XXL Nutrition

Nieuws Veel jongeren hebben geen benul van te verwachten inkomen.

• Topic Starter Topic Starter
Slowchat geneuzel verwijderd.

Zoals al eerder gezegd zie ik inderdaad veel mensen/vrienden die denken na HBO opeens bankdirecteur en dergelijke te worden. Ik wist overigens precies hoeveel ik ging verdienen als ik klaar was met studie (had sites gecheckt).

universitair startsalaris in de commerciële sector: 2250 tot 2750 bruto is niet gek (denk aan rechten, bedrijfskunde, economie, etc.).

Studenten moeten er rekening mee houden, dat de huidige arbeidsmarkt met zich brengt dat het niet nodig is om 'goede mensen' te trekken met hoge salarissen. Sterker nog, ik adviseer dagelijks werkgevers over deze materie (en meer). Vaak wordt gekozen voor alternatieven, zoals de aloude: 'Bij ons krijg je opleiding, work life balance, extra vakantiedagen (zeker aantrekkelijk, aangezien ze eenvoudig vervallen op basis van de nieuwe Nederlandse vakantiewetgeving), duidelijke groeimogelijkheden, etc.'

Waar enkele jaren terug, een vacature +/- 5 a 10 gegadigden trok, zijn dat er nu al snel 50. Uiteindelijk wordt niet altijd gekozen voor de beste persoon, maar voor de beste 'oplossing' in het licht van alle omstandigheden. Die laatste zijn op dit moment helaas erg vaak financially driven.

Enne, 4000 Euro netto? Dat is +/- 6000 Euro bruto.
Bijbehorende functies:
- Controller/Technisch titulair directeur;
- Startend algemeen titulair directeur (MKB);
- hoger kader management;
- advocaat medewerkers, fiscalisten, notario's bij een 'Zuid-as' kantoor;

Dit zijn topfuncties in het bedrijfsleven.

'Tandarts' wordt idd altijd genoemd, omdat het namelijk zo'n ontzettende uitzondering is. Wel even nagaan hoeveel plek er is voor nieuwe tandartsen ;-)

p.s. Modaal salaris is nog altijd +/- 30.000 Euro bruto per jaar.
Jep, daar zitten ook de schoonmakers van 18 bij. Owja, en ook de 65-jarige pompbediende.

Laatst bewerkt:
Ik wist voor ik aan mijn studie begon dat het 'loon' van een kinesist rond de 1500-1800 / maand lag, wat niet heel veel is voor een universitaire opleiding, maar liever werk wat ik graag doe en wat minder verdient dan andersom :cool:

5 dagen per week: 38 uren in totaal werken:)

plaats waar ik 2 jaar geleden werkte kreeg ik zelfs iets meer + ook nog maaltijdchecks en dan kwam ik uit op zo'n 2200 euro

Is zo'n 13 eu per uur maar dan?

Ga eens programmeren, is 'n goudmijntje.

GetXXL doet technische informatica (WO) met 11 vingers in zijn neus. En dan na te gaan dat ik keihard moet werken voor mijn mbo niveau 2... :(

En dan Angelus niet te vergeten met zijn scherpe posts, altijd ergens een goed onderbouwde reactie op terug. Wel een tikkeltje eigenwijs maar dat is een logisch gevolg van zo hoog boven de rest staan qua intelligentie.

:bow2:

Wie wil er nog meer een veer?
Geen technische, gewoon de normale. :)

ik heb dyslectie :(

Al dat gezanik, ook hier.
Rondkomen is makkelijk zat, je weet namelijk al vanaf zeer jonge leeftijd dat je ooit op jezelf gaat of wil wonen, je wil ooit een auto, enz. Je kunt dus tegen de tijd dat je 18 dan wel 25 bent ofzo een half huis bij elkaar gespaard hebben, dat heb ik dus ook gedaan. En ook al verdien ik niet veel, helft van de tijd nu helemaal niet (cystic fibrosis) maar wel in m'n eentje in een bescheiden koophuis en de mensen maar lullen en misgunnen hoe ik dat dan wel niet doe. Nou ik doe dat makkelijk en ik hou iedere maand over ook en ik verdien stukken minder dan jij.

