MuscleMeat

Vet of Koolhydraat of Spiermassa verbranden?

Okselsnietfris

Cool Novice
Waardering
3
Ok, ik train dus in purmerend, en mn trainer daar zegt dat je op een lege maag 't beste cardio kan doen omdat je dan geen koolhydraat oid hebt en dat je dan puur vet verbrand
Nu train ik in de studio @ elst, en de trainer daar (zelf een bber) zegt dat ik dat beter niet kan doen want dan verbrand ik spiermassa

Nou ben ik ff naar Gendt geweest met 'n vriend ff daar trainen en die trainer daar zegt dat het allebei niet 100% klopt, hij zegt dat als ik mijn hartslag rond de 130 hou dat ik vet verbrand en dat als ik op een lege maag of volle maag, nuchter, whatever cardio ga doen dat 't allemaal 'tzelfde is
Dat als ik snel ga rennen oid dat m'n hartslag te hoog word en dat het voor m'n lichaam te snel gaat en dan kan ie geen vet verbranden voor energie, maar juist koolhydraat én spiermassa
En dat als ik mn hartslag redelijk normaal hou en nog kan praten enz. tijdens de cardio, dat ik dan vet verbrand

Nu weet ik niet wat ik moet geloven, 't zijn alle 3 trainers, alle 3 een diploma etc
Maar zeggen alle 3 iets anders
Wat klopt er nou en wat klopt er niet?;)

Hartslag niet te hoog, max 140bpm en op de nuchtere maag niet langer dan 60 minuten. Daar heb ik goede ervaringen mee. En je hoeft niet bang zijn om spiermassa te verliezen.

Diploma's zeggen geen ****, het gaat puur om ervaringen!

Ok, ik train dus in purmerend, en mn trainer daar zegt dat je op een lege maag 't beste cardio kan doen omdat je dan geen koolhydraat oid hebt en dat je dan puur vet verbrand
Onzin, duurt minimaal 90 minuten voordat je aan de vetverbranding zit en dat wil je helemaal niet meemaken..

Nu train ik in de studio @ elst, en de trainer daar (zelf een bber) zegt dat ik dat beter niet kan doen want dan verbrand ik spiermassa
ook onzin, duurt minimaal 3 kwartier voordat je door de lactaten heen bent. Maar er zit een kern van waarheid in. Al krijg je niet vlug genoeg voedingstoffen binnen (als je bv niet ontbeten hebt) dan ga je na de cardiosessie om je gluco omhoog te krijgen, spieren afbreken. Is simpel op te vangen door dextro oid in je post, maar dan schiet je het doel voorbij van de cardio.. Gewoon ontbijten dus, duurt drie kwartier eerdat je de voedingstoffen binnen krijgt.

derde heeft soortemet gelijk, maar vet verbrand je niet. Je lichaam herwint energie uit het vetdepot wat deze tekort binnenkrijgt. Aangezien vetverbranding zeer langzaam is, moet je er voor zorgen dat je gluco op een stabiel laag nivau komt en blijft. Blijf dus van alle enkelvoudige KH af wat zorgt voor pieken en dippen en je alleen maar hongeriger laat voelen.. Dat en een goed doordachte training met KT en cardio..

Dan ook nog een advies van persoonlijke noot:
een trainer is een trainer en een voedings deskundige is een voedingsdeskundige en schoenmaker, blijf bij je leest. Voor training ga je dus naar een?... en voor voedingsadvies ga je naar een?....

Laatst bewerkt:
staat in elk goed boek over sportvoeding en er zijn legio publicatie's over. Heb daar zelf weinig aan toe te voegen en ben ervaringsdeskundige.

Er worden constant vetten verbrandt. In verhouding het meest in rust. Met cardio kan de totale en dus ook de vetverbranding worden opgevoerd. De intensiteit van trainen (en de conditie van de sporter) bepalen de verhoudingen van de te verbranden voedingsstoffen.

Ik denk dat het beide onzin is. Cardio op een lege maag is meer iets voor BB`ers die het laatste beetje vet willen wegbranden. Wedstrijdvoorbereidingen komen aan op details. Als je algehele voeding goed is ga je niet veel spiermassa verbranden.

