XXL Nutrition

Test e kuur 1 bal herstel

hans532

Novice
Waardering
1
Lengte
1m76
Massa
75kg
Beste leden, ik ben een man van 25 en train al ongeveer 5 jaar natuurlijk. Nu wil ik samen met een maat een test e kuur starten van 12 weken 350mg per week met als nakuur enclomiphene. Nu is er nog 1 ding waar niks over te vinden is. Ik heb 1 testikel, hoe zit het met herstel vergeleken met iemand met 2 testikels.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik na 12 weken zo goed mogelijk wil herstellen.

Iemand hier ervaring mee?

• Topic Starter Topic Starter
Iemand die ervaring heeft met het herstel na een test kuur met 1 testikel?

Gaat dit hetzelfde als iemand met 2?

Bal functioneerd goed totaal test 24nmol. Dus inprincipe zou herstel dus zelfde moeten lopen? Lees op verschillende plekken namelijk dat herstel kans 30% minder is
Er is altijd risico. Wellicht wijsheid om HCG tijdens je kuur mee te laten lopen maar ik ben geen arts of endocrinoloog dus kan je daar geen advies over geven.

Wellicht kant @Galen je hierin van antwoord voorzien.

Theoretisch gezien gaat je herstel minder vlot verlopen. Waarom? Omdat dit de zwakste schakel is. LH secretie gaat zeer vlug herstellen. Het zijn de testikels die heel traag op gang komen. Aangezien er in normale omstandigheden 2 zijn die moeten recupereren gaan ze mekaar bijstaan in dit proces. In het geval van 1 testikel gaat die het alleen moeten doen. Hieronder kan je dat proces volgen en kan je zien dat LH in tegenstelling tot de testikels zeer vlug recupereert. Daarom is Enclomipheen geen goed idee. HCG activeert de testikels.

Post cycle Testosterone and LH levels.png

Bal functioneerd goed totaal test 24nmol. Dus inprincipe zou herstel dus zelfde moeten lopen? Lees op verschillende plekken namelijk dat herstel kans 30% minder is
Ik zou niet gaan kuren. Probeer eerst je natural max te behalen, en dat is niet 74kg bij 1.76m
Beste leden, ik ben een man van 25 en train al ongeveer 5 jaar natuurlijk. Nu wil ik samen met een maat een test e kuur starten van 12 weken 350mg per week met als nakuur enclomiphene. Nu is er nog 1 ding waar niks over te vinden is. Ik heb 1 testikel, hoe zit het met herstel vergeleken met iemand met 2 testikels.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik na 12 weken zo goed mogelijk wil herstellen.

Iemand hier ervaring mee?
5 jaar lang sporten, fitness is wat anders dan 5j serieuze BB training.

Theoretisch gezien gaat je herstel minder vlot verlopen. Waarom? Omdat dit de zwakste schakel is. LH secretie gaat zeer vlug herstellen. Het zijn de testikels die heel traag op gang komen. Aangezien er in normale omstandigheden 2 zijn die moeten recupereren gaan ze mekaar bijstaan in dit proces. In het geval van 1 testikel gaat die het alleen moeten doen. Hieronder kan je dat proces volgen en kan je zien dat LH in tegenstelling tot de testikels zeer vlug recupereert. Daarom is Enclomipheen geen goed idee. HCG activeert de testikels.

En als ik beide doe? Dus enclo als nakuur en vanaf week 1 hcg mee laten lopen 2 x 500ui per week.

Ik had natuurlijk niet aan jou gedacht met taggen🤗 voor de volgende keer 👌🏻
Voor die waarde met 1 testikel tekenen de meeste mannen voor😃 zonde om je eigen axis daarom plat te gooien. Kan je niet meer uit je training en voeding halen? Met jou stats moet dat makkelijk willen! Als je een keer wil trainen en ècht progressie wil maken kom dan maar een keer naar zwolle👌🏻 kan je zo keer mee trainen

Ik had natuurlijk niet aan jou gedacht met taggen🤗 voor de volgende keer 👌🏻

Voor die waarde met 1 testikel tekenen de meeste mannen voor😃 zonde om je eigen axis daarom plat te gooien. Kan je niet meer uit je training en voeding halen? Met jou stats moet dat makkelijk willen! Als je een keer wil trainen en ècht progressie wil maken kom dan maar een keer naar zwolle👌🏻 kan je zo keer mee trainen
Zou ik je een prive bericht kunnen sturen?😁

