Mij werd verteld dat Sirius en crunches hetzelfde zijn dus geen verschil. Van de sportschool
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mij werd verteld dat Sirius en crunches hetzelfde zijn dus geen verschil. Van de sportschool
Degene die je dat verteld heeft weet niet waar hij/zij het over heeft. Een crunch is het samentrekken van de buikspieren waardoor je wervelkolom licht buigt en je schouders waarschijnlijk een stukje van het oppervlak waar je op ligt af komen, niets meer. Bij een situp doe je dit ook maar er vindt ook flexie van het heupgewricht (verkleinen van de hoek tussen je boven- en onderlichaam) plaats, waardoor je hele bovenlichaam naar je knieën toe beweegt.
De crunch is een 'zuivere' buikspier oefening, de situp is meer voor je core in het algemeen.
Zo klinkt het alsof de situp superieur is ...
De situp is een heupbuiger oefening (met een klein beetje crunch erbij... maar vaak ook niet).
De crunch is een buikspier oefening.
met de ene "krul" je echt je lichaam naar voren, met je neus richting je knieën zeg maar (ik gok dat dit crunch is)
met de andere hou je meer je lichaam recht en til je hem zo op, met je neus naar het plafond toe (ik zeg, sit up)

Nu laat je het klinken alsof de situp geen buikspier oefening is? terwijl je wel zeker je buikspieren gebruikt lijkt mij zo.
Met de crunch doe je enkel de eerste (+-) 90c van een situp, hoe kan je dan een situp doen zonder een "klein beetje crunch erbij" ??
wil je echt je buikspieren isoleren doe crunches of reverse crunches!
bij situps / leg raises betrek je voornamelijk je hip flexors (hoe heet dat int Nederlands?)
Ik zie mensen wel situps doen zonder dat de afstand tussen bekken en borstkas verandert.. ofwel .. da's geen crunch. Het kan wel, maar het gebeurt niet altijd (lang niet altijd.. stom getrek aan het hoofd, gebogen benen, iemand moet de voeten vasthouden, klagen over rugpijn... ik ben geen fan van situps. )