XXL Nutrition

Vegetariër en vette vis

Voedingsmiddelen die je als vegetariër tekort zou kunnen komen zijn:

vitamine B12
eiwitten

Vitamine B12 komt enkel in dierlijke producten voor, dus als je nog kaas en melk en eieren eet zit je nog wel even safe. Je lever heeft ook een B12-voorraad opgeslagen (toch als je tot nu toe vlees at) waar je wel een drietal jaar mee toekomt, maar het is beter dat je die niet gaat uitputten en voor een stevige aanvoer zorgt.

Ik ben nu zelf 15 jaar vegetariër, en had een 2-tal jaar geleden een vitamine B12-tekort. Ik "vergat" vaak om melk, kaas, ei te eten, en heb doorheen die jaren mijn voorraad uitgeput. Met pilletjes was dat wel op te lossen, maar sindsdien let ik er actiever op om toch meer zuivel te eten.

1,5 jaar geleden ben ik begonnen met krachttraining, en ondertussen eet ik af en toe vis en soms wat kip, om makkelijker aan volwaardige eiwitten te geraken.
[Aangepast - thx EricR for pointing it out]
Met plantaardige eiwitten kan je de essentiële aminozuren ook binnenkrijgen, mits voldoende consumptie van bvb. granen, soja, bonen, zaden, ..., maar dat lukt bij mij niet echt elke dag.

Vis en kip zijn hier voor mij een compromis. Ook al vind ik het (voor mezelf) verkeerd, de alternatieven zijn met mijn huidige levensstijl niet haalbaar, en al bij al vind ik het belangrijker wat ik 90% van mijn tijd doe dan 10%.

Laatst bewerkt:
Combineren is een mythe gebaseerd op achterhaalde onderzoeken op ratten. Zo lang je over de gehele dag door maar aan je aminozuurprofiel komt is er niets aan de hand.

Interessant, kan je dit wat verduidelijken?

Nutrition Considerations for Vegetarians
Plant sources of protein alone can provide adequate amounts of essential amino acids if a variety of plant foods are consumed and energy needs are met. Research suggests that complementary proteins do not need to be consumed at the same time and that consumption of various sources of amino acids over the course of the day should ensure adequate nitrogen retention and use in healthy persons (22). Although vegetarian diets are lower in total protein and a vegetarian’s protein needs may be somewhat elevated because of the lower quality of some plant proteins, protein intake in both lacto-ovo-vegetarians and vegans appears to be adequate (16).​

Uit de American Dietetic Position paper aangaande vegetarische dieeten.

http://www.vrg.org/nutrition/adapaper.htm

Klinkt meer als een te lage bloedsuikerspiegel of te lage onderdruk. Zou het laten nakijken.

Nakijken ga ik zeker laten doen! Dokter is er helaas pas maandag weer.
Wat betreft zuivel en eieren: 1 liter karnemelk per dag en 500 gr magere kwark. Verder zo'n 30 eieren zonder eigeel per week.... moet genoeg zijn toch? :D

edit: onhandig: per abuis twee accounts (kon eerste oude niet vinden). Kan KevfNL verwijderd worden?

Laatst bewerkt:
Uit de American Dietetic Position paper aangaande vegetarische dieeten.

http://www.vrg.org/nutrition/adapaper.htm

Thx, goed artikel. Mijn (voormalig) eiwittentekort lag volgens mijn arts aan het gebrek aan variatie in plantaardige eiwitten. Op basis van deze info was waarschijnlijk de te kleine hoeveelheid een 2e kant van het probleem. In alle geval at ik niet de nodige verschillende plantaardige eiwitten verspreid over een dag.

Met kleine hoeveelheden vis of kip heb ik dat probleem niet meer.

Terug
Naar boven