AndroidHealthClinic

Vegetariërs

Jordees

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
12
Lengte
1m78
Massa
102kg
Vetpercentage
18%
Ik vraag me af of hier ook (BB) Vegetariërs zitten en wat ze eten ter vervanging van vlees om toch aan de volledigheid van deze eiwitten te komen. Ik zou ook eventueel de reden willen weten dat iemand vegetariër is / is geworden. En nog beter hoe de niet-vegetariërs denken over de vegetariërs.

Ik vind dat vegetariërs voor een goed doel opkomen, ze hebben medelijden met een dier dat ook een hart en ziel heeft. Maar, ze vergeten waarschijnlijk ook waarom God ze heeft geschapen in de eerste plaats. Anyway, hier ga ik stoppen want ik ruik al mensen die "evolutie, evolutie" gaan beginnen roepen :)

Oh en goed nieuws voor de vegetariers :

DIE GAAN BINNENKORT VLEES KUNNEN ETEN (zonder dat er een dier geslacht wordt)... :

Boom dat vlees geeft i.p.v fruit :

By MICHAEL CHIRON

MANCHESTER, England -- Here's some good news that vegetarians can really sink their teeth into: Researchers have developed genetically engineered fruit trees that bear real meat!

Fruit from the new Meat Trees, developed by British scientists using gene-splicing technology, closely resembles ordinary grapefruit. But when you peel the large fruit open, inside is fresh beef.

"Our trees may sound like something out of a science fiction movie, but it's really a simple, down-to-earth idea whose time has come," declares Dr. Vincent Tartley, director of agricultural bioengineering research for the UltraModAgri Group, which created the amazing trees.

"Vegetarians have been complaining for years that despite their moral convictions against consuming meat, they still crave the flavor of a good steak once in a while. Now they can have their cake and eat it too."

Although it's taken 12 years to develop the trees, the concept is simple.

"We take the genes from cattle that produce key proteins and splice them into the reproductive cells of grapefruit trees," he says. "When the seeds mature into trees, instead of producing ordinary citrus fruit, the pulp contains meat. You get the flavor, texture -- even the smell."

Those who've sampled the meat agree it tastes like the real thing.

"I was a bit skeptical at first when I sank my teeth into a hamburger after they told me it grew on a tree," says Londoner Mark Basker, 41, who participated in a consumer taste-test. "But it was juicy and delicious -- nothing leafy about it at all."

Meat grown on trees needs only sun, water and fertilizer and thus is more cost-effective than raising livestock, Dr. Tartley also points out.

Meat Tree products could be on the market in Great Britain by year's end and, pending USDA approval, on dinner plates in the U.S. by 2005.

Some fanatical vegetarians insist they could never eat meat -- even if it grew on a tree and no animals had to be killed. Others love the idea.

"My mouth is watering already," says a committed vegetarian of 20 years.

But religious leaders are uneasy about "trans-species genetic engineering." "Mixing animal and vegetable DNA to create a new species is playing God," argues Rev. Lawrence Bedlow, Britain's leading expert in medical ethics.

bron : http://entertainment.tv.yahoo.com/entnews/wwn/20030516/105309720008.html

Ik ben vegetariër. Ik consumeer geen producten waarvoor dieren gedood moeten worden. Dit zijn producten zoals vlees en vis (verassend he;)), maar ook leer en gelatine (geleermiddel wat gemaakt is van gemalen botten). Ook eet ik alleen maar vegetarische kaas. Normaal kaas bevat stremsel met daarin kalfsmaag en vegetarisch kaas bevat stremsel zonder kalfsmaag.
Enkele redenen voor deze levensstijl is dat ik de werkwijze van de bioindustrie onaanvaardbaar vind en dat het consumeren van deze producten absoluut NIET noodzakelijk is. Ik heb hieronder een artikel gecopypaste waar eigenlijk heel veel info over vleesconsumptie staat. Dat scheelt mij weer veel typwerk....
De eiwitten die je mist doordat je geen vlees eet, compenseer je door producten met verschillende soorten eiwitten te eten. Hierover kan je op deze site meer vinden: [Link niet meer beschikbaar] . Als ik het goed heb weet Ericr er aardig wat over.....

groeten Ramón

wellicht interessante links:

[Link niet meer beschikbaar]
http://www.peta.com
http://www.veganbodybuilding.org/
eiwitten info:
[Link niet meer beschikbaar]

op dit forum is al een hele discussie geweest over vegetarisme, bb, gezondheid etc....onder andere dezen topic:

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=7676
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=5051

Dit artikel is afkomstig uit een of ander schrijfvaardigheidheid cursus Nederlands. Dit is op het moment hetgeen ik snel kon vinden.

