Fitness Seller

Vet of Vocht verlies ???

Records070

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m70
Massa
66kg
Hey allemaal, ik ben nu 2 weken geleden serieus aan het cutten met een vast schema. Ik ben erg blij dat ik nu al resultaat zie. Ben namelijk al zo'n 2 kilo kwijt :D..

Alleen las ik net op het internet dat je de eerste paar weken eerst vocht verliest? is dit waar?

Zo ja, hoe kan je je vocht verlies versnellen? Ik wil graag al me vocht zo snel mogelijk verliezen in dat geval :P Water versnelt het vocht verlies als't goed is, wat nog meer?

Thanks

Hey allemaal, ik ben nu 2 weken geleden serieus aan het cutten met een vast schema. Ik ben erg blij dat ik nu al resultaat zie. Ben namelijk al zo'n 2 kilo kwijt :D..

Alleen las ik net op het internet dat je de eerste paar weken eerst vocht verliest? is dit waar?

Zo ja, hoe kan je je vocht verlies versnellen? Ik wil graag al me vocht zo snel mogelijk verliezen in dat geval :P Water versnelt het vocht verlies als't goed is, wat nog meer?

Thanks

Dat moet je niet willen. Het vocht heb je nodig.

Wat er in de eerste week van een cut gebeurt, als je het goed doet, is dat je glycogeenvoorraden aardig leeg raken. Glycogeen wordt altijd opgeslagen samen met 3 x het eigen gewicht in water, en je hebt normaal zo'n 450 gram glycogeen in je lever en in je spieren, dus reken maar uit.

Als je glycogeenvoorraden eenmaal laag zijn, ga je volop vet verbranden. En dat is wat jij wilt, niet nóg meer vocht kwijt!

• Topic Starter Topic Starter
ah ok thx, dat is dan wat ik wil haha :P
Is het vocht verlies sneller of het vet verlies?

Dat moet je niet willen. Het vocht heb je nodig.

Wat er in de eerste week van een cut gebeurt, als je het goed doet, is dat je glycogeenvoorraden aardig leeg raken. Glycogeen wordt altijd opgeslagen samen met 3 x het eigen gewicht in water, en je hebt normaal zo'n 450 gram glycogeen in je lever en in je spieren, dus reken maar uit.

Als je glycogeenvoorraden eenmaal laag zijn, ga je volop vet verbranden. En dat is wat jij wilt, niet nóg meer vocht kwijt!

Alleen als je low carb zonder refeeds.

je verbrandt echt wel vet vanaf het eerste uur, maar er zit ook vocht bij ... komt er vanzelf weer bij met een refeed.

Alleen als je low carb zonder refeeds.
Dit is onjuist. Dit gebeurt in elke situatie waarbij je een (langdurig) calorieëntekort hebt. De mobilisatie van vet, hoofdzakelijk gereguleerd door de activiteit van hormone-sensitive lipase, komt pas op gang wanneer de verhouding insuline/glucagon laag is, en dit heb je al gauw wanneer je een paar (3 tot 5) uur niet hebt gegeten (bijvoorbeeld 's nachts) of wanneer glucose snel uit je bloed verdwijnt omdat je aan het sporten bent, waarbij de glycogeenvoorraden in je spieren aangesproken worden en snel leeg raken (binnen 2 uur van intense activiteit!) In beide gevallen verbruik je een groot deel van je glycogeenreserves en verlies je veel vocht. Wanneer je de glycogeenreserves vervolgens onvoldoende aanvult, omdat je met je calorieën onder je onderhoud zit en dus per definitie alle energie die binnenkomt (los van of die uit kh, vet of eiwit komt) verbruikt wordt en niet beschikbaar is voor het aanleggen van voorraden, blijven je glycogeenreserves laag en daarmee het vocht dat daaraan verbonden is.

