MuscleMeat

Verlaagd testosteron gehalte door te weinig vet in de voeding (nu ook NL vert)

mijn vraag past niet helemaal in deze topic maar geen zin nieuwe te openen dus komt ie . in S&F lees ik vaak dat mensen met een hoogvetperc in het begin (zolang t perc niet tot redelijk niveau gedaald is) vet uit het dieet zoveel mogelijk moeten vermijden , ook onverzadigd . Verkeerde interpretatie mijnerzijds of heb ik het goed begrepen ? (van peter v.d zon) . Makes sense want volgens deze redenatie heeft je lichaam genoeg vet om op te teren tijdens de cut... maar ook in de cut heb je een bep (gering) perc vet in je voeding nodig niet ?? lijkt mij dat je anders erg veel koolhydr en prot moet gaan stouwen om je cal max te halen.
mijn situatie is een perc van 23% dus moet nodig gaan cutten maar ik wil geen onhaalbaar (vet helemaal mijden lijkt mij onmogelijk) dieet aangaan en onrendabel trainen omdat mijn testo te laag is/word door (zie deze topic). of zie ik t verkeerd

• Topic Starter Topic Starter
Het hangt van de tijd af die je hebt om te cutten. Ik denk dat vd Zon miss uitgaat van iemand, die weinig tijd heeft.

De allersnelste methode om vet te verliezen zonder al te veel spieren is:
2 tot 2,5 x je gewicht eten aan eiwitten
beetje essentiële vetten, zoals extra visolie of levertraan
groenten
Dus: geen KH en geen vetten.

Dit kan je maximaal 4 wkn doen... en zo mogelijk langer met een forse refeed tussendoor.

Een menselijker manier is idd met meer vet er in. En weinig KH. Net zoveel KH als nodig voor je hersenpan, omdat je anders rond 100 gram KH dagelijks uit eiwitten moet gaan halen middels gluconeogenese en da's ook weer zonde van die dure eiwitjes. Minder KH kan goed, maar is niet strikt noodzakelijk. Meer KH is zonde van de vetten die je daardoor niet verbrandt.

Belangrijke reden om niet extreem veel eiwitten te consumeren: je zet je lichaam op om eiwitten te gebruiken als KH-bron. En dat wil je niet.
Je moet je energietekort niet te groot maken.. zoals ik zei: heel veel KH consumeren is zinloos.. heel veel eiwit consumeren betekent indirect: veel KH consumeren.. en dus: tralala ... vetten blijven over.

Welke vetten je kiest... daar valt ook nog een boom over op te zetten. Volgens dit artikel: bij voorkeur enkelv onverz en verz vetten voor je hormonen. En in de verz vetten bij voorkeur middellange en korte vetzuren (kokos, roomboter). Maar voor je lichaam is verder ook meervoudig onverz vet nodig..

En ... groenten natuurlijk. Voor de smaak, voor de vulling, voor de vezels en voor je fytonutriënten (vitamines etc.)

Esperantisto zei:
Het hangt van de tijd af die je hebt om te cutten. Ik denk dat vd Zon miss uitgaat van iemand, die weinig tijd heeft.

De allersnelste methode om vet te verliezen zonder al te veel spieren is:
2 tot 2,5 x je gewicht eten aan eiwitten
beetje essentiële vetten, zoals extra visolie of levertraan
groenten
Dus: geen KH en geen vetten.

Dit kan je maximaal 4 wkn doen... en zo mogelijk langer met een forse refeed tussendoor.

Een menselijker manier is idd met meer vet er in. En weinig KH. Net zoveel KH als nodig voor je hersenpan, omdat je anders rond 100 gram KH dagelijks uit eiwitten moet gaan halen middels gluconeogenese en da's ook weer zonde van die dure eiwitjes. Minder KH kan goed, maar is niet strikt noodzakelijk. Meer KH is zonde van de vetten die je daardoor niet verbrandt.

Belangrijke reden om niet extreem veel eiwitten te consumeren: je zet je lichaam op om eiwitten te gebruiken als KH-bron. En dat wil je niet.
Je moet je energietekort niet te groot maken.. zoals ik zei: heel veel KH consumeren is zinloos.. heel veel eiwit consumeren betekent indirect: veel KH consumeren.. en dus: tralala ... vetten blijven over.

Welke vetten je kiest... daar valt ook nog een boom over op te zetten. Volgens dit artikel: bij voorkeur enkelv onverz en verz vetten voor je hormonen. En in de verz vetten bij voorkeur middellange en korte vetzuren (kokos, roomboter). Maar voor je lichaam is verder ook meervoudig onverz vet nodig..

En ... groenten natuurlijk. Voor de smaak, voor de vulling, voor de vezels en voor je fytonutriënten (vitamines etc.)
dank voor de heldere richtlijnen Esperantista ;) weer een boel opgefrist en opgestoken ... maar er worden weer vragen opgeroepen natuurlijk dus hiervolgend wat meer info

iets vooraf : t dieet die jij aanraad is erg keto-achtig he, eigenlijk gewoon ketogeen ..? just curious. Ik train ,minus alle lange tussenpozen, ong 3 jr (tot. 5), heb teveel ups en downs gehad, maar steeds erg hoge ups en diepe downs . Ik begin nu weer na zo'n diepe down/periode van niet-trainen (meestal door gebrek aan motivatie en/of tijd) maar dit terzijde. stats 26jr bij 90kg bij 1.73 bij ong. 25% ,vroegere stats waren significant beter.

