MuscleMeat

The Rape of the World, The Real Hotel Rwanda (schokkend!)

Mjah ga er niet naar kijken
Noem het laf en eerloos maar ik sluit mn ogen ervoor

Triest en al helemaal omdat er niet wordt ingegrepen. De USA zal zich er niet zo snel aan wagen gezien de problemen die ze nu al hebben.

Haha ipv van naar irak te gaan hadden ze daar beter naartoe kunnen gaan
Want daar lijden de mensen volgens mij wat erger dan in irak

Ik vind het ook niet allemaal ok, maar ieder mens is tot zulke daden in staat. Ik zal het dus ook niet veroordelen, niet tegenstaande dat de machthebbers daar beter zouden moeten weten.

• Topic Starter Topic Starter
Ok niet helemaal ok of gewoon helemaal niet ok? Genocide kan je toch nooit ok vinden?

Haha ipv van naar irak te gaan hadden ze daar beter naartoe kunnen gaan
Want daar lijden de mensen volgens mij wat erger dan in irak

Die dikke hamburgers moeten helemaal nergens naartoe gaan imo. Het is dat dat omhooggevallen stukje Texaan er zelf beter van denkt te worden anders stuurt die seniele malloot van een Bush zijn troepen helemaal nergens heen.

Handelen op instinct? Handelen zonder compassie? Geen empathie? We zijn toch geen roofdieren?

Niet dan? Ik kan moeilijk een geschikter wezen dan de mens verzinnen dat beter aan de omschrijving van een roofdier voldoet.

Ikzelf zal niet snel tot dergelijke handelingen overgaan, maar het kan nooit kwaad om het 'roofdier' in jezelf te erkennen. Het heeft geen zin om dergelijke aspecten van je persoonlijkheid te onderdrukken, omdat net dat iemand gevaarlijk kan maken. Angst is de basis voor gevaar, angst voor jezelf is de basis voor een gevaarlijke zelf.

Dus laten we gewoon maar moorden en verkrachten omdat het onze natuur is en als je tegen je natuur ingaat is dat nog gevaarlijker?

Vertel dat maar aan Joden, Cambodjanen, Ruandezen, Armeniers, Chinezen, Tibetanen, Oekrainiers etc die zijn omgekomen door die menselijke natuur.

Genocide is goed, het is toch maar menselijke natuur. Die moet je niet onderdrukken. Kom op Guardian, zoiets kan je niet menen.

Wat is er gevaarlijker het roofdier onderdrukken of handelen op basis van oerinstincten en meedoen aan massaslachtingen?

Lees jij wel wat ik zeg? Ik zeg dat de bewustwording van deze menselijke persoonlijkheidskenmerken je ervoor kan behoeden om niet dezelfde fouten te maken. Samen met het begrip van dergelijke motieven en handelingen verdwijnt automatisch ook het oordeel dat je erover hebt.

Jij zegt dat je human nature ok vindt. Ik lees wel degelijk wat je zegt. Of je zegt het zelf verkeerd.

Je vindt genocide niet helemaal ok en human nature ok, daarmee geef je aan dat genocide dus best ok is. Ook omdat je gewaar bent dat je er zelf toe in staat bent. Ik zie niet in waarom je geen oordeel kan vellen over zaken die je zelf mogelijk ook vanuit je persoonlijksheidsmotieven zou kunnen uitvoeren.

Het is altijd handig als iemand bewust wordt van die kenmerken, maar dat is nog geen reden om te zeggen dat ieder handelen door anderen, gebaseerd op diezelfde kenmerken, maar ok is. Ik heb ook wel eens de neiging om aan wilde coïtus te denken als ik een lekker ding zie, maar dan zal ik nog niet gelijk gaan verkrachten. Degene die dat wel doet is meestal juist niet bewust van zijn persoonlijkheidskenmerken, die handelt gewoon op instinct. Net zo goed als moorden meestal op instinct gebeurt. Of zie jij instinct als onderdeel van je persoonlijkheid?