Tegen vlees,

In de komende minuten hoop ik iedereen ervan te overtuigen dat hij zo snel mogelijk moet stoppen met het consumeren van vlees, als het even kan vandaag nog, als de boodschappen voor het avondeten al gedaan zijn, morgen.

En voordat iedereen die flauwe opmerking maakt over mijn schoenen, die zijn inderdaad van leer, maar ik heb ze gekocht voordat ik vegetariër werd. Bovendien ga ik het alleen hebben over de consequenties van mijn ideeën voor het éten van dieren, niet voor de verwerking van dieren tot handtasjes en schoeisel.

Er zijn een heleboel soorten vegetariërs en redenen om vegetariër te worden: ethische, godsdienstige, economische, praktische, hygiënische en combinaties daarvan. Een veganist bijvoorbeeld eet geen vlees, vis, eieren en melk en gebruikt ook geen wol, of leer.

Voor het gemak en met het oog op de tijd zal ik me beperken tot de versie die ik in praktijk breng: het lacto-vegetarisme, wat wil zeggen: wel eieren en melk, maar geen vlees gebruiken. Dus niets waarvoor dieren gedood moeten worden.

Voordat ik ga vertellen waarom je zou moeten stoppen met vlees eten, zal ik eerst de vraag: kan je stoppen? behandelen. Heel wat mensen denken namelijk dat er in vlees stoffen zitten waar je niet buiten kan. Je kent wel de reclame: ‘Vlees moet, U weet wel waarom mevrouw’, en ‘Vlees geeft kracht’.

In vlees zit eiwit, ijzer, vitamines, beslist niet zoiets als kracht. Volgens de statistieken eet de gemiddelde Nederlander per dag 85 gram eiwit. 25 Gram daarvan komt uit vlees en vis, nog eens 25 gram uit zuivelprodukten, en de overblijvende 35 gram zijn plantaardig. Een mens heeft per dag maar 35 of zelfs 25 gram nodig. Je kunt dus, wat dat eiwit betreft, best zonder vlees en zelfs zonder zuivelprodukten.

Zit er iets in vlees wat niet in planten te vinden is?

Het is nu nodig om even technisch te worden. Dat eiwit waar ik het net over had, is volledig eiwit. Een mens heeft twintig aminozuren nodig. Daarvan maakt ons lichaam er twaalf zelf, acht halen we uit voedsel. Die acht vind je volledig in vlees, logisch, want dat komt van wezens die veel op mensen lijken, en melk. Door listig te combineren haal je ze uit andere produkten, bijvoorbeeld granen en peulvruchten. Dat zijn geen inzichten van de laatste tijd; combinaties zoals bruin brood met kaas en erwtensoep met roggebrood zijn al heel oud.

Iets over vitamines. Vitamine B1 en B2 uit vlees zijn ook in bevredigende hoeveelheden te verkrijgen door de consumptie van zuivel, groente en granen.

Vitamine B12 is alleen in dierlijke produkten te vinden. Dat wordt dus lastig voor de veganisten die ook geen melk en eieren gebruiken. Gebrek aan vitamine B12 kán een bloedafwijking veroorzaken. Aan de andere kant schijnt het zo te zijn dat na verloop van tijd je darmflora zelf B12 gaat produceren en dat het ook in zeewier voorkomt.

We kunnen dus zonder vlees, als je maar weet hoe. Toch blijven de meeste mensen door luiheid en door er niet over na te denken carnivoor. Zo blijven we vastzitten aan het goedhollandse menu van aardappelen, vlees en veel jus.

Waarom zou je stoppen met vlees eten?
Mijn belangrijkste argument is dat het voor mij ethisch onaanvaardbaar is om dieren ten eigen bate te laten doden. Dat is een puur persoonlijke norm, daar valt verder niet over te argumenteren.