Cardio op een tijdstip dat voor jou prettig is.

Er worden constant vetten verbrandt.

waar, maar is zo traag dat dit door het lichaam niet gezien word als "waardige" energiebron.. Het lichaam zal eerder roofbouw gaan plegen op de spieren om de gluco omhoog te gooien, dan over te gaan op vetverbranding..

Daarom is volledige depletie niet aan te raden, tenzij je gaat werken met eiwitbeschermers. Maar dat is weer een andere sectie op dit board..

Cardio zie ik meer als een verbrandingspost om de Kcal's te verbranden van de broodnodige voedingstoffen die je lichaam nodig heeft om de energie te herwinnen uit het vetdepot.
Key is dat je, je gluco net laag genoeg is om je lichaam vet te laten verbranden en hoog genoeg om het van de spieren af te laten blijven. Het is een zeer fijn lijntje waar je op balanceerd en daarom de opmerking dat enkelvoudige KH's hier niet in thuis horen..

• Topic Starter Topic Starter
En als ik nou 5gram BCAA & 5gram glutamine zou nemen voordat ik op een lege maag cardio zou doen?

waar, maar is zo traag dat dit door het lichaam niet gezien word als "waardige" energiebron.. Het lichaam zal eerder roofbouw gaan plegen op de spieren om de gluco omhoog te gooien, dan over te gaan op vetverbranding..

Daarom is volledige depletie niet aan te raden, tenzij je gaat werken met eiwitbeschermers. Maar dat is weer een andere sectie op dit board..

Cardio zie ik meer als een verbrandingspost om de Kcal's te verbranden van de broodnodige voedingstoffen die je lichaam nodig heeft om de energie te herwinnen uit het vetdepot.
Key is dat je, je gluco net laag genoeg is om je lichaam vet te laten verbranden en hoog genoeg om het van de spieren af te laten blijven. Het is een zeer fijn lijntje waar je op balanceerd en daarom de opmerking dat enkelvoudige KH's hier niet in thuis horen..

Ik ben het zeker met je eens. Ter aanvulling, naast de niet te hoge bloedglucose is een zoveel mogelijk constante bloedglucose spiegel van groot belang. Dus idd geen enkelvoudige koolhydraten maar complexe.

Je valt juist af van een tekort aan kcal's per dag, door een voedingsschemaop te stellen kan je dit bereiken. Je zou dan met cardio het tekort nog kunnen aanvullen. Ik ben ook aan het cutten en ik doe GEEN cardio. Wel fiets ik regelmatig maar dit is gewoon voor woon/werk. Tijdens de KT verbrand je ook genoeg kcals. Bovendien ben ik van mening door cardio je spiermassa en kracht verlies. (Spreek uit eigen ervaringen).

Je valt juist af van een tekort aan kcal's per dag, door een voedingsschemaop te stellen kan je dit bereiken. Je zou dan met cardio het tekort nog kunnen aanvullen. Ik ben ook aan het cutten en ik doe GEEN cardio. Wel fiets ik regelmatig maar dit is gewoon voor woon/werk. Tijdens de KT verbrand je ook genoeg kcals. Bovendien ben ik van mening door cardio je spiermassa en kracht verlies. (Spreek uit eigen ervaringen).

Ik verlies anders echt geen kracht, en zit minus 700 kcals onder de onderhoud, wel door cardio. Is gewoon mentaal tbh. Of je voeding is niet in orde.

Ik verlies anders echt geen kracht, en zit minus 700 kcals onder de onderhoud, wel door cardio. Is gewoon mentaal tbh. Of je voeding is niet in orde.

Ik doe het nu ook anders, als je bijvoorbeeld eerst cardio zou doen naar de KT heb je echt geen energie meer over, als je cardio na je KT zou doen is het wel goed voor je vetverbranding maar ook voor je spierverbranding aangezien je je lichaam niet opnieuw oplaad met carbs / eiwitten.

