XXL Nutrition

Vet verlies stopt en zelfs licht aangekomen??

Shibaku

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m95
Massa
115kg
Hej,

Ik ben sinds juni bezig met serieus afvallen maar de afgelopen weken merk ik dat ik niet meer afval en dat ik zelfs lichtelijk ben aangekomen.

Ik woog 126kg
ik weeg nu 108
lengte: 1m86
33% vet

mijn onderhoud zit volgens de harris benedict formule op 3574 kcal en mijn BMR op 2300

Nu weet ik dat de afgelopen maand of langer soweiso dik onder mijn BMR heb gezeten op 3-4 dagen na.

Na wat research bleek dat dit niet goed is dus nu ben ik op de 2500 kcal gaan zitten en ik merk dat ik lichtelijk aankom.....

Wat doe ik verkeerd?

ik sport 5 dagen in de week waarvan 30 minuten cardio en ongeveer 1 uur kracht per dag.

Mijn gemiddeld maaltijd voorheen:
1 proteine shake
300g kip,
150gr rijst
2 appels

Hiermee viel ik af tot 105 maar dit ging langzaam weer terug naar 107 terwijl ik misschien een enkele keer boven mijn BMR ben gekomen.

momenteel eet ik:
1 proteine shake
300gr kip
300 gr rijst
2 appels
2 bakken kwark
400 kcal aan sapjes / frisdrank

Hiermee ben ik ongeveer 1 kilo aangekomen maar ik dans nu dus al een aantal weken rond de 108kg.

Ik weeg en bereken al mijn maaltijden

Heb ik nu dus door onder mijn BMR te zitten mijn stofwisseling verneukt ?

Als je meer bent gaan eten heb je kans dat je vochtbalans wat verandert is als je meer carbs eet dan voorheen. Voor de rest, soms gaat het met horten en stoten. Hoe ziet je training eruit? Hoe snel verloor je voorheen gewicht/cm taille per week?

Dat stofwisselingsverhaal loopt niet zo'n vaart, zeker niet op jouw gewicht/verpercentage.

• Topic Starter Topic Starter
oke ja dat het vocht schommelt kan ik nog begrijpen.

Maar.. ik ben sinds 23 september slechts 2kg afgevallen terwijl ik tot voor kort een dagelijks te kort had van bijna 2000kcal exclusief wat ik verbrandde tijdens het sporten

Mijn training ziet er zo uit
dag 1
10 minuten roeien
boven lichaam trainen +- 1 uur
20 minuten roeien

dag 2
10 minuten fietsen
onderlichaam + buik trainen +- 1 uur
20 minuten fietsen of crosstrainer

en dit herhaal ik dan steeds tot zo'n 5-6 dagen per week

De exacte namen van de oefeningen zou ik moeten opzoeken maar ik heb dit via een afval traject verkregen. Qua spier opbouw mag ik ook zeker niet klagen vind ik zelf.

Voorheen verloor ik gemiddeld 1 - 1,5 kg per week met idd horten en stoten. Maar ik schommel nu dus al bijna 2 maanden rond de 108kg. de cm van de taille weet ik niet want die heb ik nooit gemeten.

En je hebt geen cheat dagen oid? Je weet daarnaast zeker dat je het aantal kcal eet dat je denkt dat je eet?

Zo nu en dan heb ik wel eens een cheat dag maar dat zijn die 3-4 dagen die ik eerder schreef. Op die dagen heb ik dan bijvoorbeeld patat gegeten of gesnoept. Maar zelfs op deze dagen rekende ik het uit dat ik altijd onder mijn onderhoud bleef. Wat ook niet zo moeilijk is met een onderhoud van 3500 kcal.

Ik heb verder ook niks anders in huis. Ik koop een kilo kip, een pak rijst en dat weeg ik af en bereid ik. en ik had ook geen drankjes in huis of snoep / chips.

