XXL Nutrition

Twee op drie Antwerpse leerlingen spreken thuis geen Nederlands

ontopic: daar gaat dewinters kans op het burgemeestersschap
Ik denk niet dat ze hem ooit burgemeester (hadden) laten worden, desnoods spannen alle partijen samen in een mega-monstercoalitie. Verder betwijfel ik toch of de man echt een vooruitgang zou betekenen voor de stad, wel jammer dat we dat als burger nooit zelf mogen beslissen/uitmaken/uitproberen.

• Topic Starter Topic Starter
lekker belangrijk wat je thuis spreekt, als je hier turekn of marokkanen hebt wonen begrijp ik best dat ze om de taal te onderhouden onderling hun eigen taal spreken.
maar als dat een belemmereing gaat geven voor de taalkennis van het land waarin men woonachtig is, word het misschien een ander verhaal. anyhow, als iemand thuis chinees wilt spreken doetie dat toch lekker? als hij of zij buitenshuis zichzelf maar verstaanbaar kan maken:cool:

Voor de eerste generaties ok, maar vanaf de derde generatie vind ik dat je je roots best mag laten varen en jezelf als lid moet gaan zien van het land waar je woont...

Als ik bv. naar de States verhuis hebben m'n kleinkinderen er niks aan als ze nog nederlands spreken. Als ze trouwens een amerikaan(se) huwen kan je moeilijk verwachten dat hij/zij nederlands gaat leren om het dan thuis te spreken.

Voor de eerste generaties ok, maar vanaf de derde generatie vind ik dat je je roots best mag laten varen en jezelf als lid moet gaan zien van het land waar je woont...

Als ik bv. naar de States verhuis hebben m'n kleinkinderen er niks aan als ze nog nederlands spreken. Als ze trouwens een amerikaan(se) huwen kan je moeilijk verwachten dat hij/zij nederlands gaat leren om het dan thuis te spreken.

point is; in Nederland wonen veel turken en marokkanen, die bezoeken onderhand elk jaar of elke 2 jaar hun familie in het "thuisland".
hun familiebanden zijn gewoon veel sterker, maar dan is het dus wel noodzaak om die taal te kunnen spreken. als je zoals in jo8uw voorbeeld naar de states gaat en je trouwt een dame van daar, dan kan je niet verwachten dat ze de taal leert, maar als jij regelmatig je familie bezoekt en ze ziet het als belangrijk, dan is er de kans dat ze wel moeite ervoor zal doen.
mijn punt is gewoon dat je thuis kan spreken wat je wilt, je kan overal spreken wat je wilt, maar als dat in de maatschappij waarin je leeft problemen oplevert moet je je toch eens vragen gaan stellen

Terug
Naar boven