Behalve het feit dat dieren gedood worden, kan de manier waarop dat gebeurt een reden zijn om vegetariër te worden. Als je vlees eet, steun je de bio-industrie. Het is nauwelijks meer een controversiële stelling dat die door en door slecht is, maar het gekke is dat niemand er wat aan doet. Nou hoef je niet meteen over te gaan tot het zachte terrorisme van het Dierenbevrijdingsfront. Stop gewoon met vlees eten.

Ik zal toch nog even op jullie gemoed werken: het staat vast dat dieren kunnen lijden. Die bio-industriële dieren worden gek van verveling, zijn vreselijk ongezond en geven zich over aan kannibalisme. Wanneer je als braadkuiken geboren wordt, heb je nog 45 dagen te leven. Een legkip leeft 14 maanden en gaat dan alsnog de soep in. Ieder jaar worden 22 miljoen eendagskuikens verdronken of verstikt om als veevoer gebruikt te worden. Behalve nogal gruwelijk, zeker voor die kuikens, ook heel oneconomisch. Volgens de Nederlandse wet is het ‘nodeloos of zonder redelijk doel mishandelen van dieren’ strafbaar. Ik vind dat daar hier sprake van is.

Die bio-industrie is erg belangrijk voor de economie. De vleesproduktie blijft stijgen: in 1957 consumeerde men hier 37,6 kilo vlees per persoon per jaar. In 1980 was dat 70 kilo, dus bijna het dubbele. Er ontstond een vleesberg. Met reclame als ‘Vlees moet, U weet wel waarom mevrouw’ moest die weggewerkt worden. Die reclame is trouwens onlangs verboden.

Als iedereen opeens stopt met het eten van vlees zal er flink wat werkloosheid ontstaan. Dat is waar, maar er zal ook nieuw werk ontstaan. Ondanks die werkloosheid, die helaas nog ver in de toekomst ligt, blijf ik erbij dat vlees eten slecht is.

Als al die ellende van die bio-industriële beesten je niets doet, heb ik nog een minder altruïstisch argument tegen vlees. Vlees is ongezond.

Zoals ik net al zei, eten we al meer eiwit dan we nodig hebben. Dat overschot kan gaan rotten en allerlei erge ziektes veroorzaken.

Vreemd genoeg is het effect van antibiotica, sulfiet, koperzouten, tranquillizers, hormonen, groeistimulatoren en kwik die je via vlees en vis binnenkrijgt, nog niet bevredigend onderzocht, maar gezond lijkt het me niet.

Het wereldvoedseltekort. Het wereldvoedseltekort bestaat niet. Honger ontstaat doordat het eiwit slecht verdeeld is over de wereld. Ieder jaar sterven 10 à 20 miljoen mensen aan ondervoeding, terwijl de aarde een veelvoud van de huidige bevolking kán voeden. Om 1 kilo uit een bio-industriële koe te halen moet je er eerst 21,4 kilo instoppen. Ruwweg is 1 kilo vlees eerst 7 kilo graan geweest. Wat dat betreft mag je niet alle vlees over één kam scheren. Koeien zijn wat zuiniger dan varkens, en niet overal waar gras groeit, kan graan groeien. Veel van dat graan komt uit de Derde Wereld. Dat is een structureel probleem: zolang een Nederlandse kat koopkrachtiger is dan een Peruaanse visser gaat de vis naar de kat en niet naar de ondervoede Peruanen. Maar je hoeft er niet aan mee te werken.

Ten slotte een ijzersterk argument voor vlees: vlees is lekker. Dat klopt, dat geef ik volmondig toe. Nog steeds loopt het water me in de mond als ik maar denk aan een goed toebereide mosselschotel, een kippenpoot of een biefstuk. Maar, in aanmerking genomen dat het ethisch onaanvaardbaar is dieren ten eigen bate te doden, dat vlees ten koste van veel lijden geproduceerd wordt, dat vlees ongezond is en dat je als je vlees eet, meehelpt het wereldvoedselprobleem in stand te houden, vind ik het niet verantwoord nog langer door te gaan met het eten van vlees.

Leuke artikel, maar ik heb een betere motto:

If u like animals, u'll love lamb :D

t leven is maar saai zonder een lekker stukje vlees :). Dat van die kippen is idd grof ja, ik eet alleen scharrelvlees en eieren. Tja we zijn nu eenmaal omnivoren.