Je hebt niet een tekort gehad van 2000cal. Dat komt doordat je berekening geen rekening houdt met je iets hogere bf% .
Op basis van je VVM (ca 72kilo) zou je misschien ongeveer 2400 nodig hebben. Als je dan nu hoger zit op 2500 zit dan ben je je spieren weer wat beter aan het voeden dus grotere kans op iets zwaarder worden.

Grotere vetmassa zal er voor zorgen dat bewegen iets meer energie kost maar is imo niet echt massa die deel uit maakt van je juiste behoefte berekening.

dus basically, als ik tussen de 1200 en 1500 kcal eet per dag zou ik sowieso moeten afvallen? en het maakt niks uit om lange termijn onder mijn BMR te eten?

ik heb net ook even gezocht naar formules die wel rekening houden met VVM en dan zou ik op een BMR uitkomen van 1947 en een onderhoud van 3018.
met de Katch mcardle formule

bodyfat % 32
lengte 186
age 25
VVM 74kg
activiteit nivo 3 (5-6x per week sporten + afwisselend actief en passief werk maar voornamelijk veel zittend)

Ga der maar vanuit dat je onderhoud lager is. Vocht kan een hoop doen, zo zat ik de hele week in een deficit maar zondag vrij veel zout gegeten. Resultaat: 88.8kg, 4 dagen laten 86,8 ;)

dus basically, als ik tussen de 1200 en 1500 kcal eet per dag zou ik sowieso moeten afvallen? en het maakt niks uit om lange termijn onder mijn BMR te eten?

ik heb net ook even gezocht naar formules die wel rekening houden met VVM en dan zou ik op een BMR uitkomen van 1947 en een onderhoud van 3018.
met de Katch mcardle formule

bodyfat % 32
lengte 186
age 25
VVM 74kg
activiteit nivo 3 (5-6x per week sporten + afwisselend actief en passief werk maar voornamelijk veel zittend)

Ik zou niet onder BMR gaan zitten. Lijkt me niet nodig.
Ja als je tussen de 1200 en 1500 zit moet je afvallen, maar langere termijn zou ik absoluut niet doen. Gaan je lichaam en spiermassa niet waarderen. Dus ik raad het af.

Je komt als het goed is volgens mij behoorlijk ver al als je op ca 2100-2200 zou zitten als werkelijk je onderhoud rond de 3000 zou liggen. Met daarbij 5x per week 1,5 uur sporten moet je dan flink kunnen afvallen en vetverbranden.

Ga der maar vanuit dat je onderhoud lager is. Vocht kan een hoop doen, zo zat ik de hele week in een deficit maar zondag vrij veel zout gegeten. Resultaat: 88.8kg, 4 dagen laten 86,8 ;)

Ik haak even in op het vochtgedoe, hoe kun je dat probleem makkelijker oplossen dan? Buiten het zout gedoe om.

Yep, kijk maar naar mensen die in Auschwitz zaten. Die werden behoorlijk ripped.
Ga es lekker een week op onderhoud zitten en ga dan weer je kcals verlagen :thumb:

Wat je imo verkeerd doet is je berekening. (Uitgaande van je eerste post).

Ik denk dat je - zoals zovelen - bent uitgegaan van je weegschaal gewicht.

Bij een berekening dien je uit te gaan van je VVM en dat is 72 kg (108 - 33%)

Uitgaande van gemiddelde arbeid en je sporttoeslag is je energiebehoefte bij benadering 2600 kcal.

Om af te vallen moet je hier dus onder duiken in beginsel met 200 kcal.

Met een VVM van 72 kg is je BMR overigens 1728 kcal ;)

Misschien een stomme vraag dan maar waarom staat dit dan niet bij al die formules?

En via de fysio die mij een tijdje begeleid heeft kwam uit zo'n hele fancy grote weegschaal ook 2300 als BMR uit.

Anyway, ik ben er sowieso achter gekomen dat ondanks dat de weegschaal niet echt veranderd is, mijn vet % wel met 3% gedaald is naar 29%.

