AndroidHealthClinic

Twijfel...ben ik goed bezig?

thrym

Cool Novice
Waardering
0
Ik ben sinds afgelopen maandag begonnen met mijn voedingsschema, 3 dagen in de week full body, daarnaast ga ik nog cardio doen. Ik had mijn vet % laten meten bij de sportarts, die was 24,8%. Mijn gewicht was 96 kg, VVM 72 kg. Met deze gegevens ben ik dus aan de slag gegaan om het schema te maken. Ik heb als sporttoeslag gebruikt 1,375 en kom uit op BMR: 1925 Onderhoud 2647. Ik heb in mijn schema een calorietekort gemaakt van 500 kcal. Dus 2147 kcal per dag. E/K/V = 34/48/18. Die 34 is zodat ik op 2,5 x VVM=180 gram eiwitten kom. Verder zit ik per dag aan minimaal 2 liter water.
Als ik FB train ben ik tussen de 1 en 1 1/2 uur bezig en ben ik goed bekaf en voldaan. Dinsdag cardio gedaan. Ik snap dat je je gewoon 1x per week moet wegen maar ik deed het gisteren (donderdag) even voor de gein en tot mijn verbazing was ik bijna een kilo aangekomen? Mijn eetgewoontes voor het schema was: niet ontbijten, om 12:00 6 boterhammen, 18:00 avondeten en vaak in de avond at ik nog wel eens een boterham of 4. En 1x in de week Mac.
Moet mijn lichaam hier nu aan wennen, ben ik te vroeg voor conclusies of ben ik verkeerd bezig? Ik merk wel dat ik tussen de maaltijden door nu wel steeds een licht hongergevoel heb. Als dit normaal is dan heb ik er geen problemen mee, dan moet dat maar. Misschien dat mijn maag wat groter was geworden in al die tijd en het nu gewoon minder voedsel krijgt...
Of ben ik mijn lichaam nu in starvation mode aan het brengen en deze gaat vet opslaan? Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje goed voorbereid had maar nu begin ik weer te twijfelen want het laatste wat ik nu wil is aankomen. Ik kan zelf mijn vet % niet meten maar mijn buikomtrek is in ieder geval niet verminderd. Ik ben nu 3 weken bezig met FB, het lijkt me sterk dat ik nu al spiermassa heb aangezet zodat ik iets zwaarder weeg nu, toch? Ik moet wel zeggen nu ik met het schema ben begonnen en een proteine shake na de training neem mijn lichaam zich stukken beter hersteld van de spierpijn, hier had ik vorige week namelijk al een vraag over gesteld. Is 2 tot 3 stuks fruit per dag verstandig als je wilt afvallen?Wie kan mij wat raad geven?

in de eerste twee weken kan het goed dat je zwaarder wordt, je lichaam moet dan nog wennen aan de hoeveelheid voedsel en er kan dan meer voedsel in je maag zitten.

probeer het over 2 weken nog eens een keer zou ik zeggen. post anders je voedingsschema ook eens

je moet ontbijte! en je mag ook nog meer kcal gebruiken,ik eet zelf ook 2 stukke fruit op een dag en ik val af in % vet

afgelopen maandag begonnen met je schema?
dan hoef je nu toch nog niet in paniek te raken...
denk wel dat je moet ontbijten trouwens. Word toch vaak gezegd dat het de belangrijkste maaltijd is, gaat ook je stofwisseling van op gang komen. Nu knal je er in 1 keer veel in, en gaan al je bloedwaarden als een gek schommelen.. Spreid dat brood misschien over de dag, dus 2 sochtens, dan voor de middag 2, en dan nog is 2 in de middag..
trainingsschema is wel goed denk ik.
En verwacht niet te snel resultaat.

Volgens mij bedoelt hij dat hij voor zijn cut niet ontbeet, en nu dus wel. Ik denk dat je wel erg laag in kcals gaat aangezien je hoge lichaamsgewicht. Ben zelf best wel wat lichter maar houd in een cut toch minimaal 3000 kcals aan. Verder kun je de ene dag toevallig net wat zwaarder zijn dan de andere, daarom is het aan te raden om niet al te vaak op de weegschaal te stappen. Sowieso zegt de weegschaal niet alles, het bijbehorende vetpercentage is veel interessanter.

Klopt je onderhoud wel? Je weegt 96kg en je sport vrij veel nu (3x kracht + cardio), ik zou denken dat je onderhoud dan boven de 3000 kcal zit. Sporttoeslag zit bij jou denk ik rond de 1.55. Ik denk dat het goed is om te beginnen met 2500 kcal per dag, en dan kijken hoe dit uitpakt. Let niet teveel op je gewicht, kan soms een verkeerde indicatie geven doordat je bijv. vocht vasthoudt of spiermassa opbouwt. En in 3 weken kan je zeker spiermassa aanzetten, in principe gebeurt dat zelfs na elke training tijdens het herstel. En het kan al helemaal als je daarvoor niet hebt getraind, maar ik weet niet of dat bij jou het geval is. En fruit is altijd goed imo, zitten echt heel weinig kcal in, en veel vezels, 2/3 stuks per dag kan makkelijk, en is zelfs aan te raden omdat het gezond is.

Voor je progressie zijn before / after pics goed, of gewoon de spiegel, dus niet teveel op de weegschaal letten..