Laatst bewerkt:
ramonovietsj zei:

Misschien een rare vraag, maar hoe zwaar ben jij en hoe lang?
Volgens mij is het ontzettend moeilijk om als vegatrier gespierd te worden. Ik kan me nog wel iemand herinneren die ook vegetarier was die ontzettend overtuigd was over het feit dat je geen vlees e.d. nodig had. Sorry, maar hij was vel over been en zag er niet uit.

Het schijnt dat er ergens een bodybuilder rondloopt die geen vlees en dierlijke eiwitten eet maar zoiets is haast niet te doen.

Een mens heeft per dag maar 35 of zelfs 25 gram (eiwit) nodig.
HAHAHAHAHAHA!!!

Dieren zijn er in verschillende soorten en maten, klein en groot, sterk en zwak. Waarom is dat? Zodat soorten elkaar kunnen opeten. (circel)

Waarom moet de mens hier weer een uitzondering op zijn? Ik zal het zeggen: de mens schept "waarden" en "rechten" voor zichzelf terwijl dieren leven volgens instinct. Vegetariërs leven dus niet volgens instinct maar volgens onnatuurlijke en kunstmatig geschapen regels.

I rest my case...

ok. bijzonder moot verhaal maar het klopt van geen kant.

Vitamine B12 is alleen in dierlijke produkten te vinden. Dat wordt dus lastig voor de veganisten die ook geen melk en eieren gebruiken. Gebrek aan vitamine B12 kán een bloedafwijking veroorzaken. Aan de andere kant schijnt het zo te zijn dat na verloop van tijd je darmflora zelf B12 gaat produceren en dat het ook in zeewier voorkomt. Sorry maar het 'schijnt' zo te zijn? als je me hier mee wil overtuigen.... :D:D:D:D:D

We kunnen dus zonder vlees, als je maar weet hoe. Toch blijven de meeste mensen door luiheid en door er niet over na te denken carnivoor.omnivoor Zo blijven we vastzitten aan het goedhollandse menu van aardappelen, vlees en veel jus.

Zoals ik net al zei, eten we al meer eiwit dan we nodig hebben. Dat overschot kan gaan rotten en allerlei erge ziektes veroorzaken. euhm... 99% van de mensen op dit board eet meer eiwit dan die nodig heeft. Ze zien er misschien wat opgeblazen uit ;) maar zeker geen enge ziektes.

Vreemd genoeg is het effect van antibiotica, sulfiet, koperzouten, tranquillizers, hormonen, groeistimulatoren en kwik die je via vlees en vis binnenkrijgt, nog niet bevredigend onderzocht, maar gezond lijkt het me niet. weer zoiets. 'lijkt me niet gezond'. niet zo een sterk argument.

Een mens heeft per dag maar 35 of zelfs 25 gram nodig. Je kunt dus, wat dat eiwit betreft, best zonder vlees en zelfs zonder zuivelprodukten.
ok. voor ons is dit bijna het tienvoudige van deze hoeveelheid. Voor een gezond mens is het écht te weinig hoor. zal het zo es nazoeken maar geloof er niks van. In ieder geval totaal geen argument voor een BB'er. haha we zullen het er maar mee moeten doen, 25gram op een dag....

En dan dat zielig gedoe van dieren mogen niet gedood worden. Jezus, dus een tijger mag antilope, buffel, herten, zwijnen levend verscheuren, verslinden en opwreten (martelen) maar een mens moet medelijden hebben en zeggen oh zielig beestje jouw eet ik niet op hoor want dat is toch zoooo gemeen.
Ik moet echt lachen met de argumenten van vegetariers. Als omnivoor kan een mens vlees verteren en MOET dit doen in gebieden waar plantaardig voedsel tekort schiet. (Eskimo's op de Noordpool, in woestijnen heel warme of heel koude gebieden of waar landbouw nog achterop is (derde wereld) enz, en als beide bronnen voldoende beschikbaar zijn dan is er nog de mogelijkheid om geen overdreven hoeveelheden vlees te eten en gezond te blijven. (Eskimo's eten kilo's vis per dag en blijken tot de meest gezonde volkeren op aarde te behoren)

Drogredenen voor niet-eten van vlees

1. een mens is niet toegerust met het gebit en spijsvertering om vlees te eten.