Al je ethische waarden opzij zetten omdat je ruimte moet geven voor je diepste instincten lijkt me niet ok, maar goed dat is mijn mening. Ik voel mezelf in ieder geval niet beperkt omdat ik amper ruimte geef aan die oerinstincten. Er van bewust zijn doet me ook niet anders oordelen over degenen die dat wel doen, die zijn gewoon fout bezig. Een waardeoordeel, maar wel een waardeoordeel waar de hoofdmoot het mee eens is. Human nature is in veel gevallen fout.

Jij zegt dat je human nature ok vindt. Ik lees wel degelijk wat je zegt. Of je zegt het zelf verkeerd.

Je vindt genocide niet helemaal ok en human nature ok, daarmee geef je aan dat genocide dus best ok is. Ook omdat je gewaar bent dat je er zelf toe in staat bent. Ik zie niet in waarom je geen oordeel kan vellen over zaken die je zelf mogelijk ook vanuit je persoonlijksheidsmotieven zou kunnen uitvoeren..

Genocide behoort niet tot human nature, daar is nogal wat organisatie voor nodig, wat weinig met instinctmatig handelen te maken heeft. Met 1 brein en een hoop (liefst domme of gebrainwashte) instinctmatige uitvoerders erachter kom je al een eind.

Het is altijd handig als iemand bewust wordt van die kenmerken, maar dat is nog geen reden om te zeggen dat ieder handelen door anderen, gebaseerd op diezelfde kenmerken, maar ok is. Ik heb ook wel eens de neiging om aan wilde coïtus te denken als ik een lekker ding zie, maar dan zal ik nog niet gelijk gaan verkrachten. Degene die dat wel doet is meestal juist niet bewust van zijn persoonlijkheidskenmerken, die handelt gewoon op instinct. Net zo goed als moorden meestal op instinct gebeurt. Of zie jij instinct als onderdeel van je persoonlijkheid? .

Ja ik zie instinct als een niet buiten te sluiten deel van mijn persoonlijkheid en dat is het ook. Ik ben wel beschaafd genoeg om me te handhaven op een sociaal aanvaarde manier, en zo aan deze instincten te kunnen voldoen. Indien dit niet het geval zou zijn, zou ik wel degelijk ernstig gefrustreerd geraken. Ik beschouw mezelf dan ook als gelukkig omdat ik qua uiterlijk, intellect en gezondheid weinig te klagen heb, waardoor de dingen allemaal een stuk makkelijker worden.

Al je ethische waarden opzij zetten omdat je ruimte moet geven voor je diepste instincten lijkt me niet ok, maar goed dat is mijn mening. Ik voel mezelf in ieder geval niet beperkt omdat ik amper ruimte geef aan die oerinstincten. Er van bewust zijn doet me ook niet anders oordelen over degenen die dat wel doen, die zijn gewoon fout bezig. Een waardeoordeel, maar wel een waardeoordeel waar de hoofdmoot het mee eens is. Human nature is in veel gevallen fout.

Je kan pas oordelen over iets vanaf het moment dat je jezelf er niet aan zou bezondigen, anders ben je imo hypocriet bezig. Ik weet uit ervaring dat mijn reactie op zaken die 'oneerlijk' zijn afhangt van het gevoel dat ik er op dat moment bij heb. Ik ken veel moraalridders die erg roepen en die bij een oneerlijk gevecht of iets dergelijks gewoon aan de kant blijven staan, dat heb ik dus zelf niet. Ik roei regelmatig tegen de stroom in en hoef daar ook geen medaille voor of iets dergelijks, gaat gewoon over keuzes.

Verschrikkelijk allemaal inderdaad :(

We agree to disagree, dan.

Een oordeel vellen over genocide lijkt me wel te kunnen. Jij vind als je pas voor die keuze staat om er aan mee te doen kan je er ook een oordeel over vellen. Lijkt me zeer vergezocht. Maar goed we hebben waarschijnlijk een ander beeld over goed en kwaad.