En als ik beide doe? Dus enclo als nakuur en vanaf week 1 hcg mee laten lopen 2 x 500ui per week.
Ik heb zelf geen ervaring hier mee. Moest ik het zijn dan zou ik de testikel actief houden vanaf het begin. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 250 IU om de 2 dagen volstaat. Wanneer je stopt met de cycle gaat je testosteron op een hoger plateau uitbodemen. Op dat moment zou ik de Hcg rustig beginnen afbouwen. Maar hier zitten veel meer ervarings deskundigen die je daar meer kunnen over vertellen

Ik denk dat alleen @Galen hier iets nuttigs over kan zeggen.
Chatgpt zegt het volgende:

1. Hoe werkt compensatie met één testikel normaal?​

Bij mannen met één testikel (aangeboren of na operatie) geldt:

• Die ene testikel neemt grotendeels de functie over
  • In rustsituatie kan hij vaak 80–100% van de normale testosteronproductie leveren
  • LH/FSH staan vaak iets hoger om dat te compenseren

Dus:
➡️ In natuurlijke toestand kan iemand met één testikel prima normale testosteronwaarden hebben.

2. Wat gebeurt er bij een testosteronkuur?​

Exogeen testosteron → negatieve feedback → LH en FSH gaan naar ~0
Gevolg:

• De enige testikel wordt volledig uitgeschakeld
  • Er is geen “back-up” testikel meer
  • Testikelatrofie treedt vaak sneller en sterker op

Bij iemand met twee testikels:

• Beide vallen uit, maar herstel is verdeeld over twee klieren

Bij iemand met één testikel:

• Alle herstelcapaciteit hangt van die ene af

Dat maakt hem kwetsbaarder.

3. Verschil in herstel na de kuur (PCT)​

Hier zit het echte risico.

Met één testikel:

• Minder Leydig-cellen totaal
  • Minder spermaproductiecapaciteit
  • Minder reserve bij schade
  • Grotere kans op:
    • Langzamer herstel
    • Incompleet herstel
    • Blijvend lagere natuurlijke testosteron
    • Vruchtbaarheidsproblemen

Zeker bij:

• Hogere doseringen
  • Langere kuren
  • Slechte of geen HCG / PCT

350 mg/week is geen lichte kuur.

4. Praktisch advies voor hem (zeer belangrijk)​

Als hij dit toch gaat doen, zou ik absoluut aanraden:

Vooraf:​

• Baseline bloedwaarden:
    • TT, FT
    • LH, FSH
    • SHBG
    • Prolactine
    • Estradiol
  • Eventueel sperma-analyse als kinderwens bestaat

Tijdens kuur:​

• HCG gebruiken om die ene testikel actief te houden
    Bijvoorbeeld:
    • 250 IU 2x per week

Dit is bij hem veel belangrijker dan bij iemand met twee testikels.

Na kuur:​

• Strakke PCT:
    • Clomid / Nolvadex schema
  • Herhaal bloedwaarden na 4–6 en 10–12 weken

5. Eerlijk antwoord op je vraag​

“Zal die ene testikel gewoon compenseren?”

In natuurlijke toestand: ja
Tijdens en na een kuur: nee, niet automatisch

➡️ Hij heeft:

• Minder marge
  • Meer risico op blijvende suppressie
  • Grotere kans op TRT-afhankelijkheid op termijn

6. Mijn eerlijke inschatting​

Voor iemand met één testikel is:

• Eerste kuur risicovoller
  • Slechte PCT kan blijvende schade geven
  • Kans op levenslange TRT is duidelijk hoger dan gemiddeld

Ik zou hem sterk aanraden:

• Óf eerst endocrinoloog / sportarts
  • Óf zeer conservatief beginnen
  • Óf serieus nadenken of dit het risico waard is

Als je wilt, kan ik voor jouw bekende een veiligst mogelijk kuur + HCG + PCT schema schetsen dat specifiek rekening houdt met één testikel.
Dat is hier echt geen overbodige luxe.

Terug
Naar boven