Op deze regulatiemechanismes berust trouwens jouw geliefde Intermittent Fasting.

je verbrandt echt wel vet vanaf het eerste uur,
Dit is juist. Je verbrandt altijd wel wat vet, bij alles wat je doet, en hoe lager de intensiteit van je activiteiten, deste hoger het aandeel van de energie die je uit de vetverbranding haalt. Maar de activiteit van hormone-sensitive lipase wordt geremd door insuline. Zolang je glycogeenreserves vol zitten en voldoende glucose aanwezig is in je bloed, worden de vetreserves niet gemobiliseerd.

maar er zit ook vocht bij ... komt er vanzelf weer bij met een refeed.
Bij vet zit geen vocht. Vet is hydrofoob. Vocht is verbonden aan de opslag van glycogeen en komt inderdaad terug wanneer je glycogeenvoorraden aangevuld worden, dus bij een refeed.

Dit is onjuist. Dit gebeurt in elke situatie waarbij je een (langdurig) calorieëntekort hebt. De mobilisatie van vet, hoofdzakelijk gereguleerd door de activiteit van hormone-sensitive lipase, komt pas op gang wanneer de verhouding insuline/glucagon laag is, en dit heb je al gauw wanneer je een paar (3 tot 5) uur niet hebt gegeten (bijvoorbeeld 's nachts) of wanneer glucose snel uit je bloed verdwijnt omdat je aan het sporten bent, waarbij de glycogeenvoorraden in je spieren aangesproken worden en snel leeg raken (binnen 2 uur van intense activiteit!) In beide gevallen verbruik je een groot deel van je glycogeenreserves en verlies je veel vocht. Wanneer je de glycogeenreserves vervolgens onvoldoende aanvult, omdat je met je calorieën onder je onderhoud zit en dus per definitie alle energie die binnenkomt (los van of die uit kh, vet of eiwit komt) verbruikt wordt en niet beschikbaar is voor het aanleggen van voorraden, blijven je glycogeenreserves laag en daarmee het vocht dat daaraan verbonden is.

Op deze regulatiemechanismes berust trouwens jouw geliefde Intermittent Fasting.

:)

maar het klopt niet helemaal wat je zegt. Dat na 2 uur intensieve training (en dat is dan continu EN full body (zeg 24 sets van 45-60 seconden per spiergroep), niet 2 uur een beetje rondhangen in het squatrek) je spierglycogeen (zo goed als)op is is correct. Dat je het niet aanvult omdat je onder onderhoud zit is niet waar. Je lichaam zal een gedeelte echt wel aanvullen. Sterker nog, net na een training KH's eten zorgt ervoor dat de koolhydraten als glycogeen opgeslagen worden terwijl de vetverbranding op dat moment gewoon doorgaat ... tegelijkertijd dus.. heel bijzonder(maar dan ook alleen kort na de training). Volgensmij wordt zelfsglutamine dan gebruikt om koolhydraten te maken (neoglucogenese) om toch nog wat glycogeen aan te maken.

Maar inderdaad, bij te weinig voedsel(en helemaal bij te weinig KH's) worden de glycogeen voorraden niet serieus genoeg aangevuld om ze weer helemaal gevuld te krijgen.

Dit is juist. Je verbrandt altijd wel wat vet, bij alles wat je doet, en hoe lager de intensiteit van je activiteiten, deste hoger het aandeel van de energie die je uit de vetverbranding haalt. Maar de activiteit van hormone-sensitive lipase wordt geremd door insuline. Zolang je glycogeenreserves vol zitten en voldoende glucose aanwezig is in je bloed, worden de vetreserves niet gemobiliseerd.

toch wel. Bij rustige activiteit wordt er echt wel vet verbruikt as er nog SPIERglycogeen aanwezig is.

Bij vet zit geen vocht. Vet is hydrofoob. Vocht is verbonden aan de opslag van glycogeen en komt inderdaad terug wanneer je glycogeenvoorraden aangevuld worden, dus bij een refeed.

Ik bedoel er zit vochtveries bij het gewicht dat hij verliest. (trouwens ook darminhoud vanwege het verminderde volume van de inname)

@Poison

Zeg jij dat je glycogeenvoorraden sowieso laag blijven tijdens een cut? Waarom zouden je glycogeenvoorraden niet volledig bijgevuld kunnen worden als je onder je onderhoud eet? Is het niet zo dat (door insuline?) nieuwe energie eerst naar de glycogeenvoorraden gaat?

