AndroidHealthClinic

Van 3-way split naar Full Body

ano_129485

Novice
uitgeschakeld
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
82kg
In januari ben ik begonnen met trainen. Ik heb op advies van de instructeur een 3-way splitschema gebruikt. Dag 1: Borst, triceps, dag 2: rug, biceps. dag 3: schouders, benen, core. Allemaal 4 sets 10 reps. In de loop der tijd ben ik wel krachtiger geworden. Nu na 3 maanden heb ik een evaluatie gedaan en ik vind dat ik te weinig progressie heb geboekt qua massa/postuur (gewoon een gevoel).

Ik ben 28, 182cm, en weeg 82kg en mijn vetpercentage heb ik niet gemeten maar ik ik gok zo'n 20% te hebben; veelal om de buik.

Ik eet zes keer per dag:

Ontbijt: Zonnatura muesli met rode vruchten/ magere yoghurt/ 30 gr. whey shake met 300ml magere melk.
Tussendoor: Twee Zonnatura pindarepen (veel goede vetten) of fruit
Lunch: 3 grof volkoren sneetjes brood met kipfilet of zalm (1x per week pindakaas)
Tussendoor 2: Fruit

Pre-workout: Brinta Wake-up icm 30gr. whey en 300ml magere melk
After-workout: 30gr. whey met 300ml magere melk
Maaltijd: 200gr kip/vis/mager vlees icm voornamelijk groene groenten (400gr)

Ik drink alleen water en thee; niets suikerhoudend meer (2 a 3 liter per dag).

Ik sluit de dag af met 250ml magere franse kwark.

Mijn doel is mijn buikvet weg te krijgen, gespierder te worden, krachtiger te worden en gewoon een mooi postuur te hebben. Met name wil ik de komende tijd nadruk leggen op de borst. Mijn intentie is niet om op de (heel) lange termijn een beest te worden. Als ik mijn doel bereikt heb, dan is het voornamelijk bijhouden en wie weet verander ik dan wel weer van mening.

Ik zit te denken om een 3-daagse full body schema te gaan volgen icm cutten door 3x 45min cardio te doen. Zo denk ik de (hoofd)spiergroepen vaker te pakken dan met split.

Ik ben nog steeds een beginner maar er serieus mee bezig; ik denk dat mijn eten al goed verbeterd heb na veel lezen hier (eiwitten, trage eiwitten voor het slapen en complexe koolhydraten en vezels uit groene groenten, en goede vetten) (eerst at ik waar ik zin in had/ veel friet/ aardappelen/ suikers etc). Alleen vind ik een trainschema maken nog erg moeilijk.

Wat raden jullie aan/ wie kan mij helpen? (al dan niet met een URL naar informatie).

Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat je, zoals veel starters, nog een beetje worstelt met de keuze tussen bulken of cutten. Aan de ene kant wil je groeien voor je postuur, aan de andere kan wil je cutten om je vet kwijt te raken.

Maak daar als eerst een duidelijke keuze in. Wil je spieren aankomen (met weinig tot geen vetverlies) of wil je echt je vet kwijt (met weinig tot geen groei in spieren, misschien zelfs iets verlies). Denk er wel over na wat je wil, want als je na een paar weken weer wisselt schiet het niet op.

Als je je keuze gemaakt hebt, maak dan een beter voedingsschema dan dit, met name je kcal inname ontbreekt (en je verhouding eiwiten/kh/vet). Het ziet er op zich wel redelijk goed uit zo, maar zolang je je verbruik/inname niet weet zal je nooit optimaal vooruit gaan. Kleine tip, de meningen zijn er over verdeeld, maar ik vind dat je teveel zuivel neemt (met name teveel melk, bijna een liter per dag, magere melk of niet, maar dat is echt veel)

Dan, als laatste, zou ik me pas druk maken om je training. In principe is je split prima (al zou ik proberen een 4e dag erbij te pakken). Een fullbody kan ook, maar dan vind ik persoonlijk een soort split full body prettiger.
dag 1: full upper body
dag 2: full lower body
dag 3: rust
dag 4: full upper body
dag 5: full lower body

Met upper denk ik voornamelijk aan borst/triceps/schouders/bovenrug/biceps
lower benen/kuiten/buik en je kan meteen mooi je onderrug meepakken met deadlifts

Daarnaast komt dat je in een flinke bulk eigenlijk geen cardio hoeft te doen omdat dit alleen je kcal verbruik verhoogt.

Als beginner kan je wel voor een klein deel zowel vet verliezen als spieren aankomen, maar als je echt vooruitgang wil boeken dan zal je echt moeten kiezen.

• Topic Starter Topic Starter
Het lijkt er op dat je, zoals veel starters, nog een beetje worstelt met de keuze tussen bulken of cutten. Aan de ene kant wil je groeien voor je postuur, aan de andere kan wil je cutten om je vet kwijt te raken.

Maak daar als eerst een duidelijke keuze in. Wil je spieren aankomen (met weinig tot geen vetverlies) of wil je echt je vet kwijt (met weinig tot geen groei in spieren, misschien zelfs iets verlies). Denk er wel over na wat je wil, want als je na een paar weken weer wisselt schiet het niet op.