1. (zelfs bij omkering van het argument is dit nog geen argument om vlees te eten). Weliswaar lijkt het spijsverteringstelsel meer op dat van een planteneter dan van een vleeseter. Echter, een mens kan als omnivoor vlees, met mate geconsumeerd, goed verteren.

2. mensen kunnen kiezen wat ze eten, vleesetende dieren kunnen niet kiezen voor planten als voedsel.

2. dat maakt ons verantwoordelijk, maar het is geen argument tegen het eten van vlees.

3. geen vlees eten is gezonder

3. dat maakt het in beperke mate eten van vlees nog niet ongezond.

4. het doden van dieren is zielig

4. dit is een persoonlijke zaak, zie begin post.

5. het dier heeft te lijden bij de slacht

5. het sterven van een natuurlijke dood bij ziekte of als prooidier is minstens even pijnlijk

6. een mens heeft vlees niet nodig

6. onnodig voedsel (bijvoorbeeld snoep) is niet per definitie ongezond of ethisch ontoelaatbaar

enz enz

• Topic Starter Topic Starter
Wisten jullie dat het menu van de mens, toen ze net ontstaan was, alleen maar bestond uit het nuttigen van vlees? Jagen was het enige beroep en van groente, fruit en zuivel had men nog niet gehoord.

Idd landbouw is veel later tot stand gekomen. Van origine zijn we jagers, geen verzamelaars.

admin zei:
En dan dat zielig gedoe van dieren mogen niet gedood worden. Jezus, dus een tijger mag antilope, buffel, herten, zwijnen levend verscheuren, verslinden en opwreten (martelen) maar een mens moet medelijden hebben en zeggen oh zielig beestje jouw eet ik niet op hoor want dat is toch zoooo gemeen.

sorry hoor maar deze vergelijking slaat echt nergens op...het gaat niet alleen om het eten van dieren maar ook op de wijze waarop deze dieren massaal tot producten worden bereid....

admin zei:
Ik moet echt lachen met de argumenten van vegetariers. Als omnivoor kan een mens vlees verteren en MOET dit doen in gebieden waar plantaardig voedsel tekort schiet. (Eskimo's op de Noordpool, in woestijnen heel warme of heel koude gebieden of waar landbouw nog achterop is (derde wereld) enz, en als beide bronnen voldoende beschikbaar zijn dan is er nog de mogelijkheid om geen overdreven hoeveelheden vlees te eten en gezond te blijven. (Eskimo's eten kilo's vis per dag en blijken tot de meest gezonde volkeren op aarde te behoren)

klopt als een bus! je denkt toch niet dat ik daar niet in kan komen...zij hebben de keuze niet, wij wel. PS vlees is niet vis. Ik hoef jou niet te vertellen dat de samenstelling van vlees en vis erg van elkaar verschilt.

admin zei:
Drogredenen voor niet-eten van vlees blablabla

tja, laten we het erop houden dat ik het dierenleed voorop stel. Ik wil daar niet aan meewerken. Andere mensen maakt dat niks uit, dat is hun recht. Discussie over deze punten is al heel vaak gevoerd en herhaling hiervan acht ik vrij nutteloos. Ik respecteer ieder z'n mening, maar ik vind dat er altijd makkelijk over de vleesindustrie gesproken wordt. De belgen hier kunnen zich misschien wel de reportage van GAIA geschoten op de veemarkt van Antwerpen herinneren. Nou daar gaat mijn bloed echt van koken.....Maar ja wat doen mensen eraan....kijken, het zielig en onaanvaardbaar vinden, maar geen actie ondernemen. Ik vind het al een hele goede stap dat mensen scharrelvlees en EKO-producten kopen. Zo kan je toch je eetgewoonte aanhouden, maar werk je niet direct mee aan de grofste diermishandelingen.

Dat artikel rammelt idd op een aantal punten. Vooral BB zullen zien dat het eiwitgedeelte vooral voor hen zeker niet opgaat.

