Fitness Seller

traag voor meer massa?

powernr5

Novice
Waardering
0
indien men bv. bij biceps curl traag omhoog komt houd men langer contractie op de spieren en is dit dus ook zwaarder en beter. Maar is dit ook zo voor de andere spiergroepen? Is het bv. beter bij de benchpress om traag omhoog te duwen?

Bij bench snel omhoog duwen, traag laten zakken.

Groei van Type II fast switch spiercellen is het doel van krachttraining, die train je het beste explosief. En de negatieve fase moet langer zijn dan de positieve. dus ja snel omhoog en iets langzamer en vooral met controle neer.

Dat slow trainen is een trend geweest maar ik zie er fysiologisch gezien geen enkele logica in.

Het positieve gedeelte van de rep moet zo explosief mogelijk zijn.

mmm...dat artikel zegt meer krachttoename als je de positieve beweging langer laat duren...

Ik doe ook altijd explosief omhoog, gecontroleerd laten zakken.
Ik ga echt geen vier tellen doen ofzo, ik kijk gewoon dat ik het gewicht heel gecontroleerd laat zakken.
Trouwens, sterker worden -> meer gewicht kunnen pakken -> meer massa

afwisseling in alles is het beste voor meer massa ;)

In principe moet de positieve altijd zo krachtig en explosief mogelijk.
Hoe krachtiger je aanspant, hoe meer moto-units gerecruteerd worden = meer inzet van spiervezels.

Dus dat duimpje voor de topic-titel kan weg en veranderd worden in deze;:thumbdown:

met trage negatieven moet je oppassen, die richten grote schade aan in de spieren waardoor je langer nodig hebt om te herstellen

met trage negatieven moet je oppassen, die richten grote schade aan in de spieren waardoor je langer nodig hebt om te herstellen

bron?
of is dat je eigen interpetatie?

Je wilt toch juist schade (lees; microtrauma) aan je spiervezels....dat is in principe een van de gedachtengangen van hypertrofietraining.

bron?

Je wilt toch juist schade (lees; microtrauma) aan je spiervezels....dat is in principe een van de gedachtengangen van hypertrofietraining.

je wilt wel een specifiek soort schade, niet zomaar schade. Daarnaast als je te veel schade veroorzaakt ben je niet voldoende "ge-super-compenseert" voor de volgende training en dan groei je zeker niet.

Als je er met een stuk hout op slaat krijg je ook schade, en lokaal zul je snel groter worden (bult aka zwelling), maar of dat "the way to go" is ? .... :))

bron?

Ik denk dat hij bedoelt dat als je echt traint met negatives (dus een gewicht wat je alleen kan laten zakken, maar wat te zwaar is om een positieve rep mee te maken), dat je dan misschien wat langer herstel nodig hebt. Maar ook daar valt over te discussieren.

wat is nou het geheim van x-reps..want daar moet ik voor betalen maar daar heb ik geen zin in.?

je wilt wel een specifiek soort schade, niet zomaar schade. Daarnaast als je te veel schade veroorzaakt ben je niet voldoende "ge-super-compenseert" voor de volgende training en dan groei je zeker niet.

Als je er met een stuk hout op slaat krijg je ook schade, en lokaal zul je snel groter worden (bult aka zwelling), maar of dat "the way to go" is ? .... :))

volgens mij zette ik explicitiet in mijn post een verduidelijking van de "schade" die ik bedoelde, maar voor jou zal ik hem nog eens accenturen aangezien je over een stuk hout begint :rolleyes: ;

bron?

Je wilt toch juist schade (lees;microtrauma) aan je spiervezels....dat is in principe een van de gedachtengangen van hypertrofietraining.

maargoed; te langzame negatieven zorgen dus voor teveel en/of verkeerde spierschade???
Niet gunstig voor hypertrofie?

Laatst bewerkt:
wat is nou het geheim van x-reps..want daar moet ik voor betalen maar daar heb ik geen zin in.?

Beetje lastig uit te leggen, maar volgens mij is het het volgende: Je doet een complete set van een oefening met een volledige rom, en als je klaar bent met de set doe je er nog een set direct achteraan, maar dan beperk je de rom tot het gedeelte waarin je het meeste kracht hebt.

ja dat klopt je doet een set van 12 herhalingen en daarna "verleng" je je set met de
x rep, ze zeggen dat het bepaalde vezels aanspreekt die je met andere technieken niet zou aanspreken.

volgens mij is dit niet echt iets boeiends, beetje hetzelfde idee als partial reps alleen dan een stuk grotere kans op blessures

• Topic Starter Topic Starter
In principe moet de positieve altijd zo krachtig en explosief mogelijk.
Hoe krachtiger je aanspant, hoe meer moto-units gerecruteerd worden = meer inzet van spiervezels.

Dus dat duimpje voor de topic-titel kan weg en veranderd worden in deze;:thumbdown:

Probeer tijdens je volgende training eens na een gewone (explosieve) set curls een setje waarbij je trager omhoog komt, je zal het verschil wel voelen in je biceps. Ik doe m'n curls ook altijd eerst explosief maar laatste set ga ik trager waardoor je biceps pas echt voelt "branden".

Terug
Naar boven