Insuline remt dan wel de vetmobilisatie maar zorgt er dan ondertussen toch ook voor dat je glycogeenvoorraden bijgevuld worden waardoor dan het netto gewichtverlies voornamelijk uit vetmassa bestaat. Dus, je verliest zowel vet als glycogeen voorraad, maar die laatste vul je constant weer bij door te blijven eten en trainen en het vet vul je niet bij omdat je onder onderhoud zit.

Maar ik ben een broscientist, dus misschien denk ik totaal verkeerd?

:)

maar het klopt niet helemaal wat je zegt. Dat na 2 uur intensieve training (en dat is dan continu EN full body (zeg 24 sets van 45-60 seconden per spiergroep), niet 2 uur een beetje rondhangen in het squatrek) je spierglycogeen (zo goed als)op is is correct. Dat je het niet aanvult omdat je onder onderhoud zit is niet waar. Je lichaam zal een gedeelte echt wel aanvullen. Sterker nog, net na een training KH's eten zorgt ervoor dat de koolhydraten als glycogeen opgeslagen worden terwijl de vetverbranding op dat moment gewoon doorgaat ... tegelijkertijd dus.. heel bijzonder(maar dan ook alleen kort na de training). Volgensmij wordt zelfsglutamine dan gebruikt om koolhydraten te maken (neoglucogenese) om toch nog wat glycogeen aan te maken.

Maar inderdaad, bij te weinig voedsel(en helemaal bij te weinig KH's) worden de glycogeen voorraden niet serieus genoeg aangevuld om ze weer helemaal gevuld te krijgen.

@Poison

Zeg jij dat je glycogeenvoorraden sowieso laag blijven tijdens een cut? Waarom zouden je glycogeenvoorraden niet volledig bijgevuld kunnen worden als je onder je onderhoud eet? Is het niet zo dat (door insuline?) nieuwe energie eerst naar de glycogeenvoorraden gaat?

Insuline remt dan wel de vetmobilisatie maar zorgt er dan ondertussen toch ook voor dat je glycogeenvoorraden bijgevuld worden waardoor dan het netto gewichtverlies voornamelijk uit vetmassa bestaat. Dus, je verliest zowel vet als glycogeen voorraad, maar die laatste vul je constant weer bij door te blijven eten en trainen en het vet vul je niet bij omdat je onder onderhoud zit.

Maar ik ben een broscientist, dus misschien denk ik totaal verkeerd?

Volgens mij zijn we het in wezen eens en moeten we alleen nog onderscheid maken tussen wat er acuut gebeurt op het moment dat je een maaltijd neemt of sport, en wat dat gemiddeld over de hele dag (of over de hele lengte van de cut) oplevert.

Ik heb zo'n soortgelijke discussie al een tijdje geleden met peanuthead gevoerd. Hij beweerde dat je tijdens een cut altijd catabool bent, en hij bedoelde dat ook letterlijk. Ik heb hem toen geprobeerd uit te leggen - maar ja, ain't nothing but a peanuthead he :p - dat je tijdens een cut overwegend of gemiddeld catabool bent, maar dat je na elke maaltijd echt wel een anabole fase hebt, waarin glucose inderdaad in de lever en in de spieren opgenomen en als glycogeen opgeslagen wordt.

Je kunt het vergelijken met wisselspanning: je hebt de anabole postprandiale pieken en de catabole dalen tussen maaltijden, en gemiddeld levert dit 220 V - oftewel een hoeveelheid energie die in de cut per definitie onvoldoende is om de accu (de glycogeenreserves) weer volledig op te laden.

Je accu verkeert dus in de cut tussen half leeg en (bijna) leeg, los van of je dieet low carb, low fat of low alles is. En daarom win je het vocht alleen terug bij een grondige refeed.

