MuscleMeat

Trainen met knieblessure

ment

Novice
Waardering
1
Hoi beste dbb'er!

(alvast men excuses voor de lange text!)

Even een korte achtergrond. Ik heb al een aantal jaren fitness ervaring, weet wel het een ander over welke oefeningen ik moet doen en welke voeding goed en slecht is.
In die jaren heel wat ups en downs gehad ivm kracht/stats/gewicht. Maar altijd vrij skinny geweest.
Verder heb ik ook altijd gevoetbald (dinsdag en donderdag training, weekend wedstrijd).

En hier begint dan het verhaal. Op 1 augustus tijdens een voetbalwedstrijd ben ik door mijn knie gegaan, kruisband, meniscus en mediale band gescheurd. Op 14 augustus ben ik dan geopereerd geweest (nieuwe kruisband).
Van 1 augustus tot 7 september niet meer getraind. Altijd in men zetel gezeten en op krukken gelopen, heel wat kilo's kwijtgespeeld (70kg -> 66-67kg), rechterbeen alle spieren volledig weg. Daarna 3 weken rustig bovenlichaam getraind naargelang men broer me kon komen halen want ik kon zelf niet met auto rijden.
Maandag 28 september voor eerste keer terug gaan werken sinds het ongeval. Vanaf die dag ben ik dus serieuzer begonnen met op mijn voeding te letten en zwaar bovenlichaam te trainen en nu sinds aantal weken heel rustig mijn benen.

Omdat ik drie maal per week naar de fysiotherapeut moet heb ik gekozen voor een full body schema:
Maandag: fysio
dinsdag: 3x6 reps
woensdag: fysio
donderdag 3x8 reps
vrijdag: fysio
zaterdag 3x12 reps

beginnen met 10min fietsen
Borst
1.Bench press
2.Incline db press
Rug
3.(assisted do & za) chinups
4.bent over rows
Schouders
5.military press
6.db sides raises
Biceps
7.ez barbell curls
Triceps
8.skullcrushers
Benen (3x10 light weights, enkel gesloten keten oefeningen)
9.leg press
10.calf raises
11.lunges
(ik ben aan het twijfelen om licht te gaan squatten (parallel) in de plaats van leg press en lunges, any opions? Squat en lunges doe ik nu ook met halters bij de fysio..)

En dan mijn eetschema (training is tussen meal 5 en 6):
Meal 1
Halfvolle melk 300 ml 135,00 10,80 13,80 4,50
Bambix 40 gr 150,40 2,64 34,64 0,16
Whey 45 gr 176,40 32,63 3,02 3,78

Meal 2
Wit brood 4 st 320,00 12,40 56,00 1,60
Kip filet 50 gr 50,00 9,50 0,75 1,00

Meal 3
Bruin broodje 110 gr 275,00 10,45 49,61 3,85 (smoske kaas, dus voedingswaarden zullen niet volledig kloppen)
Bruin broodje 55 gr 137,50 5,23 24,81 1,93
Danio 180 gr 190,80 10,80 24,84 5,40

Meal 4
Appel 1 st 59,00 1,00 14,00 0,00
Banaan 1 st 123,00 1,40 29,00 0,00

Meal 5 (gewoon wat de pot schaaft maar is meestal iets in deze aard)
Aardappelen 200 gr 244,00 4,00 32,00 11,00
Varkenskotelet 150 gr 295,50 28,50 0,15 20,25
Bloemkool 100 gr 22,00 2,00 3,00 0,00
Danio 180 gr 190,80 10,80 24,84 5,40

Meal 6
Halfvolle melk 300 ml 135,00 10,80 13,80 4,50
Bambix 40 gr 150,40 2,64 34,64 0,16
Whey 45 gr 176,40 32,63 3,02 3,78

Total 2831,20 188,21 361,91 67,31
Percentage E/K/V 100% 30% 59% 11%

Dit trainingsschema en voedingsschema ben ik nu al een 6tal weken aan het toepassen en hiermee ben ik van 66-67kg naar 73kg gegaan (+-1kg/week).
Nu ik niet meer voetbal is het wel pak makkelijker om aan te komen moet ik toegeven :)
Het is niet allemaal VVM maar hoeft ook niet met mijn gewicht. Kracht stijgt ook elke week, enkel stats:
bench: 6x85kg
incline db press: 6x30kg
mp: 6x42kg
ez bb curls: 6x38kg
stats benen heeft weinig zin me dunkt op dit moment.

Dit is dus wat ik de afgelopen weken aan het doen geweest ben. Mijn vraag natuurlijk, wat kan beter (trainingschema, voeding,..).
Input van mensen die een gelijkaardige blessure hebben gehad is natuurlijk meer dan welkom!!

Alvast bedankt voor de reacties!

11 pittige oefeningen in 1 training lijkt me behoorlijk zwaar, maar je hebt er resultaat op geboekt dus zolang je het zelf goed vind gaan gewoon volhouden.

(ik ben aan het twijfelen om licht te gaan squatten (parallel) in de plaats van leg press en lunges, any opions? Squat en lunges doe ik nu ook met halters bij de fysio..)

Squatten met een knieblessure moet je echt mee oppassen. Begin laag in gewicht en maak gewoon wat meer reps, om mee te beginnen 20 reps. Ik denk dat je zelf moet aanvoelen of het goed gaat en je meer gewicht kan toevoegen. Squatten is goed, maar je moet echt rustig beginnen.. je wil toch niet weer je knieën vern*eken.

Percentage E/K/V 100% 30% 59% 11%
Hier klopt iets niet.. veel te weinig vetten! Probeer wat gezonde vetten te nuttigen zoals olijfolie, of vetten uit vis en noten (of andere plantaardige vetten). Probeer een een E/K/V verhouding van ongeveer 30-50-20 te komen.

