MuscleMeat

Toestellen vs losse gewichten

Austen

Cool Novice
Waardering
10
Lengte
1m60
Massa
54kg
Sinds kort heb ik ook weer een fitness abo. Niet zozeer om af te vallen, maar om strakker te worden, conditie op peil te brengen, ... Ik gebruik een schema voor cardio en kracht dat ik vond op een site (weet niet meer of het via dit forum was): voor kracht een full body voor beginnende vrouwen.

Tijdens het inlezen op allerlei fora ed las ik vaak dat "de roze gewichtjes" echt geen goed idee zijn, zelfs niet voor vrouwen. Beter hoog gewicht, weinig reps dan laag gewicht en veel reps. En dat je dus de toestellen ook beter laat liggen.

Dat is wel een probleem: mijn fitness is een Basic Fit Ladies Only (tja, de enige die dichtbij is!) en heeft vb geen seated row. Losse gewichten liggen er wel maar ik zie daar niemand gebruik van maken. Ik veronderstel dat je voor bepaalde oefeningen toch hulp nodig hebt, en dan is iemand aanspreken in een lege ruimte nogal moeilijk ;)

Mijn vraag was dus: wat is de waarheid over toestellen vs losse gewichten? Kan ik wel alle oefeningen doen op de toestellen maar dan zwaar en minder reps? ("zwaar" is voor mij 25kg voor biceps, dus de toestellen zijn qua gewicht zéker zwaar genoeg voor mij)

En wat is weinig reps? Is dat 10x of eerder 5x? Mijn schema spreekt van 10 à 12x, en crunches 12 à 15x. Is that correct?

Losse gewichten tov machines hebben de voorkeur aangezien er dan ook een beroep wordt gedaan op je stabiliteit en dus ook andere spieren, je traint effectiever.
De meeste oefeningen kan je prima alleen doen, een benchpress bv wordt wat lastiger als je geen spotter hebt.
(Lijkt me ook wat lastig in een womens-only maar dat terzijde;))
Daar kan je dan een machine voor gebruiken.
Op YouTube staan filmpjes die je kan kijken om te zien hoe je een oefening moet uitvoeren, weer een punt waar je dus niet per se hulp voor nodig hebt.
Alles tot aan de 8 reps zijn voor massa, alles daarboven valt daar niet meer onder maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Hi, welkom!

Hebben ze op je geen sportschool geen begeleiding? Losse gewichten zijn zeker aan te raden om de redenen die Suus ook al aangaf. Het is wel fijn als iemand even met je meekijkt terwijl je de oefeningen uitvoert, en anders inderdaad heel goed op Youtube kijken en jezelf in de gaten houden in spiegel. Het is wel belangrijk dat je de uitvoering onder de knie hebt, ivm mogelijke blessures.

Wat bankdrukken betreft: vind het ook fijner als iemand spot, maar bij gebrek aan een spotter houd ik gewoon goed in de gaten dat ik de stang weer op tijd terughang. En ach, als ie een keertje niet meer omhoog komt, dan rol je hem gewoon van je af. En geen clips gebruiken om de schijven vast te zetten, dan kun je het gewicht er zo af laten glijden als je de stang scheef houd.

Losse gewichten tov machines hebben de voorkeur aangezien er dan ook een beroep wordt gedaan op je stabiliteit en dus ook andere spieren, je traint effectiever.
De meeste oefeningen kan je prima alleen doen, een benchpress bv wordt wat lastiger als je geen spotter hebt.
(Lijkt me ook wat lastig in een womens-only maar dat terzijde;))
Daar kan je dan een machine voor gebruiken.
Op YouTube staan filmpjes die je kan kijken om te zien hoe je een oefening moet uitvoeren, weer een punt waar je dus niet per se hulp voor nodig hebt.
Alles tot aan de 8 reps zijn voor massa, alles daarboven valt daar niet meer onder maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Als beginner heeft los geen voordeel op machines, gewoonweg omdat een beginner vaak nog geen goeie spanning heeft en die controle mis, op eenm machine leren ze veilig om dat deel te gebruiken wat getraind moet worden.
Simpel, je hebt geen stabiliteit maar je gaat wel met die instabilteit een "losse" beweging doen?Dus je bekijkt het per persoon, je merkt gauw genoeg of er genoeg controle is of niet.
Alles tot 8 reps is massa?
3 reps traint massa, 20 reps ook, de verdeling van kracht tov massa of spieruithouding tov massa of kracht ligt anders.
Youtube laat een beweiging zien, zegt niks over waar je op moet letten, een trainer oid kan je tijdens de oefening psies uitleggen wat de bedoeling is en waar je deze kan voelen.
Maar kan ook zijn dat ik het mis heb hoor :)

Ik zie geen rede waarom een beginner het zichzelf niet meteen goed zou kunnen aanleren, mijn ervaring is dat t nogal demotiverend werkt als je een bepaald aantal kg wegdrukt op een machine en wanneer je t los doet je ineens een stuk minder kan pakken.
Balans en stabiliteit moet je leren en dat gaat prima op lage gewichten imo.
Wat betreft t aantal reps, daarom zei ik al dat daar de meningen nogal over verdeeld zijn, t ligt er natuurlijk ook aan waar jouw lichaam t beste op reageert.
Tuurlijk is een op een instructie t beste maar omdat TS aangaf dat ze vaak in een lege zaal staat gaf ik de tip van YouTube.
Buiten dat, in een gemiddelde gym weet de instructeur vaak ook niet waar hij/zij t over heeft :)

• Topic Starter Topic Starter
As I said: het is een Basic Fit, dus amper begeleiding, 't moet goedkoop te houden zijn ;) Dit is niet mijn eerste fitness, ik heb vroeger (voor ik verhuisde en dus dichter bij andere centra woonde + een auto had) nog in andere centra gesport en daar heb ik wel alle uitleg gekregen. De toestellen en cardio stuff zijn toch overal hetzelfde, of gelijkaardig, dus die ken ik wel ;)

Alleen was ik toen een naïeve puber (of overjaarse puber) en heb ik nooit uitleg ivm losse gewichten gevraagd / gekregen...

