tot 25.000 Euro) is dat het verrekte lang duurt om alles terug te betalen. Veel jongelui denken van 'ach dat zie ik dan wel weer''. Maar het probleem is dat je na je studie ineens iedere maand 200 Euro af moet lossen.Als je dan je eerste baan hebt en op jezelf woont dan komen 200 euro per maand hard aan. Als je alle rekeningen etc betaald hebt (en misschien wat kleding, geld voor uitgaan etc) mag je blij zijn als je iedere maand 250-300 Euro over houdt. Met die lening is dat precies het geld wat je dan ook nog eens af moet lossen waardoor er van sparen al helemaal niks komt. Sommige mensen moeten zelf korten op eten, kleding en uitgaan om de studieschuld maandelijks af te lossen. 200 Euro per maand is dan ineens heel veel geld...

Maar je kunt dus onbeperkt lenen, je kunt ook gewoon geld lenen dus om te beleggen, of moet je kunnen aantonen dat je dit geld voor je studie gebruikt?

Waarom heeft MBO geen prestatiebeurs dan? :S

Bij HBO of hoger is het iig:

- Prestatiebeurs basis
- Prestatiebeurs aanvullend
- Extra lenen
- Ov-jaarkaart

Prestatiebeurs krijg je terug als je binnen 6 jaar bachelor afrondt en dan nog 4 jaar voor je master dacht ik.

Maar je kunt dus onbeperkt lenen, je kunt ook gewoon geld lenen dus om te beleggen, of moet je kunnen aantonen dat je dit geld voor je studie gebruikt?

nee dat hoeft niet. Enige voorwaarde is dat je ergens ingeschreven staat bij een school. Maar om nu te gaan beleggen met geleend geld???? lijkt me echt het domste wat je kunt doen. Het ene gat vullen met het andere, of als het misloopt dan ben je helemaal de klos. Met beleggen mag je sowieso blij zijn als je al de rente die je bij de ib-groep aflost snel terug verdiend. Beleggen brengt een risico met zich mee. Je moet veel verstand van een markt hebben wil je beleggen, zeker met geleend geld. Risico spreiding is dan misschien een optie, alleen levert het met zo'n kleine bedragen weinig op. Beleggen moet je eigenlijk alleen doen als je geld over hebt en veel verstand van zaken hebt

nee dat hoeft niet. Enige voorwaarde is dat je ergens ingeschreven staat bij een school. Maar om nu te gaan beleggen met geleend geld???? lijkt me echt het domste wat je kunt doen. Het ene gat vullen met het andere, of als het misloopt dan ben je helemaal de klos. Met beleggen mag je sowieso blij zijn als je al de rente die je bij de ib-groep aflost snel terug verdiend. Beleggen brengt een risico met zich mee. Je moet veel verstand van een markt hebben wil je beleggen, zeker met geleend geld. Risico spreiding is dan misschien een optie, alleen levert het met zo'n kleine bedragen weinig op. Beleggen moet je eigenlijk alleen doen als je geld over hebt en veel verstand van zaken hebt

als je verstand hebt van de markt ja;)
en 750 euro per maand zou ik niet weinig noemen, en zeker met geld met zo'n dergelijk laag rente percentage dan heb je mazzel als de inflatie je lening minder waard maakt. En je hebt altijd investeringen waarbij je niet zoveel risico loopt.

als je verstand hebt van de markt ja;)
en 750 euro per maand zou ik niet weinig noemen, en zeker met geld met zo'n dergelijk laag rente percentage dan heb je mazzel als de inflatie je lening minder waard maakt. En je hebt altijd investeringen waarbij je niet zoveel risico loopt.

investeringen waarbij je weinig risco loopt leveren normaal gesproken niet veel op. Je moet het zelf weten, maar ik zou met geleend geld niet gaan beleggen:D

Ik zou me niet gelijk helemaal rijk rekenen...

De maandbedragen voor het MBO in 2007 staan op de volgende pagina:
IB-Groep heet u van harte welkom
Je kan dus maximaal 700 euro totaal per maand krijgen (als je uitwonend bent). Je kan dus maximaal 155 euro extra lenen.

ik zou het ****in belachelijk vinden als het mbo geen prestatiebeurs kent. Ik krijg maar ****in 4 jaar stufi. Iedere vertraging verlenging moet ik zelf bekostigen:(

haha ik heb 5jaar mbo opleiding en nog geen diploma:P

ach ja als mbo'er wordt je toch niet echt als student gezien dus waarom zou je je STUDIEfinanciering dan wel terug moeten betalen?

HBO is iets anders als MBO hoor, er staat duidelijk in zn bericht dat hij een MBO opleiding deed.

Nou nee, misschien is de samenhang slecht. Ik lijd in elk geval als een bloedend rund aan de prestatiebeurs. En door een jaar vertraging moet ik nu zowieso al mijn laatste jaar zelf bekostigen.

Terug
Naar boven