Fitness Seller

Vegetariërs

ramonovietsj zei:
dan wil ik je toch wijzen op onderstaand citaat uit het artikel:

Het wereldvoedseltekort. Het wereldvoedseltekort bestaat niet. Honger ontstaat doordat het eiwit slecht verdeeld is over de wereld. Ieder jaar sterven 10 à 20 miljoen mensen aan ondervoeding, terwijl de aarde een veelvoud van de huidige bevolking kán voeden. Om 1 kilo uit een bio-industriële koe te halen moet je er eerst 21,4 kilo instoppen. Ruwweg is 1 kilo vlees eerst 7 kilo graan geweest. Wat dat betreft mag je niet alle vlees over één kam scheren. Koeien zijn wat zuiniger dan varkens, en niet overal waar gras groeit, kan graan groeien. Veel van dat graan komt uit de Derde Wereld. Dat is een structureel probleem: zolang een Nederlandse kat koopkrachtiger is dan een Peruaanse visser gaat de vis naar de kat en niet naar de ondervoede Peruanen. Maar je hoeft er niet aan mee te werken.
Mensen kunnen geen diervoeder eten. Daar stopt dit verhaal dan...

En idd er zijn ook overschotten op bepaalde plaatsen, maar nog steeds zijn er gebieden waar er veel tekorten zijn.
Ik heb er laatst nog een reportage over gezien op National Geographic Channel waar men proffesoren ed liet spreken en er blijkt ondanks de massaproductie die elke dag zijn gang gaat nooit voldoende voedsel te zijn voor deze wereld populatie, laat staan zonder de dierlijke producten.

capricik zei:
Trouwens bij massaproductie zou het doden minder pijnlijk zijn want ze verdoven eerst het dier en daarna slachten ze het. Lijkt me toch minder pijnlijk dan dat een tijger z'n tanden LEVEND in je nek zet...

Dat is ook weer zoiets. Vele slachtprocessen zvan zodanige kwaliteit dat de dieren nog geeneens verdoofd zijn. Bij kippen wordt vaak door middel van een automatische handeling de kop eraf gehakt. In veel gevallen hakken ze de kop er half af zodat de kip nog een periode zwaar moet lijden. En het gaat dus niet alleen om het slachtmoment, maar ook vooral om het leven voor de dood. Stel ik kan kiezen of mijn dood is zeer pijnlijk en iets langer, maar ik heb een heel mooi vrij leven gehad of ik heb een klote geïsoleerd leven gehad, maar ga snel en dus minder pijnlijk dood. Ik weet wel waar de voorkeur ligt;).

ramonovietsj: Ik moet je wel gelijk geven dat dieren soms een heel slecht leven hebben. Onze huisdieren behandelen we als koning, maar de dieren die we kweken als voedsel hebben eerder het leven van een slaaf.
Jammergenoeg is er geen weg terug, de massaproductie is nodig om de vraag naar voedsel te beantwoorden of je het nu wil of niet.

citaat van http://www.peta.com/fp/veg.html

"If everyone switches to vegetables and grains, will there be enough to eat?"
Yes. We feed so much grain to animals in order to fatten them up for consumption that if we all became vegetarians, we could produce enough food to feed the entire world. In the U.S., animals are fed more than 80 percent of the corn we grow and more than 95 percent of the oats. The world's cattle alone consume a quantity of food equal to the caloric needs of 8.7 billion people—more than the entire human population on Earth.

mensen kunnen wel graan en haver eten toch? lijkt me wel....