Als je je keuze gemaakt hebt, maak dan een beter voedingsschema dan dit, met name je kcal inname ontbreekt (en je verhouding eiwiten/kh/vet). Het ziet er op zich wel redelijk goed uit zo, maar zolang je je verbruik/inname niet weet zal je nooit optimaal vooruit gaan. Kleine tip, de meningen zijn er over verdeeld, maar ik vind dat je teveel zuivel neemt (met name teveel melk, bijna een liter per dag, magere melk of niet, maar dat is echt veel)

Dan, als laatste, zou ik me pas druk maken om je training. In principe is je split prima (al zou ik proberen een 4e dag erbij te pakken). Een fullbody kan ook, maar dan zou ik bijv zo doen:
dag 1: full upper body
dag 2: full lower body
dag 3: rust
dag 4: full upper body
dag 5: full lower body

Met upper denk ik voornamelijk aan borst/triceps/schouders/bovenrug/biceps
lower benen/kuiten/buik en je kan meteen mooi je onderrug meepakken met deadlifts

Daarnaast komt dat je in een flinke bulk eigenlijk geen cardio hoeft te doen omdat dit alleen je kcal verbruik verhoogt.

Als beginner kan je wel voor een klein deel zowel vet verliezen als spieren aankomen, maar als je echt vooruitgang wil boeken dan zal je echt moeten kiezen.

Thanks voor je reactie! Ik heb in de beginnerssectie gelezen dat je kan cutten en spieren kan behouden (en misschien wel opbouwen) als je aan je dagelijks onderhoud komt (of er net boven gaat zitten), want je metabolisme veranderd en met genoeg eiwitinname behoud je de spieren en verbrand je vet.

Mijn buikvet zit me enorm dwars (en het hebben van 'geen' borst), ik denk dat ik dan kies om nu te cutten om later te groeien. Naast buikvet is de buik ook vaak opgezet (niet alleen na maaltijden); waar dat door komt; ik heb geen flauw idee. Ik hoor weleens dat ik de gluteninname moet verminderen om de buik minder opgezet te laten zijn, maar ja ik hoor van alles; iedereen heeft wel een mening. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie! Ik heb in de beginnerssectie gelezen dat je kan cutten en spieren kan behouden (en misschien wel opbouwen) als je aan je dagelijks onderhoud komt (of er net boven gaat zitten), want je metabolisme veranderd en met genoeg eiwitinname behoud je de spieren en verbrand je vet.

Mijn buikvet zit me enorm dwars (en het hebben van 'geen' borst), ik denk dat ik dan kies om nu te cutten om later te groeien. Naast buikvet is de buik ook vaak opgezet (niet alleen na maaltijden); waar dat door komt; ik heb geen flauw idee. Ik hoor weleens dat ik de gluteninname moet verminderen om de buik minder opgezet te laten zijn, maar ja ik hoor van alles; iedereen heeft wel een mening. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb gelijkwaardige stats als jij ik doe nu dit schema en het bevalt goed! Het is wel zwaar probeer alles 3*8 te doen, als variatie doe ik ook (negative) chin ups en BOR voor de rug en bench dips voor de triceps. Tussen dag 3 en 4 een dag rust nemen btw

Dag 1 -Upperbody

-Incline dumbbell bench press (borst)
-Cable crossover (borst)
-shoulder press (schouders)
-triceps pulley (triceps)
-Triceps dubble kick back (triceps)
-Low pulley row close grip (rug)
-Lat pull down chest (rug)
-Barbell curl (biceps)

Dag 2 –Lowerbody
-Squat (voorzijde benen)
-Leg press (voorzijde benen)
-Deadlift (rug onder)
-back crunches (apparaat) (rug onder)
-Leg extensions (voorzijde benen)
-ab crunch/ buikspier kwartier

Dag 3 –Upperbody

-Lat pull down close grip triangle (rug)
-Low Pulley row wide grip (breed pakken) (rug)
-Preacher curl (biceps)
-Hammer curl (biceps)
-Flat bench (borst)
-Flyer incline dumbles (borst)
-cable tricep extensions (triceps)
-Side lateral raise (schouders)
-shoulder front raises (schouders)

Dag 4 -Lowerbody

-Deadlift ( rug onder)
-Lunches (benen) (uitstappen naar voren en terug)
-Lying leg curl (achterkant benen, hamstrings)
-Calf raise (staand) (achterkant benen, kuiten)
-Sitting calfs (zittend) (achterkant benen, kuiten)
-Ab Crunch/buikspier kwartier
-side abbs (apparaat of chrunches indraaien, linker elleboog naar rechterknie etc).

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je bericht! Ik werk fulltime en ik studeer nog in mijn vrije tijd dus ik kan hooguit drie dagen naar de Gym en dan is mijn week vol. Na zelf het e.e.a. gelezen en gevonden te hebben ben ik tot dit FB schema voor 3 dagen gekomen. Zie: http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/fullbody-schema-363912/

Wat vind je ervan? Ik twijfel over of de triceps voldoende aandacht krijgen. Ik hoor graag je mening!

Bedankt voor je bericht! Ik werk fulltime en ik studeer nog in mijn vrije tijd dus ik kan hooguit drie dagen naar de Gym en dan is mijn week vol. Na zelf het e.e.a. gelezen en gevonden te hebben ben ik tot dit FB schema voor 3 dagen gekomen. Zie: http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/fullbody-schema-363912/

Wat vind je ervan? Ik twijfel over of de triceps voldoende aandacht krijgen. Ik hoor graag je mening!

Voor mij werkt een FB schema niet vanwege spierpijn in de benen, dat is 't voordeel van het schema van mij, ene dag train je de voorkant van je benen de andere dag de achterkant, dus krijgen je quads e.d. de tijd om te herstellen terwijl je de bovenkant van je lichaam wel de spieren 2x traint

Terug
Naar boven