Witbrood en Danio leveren onnodige suikers. Vervang het witte brood door volkorenbrood en Danio door magere yoghurt of kwark. Kwark is tevens ook een bron van langzame eiwitten die je gedurende de nacht nodig hebt, 's avonds whey is echt geld verspilling. Hoe laat train je? ik neem aan s' avonds aangezien je laatste maaltijd nog langzame kh's bevat. Als dat niet het geval is is het ook overbodig, neem 's avonds gewoon traditioneel kwark met noten.

Bambix = baby voeding, waarom geen Havermout of Brinta?

grtz ;)

• Topic Starter Topic Starter
11 pittige oefeningen in 1 training lijkt me behoorlijk zwaar, maar je hebt er resultaat op geboekt dus zolang je het zelf goed vind gaan gewoon volhouden.

Squatten met een knieblessure moet je echt mee oppassen. Begin laag in gewicht en maak gewoon wat meer reps, om mee te beginnen 20 reps. Ik denk dat je zelf moet aanvoelen of het goed gaat en je meer gewicht kan toevoegen. Squatten is goed, maar je moet echt rustig beginnen.. je wil toch niet weer je knieën vern*eken.

Hier klopt iets niet.. veel te weinig vetten! Probeer wat gezonde vetten te nuttigen zoals olijfolie, of vetten uit vis en noten (of andere plantaardige vetten). Probeer een een E/K/V verhouding van ongeveer 30-50-20 te komen.

Witbrood en Danio leveren onnodige suikers. Vervang het witte brood door volkorenbrood en Danio door magere yoghurt of kwark. Kwark is tevens ook een bron van langzame eiwitten die je gedurende de nacht nodig hebt, 's avonds whey is echt geld verspilling. Hoe laat train je? ik neem aan s' avonds aangezien je laatste maaltijd nog langzame kh's bevat. Als dat niet het geval is is het ook overbodig, neem 's avonds gewoon traditioneel kwark met noten.

Bambix = baby voeding, waarom geen Havermout of Brinta?

grtz ;)

Hey ace bedankt voor de reactie.

Ik dacht al wel dat ik die reactie ging krijgen. Het is wel zo dat mijn oefeningen voor de benen echt wel licht zijn die me amper vermoeien. Dus in principe zijn het maar 8 zware oefeningen wat toch nie teveel is denk?

Het was idd wel de bedoeling om heel licht en hoger in herhalingen te gaan voor squat. Kheb een keertje 3x10 met de bar geprobeerd en dat ging vrij vlot.

Ok bedankt voor de tip. Ga proberen me vet% wat omhoog te krikken met gezonde vetten.

Kwark (bij ons magere kaas?) krijg ik absoluut niet binnen, heb het eens puur geprobeerd en vond het veel te zuur! Met veel suiker bij was het te doen maar das natuurlijk ook niet de manier.. Eens magere yoghurt proberen dan.
Ik train van tussen 18:30 en 20:00. Ik heb altijd gedacht dat je na je training best wat snelle eiwitten kon nemen, daarom de whey.

Kvind bambix lekkerder dan havermout en gaat ook vlotter binnen (vooral 's morgens). En de voedingswaarden zijn ongeveer hetzelfde. Dus denk dat dit niet zoveel uitmaakt? Het is inderdaad wel voor baby's, but hey what's good for them must be good for us :p

Hey ace bedankt voor de reactie.

Ik dacht al wel dat ik die reactie ging krijgen. Het is wel zo dat mijn oefeningen voor de benen echt wel licht zijn die me amper vermoeien. Dus in principe zijn het maar 8 zware oefeningen wat toch nie teveel is denk?

Nee, dit kan ook prima. De grens licht voor iedereen anders dus als jij hier lekker op traint moet je het gewoon volhouden!

Het was idd wel de bedoeling om heel licht en hoger in herhalingen te gaan voor squat. Kheb een keertje 3x10 met de bar geprobeerd en dat ging vrij vlot.

Prima, gewoon rustig door gaan.

Ok bedankt voor de tip. Ga proberen me vet% wat omhoog te krikken met gezonde vetten.

:thumbs:

Kwark (bij ons magere kaas?) krijg ik absoluut niet binnen, heb het eens puur geprobeerd en vond het veel te zuur! Met veel suiker bij was het te doen maar das natuurlijk ook niet de manier.. Eens magere yoghurt proberen dan.
Ik train van tussen 18:30 en 20:00. Ik heb altijd gedacht dat je na je training best wat snelle eiwitten kon nemen, daarom de whey.

Eventueel noten (zoals cashews), fruit of zoetstof door de kwark? ik vind kaneel ook nog wel een goede, levert geen suikers maar geeft wel een lekker smaak. Check dit topic even, staan nog veel meer tips in om magere kwark lekker te maken
Zo maak je magere kwark lekker
Tonijn bevat ook langzame eiwitten dus dat kan je ook nemen voor het slapen gaan. Je kunt natuurlijk ook nog night protein proberen, ik heb goede ervaring met de night protein van xxl.

Kvind bambix lekkerder dan havermout en gaat ook vlotter binnen (vooral 's morgens). En de voedingswaarden zijn ongeveer hetzelfde. Dus denk dat dit niet zoveel uitmaakt? Het is inderdaad wel voor baby's, but hey what's good for them must be good for us :p
Bambix is ook niet slecht hoor, ik heb schema's van profs gezien die het ook eten. Als je dit lekkerder vind moet je dat ook gewoon blijven eten ;)

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

Terug
Naar boven