Bedoel je 2x lich gewicht of 2x vvm aan eiwit? dat scheelt nogal wat! met een basis cal behoefte van 2500 (niet de mijne,voor t gemak hou ik t aan... raadzaam ??) en met een verhouding van 30/30/40 hou ik 150gr voer over (je raad 100gr aan daarom), waar kan ik die beste onderbrengen bij t vet of eiwit ?? Je hebt t over 'niet teveel' kh en eiwit consumeren, heb je daar ook een richtlijn voor ? t zal zowieso veel ge-trial-and-error worden in t begin denk ik om te kijken hoeveel van wat ik nodig heb om niet aan te komen in vet. Is een zware training wel mogelijk met slechts 100gr kh op een dag?? of zal ik me training er ook op moeten aanpassen ? ik ben dol op zwaar dl-ten en squatten dus weet niet of ik t met 100gr volhou! of zeur ik teveel :p Die refeeds hoe frequent moet dat ? ik zou op elke trainingsdag wel wat extra KH lusten , verstandig? . Dat gedeelte over vetten, zal ik kip moeten laten ?? :eek: Hoe zit t met cardio in combi met dit zo'n dieet?
Die allersnelste methode (geen KH en weinig/geen vet) die je aanraadde , ik denk dat je met zo'n dieet niet voluit kunt gaan ? of je lich moet er goed op aangepast zijn om eiwit als energie te stoken . een 'ouderwets' dieetje dan maar? :o of vind je keto goed te doen

Laatst bewerkt:
Weet dat Espi niet tegen KH kan en daarom gedwongen is een keto-dieet te volgen.

Ketodieet is een groot woord.. wat is keto? Ketose is wanneer je niet meer voldoende KH hebt om functies te verrichten die normaliter door glucose gedaan worden en nu door ketonen overgenomen worden.
In feite maakt iedereen altijd wel een beetje ketonen aan. De een voelt zich er beter onder dan de ander.
De specifieke functie van een ketodieet zie ik vooral om mensen, die extreem insuline resistent zijn en anderen die zich niet aan de discipline van een dieet kunnen houden, een handvat te geven.
Sommigen functioneren er uitstekend op (ik bijv) , beter dan op een standaard 'hoog-KH'dieet en anderen, zoals Big T zijn rabiate tegenstanders omdat ze zich er beroerd bij voelen. Daarentegen voel ik me beroerd op een standaard-dieet: ga te veel eten en breng de helft van de dag slapend door wegens hypo's.

Er zijn veel varianten op een ketodieet. Als je de CKD of TKD variant volgt, vul je je glycogeen eens per week/op trainingsdagen aan. De bekendste ketodiëten doen dat niet. Dat maakt ze voor sporters al minder geschikt.
Maar ik stel voor dat je vragen over een ketodieet stelt in een draad,die daar voor bedoeld is ipv een draad over de noodzakelijke hoeveelheid vv en eov in een normaal dieet.
En over refeeds heeft Burn een uitstekend artikel geschreven, daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Espi

Ik raak een beetje confused ??? door het voedingsverhaal...

1. Mag ik mijn eiwitten niet meer met KH nuttigen? (stond ergens in deze thread)
KH zorgen immers voor een insuline verhoging, waardoor behalve glucose ook aminozuren en andere voedingsstoffen beter opgenomen worden in de cellen toch? En na mijn training neem ik veel dextrose (glycogeen aanvullen en insuline verhoging) om vervolgens eiwitten te nemen.

2. Waarom mag ik vetten en KH niet samen nemen? Wat is dan een goede volgorde?

@espi: woon je nog steeds in de Betuwe? Ik woon ook in de Betuwe en in train in Tiel bij Body-Dynamics (vanwege een rug probleem daar terecht gekomen).

Eiwitten niet met KH? Kan dat niet terugvinden. Als je een ketodieet doet , neem je geen eiwitten.
Eiwitten zelf geven trouwens ook een insuline-respons. Vandaar dat de meest extreme insuline-resistente mensen niet te veel eiwitten moeten consumeren, anders krijgen ze alsnog te veel insuline in het bloed. Je wilt niet weten hoe extreem reactief de insuline is bij sommige mensen.
Gelukkig zorgt lichaamsbeweging voor een grotere insuline-gevoeligheid.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de beste resultaten bereikt worden met het innemen van eiwitten tijdens de training.. dat doe ik dus al regelmatig. Met KH omdat dit o.a. de cortisolproduktie vermindert. En bovendien energie levert.

Vetten met KH geven extra insuline af, waardoor je sneller kans loopt dat het nuttige glucose niet in de spiercel maar in de vetcel terecht komt. Dat wil je niet. Volgens info wordt de spiercel sneller insuline-resistent dan de vetcel. Dwz. : je glucose komt eerder in de vetcel terecht bij insuline-resistentie.
Als je KH vnl tijdens/na activieit inneemt, dan heb je de hoogste insuline-gevoeligheid.

Nee, ik woon in Wageningen.. dat is geen onderdeel van de Betuwe, maar ik heb wel 3 jaar lang in Lienden bij Juliënsport getraind, een van de beste sportscholen van NL. Vind het nog steeds jammer dat ik er niet meer kan trainen (te ver fietsen als je niet meer goed kan fietsen, rond 30km retour)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven