Diabolic
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 7
SACRAMENTO - De Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft gisteren zijn veto gesteld tegen een wet die het homohuwelijk in de Amerikaanse staat rechtsgeldig zou maken.
Het Californische parlement keurde begin september als eerste Amerikaanse staat het homohuwelijk goed, maar Schwarzenegger liet toen al weten dat hij zijn veto zou stellen. Door het veto wordt de kwestie van het homohuwelijk nu overgelaten aan de kiezers en de rechters. Zij spreken zich mogelijk volgend jaar uit over het controversiële onderwerp.
Schwarzenegger verklaarde wel voorstander te zijn van ,,domestic partner laws'', die koppels met partners van hetzelfde geslacht gelijkaardige rechten en plichten geven als gehuwde koppels.
Conservatieve groeperingen ijveren er echter voor de rechten van homocoïtusuelen en lesbiennes tegen de volgende verkiezingen in 2006 af te bouwen.
Ontgoocheld
De Democraat Mark Leno, die het wetsvoorstel indiende, reageerde ontgoocheld op het veto van Schwarzenegger en stelde dat de gouverneur ,,een historische kans heeft gemist om op te komen voor de rechten van alle Californiërs''.
Schwarzenegger bevestigde evenwel zijn standpunt en verklaarde dat niet de politici, maar de rechters en kiezers moeten beslissen over de legalisering van homohuwelijken. In 2000 spraken de kiezers in Californië zich overigens al eens uit tegen het homohuwelijk. ,,De wil van het volk moet gerespecteerd worden'', zei Schwarzenegger.
bava (belga)
Wat vinden jullie? Moet het homohuwelijk overal toegelaten worden? Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België is het wettelijk toegelaten. Nu beginnen ze (de holibifederaties) ervoor te ijveren dat homo-en lesbienneparen kinderen moeten kunnen adopteren.
Ik sta er weigeachtig tegenover, tegen het huwelijk en zeker tegen adoptie omdat ik nog steeds twijfel aan de genetische oorsprong van homocoïtusualiteit. Ik denk dat beïnvloeding er ook veel mee te maken heeft.