Ik weet niet hoe vaak jij cardio doet of hoelang jij traint maar ik deed 5 dagen in de week 1,5 uur cardio zonder KT, Vroeger deed ik zelfs eerst KT en daarna nog cardio. Nou dan kan je wel fluiten naar je spieren hoor.

Ik doe het nu ook anders, als je bijvoorbeeld eerst cardio zou doen naar de KT heb je echt geen energie meer over, als je cardio na je KT zou doen is het wel goed voor je vetverbranding maar ook voor je spierverbranding aangezien je je lichaam niet opnieuw oplaad met carbs / eiwitten.

Ik weet niet hoe vaak jij cardio doet of hoelang jij traint maar ik deed 5 dagen in de week 1,5 uur cardio zonder KT, Vroeger deed ik zelfs eerst KT en daarna nog cardio. Nou dan kan je wel fluiten naar je spieren hoor.

dit is echt onzin, cardio na kt is heel gangbaar en goed te doen, als je voeding eromheen goed is. Als je dan kunt fluiten naar je spieren doe je iets niet goed.

Als je 700 kcals onder je onderhoud zit verlies je echt wel kracht. Ik heb meer kracht op +1000 kcals boven onderhoud dan met +500 kcals boven onderhoud.

De trainer uit Gendt komt het dichtst bij de waarheid. Hoewel ze deels allemaal wel gelijk hebben.

Wat wel zo is is dat vetverbranding op een lege maag wel sneller gaat, maar dan moet je oppassen dat je niet te hoge intensiteit aanhoudt want dan is de kans groot dat je (omdat je in een katabole status zit, niet zozeer door een tekort aan khs) spiermassa gaat verbranding aangezien vet niet verbrandt kan worden tijdens hoge intensiteit. De reden is dat je lichaam tijdens slaap vet afbreekt, hierdoor is het mogelijk om op een nuchtere maag na het slapen snel vet te verbranding omdat het op dat moment een makkelijke bron van energie is.

Zelf zie ik het nut niet in van cardio na krachttraining. Mogelijk dat krachttraining hetzelfde effect heeft op vetverbranding als slaap, ik betwijfel het maar ik zou niet weten hoe dat zit. Maar ik denk dat je beter 's morgens je cardio kan doen, na je krachttraining (als je het goed doet) wil je echt niet nog eens 45 minuten lopen.

cutten doe je door op onderhoud te gaan zitten en je verbranding omhoog te gooien door cardio. Het snijden in je dieet om Kcal's te winnen is imo not done omdat je dan kostbare voedingstoffen die je nodig hebt voor spieronderhoud/opbouw mist.. En aangezien je moet eten om vet te verbranden, is het snijden in je dieet niet zo verstandig.. Dus 700+ onder je onderhoud zitten is imo niet verstandig. Beter een tandje op de crosstrainer bijzetten..

Key is je gluco op een continu, niet te laag nivau te zetten zodat je lichaam leert het vetdepot aan te spreken. Dit terwijl je zo veel mogelijk eet om je verbranding niet te verkloten en voor spierbehoud.. Klinkt raar, maar is de enige manier om niet te maken te krijgen met het allom bekende jojo effect..

Ik heb het op deze manier gedaan (en doe het nog steeds) en ben er meer dan tevreden over en het was makkelijk vol te houden.. Niets is meer k*t dan continu met een honger gevoel rond te lopen.. Stijgt je gluco, ff tandje bij op de cardio..

overigens doe ik cardio en KT niet op dezelfde dag

• Topic Starter Topic Starter
Conclusie: 't beste manier om vet te verbranden is dus in de ochtend wanneer je opstaat op een lege maag met 5gram bcaa en 5gram glutamine te cardio-en

Ja/nee?

in theorie wel idd, maar je zult toch voor jezelf een beetje moeten uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Ik vind het wel t best in de ochtend, whey shake met water vooraf, bcaa of amino's erna, de eerste 2 maaltijden na de cardio geen kh.

wel ontbijt, maar idd wachten met de KH of alleen zeer trage.. Is ook idd luisteren naar je lichaam en een beetje proefondervinden wat voor je werkt..

De theorie moet je als een soort lijdraad zien..

Terug
Naar boven