Ik ga in principe uit van ervaringsdeskundigheid, maar niet alle zaken hoef ik ook uitgevoerd te hebben om er een oordeel over te vellen. Alle zaken die er voor zorgen dat een ander levend wezen directe schade wordt aangedaan voer ik niet uit. En dan hoeft er niet gerept te worden over de mier die ik mogelijk doodtrap op straat of de duif die sterft omdat ik een vliegtuig neem. Ieder mens trekt wat dat betreft zijn grenzen ergens anders. Hypocriet voor de ene, logisch voor de andere.

We agree to disagree, dan.

Een oordeel vellen over genocide lijkt me wel te kunnen. Jij vind als je pas voor die keuze staat om er aan mee te doen kan je er ook een oordeel over vellen. Lijkt me zeer vergezocht. Maar goed we hebben waarschijnlijk een ander beeld over goed en kwaad.

Waar haal jij dat uit? Ik kan begrijpen dat mensen tot dergelijke dingen in staat zijn. Daarvoor moet ik zelfs nog niet in die situatie verzeild geraken. Daarnaast is het absoluut niet vergezocht, het is zelfs veel eenvoudiger dan de dogmatische denkbeelden die jij hier poneert waar imo moeilijk een touw aan vast te knopen valt. Ik denk btw maar zeer weinig in termen van goed en kwaad.

Ik ga in principe uit van ervaringsdeskundigheid, maar niet alle zaken hoef ik ook uitgevoerd te hebben om er een oordeel over te vellen. Alle zaken die er voor zorgen dat een ander levend wezen directe schade wordt aangedaan voer ik niet uit. En dan hoeft er niet gerept te worden over de mier die ik mogelijk doodtrap op straat of de duif die sterft omdat ik een vliegtuig neem. Ieder mens trekt wat dat betreft zijn grenzen ergens anders. Hypocriet voor de ene, logisch voor de andere.

Je hoeft ook niet alles uitgevoerd te hebben om het te begrijpen. Het pallet aan gevoelens waar een mens over beschikt is veel kleiner dan de ervaringen die hij zou kunnen meemaken in zijn leven. Daarom is zelfkennis ook zo belangrijk, het laat mensen, in bepaalde mate, toe om zich te verplaatsen in situaties waarin ze nog niet verzeild geraakt zijn en brengt nuance.

bla bla bla oordeel bla bla bla Vertel dat maar tegen die kinderen die daar liggen te rotten, of tegen die jongen die de vermoedelijke schedel van z'n moeder vasthoudt. Tja, hier moet je geen oordeel over vellen hoor, het zit tenslotte ook in jezelf. Hoeveel instinct ook, ALLES in mij weigert dit te accepteren. Walgelijk.

Op de valreep van het jaar durf ik te zeggen dat dit voor mij een van de meeste shockerende filmpjes is die ik heb gezien dit jaar.
Als ik dit zie, vraag ik me soms gewoon af wat ik hier nog doe. Verpleegkunde diploma halen en weg hier denk ik dan. Dat zegt mijn instinct. Echt iets kunnen betekenen voor die mensen ipv met een duit in het zakje mn ziel afkopen.

bla bla bla oordeel bla bla bla Vertel dat maar tegen die kinderen die daar liggen te rotten, of tegen die jongen die de vermoedelijke schedel van z'n moeder vasthoudt. Tja, hier moet je geen oordeel over vellen hoor, het zit tenslotte ook in jezelf. Hoeveel instinct ook, ALLES in mij weigert dit te accepteren. Walgelijk.

Op de valreep van het jaar durf ik te zeggen dat dit voor mij een van de meeste shockerende filmpjes is die ik heb gezien dit jaar.
Als ik dit zie, vraag ik me soms gewoon af wat ik hier nog doe. Verpleegkunde diploma halen en weg hier denk ik dan. Dat zegt mijn instinct. Echt iets kunnen betekenen voor die mensen ipv met een duit in het zakje mn ziel afkopen.

What are you waiting for? Hup achter die computer vandaan dan maar :eyes:

Terug
Naar boven