MuscleMeat

Verplicht Nederlands leren voor sociale woning kan niet voor Europa

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
De juridische experten van de Europese Unie lijken ernstige bedenkingen te hebben bij de Vlaamse Wooncode, die eerder deze week door het Vlaams parlement werd goedgekeurd. Dat meldt La Libre Belgique.

Nederlands leren
De Wooncode is omstreden in Franstalig België. Om in aanmerking te komen voor een sociale woning, moeten kandidaten hun bereidheid tonen Nederlands te leren. De juristen, die in december vorig jaar door de Waalse autoriteiten werden aangezocht zich over de tekst te buigen, hebben hun analyse afgerond, stelt de Franstalige krant.

Discriminatie
In een verwijzing naar het principe van gelijkheid van behandeling zullen de Europese autoriteiten eraan herinneren dat "ostentatieve discriminaties, gebaseerd op nationaliteit, maar ook elke verheelde vorm van discriminatie die tot hetzelfde resultaat leidt", verboden zijn, preciseert La Libre Belgique. (belga)

Wat een gezeik zeg. Als je ergens gaat wonen doe je toch op z'n minst de moeite om de taal te willen leren. Wie zelfs die moeite niet wil doen blijft beter waar ie is...

Wanneer komt die burgeroorlog nou in Belgie?

laat die belgen zelf eerst eens fatsoenlijk nederlands spreken :D

hoe dient overigens die bereidheid getoond te worden?

De juridische experten van de Europese Unie lijken ernstige bedenkingen te hebben bij de Vlaamse Wooncode, die eerder deze week door het Vlaams parlement werd goedgekeurd. Dat meldt La Libre Belgique.

Nederlands leren
De Wooncode is omstreden in Franstalig België. Om in aanmerking te komen voor een sociale woning, moeten kandidaten hun bereidheid tonen Nederlands te leren. De juristen, die in december vorig jaar door de Waalse autoriteiten werden aangezocht zich over de tekst te buigen, hebben hun analyse afgerond, stelt de Franstalige krant.

Discriminatie
In een verwijzing naar het principe van gelijkheid van behandeling zullen de Europese autoriteiten eraan herinneren dat "ostentatieve discriminaties, gebaseerd op nationaliteit, maar ook elke verheelde vorm van discriminatie die tot hetzelfde resultaat leidt", verboden zijn, preciseert La Libre Belgique. (belga)

Wat een gezeik zeg. Als je ergens gaat wonen doe je toch op z'n minst de moeite om de taal te willen leren. Wie zelfs die moeite niet wil doen blijft beter waar ie is...

dus in belgië, dat franstalig is, moet men bij vlaams sprekende mensen, nederlands gaan leren? en jij zeurt over de moeite om "de taal" te leren? :roflol:

weg met het koningshuis?

De kl*te Walen gaan het weer eens verpesten! Was nu net een perfect idee om de integratie te verbeteren op die plaatsen. Heeft 0.0000 met discriminatie te maken :mad:

dus in belgië, dat franstalig is, moet men bij vlaams sprekende mensen, nederlands gaan leren? en jij zeurt over de moeite om "de taal" te leren? :roflol:
Huh? Nee man, het gaat over Vlaamse grond waar men geen moeite doet om Nederlands te leren maar wel een sociale woning wilt krijgen. Ze zijn nog te lui om te werken maar nu zelfs te lui om te spreken! De taalverschillen in België zijn echt zeer irritant, als je een Waal in Vlaanderen ontvangt verwacht die altijd dat hij Frans aangesproken wordt, als je echter naar Brussel gaat of Wallonie zal hij een Vlaming ook niet nederlands aanspreken zelfs al beheerst hij de taal. Dit stamt nog uit de tijd dat Walen de Vlamingen onderdrukten en het een mindere taal vonden!

gedeeltelijk toch :dunno:

De haat en nijd tussen de Walen en Vlaamen verbaasd me soms bij onze Zuiderburen, 'tis veel veller dan waar dan ook en met wie hier in Nederland.