Wat er gebeurt als je na de training koolhydraten neemt, is dat je bloedsuiker acuut en binnen 15 minuten stijgt. Je alvleesklier geeft als respons insuline af aan de bloedbaan, wat ervoor zorgt dat de glucose door je spieren en door je lever opgenomen wordt om te worden ingebouwd in de glycogeenvoorraden. Na de training is je insulinegevoeligheid zelfs verhoogd, waardoor dit proces extra efficiënt verloopt. De vetverbranding gaat op dat moment nog door, maar dit is inderdaad van korte duur. De verhoogde insuline/glucagon ratio zorgt er namelijk ook voor dat de lipolytische activiteit in je vetcellen geremd wordt, waardoor de concentratie vrije vetzuren in je bloed heel snel afneemt. Daardoor komen veel minder vetzuren aan bij de spieren (en andere weefsels), die vervolgens weer omschakelen naar glucose als hoofdsubstraat voor oxidatie.

Bij de gluconeogenese gebruik de lever alanine om glucose te maken. Dit proces wordt voornamelijk gereguleerd door de beschikbaarheid van alanine in het bloed. Alanine kan uit je voeding komen of, in de catabole fase, uit de afbraak van spiereiwit. Na een maaltijd wordt de proteolyse geremd door insuline, maar tegelijk wordt alanine uit de voeding beschikbaar, waardoor de gluconeogenese inderdaad door kan gaan. Ook lactaat kan door de lever gebruikt worden als substraat voor de gluconeogenese. De glucose die hierdoor ontstaat kan inderdaad kortstondig ingebouwd worden in de glycogeenvoorraden. Maar zodra je weer de catabole fase ingaat, wordt deze glucose opnieuw aan het bloed afgegeven om te voorkomen dat de bloedsuikerspiegel te veel daalt en dat je hersenen dus zonder glucose komen te staan.

Samengevat, ook in de cut worden je glycogeenvorraden acuut na een maaltijd gedeeltelijk aangevuld, maar door de overwegend catabole staat van het lichaam raken ze langzaam maar zeker leeg.

@ Krisk

De accu van je laptop zal ook langzaam maar zeker leeg raken als via de trafo gemiddeld minder energie binnenkomt dan wat de laptop verbruikt.

toch wel. Bij rustige activiteit wordt er echt wel vet verbruikt as er nog SPIERglycogeen aanwezig is.
Absoluut. Dat zeg ik ook: "Je verbrandt altijd wel wat vet, bij alles wat je doet ..." - had ik letterlijk geschreven. Maar dat is iets anders dan te zeggen dat je vetreserves gemobiliseerd worden en dat je weefsels overwegend vet als brandstof gaan gebruiken.

Ik bedoel er zit vochtveries bij het gewicht dat hij verliest. (trouwens ook darminhoud vanwege het verminderde volume van de inname)

Ok :)

Maar over hoe leeg hebben we het nu? 1% of 99%?

Ik bedoelde het ook niet zo precies, maar kunnen we een schatting maken om te gebruiken bij verdere beslissingen? Of ze na 2 weken cutten of pas na 2 jaar vermageren 'leeg raken' maakt nogal wat uit.

Wat kunnen we in de praktijk met de kennis van dit proces? Waarmee moet je rekening houden hierdoor? Of is het insignificant?

Laatst bewerkt:
Het is eerder iets in de orde van uren/dagen. Met die kennis wordt al veel gedaan in de praktijk. Bijvoorbeeld als je in de laatste week voor een wedstrijd gaat "depleten". Daar neem je 3 dagen voor, en dat zijn gewoon 3 dagen zonder koolhydraten, dus niet per sé low-cal. Die 3 dagen zijn dan genoeg om je spierglycogeen op te maken.

Hetzelfde geldt voor ketogene diëten, die zijn ook gebaseerd op deze mechanismes. Daar is het ook een kwestie van dagen voordat je in ketose raakt. En als je vast zijn je glycogeenvoorraden dus al binnen 24 uur leeg. Maar ook als je normaal eet, kan je ze al binnen 2 uur opmaken als je heel intensief sport - maar dan wel echt intensief, zoals wazzup goed opmerkt. Dit pas je, misschien onbewust, ook toe in de praktijk door je trainingen kort te houden, ook al kom je waarschijnlijk niet in de buurt van depletion met je gewone krachttraining.