Je hebt zeker gelijk; een bioindustrievrije wereld is en blijft een utopie. Wanneer mensen tegen me zeggen: Ramón, doordat jij vegetarisch bent verandert er echt niks... hebben ze gelijk. Toch ben ik van mening dat ik er gewoon uit principe niet aan wil meewerken. Bovendien verandert er nooit iets als je het probleem erkend, maar er niks mee doet.

deze topic is wel erg goed voor mijn aantal posts! Kan ik misschien binnenkort een plaatje bij mijn naam zetten:)! Joepie!

hiephoi

Vraag me af, stel dat er geen bio-industrie is, maar alleen dat scharrelvlees. Kippen lopen eerst vrolijk rond, wel erg druk (zoals wij in dit land) maar ze kunnen lekker rondspringen en graan eten. Vervolgens worden ze snel en pijnarm gedood alvorens ik ze in massa omzet. Dan zou jij geen veg. meer zijn?
dan zou er echter niet genoeg vlees zijn voor iedereen/ of het zou te duur worden. Al met al begrijp ik iig je standpunt, maar inmiddels is de bio-industrie ongeveer onvermijdbaar.

Trouwens mijn complimenten voor het feit dat jij een van de eerste vegetariers bent die hun levensvisie goed onderbouwd naar buiten kunnen brengen. Ik ben onder de indruk! Dat neemt niet weg dat ik lekker kip blijf eten. geen scharrelvlees hoor, maakt mij namelijk niet zoveel uit dat die dingen in een hokje zitten. (ik ben geen kl***zak of dierenbeul maar gewoon eerlijk)

D. zei:
Vraag me af, stel dat er geen bio-industrie is, maar alleen dat scharrelvlees. Kippen lopen eerst vrolijk rond, wel erg druk (zoals wij in dit land) maar ze kunnen lekker rondspringen en graan eten. Vervolgens worden ze snel en pijnarm gedood alvorens ik ze in massa omzet. Dan zou jij geen veg. meer zijn?

ik denk dat ik alleen vlees zou eten wanneer ik zelf een groot stuk land zou hebben waar een aantal dieren zouden leven. Deze dieren zou ik alleen opeten wanneer ze op een natuulijke wijze komen te overlijden. Ik weet niet of dit mogelijk is betreffend kwaliteit vlees e.d., maar ja....eerst maar kijken of ik ooit een groot stuk land zou hebben. gheghe

scharrelvlees is een goede optie, alleen toch zou ik het niet eten aangezien ik niet een dier zou willen doden om op te eten wanneer dit niet noodzakelijk is.

D. zei:
Trouwens mijn complimenten voor het feit dat jij een van de eerste vegetariers bent die hun levensvisie goed onderbouwd naar buiten kunnen brengen. Ik ben onder de indruk! Dat neemt niet weg dat ik lekker kip blijf eten. geen scharrelvlees hoor, maakt mij namelijk niet zoveel uit dat die dingen in een hokje zitten. (ik ben geen kl***zak of dierenbeul maar gewoon eerlijk)

dank je voor je compliment! Trouwens fijn dat jij de waarheid vertelt! Veel mensen doen in een discussie over dit onderwerp net alsof ze het allemaal zo zielig en wreed vinden, maar handelen er totaal niet naar....oftewel: het interessert ze blijkbaar toch geen reet! Zeg dat dan gewoon en doe niet zo hypocriet!

groeten Ramón

ramonovietsj zei:
Dat artikel rammelt idd op een aantal punten. Vooral BB zullen zien dat het eiwitgedeelte vooral voor hen zeker niet opgaat.

Over mijn uiterlijk....ik heb hier nog wel wat foto's staan van vroeger en een jaar geleden. Ik ben zeker niet huge, maar ook zeker niet superdun (op de before foto wel trouwens;)). Ik weet zeker dat je met de juiste voeding en gemiddelde aanleg als vegetariër zeker succesvol kan zijn met BB.

http://www.pbase.com/ramon

vriendelijk groeten, Ramón

Mwoah, laten we zeggen dat het mij niet gelijk motiveert om mijn stukje vlees te laten staan :)
8)

vlees eten van een op natuurlijke wijze gestorven dier = niet verantwoord door mogelijke besmettingen etc.
btw, een koe die wij opeten is maar net het kalf-zijn ontgroeid, anders is het vlees veel te taai en enkel goed om te koken.
als jij een oud dier opeet voelt dat aan als het eten van een stuk rubber.

