MuscleMeat

Twee op drie Antwerpse leerlingen spreken thuis geen Nederlands

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
Twee op drie Antwerpse leerlingen spreken thuis geen Nederlands

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het aantal leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands blijft toenemen in Antwerpen. Vijf jaar geleden sprak ruim 60 procent van de leerlingen basisonderwijs in de binnenstad thuis geen Nederlands. In 2005 was dat al gestegen tot 65 procent, of twee op de drie. Dat blijkt uit de evaluatie van het gelijkekansendecreet (Gok) in het Antwerpse basisonderwijs.

De stijgende trend geldt voor de hele stad Antwerpen. Tussen 2002 en 2005 ging dat van 37 naar 44 procent. Dat algemene percentage is een stuk lager dan het aandeel in de binnenstad, het centrale deel tussen Schelde en Singel.

Dat er in de basisscholen van de binnenstad zoveel meer kinderen uit niet-Nederlandstalige gezinnen zijn, is een demografisch gegeven. In die zone zijn meer jonge allochtone ouders, die gemiddeld meer kinderen hebben dan de autochtone paren. (belga)

Dringend tijd om enkele nieuwe landstalen te erkennen...

Voordat ik verhuisd was heb ik een jaar lang Australische buren gehad, 3 kinderen en ouders. Die kerel was al Nederlands. Binnen 2 maanden konden alle kinderen 100% goed Nederlands praten, dat vrouwtje sprak half Nederlands half Engels. Dat is ook niet zo gek want ze werkte niet, dus weinig contact met de buitenwereld. De ouders weigerden ook Engels te praten in het eigen huis zodat de kids het zouden leren.

Zo kan het dus ook.

Mooi zeg wat een verrijking! Hoog tijd om nog wat meer mensen binnen te laten!

Hopelijk zijn ze allemaal intelligent genoeg 2 talen voldoende op te pikken, maar ik vrees het andere..

Als je hier in Rotterdam een aantal van die 3e generatie allochtonen hoort praten dan schrik je je kapot man :roflol:

En daar zit dus het probleem van heel de integratie: in de opvoeding. Ouders kunnen zelf geen Nederlands en geven het dus ook niet door.

Ouders kunnen zelf geen Nederlands en geven het dus ook niet door.
Vooral vrouwen die al 20 jaar in Nederland wonen, in die 20 jaar geen woord Nederlands hebben geleerd en enkel een verblijfsvergunning hebben omdat ze getrouwd zijn met een "Nederlandse" moslim, te lui zijn om te werken en afhankelijk zijn van een uitkering.

Het enige wat ze dan doen is fokken, tjah ik noem het fokken want de meeste hebben wel 10 kinderen, op die manier krijgen ze veel kinderbijslag. Dan krijg je kinderen die ook geen Nederlands spreken want moeder kan het ook niet en ze moeten toch kunnen communiceren.

En daar zit dus het probleem van heel de integratie: in de opvoeding. Ouders kunnen zelf geen Nederlands en geven het dus ook niet door.

Idd, en heel veel allochtonen maar klagen dat ze geen goede kansen krijgen op de arbeidsmarkt.:rolleyes:

Tuurlijk geldt dat niet voor alle allochtonen, maar er zijn er ook bij die altijd de schuld afschuiven naar anderen toe.

Ey swa je weet niet ****en met anti's kill anders word je hard gebosst.

bedoel je zoiets pat?

ja wat een mong*len die zo praten.

deaudddd allemaal!

Idd, en heel veel allochtonen maar klagen dat ze geen goede kansen krijgen op de arbeidsmarkt.:rolleyes:

Tuurlijk geldt dat niet voor alle allochtonen, maar er zijn er ook bij die altijd de schuld afschuiven naar anderen toe.
wat is't nu? oftewel pakken de allochs jullie banen af oftewel werken ze niet???

ontopic: daar gaat dewinters kans op het burgemeestersschap

wat is't nu? oftewel pakken de allochs jullie banen af oftewel werken ze niet???

Nee ik bedoel dat je in 9 van de 10 gevallen zelf iets aan je situatie kunt gaan doen, bijvoorbeeld je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren door Nederlands te spreken en te schrijven. Mijn buurman heeft een eigen bedrijf, en een tijdje terug vacature geplaatst omdat hij op zoek is naar een secretaresse. Je moest eens weten hoeveel mensen daarop afkwamen, en de meesten konden niet eens fatsoenlijk Nederlands schrijven. En dan heb ik het niet over allochtonen maar over iedereen die reageerde op die vacature. En raad eens 9 van de 10 allochtonen die geweigerd werden, wimpelden dit af op het feit dat ze allochtoon waren. Ze dachten dus dat ze daarom die baan niet kregen.En niet het feit dat ze niet bekwaam genoeg waren voor de functie. That's my point bro.;)

lekker belangrijk wat je thuis spreekt, als je hier turekn of marokkanen hebt wonen begrijp ik best dat ze om de taal te onderhouden onderling hun eigen taal spreken.
maar als dat een belemmereing gaat geven voor de taalkennis van het land waarin men woonachtig is, word het misschien een ander verhaal. anyhow, als iemand thuis chinees wilt spreken doetie dat toch lekker? als hij of zij buitenshuis zichzelf maar verstaanbaar kan maken:cool:

lekker belangrijk wat je thuis spreekt, als je hier turekn of marokkanen hebt wonen begrijp ik best dat ze om de taal te onderhouden onderling hun eigen taal spreken.
maar als dat een belemmereing gaat geven voor de taalkennis van het land waarin men woonachtig is, word het misschien een ander verhaal. anyhow, als iemand thuis chinees wilt spreken doetie dat toch lekker? als hij of zij buitenshuis zichzelf maar verstaanbaar kan maken:cool:

Inderdaad dat is zo, maar kinderen leren heel vaak vanuit huis al de taal te spreken. De eerste woordjes van de baby worden ook zo aangeleerd. Dus ja als je van kleins af aan thuis al Marrokaans, Turks of van mij part een dialect spreekt is dat echt wel nadelig voor je taal, denk ik tenminste.

Terug
Naar boven