maar het klopt niet helemaal wat je zegt. Dat na 2 uur intensieve training (en dat is dan continu EN full body (zeg 24 sets van 45-60 seconden per spiergroep), niet 2 uur een beetje rondhangen in het squatrek) je spierglycogeen (zo goed als)op is is correct. Dat je het niet aanvult omdat je onder onderhoud zit is niet waar. Je lichaam zal een gedeelte echt wel aanvullen. Sterker nog, net na een training KH's eten zorgt ervoor dat de koolhydraten als glycogeen opgeslagen worden terwijl de vetverbranding op dat moment gewoon doorgaat ... tegelijkertijd dus.. heel bijzonder(maar dan ook alleen kort na de training). Volgensmij wordt zelfsglutamine dan gebruikt om koolhydraten te maken (neoglucogenese) om toch nog wat glycogeen aan te maken.
Maar inderdaad, bij te weinig voedsel(en helemaal bij te weinig KH's) worden de glycogeen voorraden niet serieus genoeg aangevuld om ze weer helemaal gevuld te krijgen.
@Poison
Zeg jij dat je glycogeenvoorraden sowieso laag blijven tijdens een cut? Waarom zouden je glycogeenvoorraden niet volledig bijgevuld kunnen worden als je onder je onderhoud eet? Is het niet zo dat (door insuline?) nieuwe energie eerst naar de glycogeenvoorraden gaat?
Insuline remt dan wel de vetmobilisatie maar zorgt er dan ondertussen toch ook voor dat je glycogeenvoorraden bijgevuld worden waardoor dan het netto gewichtverlies voornamelijk uit vetmassa bestaat. Dus, je verliest zowel vet als glycogeen voorraad, maar die laatste vul je constant weer bij door te blijven eten en trainen en het vet vul je niet bij omdat je onder onderhoud zit.
Maar ik ben een broscientist, dus misschien denk ik totaal verkeerd?
Volgens mij zijn we het in wezen eens en moeten we alleen nog onderscheid maken tussen wat er acuut gebeurt op het moment dat je een maaltijd neemt of sport, en wat dat gemiddeld over de hele dag (of over de hele lengte van de cut) oplevert.
Ik heb zo'n soortgelijke discussie al een tijdje geleden met peanuthead gevoerd. Hij beweerde dat je tijdens een cut
altijd catabool bent, en hij bedoelde dat ook letterlijk. Ik heb hem toen geprobeerd uit te leggen - maar ja, ain't nothing but a peanuthead he

- dat je tijdens een cut
overwegend of
gemiddeld catabool bent, maar dat je na elke maaltijd echt wel een anabole fase hebt, waarin glucose inderdaad in de lever en in de spieren opgenomen en als glycogeen opgeslagen wordt.
Je kunt het vergelijken met wisselspanning: je hebt de anabole postprandiale pieken en de catabole dalen tussen maaltijden, en gemiddeld levert dit 220 V - oftewel een hoeveelheid energie die in de cut per definitie onvoldoende is om de accu (de glycogeenreserves) weer volledig op te laden.
Je accu verkeert dus in de cut tussen half leeg en (bijna) leeg, los van of je dieet low carb, low fat of low alles is. En daarom win je het vocht alleen terug bij een grondige refeed.
Wat er gebeurt als je na de training koolhydraten neemt, is dat je bloedsuiker acuut en binnen 15 minuten stijgt. Je alvleesklier geeft als respons insuline af aan de bloedbaan, wat ervoor zorgt dat de glucose door je spieren en door je lever opgenomen wordt om te worden ingebouwd in de glycogeenvoorraden. Na de training is je insulinegevoeligheid zelfs verhoogd, waardoor dit proces extra efficiënt verloopt. De vetverbranding gaat op dat moment nog door, maar dit is inderdaad van korte duur. De verhoogde insuline/glucagon ratio zorgt er namelijk ook voor dat de lipolytische activiteit in je vetcellen geremd wordt, waardoor de concentratie vrije vetzuren in je bloed heel snel afneemt. Daardoor komen veel minder vetzuren aan bij de spieren (en andere weefsels), die vervolgens weer omschakelen naar glucose als hoofdsubstraat voor oxidatie.
Bij de gluconeogenese gebruik de lever
alanine om glucose te maken. Dit proces wordt voornamelijk gereguleerd door de beschikbaarheid van alanine in het bloed. Alanine kan uit je voeding komen of, in de catabole fase, uit de afbraak van spiereiwit. Na een maaltijd wordt de proteolyse geremd door insuline, maar tegelijk wordt alanine uit de voeding beschikbaar, waardoor de gluconeogenese inderdaad door kan gaan. Ook lactaat kan door de lever gebruikt worden als substraat voor de gluconeogenese. De glucose die hierdoor ontstaat kan inderdaad kortstondig ingebouwd worden in de glycogeenvoorraden. Maar zodra je weer de catabole fase ingaat, wordt deze glucose opnieuw aan het bloed afgegeven om te voorkomen dat de bloedsuikerspiegel te veel daalt en dat je hersenen dus zonder glucose komen te staan.
Samengevat, ook in de cut worden je glycogeenvorraden acuut na een maaltijd gedeeltelijk aangevuld, maar door de overwegend catabole staat van het lichaam raken ze langzaam maar zeker leeg.
@ Krisk
De accu van je laptop zal ook langzaam maar zeker leeg raken als via de trafo
gemiddeld minder energie binnenkomt dan wat de laptop verbruikt.
toch wel. Bij rustige activiteit wordt er echt wel vet verbruikt as er nog SPIERglycogeen aanwezig is.
Absoluut. Dat zeg ik ook:
"Je verbrandt altijd wel wat vet, bij alles wat je doet ..." - had ik letterlijk geschreven. Maar dat is iets anders dan te zeggen dat je vetreserves gemobiliseerd worden en dat je weefsels overwegend vet als brandstof gaan gebruiken.
Ik bedoel er zit vochtveries bij het gewicht dat hij verliest. (trouwens ook darminhoud vanwege het verminderde volume van de inname)
Ok