tenzij je het dier een handje helpt met het op natuurlijke wijze (doch op jonge leeftijd) sterven ;)

:nana:

Red devil zei:
Mwoah, laten we zeggen dat het mij niet gelijk motiveert om mijn stukje vlees te laten staan :)
8)
Het is ook vrijwel onmogelijk om een uitmuntende fysiek op te bouwen als bber zonder dierlijke voeding. Dus als je in deze sport wil slagen zal je toch moeten toegeven aan de "zonde"...

enrico zei:
vlees eten van een op natuurlijke wijze gestorven dier = niet verantwoord door mogelijke besmettingen etc.
btw, een koe die wij opeten is maar net het kalf-zijn ontgroeid, anders is het vlees veel te taai en enkel goed om te koken.
als jij een oud dier opeet voelt dat aan als het eten van een stuk rubber.

ok dat wist ik niet, bedankt voor de info!

en natuurlijk is het makkelijker om met vlees en vis een goede fysiek op te bouwen....het is niet anders....

Het is ook vrijwel onmogelijk om zonder hulpmiddelen een uitmunted fysiek op te bouwen als BB-er, misschien wel 1 van de redenen dat er in de BB-wereld niet veel vegetariers rondlopen. Een groot gedeelte van de mensen die in de westerse samenleving vegetarier zijn, zijn ook op andere vlakken bewust met hun gezondheid bezig. Als voorbeeld de straight edgers, die het vega zijn naar mijn mening wel erg ver doorvoeren, geen alcohol, geen drugs, geen coïtus om de coïtus. Maar goed dat is dus een extreme stroming binnen de vega wereld, zelf zie ik het gewoon als voedingswijze en leid mijn overige leven gewoon net zo gezond of ongezond als anderen.

Maar voor het grootste deel bestaat de wereld van vegetariers toch uit mensen die behoorlijk strikt er op letten wat gezond voor hun is of niet, er zal dus ook niet snel worden overgegaan tot het gebruik van chemische hulpmiddelen om tot een bepaald doel te komen. Zelf heb ik daar zoals gezegd minder problemen mee, maar misschien ook omdat ik zonder hulpmiddelen ook tot een aardig fysiek zou kunnen komen, alleen ben ik daar nu niet meer mee bezig, andere sporten hebben meer prioriteit. En net zo goed als BB een grote inspanning vereist om tot een redelijk hoog niveau te komen, vereisen de sporten die ik beoefen ook een goed fysiek en uitverhoudingsvermogen. Het bereiken van dat niveau is dus zonder welk voedingsmiddel van dierlijke oorsprong gewoon mogelijk en er zijn legio voorbeelden van op hoger niveau presterende sporters die ook een vegetarisch levenswijze hadden of hebben. Carl Lewis was bijvoorbeeld tijdens zijn voorbereidingen voor belangrijke wedstrijden een part-time vegetarier.

Vegetarier zijn heeft overigens gewoon met een overtuiging te maken dat je al het leven respecteert en er voor jouw genot niet een ander levend wezen dat leven hoeft op te geven. Natuurlijk zijn er voor velen andere motieven om vegetarier te worden, maar vaak is het respect voor al het leven het hoofdmotief om vegetarisch te leven.

Ik lees in deze discussie en in vorige discussie dat vegetariers de vleeseters niet zouden respecteren in hun keuzes, maar helaas is het juist te vaak totaal andersom. Ga als vegetarier met een groep van fervente vleeseters uit eten en je kan jezelf de hele tijd verdedigen waarom je vegetarier bent. Spreek hier overigens niet alleen uit eigen ervaring maar wat ik van een groot gedeelte hoor van mensen die ook vegetarisch leven.

Wat mij betreft eet een ieder gewoon zijn lapje vlees, zie niet in waarom ik of wie dan ook dat zou moeten afkeuren. Een ieder is in dit land vrij in zijn keuzes, daar tegen in te gaan leid alleen maar tot aversie t.o.v. het vegetarisme. En eigenlijk ook wel terecht, ook al is een natuurlijk een van beide kanten goed onderbouwde discussie op dit vlak nooit weg.