• Topic Starter Topic Starter
Klopt je onderhoud wel? Je weegt 96kg en je sport vrij veel nu (3x kracht + cardio), ik zou denken dat je onderhoud dan boven de 3000 kcal zit. Sporttoeslag zit bij jou denk ik rond de 1.55. Ik denk dat het goed is om te beginnen met 2500 kcal per dag, en dan kijken hoe dit uitpakt. Let niet teveel op je gewicht, kan soms een verkeerde indicatie geven doordat je bijv. vocht vasthoudt of spiermassa opbouwt. En in 3 weken kan je zeker spiermassa aanzetten, in principe gebeurt dat zelfs na elke training tijdens het herstel. En het kan al helemaal als je daarvoor niet hebt getraind, maar ik weet niet of dat bij jou het geval is. En fruit is altijd goed imo, zitten echt heel weinig kcal in, en veel vezels, 2/3 stuks per dag kan makkelijk, en is zelfs aan te raden omdat het gezond is.

Voor je progressie zijn before / after pics goed, of gewoon de spiegel, dus niet teveel op de weegschaal letten..

Over mijn onderhoud twijfelde ik dus ook. Ik heb het nog even uitgerekend en dan kom ik op een onderhoud van 2984 kcal. Ik heb ondertussen zoveel ingelezen over trainen, voeding etc dat ik er onderhand krankjorum van begin te worden. Het lijkt nu wel hoe meer info ik opzuig hoe minder ik weet wat nu het beste is om te doen.

Ik heb inderdaad nog nooit getraind hiervoor. Ik vraag mij af of mijn plan eigenlijk wel goed is om eerst vet proberen te verliezen dmv 500 kcal onder mijn onderhoud te gaan zitten terwijl ik nog nooit getraind heb en dus weinig spiermassa heb of om gewoon op onderhoud te eten en eerst spiermassa kweken en dan pas te gaan proberen om vet kwijt te raken. Zodat die nieuwe massa ook al helpt om de verbranding te verhogen. Wat zou voor een beginner het beste gaan werken om dit doel te bereiken?
Wat betreft het cardio verhaal en vet verlies, is HIIT hiervoor aan te raden of gewoon een sessie van een uur?

Aangezien je op 24 % staat raad ik je wel aan om eerst te cutten. Met een bulk zou je vetpercentage verder oplopen en dat zou wel eens slecht voor je gezondheid kunnen worden. HIIT is zeer zeker een goede effectieve methode om vet te verbranden.

Aangezien je op 24 % staat raad ik je wel aan om eerst te cutten. Met een bulk zou je vetpercentage verder oplopen en dat zou wel eens slecht voor je gezondheid kunnen worden. HIIT is zeer zeker een goede effectieve methode om vet te verbranden.

idd hoezo nog meer bulken 24% is best hooooog dus cutten naar 15-19 ofzo

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb het niet over bulken, dat is totaal niet aan de orde. Lees mijn laatste post even goed aub. Ik heb het over eerst op onderhoud te eten, massa gainen om mijn verbranding hoger te laten worden en daarna te cutten door onder mijn onderhoud te gaan zitten met 500 kcal of NU al beginnen met een tekort van 500 kcal.

Over mijn onderhoud twijfelde ik dus ook. Ik heb het nog even uitgerekend en dan kom ik op een onderhoud van 2984 kcal. Ik heb ondertussen zoveel ingelezen over trainen, voeding etc dat ik er onderhand krankjorum van begin te worden. Het lijkt nu wel hoe meer info ik opzuig hoe minder ik weet wat nu het beste is om te doen.

Ik heb inderdaad nog nooit getraind hiervoor. Ik vraag mij af of mijn plan eigenlijk wel goed is om eerst vet proberen te verliezen dmv 500 kcal onder mijn onderhoud te gaan zitten terwijl ik nog nooit getraind heb en dus weinig spiermassa heb of om gewoon op onderhoud te eten en eerst spiermassa kweken en dan pas te gaan proberen om vet kwijt te raken. Zodat die nieuwe massa ook al helpt om de verbranding te verhogen. Wat zou voor een beginner het beste gaan werken om dit doel te bereiken?
Wat betreft het cardio verhaal en vet verlies, is HIIT hiervoor aan te raden of gewoon een sessie van een uur?

Als je net begint te trainen dan is dat het ideale moment om spieren op te bouwen en vet te verliezen tegelijkertijd. Zelfs als je op je onderhoud zou eten, zul je waarschijnlijk vet verliezen omdat het energie kost om spieren op te bouwen. Ik zou aanraden om op je onderhoud te eten, of iets eronder mits je jezelf er prettig bij voelt. Ik zou dus beginnen met tussen de 2500 en 3000 kcal, dit een paar weken doen, kijken wat het resultaat is en daarna verder kijken. Verder is het erg belangrijk dat je genoeg eiwitten binnen krijgt, en omdat je net begonnen bent met trainen groei je nog het hardst, dus heb je extra veel eiwitten nodig voor spieropbouw. Ik vind die 180gr per dag wel wat magertjes voor 96kg, ik zou er 210gr van maken. En wat cardio betreft, doe wat je leuk vindt, het maakt niet zoveel uit wat je doet: kcal verbranden is kcal verbranden :).

En er is inderdaad heeel veel informatie te vinden over bodybuilding / vetverlies, in het begin zie je misschien door de bomen het bos niet meer, maar alles valt uiteindelijk vanzelf op zijn plaats, gewoon knallen en goed eten!

Terug
Naar boven