Ik zal de YT filmpjes eens checken, en evt een paar keer naar een andere Basic Fit gaan (geen Womens Only) om daar hulp te vragen aan andere sporters.

Maar in sé zijn de toestellen alleen niet zo slecht, zo lang ik me maar aan een schema houd?

Als beginner heeft los geen voordeel op machines, gewoonweg omdat een beginner vaak nog geen goeie spanning heeft en die controle mis, op eenm machine leren ze veilig om dat deel te gebruiken wat getraind moet worden.
Simpel, je hebt geen stabiliteit maar je gaat wel met die instabilteit een "losse" beweging doen?Dus je bekijkt het per persoon, je merkt gauw genoeg of er genoeg controle is of niet.
Dan moet je daar toch juist gelijk met lichte gewichten mee beginnen? Leer je die stabiliteit vanaf het begin netjes aan. Niet opeens als je al kracht hebt opgebouwd op machines overstappen.

Benchpress kan ook prima in je eentje hoor. En als je een beetje nadenkt en goed naar je lichaam luistert, op je houding let, kan je alles echt wel zelf aanleren.

Vandaag nog eens gaan fitnessen, en toch maar weer de toestellen genomen. Ik wist de juiste handelingen voor de losse gewichten niet meer, in't vervolg de filmpjes downloaden en op gsm zetten want 3G ontvang ik daar niet *zucht*

Ik heb de toestellen nu wel véél zwaarder gezet en minder reps gedaan, netjes 't schema gevolgd eigenlijk: na 8 à 10 reps ging het gewoon niet meer. Ik voorspel heavy spierpijn morgen ;)

Vandaag nog eens gaan fitnessen, en toch maar weer de toestellen genomen. Ik wist de juiste handelingen voor de losse gewichten niet meer, in't vervolg de filmpjes downloaden en op gsm zetten want 3G ontvang ik daar niet *zucht*

Ik heb de toestellen nu wel véél zwaarder gezet en minder reps gedaan, netjes 't schema gevolgd eigenlijk: na 8 à 10 reps ging het gewoon niet meer. Ik voorspel heavy spierpijn morgen ;)

Waar train je?
Misschien zijn er mensen hier die is een keertje mee kunnen gaan , of jij met hen..
Weet je direct hoe het moet en leer je nog is andere mensen kennen :)

In Mechelen, aan de Zwartzustersvest. Ik vrees dat daar niemand van hier komt ;) De gewichtjes liggen daar altijd werkloos als ik er kom.

In Mechelen, aan de Zwartzustersvest. Ik vrees dat daar niemand van hier komt ;) De gewichtjes liggen daar altijd werkloos als ik er kom.

Mechelen? Kom is in Leuven trainen ;)

Jim's fitness 15€/maand onbeperkt fitness (zonder groepslessen wel)

Ik heb geen auto en woon nu eenmaal in the lovely city of Mechelen ;) 15,95e / maand (ook zonder groepslessen) en voor die 95 cent meer per maand geraak ik niet 3x per week in Leuven en terug ;)

Maar euh, het zou wel kunnen dat ik over een paar maanden in Leuven kom wonen (volg de liefde) dus who knows...

Ik heb geen auto en woon nu eenmaal in the lovely city of Mechelen ;) 15,95e / maand (ook zonder groepslessen) en voor die 95 cent meer per maand geraak ik niet 3x per week in Leuven en terug ;)

Maar euh, het zou wel kunnen dat ik over een paar maanden in Leuven kom wonen (volg de liefde) dus who knows...

Onmiddellijk de vriend overtuigen om te gaan trainen ;)

Hij wilde met met meegaan, maar in een Ladies Only mag hij niet binnen :D Als ik bij hem intrek, zal ik in Leuven gaan sporten en kan hij wel mee. Maar ik denk niet dat hij zo BB minded is en mij dus ook niet zal kunnen helpen ;)

arnodsi wil je wel helpen

Mack10 ook wel.

losse gewichten zijn misschien wel beter, maar met machines kan je ook makkelijk je doelen halen. Doe gewoon wat je zelf fijn vind.

Kijk gewoon hier wat rond : http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/oefeningen-gids-72077/
Aan dat topic heb ik zelf veel gehad, en soms kijk ik ter plekke in de sportschool nog wel eens op mijn telefoon hoe een bepaalde oefening moet.

En als je eenmaal een beetje gewend bent zul je blij zijn dat je de gewichten voor je alleen hebt :p

Alles tot 8 reps is massa?
3 reps traint massa, 20 reps ook, de verdeling van kracht tov massa of spieruithouding tov massa of kracht ligt anders.
Youtube laat een beweiging zien, zegt niks over waar je op moet letten, een trainer oid kan je tijdens de oefening psies uitleggen wat de bedoeling is en waar je deze kan voelen.
Maar kan ook zijn dat ik het mis heb hoor :)
En dan laat je ze na verloop van tijd met machines gespeeld te hebben ze 'n keer trainen met losse gewichten, en zijn ze nog steeds instabiel. Je verlegt het probleem alleen maar verder. Beginners hoor je ook gewoon met losse gewichten te trainen onder begeleiding. Dat heeft niks met veilig te maken. Als het onveilig wordt moet het gewicht gewoon lager, klaar.

Ik heb serieus nog nooit een beginner gehad waarbij de situatie onveilig werd omdat ze losse gewichten gebruikten.

Terug
Naar boven