Over mijn uiterlijk....ik heb hier nog wel wat foto's staan van vroeger en een jaar geleden. Ik ben zeker niet huge, maar ook zeker niet superdun (op de before foto wel trouwens;)). Ik weet zeker dat je met de juiste voeding en gemiddelde aanleg als vegetariër zeker succesvol kan zijn met BB.

http://www.pbase.com/ramon

vriendelijk groeten, Ramón

trouwens dat jaagverhaal klopt natuurlijk ook. Dat wil nog niet zeggen dat we daarom vandaag de dag nog steeds deze oude gewoonte moeten doortrekken....en gejaagd wordt er vooral nog in de 3e wereld (behalve natuurlijk de absurde adelijke jachtpartijen). Je denkt toch niet dat vegetariërs het die mensen kwalijk nemen dat ze gaan jagen (zeker als je bedenkt dat dat een van de weinige beschikbare voedingsbronnen is).

Het onnodig pijnigen van dieren is ontoelaatbaar, helemaal me eens. Het enige waar ik problemen mee heb is dat men het vegetarisch eten probeert op te dringen aan mensen die dierlijk eten. Laat de keuze vrij aan iedereen en respecteer die keuze dan ook.

ramonovietsj zei:
sorry hoor maar deze vergelijking slaat echt nergens op...het gaat niet alleen om het eten van dieren maar ook op de wijze waarop deze dieren massaal tot producten worden bereid....
Het is niet echt een vergelijking maar meer een manier om erop te wijzen dat het argument kant noch wal raakt.

Die massaproductie waarover jij het hebt is zelfs nog lang niet voldoende om iedereen op deze aardbol eten te geven. Laat deze productie vallen en heel wat mensen zullen nog veel meer honger lijden.
Allemaal heel gemakkelijk spreken dus, maar de realiteit is dat de mens gewoon een veel te grote populatie heeft, waardoor het vegetarisch voedsel gewoon niet voldoende zou zijn. Komen we terug bij de omnivoor die de keuze moet hebben tussen meerdere bronnen...

ramonovietsj zei:
Andere mensen maakt dat niks uit, dat is hun recht. Discussie over deze punten is al heel vaak gevoerd en herhaling hiervan acht ik vrij nutteloos. Ik respecteer ieder z'n mening, maar ik vind dat er altijd makkelijk over de vleesindustrie gesproken wordt.

dat zeg ik ook admin. Ik ken aardig wat vegetariërs, maar geen van hen dringt iets op. Hier wordt naar de beweegredenen gevraagd en daarom geef ik wat punten. Of je het ermee eens bent of niet, dat is jou zaak. Zoals gezegd, respecteer ik dat ook.

admin zei:
maar de realiteit is dat de mens gewoon een veel te grote populatie heeft, waardoor het vegetarisch voedsel gewoon niet voldoende zou zijn. Komen we terug bij de omnivoor die de keuze moet hebben tussen meerdere bronnen...

helemaal mee eens.

Trouwens bij massaproductie zou het doden minder pijnlijk zijn want ze verdoven eerst het dier en daarna slachten ze het. Lijkt me toch minder pijnlijk dan dat een tijger z'n tanden LEVEND in je nek zet...

dan wil ik je toch wijzen op onderstaand citaat uit het artikel:

Het wereldvoedseltekort. Het wereldvoedseltekort bestaat niet. Honger ontstaat doordat het eiwit slecht verdeeld is over de wereld. Ieder jaar sterven 10 à 20 miljoen mensen aan ondervoeding, terwijl de aarde een veelvoud van de huidige bevolking kán voeden. Om 1 kilo uit een bio-industriële koe te halen moet je er eerst 21,4 kilo instoppen. Ruwweg is 1 kilo vlees eerst 7 kilo graan geweest. Wat dat betreft mag je niet alle vlees over één kam scheren. Koeien zijn wat zuiniger dan varkens, en niet overal waar gras groeit, kan graan groeien. Veel van dat graan komt uit de Derde Wereld. Dat is een structureel probleem: zolang een Nederlandse kat koopkrachtiger is dan een Peruaanse visser gaat de vis naar de kat en niet naar de ondervoede Peruanen. Maar je hoeft er niet aan mee te werken.

ff over de slachting : als je denk dat het dier in kwestie afziet ben je enorm verkeerd, ze schieten een kogel op de schedel en 't beest is in een fractie van een seconde dood : hoe erg nu toch he, in de natuur worden ze zoals admin al zei verscheurd etc etc. wat zou nu toch het meeste pijn doen??

Terug
Naar boven