MuscleMeat

Vet verlies liss vs hiit dmv oxidatieve capaciteit

chrisk

Elite Member
15 jaar lid
10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
12.366
Naar aanleiding van een persoon die beweerd dat hiit je oxidatieve capaciteit meer verbeterd dan liss en dat dit op de lange termijn voordelig is voor vetverlies ben ik toch benieuwd of iemand hier kan uitleggen hoe deze vergelijking op gaat. In studies over het onderwerp kan ik inderdaad vinden dat oxidatieve capaciteit verbeterd, maar keer op keer worden kanttekeningen gemaakt dat dit effect vergelijkbaar is met liss cardio.

Daarbij lijkt mij dat in de praktijk liss altijd significant meer kcal verbruik kan veroorzaken wat je met hiit simpelweg niet kunt benaderen ongeacht welke aanpassingen je er ook mee stimuleert. At best kun je zeggen dat hiit nuttig is voor prestatieverbetering in endurance sport, en mogelijk voordelen bied voor verbranden/losmaken van 'stubborn fat' in de buikregio.

Toch zei deze persoon dat dit in de wetenschap al lang een welbekend doorslaggevend voordeel is van hiit. Ik vind dit feit echter niet terug in studies.

Iemand een idee?

Tja,
het ligt puur aan hoe je de workout bekijkt en uitvoert.

200cal verbranden met het ene of met het andere maakt niet echt uit.
Behalve dan de betere vetoxidatie en vergrote eiwitsynthese en insuline gevoeligheid enz enz door hiit. Maar is marginaal naast KT.

Als je gaat kijken naar 15 minuten LISS vs HIIT ....dan wint hiit het naar mijn idee toch echt op korte en lange termijn.
Als ik een 10-15 minuten cardio pak dan LISS merk ik niets van, een beetje wandelen of rustig joggen. Maar HIIT, dan ben ik na 5 minuten al kapot en ws met ook flinke verzuurde beentjes van de krachtinspanning op die volle sprints van 30 seconden.

• Topic Starter Topic Starter
Tja,
het ligt puur aan hoe je de workout bekijkt en uitvoert.

200cal verbranden met het ene of met het andere maakt niet echt uit.
Behalve dan de betere vetoxidatie en vergrote eiwitsynthese en insuline gevoeligheid enz enz door hiit. Maar is marginaal naast KT.

Als je gaat kijken naar 15 minuten LISS vs HIIT ....dan wint hiit het naar mijn idee toch echt op korte en lange termijn.
Als ik na KT een 10-15 minuten cardio pak dan LISS merk ik niets van, een beetje wandelen of rustig joggen. Maar HIIT, dan ben ik na 5 minuten al kapot en ws met ook flinke verzuurde beentjes van de krachtinspanning op die volle sprints van 30 seconden.
Ja de betere vetoxidatie heb ik dus zo m'n vraagtekens bij, hoe relevant is dat als dit al beter is? Eiwitsynthese en insuline gevoeligheid inderdaad marginaal naast KT, komt vooral nog naar voren in ongetrainde mensen.

Per minuut is de vergelijking natuurlijk voordehandliggend, hogere intensiteit verbruikt dan meer, maar je gaat er toch geen 2 uur fietsen mee kunnen vervangen. (zou mij wel schelen met dit rotweer :()

Ja de betere vetoxidatie heb ik dus zo m'n vraagtekens bij, hoe relevant is dat als dit al beter is? Eiwitsynthese en insuline gevoeligheid inderdaad marginaal naast KT, komt vooral nog naar voren in ongetrainde mensen.

Per minuut is de vergelijking natuurlijk voordehandliggend, hogere intensiteit verbruikt dan meer, maar je gaat er toch geen 2 uur fietsen mee kunnen vervangen. (zou mij wel schelen met dit rotweer :()

De meeste bodybuilders doen never een uur cardio na krachttraining en liever sowieso niet zo lang. Voor die is HIIT een uitkomst. We adviseren sowieso meestal om de cardio na KT kort te houden dus dan is hiit naar mijn mening de betere kandidaat. Ook omdat je tijdens de hiit niet zo bar veel voeding verbrand maar wel de extra vet verbranding aan de gang zet.
LISS werd altijd afgeraden vanwege het vermeende grotere spiermassa verlies, verlagen van test, verhogen cortisol enz enz. Vooral als het na KT gedaan werd werd het afgeraden.

Is dit niet ook bij HIIT dan, wanneer je het na KT doet?

Nee hiit wordt wel weer aangeraden na KT (upperbody over het algemeen) omdat het relatief zo weinig energie kost op dat moment en je er zo snel mee klaar bent. Het staat je herstel en groei niet in de weg. .
Het is meestal maar een minuutje of 10 tot max 15 versus een 45-60 minuten LISS of steady state cardio.
HIIT verlengt in feite dus alleen je training een heel klein beetje en bij steady state cardio of LISS heb je een hele cardio sessie na je training.

Terug
Naar boven