En inderdaad als je je 5RM naar 10RM traint wordt je er zeker niet zwakker op. In tegendeel zelfs, je 1RM zal ook stijgen zij het niet zo sterk als met intensiteit dichter bij 1RM trainen.
Het is denk ik hierbij belangrijk dat je het onderscheid maakt tussen de volgende 2 zaken:
1. Verbetering van je kracht-potentieel, wat met name een structureel/musculair iets is: De verdikking van de fysiologische dwarsdoorsnede van spiervezels als gevolg van hypertrofie.
2. Het tot expressie laten komen van dit verbeterde potentieel in hogere RM's, wat met name een functioneel/neurologisch iets is: Het verbeteren van neuromusculaire efficientie 'de groove' door gericht een bepaald type neural drive te trainen.
Soms gaan 1 en 2 direct samen, vaker zie je op termijn dat eerst het een weer verbeterd moet worden, voordat het ander weer vooruitgang laat zien.
Maw. alle trainingsvormen/variaties waardoor myofibrillaire hypertrofie plaats vind, zal in
theorie het POTENTIEEL voor een hoger 1RM verbeteren.
Of dit ook daadwerkelijk tot expressie komt is een ander verhaal. Dat hangt met name af van de vraag of je er ook neuromotorisch gezien
gericht genoeg op traint (groove, SAID).
Wat ik me nou afvraag is of je 10RM sneller stijgt door reps op je 5RM toe te voegen of door je 5RM te verhogen. Ik vermoed dat je die 5RM 100kg bench sneller je 10RM kan maken door je 5RM naar 120 te trainen bijvoorbeeld dan door op 100kg te blijven trainen en reps toe te voegen.
In de eerste instantie zal 10RM (of ieder willekeurig type RM) het snelst stijgen als je er gericht op traint.
Op het moment dat je vast loopt, kunnen variaties in protocol, zoals 5x5 en het verhogen van je 5RM wederom het potentieel voor een hoger 10RM verbeteren.
Dat zal dan pas weer volledig tot uiting komen zodra je weer gericht op het 10RM traint.
Edit: Vuistregel is hier dat hoe verder twee typen RM's van elkaar vandaan liggen, hoe minder wederzijdse overdracht er uberhaupt zal zijn.
Maw. verhoging 3RM zal een snellere en duidelijkere verbetering laten zien van het 1RM, dan verbetering van je 10RM en een betere 8RM heeft sneller positive invloed op je 10RM dan een 3RM.
Zoals Jezza dus ook al stelt: Als de geperiodiseerde variatie in je training sterk verschilt met het specifieke karakter van waar je feitelijk op traint, dan is het wijs dit toch enigszins bij te houden.