Misschien een stomme vraag dan maar waarom staat dit dan niet bij al die formules?

En via de fysio die mij een tijdje begeleid heeft kwam uit zo'n hele fancy grote weegschaal ook 2300 als BMR uit.

Anyway, ik ben er sowieso achter gekomen dat ondanks dat de weegschaal niet echt veranderd is, mijn vet % wel met 3% gedaald is naar 29%.

Je kan er van uit gaan dat iedereen die ergens iets schrijft over formules en afvallen of vetverbranden slechts een beperkt deel van alle bestaande info en formules zal plaatsen.
Zeer vaak zal er zeer weinig info geplaatst worden omdat de persoonlijke voorkeur of een beperkte visie in grote mate bepalend is wat er geboden wordt.

Dat kan je ook al terug zien in je eigen post waarin je aan geeft dat je een tekort hebt van 2000caloriën. (niet negatief bedoeld)

Fancy grote weegschalen kan je vaak ook beter niet te serieus nemen. Het is aardig om regelmatig te meten en met meerdere metingen een gemiddelde te pakken en dit dan als handvat wat aan te houden. Maar ze zijn nooit nauwkeurig genoeg. Als per keer je vetmassa zakt en spiermassa stijgt dan heb je een handvat, verder goed kijken in de spiegel wat je ziet veranderen.

Moet je een riem om je broek doen en steeds strakker doen dan ga je de goede kant op en zie je betere lijnen komen in de spiegel dan ga je ook steeds beter.

Je kan er van uit gaan dat iedereen die ergens iets schrijft over formules en afvallen of vetverbranden slechts een beperkt deel van alle bestaande info en formules zal plaatsen.
Zeer vaak zal er zeer weinig info geplaatst worden omdat de persoonlijke voorkeur of een beperkte visie in grote mate bepalend is wat er geboden wordt.

Dat kan je ook al terug zien in je eigen post waarin je aan geeft dat je een tekort hebt van 2000caloriën. (niet negatief bedoeld)

Fancy grote weegschalen kan je vaak ook beter niet te serieus nemen. Het is aardig om regelmatig te meten en met meerdere metingen een gemiddelde te pakken en dit dan als handvat wat aan te houden. Maar ze zijn nooit nauwkeurig genoeg. Als per keer je vetmassa zakt en spiermassa stijgt dan heb je een handvat, verder goed kijken in de spiegel wat je ziet veranderen.

Moet je een riem om je broek doen en steeds strakker doen dan ga je de goede kant op en zie je betere lijnen komen in de spiegel dan ga je ook steeds beter.

Hij moet toch juist op zijn onderhoud eten en het daarna met cardio in de min trainen? Anders verlies je zowel vet als spier wat uiteindelijk er tot toe leid dat hij steeds minder mag eten.

Hij moet toch juist op zijn onderhoud eten en het daarna met cardio in de min trainen? Anders verlies je zowel vet als spier wat uiteindelijk er tot toe leid dat hij steeds minder mag eten.

Op onderhoudsbehoefte gaan zitten en dan cardio toevoegen is een manier om af te vallen of vetverbranden maar moet niet persee, mag wel en kan prima werken als je het goed doet.
Activiteiten doen om in de min te komen heb ik persoonlijk niets mee. Dat werkt namelijk slechts beperkt. Je weet met cardio ook absoluut niet hoeveel je in de min komt.

Op onderhoudsbehoefte gaan zitten en dan cardio toevoegen is een manier om af te vallen of vetverbranden maar moet niet persee, mag wel en kan prima werken als je het goed doet.
Activiteiten doen om in de min te komen heb ik persoonlijk niets mee. Dat werkt namelijk slechts beperkt. Je weet met cardio ook absoluut niet hoeveel je in de min komt.

Naja, ik ben ook niet zo ervaren he :o

Terug
Naar boven