MuscleMeat

Vet% en menstruatie

Milou

Cool Novice
Waardering
16
Lengte
1m78
Massa
58kg
Vetpercentage
14%
Sinds een tijdje (ik schat 5,6 maanden) word ik niet meer ongesteld. Hoe suf het ook klinkt; ik leg nu pas de link naar mijn vet% Ik dacht eerst dat het tijdelijk was door stress oid (ik ben altijd heel regelmatig ongesteld) maar ik heb geen gestresste/drukkere periode achter de rug ofzo.

Nou is mijn vet% nooit veel te hoog geweest denk ik, ongetraind ergens tussen 20-30% schat ik. Maar nu ben ik toch bang dat het te laag is. Het is heel gestaag omlaag gegaan, absoluut niet snel, en nou heb ik laatst weer een plooimeting laten doen en toen was het zelfs weer omlaag gegaan, en mijn gewicht ook iets. (wat ik raar vind, want ik ben veel intensiever aan KT gaan doen en meer gaan eten)

En ik vind het dus al helemaal niet cool als dat gewichtsverlies ook nog eens spiermassa zou zijn:eek:

De vraag: hoe slecht is het om op een laag vet% te blijven hangen? Kan die menstruatie weer terugkomen als het lichaam eraan gewend is laag in vet te zitten (of is dit een hele domme vraag???)

Vet% omhoog krijgen = nog meer eten? Of werkt het niet zo simpel? Ik wil niet weer slap/vettiger/hoe omschrijf ik het;) eruit gaan zien!

Volgens mij ben je zwanger :)

Profciiat!

Pics!? ik geloof je niet!

Nee, maar even serieus. Waarom ga je niet gewoon naar de dokter?

Ik ben dan wel geen vrouw, maar voor zover ik weet kan een laag vetpercentage het wel beïnvloeden. Volgens je stats sta je nu op 14%?.. opzich is dat nog niet zorgwekkend, maar een vrouw mag (afhankelijk van jou leeftijd) behoorlijk wat meer vet hebben.

Sowieso even aan je huisarts vragen lijkt me het beste :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
Hmz, misschien toch naar huisarts idd. Maar echt grove klachten heb ik nou ook weer niet, dus dan vind ik het al snel onzin om ervoor naar de dokter te rennen...

Hmz, misschien toch naar huisarts idd. Maar echt grove klachten heb ik nou ook weer niet, dus dan vind ik het al snel onzin om ervoor naar de dokter te rennen...

Het is nooit onzin naar de huisarts te gaan eigenlijk ;)
Ben je vandaag al geweest?
Ik denk zelf niet zo zeer dat het met je vetpercentage te maken heeft, eerder je leeftijd. Als je nog jong bent is die een paar jaar vaak nog heel onregelmatig en kan het wel eens zijn dat je een lange periode niet of wel ongesteld bent.
De menstruatie verliezen omdat je vet zo laag is zie je eerder bij anorexia patiënten die op een percentage van 0-5% zitten. (Ook sommige vrouwelijke bodybuilders maar dat weet ik niet precies hoe dat zit)

Niet meer ongesteld worden is echt niet gezond, dat hebben anorexia patiënten ook, zie jij er zo uit? Dan is het niet goed.

Hoi Milou,

Het is idd een bekend iets als het vetpercentage heel laag is bij vrouwen dat je ongesteldheid uit kan blijven. Het beinvloed ook je vruchtbaarheid!!! Maar ik denk dat het wel raadzaam is om even langs de huisarts te gaan.

Succes!

Ik denk zelf niet zo zeer dat het met je vetpercentage te maken heeft, eerder je leeftijd. Als je nog jong bent is die een paar jaar vaak nog heel onregelmatig en kan het wel eens zijn dat je een lange periode niet of wel ongesteld bent.
De menstruatie verliezen omdat je vet zo laag is zie je eerder bij anorexia patiënten die op een percentage van 0-5% zitten. (Ook sommige vrouwelijke bodybuilders maar dat weet ik niet precies hoe dat zit)

Aan de leeftijd zal het niet liggen, ben al ruim 10 jaar met regelmaat ongesteld.

---------- Toegevoegd om 18:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:56 ----------

Niet meer ongesteld worden is echt niet gezond, dat hebben anorexia patiënten ook, zie jij er zo uit? Dan is het niet goed.

Nou nee, absoluut niet, ben iets afgevallen (57 kg nu) dus licht ondergewicht wel, maar dat hebben volgens mij veel vrouwen die intensief trainen, bovendien eet ik goed (ik mis geen vetten uit voeding ofzo, integendeel!)