Terugkomend op het combineren van eiwitten dat nodig zou zijn, zelf let ik daar dus nooit op. Kan zijn dat mijn dieet gewoon uitgebalanceerd is en de benodigde aminozuren dus vanzelf wel in mijn lichaam komen. Maar het kan ook zijn dat de in 1914 op ratten uitgevoerde test om te achterhalen wat een goed aminozuurprofiel voor de mens is, inmiddels zwaar achterhaald is. Mochten er echt grote tekorten van een bepaald aminozuur in een vegetarisch dieet aanwezig zijn, zouden er denk ik al lang verhalen verschenen zijn van vegetariers die spontaan omvallen.

Ericr zei:
Mochten er echt grote tekorten van een bepaald aminozuur in een vegetarisch dieet aanwezig zijn, zouden er denk ik al lang verhalen verschenen zijn van vegetariers die spontaan omvallen.
Als je sportief heel actief bezig bent en zeker topsport en bbing dan zal je zeker problemen krijgen of slechte progressie boeken.

Verder zijn er veel meer websites waar vegetariers hoog van de toren blazen om vleeseters (omnivoren) af te keuren dan dat er websites zijn waar vegetariers worden afgekeurd door omnivoren of waar vleesgebruik word aangemoedigd. Het stoort mij in die zin dat men bepaalde dingen wilt opdringen en zeker als de argumentatie kant nog wal raakt.
Verder heb ik ook respect voor ieders keuze.

Red devil zei:
Misschien een rare vraag, maar hoe zwaar ben jij en hoe lang?
Volgens mij is het ontzettend moeilijk om als vegatrier gespierd te worden. Ik kan me nog wel iemand herinneren die ook vegetarier was die ontzettend overtuigd was over het feit dat je geen vlees e.d. nodig had. Sorry, maar hij was vel over been en zag er niet uit.

Het schijnt dat er ergens een bodybuilder rondloopt die geen vlees en dierlijke eiwitten eet maar zoiets is haast niet te doen.
Bill Pearl is vegetarier en voormalig wereldkampioen BB.

Ik ben zelf veganist. Maar ook als veganist kun je prima bodybuilden, zie ook vegan bodybuilding

Red devil zei:
He fabian, train je nog wel eens op de aclo :D
Zag je de laatste tijd nooit meer, was je nog wel fanatiek aan het trainen??
:) Ik ben een hele poos aan het prutsen geweest, vanwege shit met ex, en voelde me niet lekker. Gingen ook alleen maar kilo's af :mad: Pas sinds nieuwjaar ben ik echt continu weer aan het trainen, 3 keer in de week meestal. En daarvan zit ik tegenwoordig alleen de zondag middag op de ACLO. De overige keren ben ik op de ALO, alwaar ik jou ook 1 keer zag maar jij mij niet ;)

Ben inmiddels ook al aan de vega creatine :cool:

Fabels zei:
:) Ik ben een hele poos aan het prutsen geweest, vanwege shit met ex, en voelde me niet lekker. Gingen ook alleen maar kilo's af :mad: Pas sinds nieuwjaar ben ik echt continu weer aan het trainen, 3 keer in de week meestal. En daarvan zit ik tegenwoordig alleen de zondag middag op de ACLO. De overige keren ben ik op de ALO, alwaar ik jou ook 1 keer zag maar jij mij niet ;)

Ben inmiddels ook al aan de vega creatine :cool:

Zag dat je linkte naar een site met allerlei facts over veganistisch/vegatarisch eten e.d.
Ben benieuwd of het je lukt om zonder supps en vlees wat kilootjes aan te zetten. Denk dat wel wat mensen dit interessant vinden maar vergeet niet dat men hier vrij skeptisch is tegenover vegatarisch BB... dat je je daardoor extra gemotiveerd mag voelen :)

Terug
Naar boven