Wel grappig dat je soms hier ook op het forum ziet hoe er 'gij' en dergelijke termen worden gebruikt. :D

Hebben jullie weleens in Belgie dat je op straat loopt, of in een winkewl waar dan ook dat je iemand aanspreekt en vervolgens Frans begin te spreken? en dus geen Vlaams kan, lijkt me wel irritant soms.

Nederlands leren

Discriminatie

dat argument zou opgaan moest Belgie maar 1 officiele taal kennen. Maar probeer een Franstalige Waal maar eens te verplichten de Nederlandse taal te leren als hij in Belgie woont. Alhoewel ik het met je eens ben, zal het juridisch heel moeilijk worden.

• Topic Starter Topic Starter
dat argument zou opgaan moest Belgie maar 1 officiele taal kennen. Maar probeer een Franstalige Waal maar eens te verplichten de Nederlandse taal te leren als hij in Belgie woont. Alhoewel ik het met je eens ben, zal het juridisch heel moeilijk worden.

indeed, maar als je 100 kandidaten hebt voor een sociale woning dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de nederlandstalige, of degene die bereid zijn de taal te leren, voorrang krijgen.

indeed, maar als je 100 kandidaten hebt voor een sociale woning dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de nederlandstalige, of degene die bereid zijn de taal te leren, voorrang krijgen.

Indeed, maar als het om een Franstalige Waal gaat zal het juridisch heel moeilijk wordne. Maar nog eens, ik vind dat de kennis van de taal primordiaal is om goed in je omgeving te kunnen functioneren.

Ik hoorde op tv een Engelsman zeggen dat hij hier al 20 jaar woont en nog geen woord Nederlands kent omdat het ook niet hoeft. "Ik had er geen nood aan want iedereen begreep me in het Engels."

Waarom zou het juridisch heel moeilijk worden?

Hoe zit dat dan met ambassade personeel bijvoorbeeld? Zelf werk ik bij een verhuurder in de sociale sector en we bedienen ook ambassades. Die plaatsen hun werknemers regelmatig in sociale woningbouw.

Waarom zou het juridisch heel moeilijk worden?

lees wat er voorheen reeds werd gepost.

"Verplicht Nederlands leren voor sociale woning kan niet voor Europa

Nederlands leren

Discriminatie
In een verwijzing naar het principe van gelijkheid van behandeling zullen de Europese autoriteiten eraan herinneren dat "ostentatieve discriminaties, gebaseerd op nationaliteit, maar ook elke verheelde vorm van discriminatie die tot hetzelfde resultaat leidt", verboden zijn, preciseert La Libre Belgique. (belga) "

Ja, dat zeggen ze inderdaad. Maar ik snap die discriminaliteit niet zo, en al helemaal niet gebaseerd op nationaliteit. Het maakt toch niet uit wat voor nationaliteit je hebt, je moet gewoon bereid zijn om nederlands te leren. Volgens mij proberen ze gewoon een politiek correcte uitspraak te doen om de boel een beetje te sussen.

Ja, dat zeggen ze inderdaad. Maar ik snap die discriminaliteit niet zo, en al helemaal niet gebaseerd op nationaliteit. Het maakt toch niet uit wat voor nationaliteit je hebt, je moet gewoon bereid zijn om nederlands te leren. Volgens mij proberen ze gewoon een politiek correcte uitspraak te doen om de boel een beetje te sussen.

Waarom zou Europa welke boel een beetje willen sussen?

De Wooncode is omstreden in Franstalig België.

Volgens mij zien die belgen de wooncode niet als een feestje en aangezien discriminatie toch al een hot topic is, denk ik dat ze het maar afdoen als niet verstandig. Maarja, heb me er verder niet in verdiept hoor. Snap alleen niet waar zij de discriminatie zien, het is toch logisch dat ze eisen stellen. Daarnaast kun je gewoon je bereidheid tonen om Nederlands te leren, dat kan iedereen. Dus er wordt niemand uitgesloten imho.

Terug
Naar boven