---------- Toegevoegd om 18:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:58 ----------

Hoi Milou,

Het is idd een bekend iets als het vetpercentage heel laag is bij vrouwen dat je ongesteldheid uit kan blijven. Het beinvloed ook je vruchtbaarheid!!! Maar ik denk dat het wel raadzaam is om even langs de huisarts te gaan.

Succes!

Ja, ik weet dat het geen goed teken is. Bluh. Ik ga morgen toch maar ff de huisarts bellen.

Goed idee om naar de huisarts te gaan :thumb:

*foutje

Laatst bewerkt:

Zo laag?

Waar staat haar leeftijd eigenlijk.???

oh ****... sorry ik zag 55 aan voor je leeftijd, maar dat waren het aantal posts :-/

Je moet anders even de blog van Pauline Nordin checken. Ik herinner me
dat ze een post geschreven heeft over hoe ze het raadzaam vindt om bij
een laag vetpercentage en het uitblijven van je menstruatie de pil te nemen
om zo de aanwezigheid van voldoende vrouwelijke hormonen in je lichaam te
verzekeren (of zoiets).

Gevonden: http://www.fighterdiet.com/blog/?p=873

Laatst bewerkt:
Je moet anders even de blog van Pauline Nordin checken. Ik herinner me
dat ze een post geschreven heeft over hoe ze het raadzaam vindt om bij
een laag vetpercentage en het uitblijven van je menstruatie de pil te nemen
om zo de aanwezigheid van voldoende vrouwelijke hormonen in je lichaam te
verzekeren (of zoiets).

Gevonden: http://www.fighterdiet.com/blog/?p=873

Dank je! Heb het doorgelezen, wellicht biedt de pil een uitkomst idd. Al vraag ik me af hoe die link wordt gemaakt tussen de hormonenbalans en toch het feit dat je een nepbloeding krijgt op de pil, ik bedoel te zeggen dat het volgens mij dan de oorzaak niet aanpakt.

Anywayzz afspraak huisarts staat dus ik laat nog weten wat ie ervan zegt!

Dank je! Heb het doorgelezen, wellicht biedt de pil een uitkomst idd. Al vraag ik me af hoe die link wordt gemaakt tussen de hormonenbalans en toch het feit dat je een nepbloeding krijgt op de pil, ik bedoel te zeggen dat het volgens mij dan de oorzaak niet aanpakt.

Anywayzz afspraak huisarts staat dus ik laat nog weten wat ie ervan zegt!

Ok, hopelijk raak je dan een beetje wijzer. Ben wel benieuwd wat hij erover denkt!

Ben inmiddels naar de dokter geweest en hij stond erop een nieuwe huidplooimeting te doen want mijn verhaal van vet% vond hij geloof ik niet aannemelijk, hij begon over stress en blabla)

Nou kwam daar 11% uit (??) Hij stelde me wel een beetje gerust door aan te geven dat het een indicatie blijft en dat er een marge omheen ligt (het zou ook bijv 15% kunnen zijn)

Hoe dan ook zag hij geen heil in de pil slikken om het weer op te wekken, gezien het geen echte bloeding is, en adviseerde hij toch sterk om wat aan te komen. Blijkbaar kunnen andere klachten die ik de laatste tijd heb hieraan gelinkt zijn (slecht/te weinig slapen, traag herstel op training en een oude blessure die weer om de hoek komt kijken *zucht* , het erg koud hebben/slecht warm krijgen enz enz)

De Conservatieveling wilde me doorsturen naar een dietist:P En schildklierfunctie checken. Dat 2e ok, maar ik ga niet naar zo'n doos die me doodleuk dingen vertelt die ik zelf ook wel weet, of dingen waar ik het niet mee eens ben:D

Ik heb over een maand een nacontrole afspraak om te zien of de stats al wat omhoog zijn gegaan:D

Maarrr ff serieus; vind het niet echt cool om nu puur in vet aan te komen; want daar komt het op neer natuurlijk...ik ben redelijk tevreden met hoe ik er nu uitzie, en ben bang dat dat dus weer verandert zeg maar:(

Ik ben toch echt heel erg benieuwd hoe je er uit ziet.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat bij 1.78m, 58kg en 11% niet te mager bent. Sorry ik wil je niet aanvallen o.i.d. maar misschien is het echt niet gezond? Wellicht als je een keer een foto'tje kunt plaatsen kunnen wij er over oordelen.

Wat zijn verder dat je doelen?

een marge er om heen, dus kan het vetp ook minder zijn als 11%.........;)

Terug
Naar boven