Ja als tiener altijd dikke kleren moeten, je zakgeld en werkgeld aan nieuwste spulletjes, spelcomputers, telefoons, scooters, iedere week uitgaan voor 100+ euro, dik op vakantie als tiener, lang leve de lol. ..keuzes.
Doe je dat niet/anders dan kom je ook niks tekort maar heel je leven moet je zelf nadenken en niet zo nodig anderen na willen doen en lopen en het mooi voor elkaar proberen te hebben in de ogen van een ander. Maar dat schijnt knap lastig te zijn.

'Tandarts' wordt idd altijd genoemd, omdat het namelijk zo'n ontzettende uitzondering is. Wel even nagaan hoeveel plek er is voor nieuwe tandartsen ;-)
Was er geen tekort een tijd geleden, of is dat alweer weggewerkt in Nederland?

Een ander voorbeeld waar 3-5K wel kan na schoolverlaten is vertegenwoordiger/verkoper maar moet je wel vooral talent voor hebben en veel uren zelfstandig willen werken.

Maar ik denk dat veel jongeren die uitzonderingen idd gaan veralgemenen. En zeker in deze tijden gaan bedrijven idd creatiever zijn met emolumenten om op lonen te besparen.

In nederland motiveren we alle kinderen met; je MOET diplomas halen, je MOET je best doen op school je MOET studeren. Want jij wil ook een mooie auto, huis en chille baan

Maar als je van die t*ring uni af komt, heb je in het algemeen diploma in je hand dat het zelfde waard is als de NRC van vorige week dinsdag.
De pushers die nooit verder zijn gekomen dan vmb0-kader komen je voorbij rijden in een golf r32 of bmw m3 terwijl jij op die hoerige metro staat te wachten.

In 99% van de gevallen zul je uiteindelijk meer verdienen dan je vmbo vrienden.

---------- Post toegevoegd Sat 18 Feb 2012 om 12:13 ----------

[/COLOR]Is er trouwens een opleiding waar over 5 jaar waarschijnlijk veel vraag naar is en die niet technisch/wiskundig is?

Bump. Veel universiteiten bieden soms wel 50 verschillende studies aan, een groot deel daarvan is niet technisch/wiskundig.

Paar voorbeelden van studies die ik net tegenkom en waar ik eigenlijk nooit van hoor:
- Bestuurs- en organisatie wetenschap
- Aardwetenschappen
- Algemene sociale wetenschappen
- Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie
- Kunstmatige intelligentie
- Milieu-maatschappij wetenschappen
- Sociologie
- Communicatie wetenschap

Rondkomen is makkelijk zat, je weet namelijk al vanaf zeer jonge leeftijd dat je ooit op jezelf gaat of wil wonen, je wil ooit een auto, enz. Je kunt dus tegen de tijd dat je 18 dan wel 25 bent ofzo een half huis bij elkaar gespaard hebben, dat heb ik dus ook gedaan. En ook al verdien ik niet veel, helft van de tijd nu helemaal niet (cystic fibrosis) maar wel in m'n eentje in een bescheiden koophuis en de mensen maar lullen en misgunnen hoe ik dat dan wel niet doe. Nou ik doe dat makkelijk en ik hou iedere maand over ook en ik verdien stukken minder dan jij.

Ja als tiener altijd dikke kleren moeten, je zakgeld en werkgeld aan nieuwste spulletjes, spelcomputers, telefoons, scooters, iedere week uitgaan voor 100+ euro, dik op vakantie als tiener, lang leve de lol. ..keuzes.
Doe je dat niet/anders dan kom je ook niks tekort maar heel je leven moet je zelf nadenken en niet zo nodig anderen na willen doen en lopen en het mooi voor elkaar proberen te hebben in de ogen van een ander. Maar dat schijnt knap lastig te zijn.

eensch, maar het is misschien wel wat kort door de bocht. hoeveel tieners denk je dat dit op eigen initiatief zullen doen? zoiets moet toch echt vanuit de ouders/scholen gestimuleerd worden en dan nog is het maar de vraag of er wat mee gedaan word. wil jij op je 16e echt horen: 'beter zet je dat geld op de bank om te sparen'? toen ik die leeftijd had pompte ik 1000-en guldens in mijn scooter + uitgaan en kwam er ook relatief weinig op mijn spaarrekening. het boeide me niet eens hoeveel er op mijn spaarrekening stond, ondanks dat mijn ouders altijd aandrongen op het belang hiervan. ik had mazzel dat ik toen ik 18 was 8000 euro bij elkaar gespaard had voor een auto... een half huis is denk ik voor de vrijwel niemand weggelegd op die leeftijd.