Ik merkte het in de afgelopen weken heel goed dat mijn glycogeenvoorraden op waren. Ik heb namelijk 4 weken lang een ketogeen dieet gevolgd. Ik kon nog wel trainen, maar na elke set werd het zwart voor mijn ogen. Met elke set daalde mijn bloedsuikerspiegel tot waarden die de hersenen echt niet meer lekker vonden. Dit omdat er geen glycogeen is om de glucose aan te vullen die op dat moment heel snel door je spieren wordt verbruikt. De lever vult het eventueel wel aan door nieuwe glucose aan te maken uit lactaat, alanine en het glycerol dat bij de vetverbranding vrijkomt, maar heel snel gaat dat niet, en dat voel je dus op het moment dat je een intensieve inspanning moet leveren.

Het is eerder iets in de orde van uren/dagen. Met die kennis wordt al veel gedaan in de praktijk. Bijvoorbeeld als je in de laatste week voor een wedstrijd gaat "depleten". Daar neem je 3 dagen voor, en dat zijn gewoon 3 dagen zonder koolhydraten, dus niet per sé low-cal. Die 3 dagen zijn dan genoeg om je spierglycogeen op te maken.

Hetzelfde geldt voor ketogene diëten, die zijn ook gebaseerd op deze mechanismes. Daar is het ook een kwestie van dagen voordat je in ketose raakt. En als je vast zijn je glycogeenvoorraden dus al binnen 24 uur leeg. Maar ook als je normaal eet, kan je ze al binnen 2 uur opmaken als je heel intensief sport - maar dan wel echt intensief, zoals wazzup goed opmerkt. Dit pas je, misschien onbewust, ook toe in de praktijk door je trainingen kort te houden, ook al kom je waarschijnlijk niet in de buurt van depletion met je gewone krachttraining.

Ik merkte het in de afgelopen weken heel goed dat mijn glycogeenvoorraden op waren. Ik heb namelijk 4 weken lang een ketogeen dieet gevolgd. Ik kon nog wel trainen, maar na elke set werd het zwart voor mijn ogen. Met elke set daalde mijn bloedsuikerspiegel tot waarden die de hersenen echt niet meer lekker vonden. Dit omdat er geen glycogeen is om de glucose aan te vullen die op dat moment heel snel door je spieren wordt verbruikt. De lever vult het eventueel wel aan door nieuwe glucose aan te maken uit lactaat, alanine en het glycerol dat bij de vetverbranding vrijkomt, maar heel snel gaat dat niet, en dat voel je dus op het moment dat je een intensieve inspanning moet leveren.

Lyle McDonald heeft een protocol voor het depleten van spierglycogeen. 12 setjes van 15 reps (met je 20RM) per spiergroep. Maar dan wel rustig (denk TUT = 45") verdeeld over 2 dagen. Dat geeft doorgaans al goede resultaten heb ik vernomen. TE veel depletion is nu ook weer niet nodig. En dan aan het eind van de week een flinke refeed (2 dagen)

Maar goed, voordat hij het UD2.0 protocol aanbeveelt zal je eerst op 15% moeten zitten. Daarboven maakt het veel minder uit wat je doet, je lichaam zal genoeg vet verbranden zolang je maar in een deficit zit (als is 4 weken keto wellicht overdreven en had je jezelf meer goed dan kwaad gedaan met een refeed of 2, en zeker als het je 4 weken zwaar bevalt)

Als je afvalt val je zowiezo ook af in vocht. Dus als je meer vocht kwijt wilt moet je gewoon door gaan. Maar als je klaar bent met afvallen komt het er gewoon weer bij. Wil je niet zoveel vocht meer hebben moet je zeker geen creatine meer gebruiken. Na mijn cut ga ik dat ook niet meer doen (bij mij gaat het voornamelijk naar de buik). Dus gewoon ff geduld.

Ik neem dextrose bij mijn whey na de training omdat ik zo, volgens de info op de site van XXL, volledig gebruik kan maken van alle eiwitten. De dextrose vult het glycogeen bij.

Slecht idee dus in de cut zelfs al reken ik dit mee in mijn totaal onderhoud?

Terug
Naar boven