Ow jawel hoor, geen idee waar jij je test vandaan haalt maar genoeg mannen boven de 55 die hier zich lekker voelen op test
Ik voel me ook lekker op testosteron maar helaas wordt ik nog steeds ouder en zullen daar ook de bijbehorende kwaaltjes ooit komen.
Naast spierverlies gaat je trt weinig doen hieraan.
* Pijn in gewrichten, rug en nek (artrose): Dit is een veelvoorkomende klacht door slijtage van het kraakbeen.
* Minder goed zien (presbyopie, staar): De ooglens wordt stijver en minder flexibel, waardoor dichtbij lezen moeilijker wordt (leesbril). Ook staar (vertroebeling van de lens) komt veel voor.
* Minder goed horen (presbyacusis): Vooral hoge tonen worden minder goed waargenomen, wat het verstaan van gesprekken lastiger kan maken.
* Vermoeidheid: Het lichaam herstelt minder snel en heeft meer rust nodig.
* Duizeligheid en evenwichtsproblemen: Dit kan leiden tot een verhoogd valrisico.
* Kwetsbare huid en rimpels: De huid wordt dunner, droger en elastischer, en rimpels ontstaan.
* Problemen met blaascontrole (incontinentie): De spieren van de blaas en bekkenbodem kunnen zwakker worden.
* Hart- en vaatziekten: Hogere bloeddruk en stijvere bloedvaten zijn vaker voorkomend.
* Osteoporose (botontkalking): Botten worden brozer, wat de kans op breuken vergroot.
* Suikerziekte (diabetes mellitus type 2): De regulatie van de bloedsuiker kan minder efficiënt worden.
* Spierkrachtverlies (sarcopenie): Spierweefsel neemt af, wat leidt tot verminderde kracht en mobiliteit.
* Afname reuk en smaak: Zintuigen worden minder gevoelig, wat invloed kan hebben op de eetlust.
Psychische en cognitieve kwaaltjes:
* Geheugenproblemen: Het verwerken van informatie kan langzamer gaan en het geheugen kan minder scherp worden. Dit kan variëren van mildere vergeetachtigheid tot ernstiger vormen zoals dementie (bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer).
* Somberheid en angst: Levensveranderingen, gezondheidsproblemen en eenzaamheid kunnen bijdragen aan deze gevoelens.
* Moeite met sociale contacten en eenzaamheid: Soms nemen sociale contacten af door overlijden van naasten of verminderde mobiliteit.
* Minder zelfvertrouwen en moeite met grenzen aangeven: Dit kan te maken hebben met de fysieke en mentale veranderingen.