Laatst bewerkt:
Ja hoe komt het eigenlijk dat technische vakken niet meer "in" zijn zelfs bij mannen? In de tijd dat ik keuzes moest maken was er weinig mannelijker dan de wetenschap in gaan, iets kundigs met de handen of iig. iets technisch/wiskundigs en je baard mogen laten staan als je eenmaal iets bereikt hebt. En gewoon een logisch vervolg op de technisch lego, meccano, electronica en scheikunde dozen die je kreeg op verjaardagen.
Komt dat omdat MacGyver niet meer op tv is?

Ja hoe komt het eigenlijk dat technische vakken niet meer "in" zijn zelfs bij mannen? In de tijd dat ik keuzes moest maken was er weinig mannelijker dan de wetenschap in gaan, iets kundigs met de handen of iig. iets technisch/wiskundigs en je baard mogen laten staan als je eenmaal iets bereikt hebt. En gewoon een logisch vervolg op de technisch lego, meccano, electronica en scheikunde dozen die je kreeg op verjaardagen.
Komt dat omdat MacGyver niet meer op tv is?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

OT: DBB moet gewoon een bedrijf worden wat leden verhuurt voor personal training. Want hier lopen geweldig veel personal trainers rond. Zo verdient iedereen tenminste wat. :D

Ik verwacht dat ik toch minimaal wel 1200 euro netto ga verdienen per maand.

universitair startsalaris in de commerciële sector: 2250 tot 2750 bruto is niet gek (denk aan rechten, bedrijfskunde, economie, etc.).

Studenten moeten er rekening mee houden, dat de huidige arbeidsmarkt met zich brengt dat het niet nodig is om 'goede mensen' te trekken met hoge salarissen. Sterker nog, ik adviseer dagelijks werkgevers over deze materie (en meer). Vaak wordt gekozen voor alternatieven, zoals de aloude: 'Bij ons krijg je opleiding, work life balance, extra vakantiedagen (zeker aantrekkelijk, aangezien ze eenvoudig vervallen op basis van de nieuwe Nederlandse vakantiewetgeving), duidelijke groeimogelijkheden, etc.'

Waar enkele jaren terug, een vacature +/- 5 a 10 gegadigden trok, zijn dat er nu al snel 50. Uiteindelijk wordt niet altijd gekozen voor de beste persoon, maar voor de beste 'oplossing' in het licht van alle omstandigheden. Die laatste zijn op dit moment helaas erg vaak financially driven.

Enne, 4000 Euro netto? Dat is +/- 6000 Euro bruto.
Bijbehorende functies:
- Controller/Technisch titulair directeur;
- Startend algemeen titulair directeur (MKB);
- hoger kader management;
- advocaat medewerkers, fiscalisten, notario's bij een 'Zuid-as' kantoor;

Dit zijn topfuncties in het bedrijfsleven.

p.s. Modaal salaris is nog altijd +/- 30.000 Euro bruto per jaar.
Jep, daar zitten ook de schoonmakers van 18 bij. Owja, en ook de 65-jarige pompbediende.

Reken je hier een eventuele 13e maand / vacantiegeld bij?

• Topic Starter Topic Starter
wat? 1200 netto is volgensmij evenveel als een uitkering:roflol:

Doe mij gelijk een uitkering dan, beun ik de rest er wel bij. Voor een alleenstaande kom je netto net boven de helft uit. Wat daarna meestal wordt aangevuld en door toeslagen houd je zeker nog wel wat over maar het komt voor een alleenstaande niet in de buurt van de € 1.200.

Als ik alles bij elkaar optel dan kom ik nog niet aan 50k (weet niet wat jij d8 uiy te sparen met wat je net opnoemde)of is jouw huis <100k?

Terug
Naar boven